Konstigheter med Vega56(?)

Permalänk

Konstigheter med Vega56(?)

Har en Vega56 Pulse som "fungerar" men ibland så droppar jag frames från exempelvis 140 ner till 40 frames när jag spelar warhammer vermintide 2 på high settings 1080p.
Samma sak händer när jag spelar Overwatch,TF2 eller andra spel. Det körs stabilt men sedan förlorar jag frames och sen går det upp igen tillbaka som normalt.
Vad det gäller temp så når CPU aldrig över 65c och GPU core når aldrig mer än 70c, mem 72c, VDDC VR 74c, MVDD VR 73c. Och detta är under Prime95 och Furmark samtidigt.
Vad kan problemet vara?
Kan PSU vara problemet? Har en sådan enkel 700W PSU från inet.

Permalänk
Medlem

Starta Gpuz innan du startar spelet. Klicka på fliken som mäter frekvenser och temp i realtid. Kolla vad som händer i gpuz när du får drops.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

@Korgan: Den droppar powerstate till en lägre och jag förlorar FPS men inget blir varmt och jag har nu kört med en fläktprofil på 50% konstant och GPU når inte ens 55c.
Så vet inte varför det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

@Korgan: Den droppar powerstate till en lägre och jag förlorar FPS men inget blir varmt och jag har nu kört med en fläktprofil på 50% konstant och GPU når inte ens 55c.
Så vet inte varför det händer.

Hur ser GPU belastningen ut? Ligger den ständigt på 99/100%? För om den inte gör det är det (tänker främst när du får drops) kanske CPU som begränsar dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har du ändrat klockfrekvens eller spänning, dvs överklockat eller undervoltat. Vega kommer att klocka ner om den märker att den inte klarar att gå med den klockfrekvensen och spänningen du ställt in.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

@jOnÄTÄn: Vid tyngre spel så är det alltid 96-99% men enklare spel så är det alltid runt 14-20%

Permalänk

@mpat: Detta är vid stock och undervoltat.

Permalänk
Medlem

Inte PSU i varje fall. Eftersom den klarar Prime95 tillsammans med Furmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

@mpat: Detta är vid stock och undervoltat.

Menar du standard frekvens med lägre volt? För i så fall är det inte riktigt stock. Prova att köra standardfrekvens med standard volt. Mitt vega 56 kraschar så fort jag försöker mig på att sänka volt så det är inte alla exemplar som klarar det bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Inte PSU i varje fall. Eftersom den klarar Prime95 tillsammans med Furmark.

Sant

Skrivet av jOnÄTÄn:

Menar du standard frekvens med lägre volt? För i så fall är det inte riktigt stock. Prova att köra standardfrekvens med standard volt. Mitt vega 56 kraschar så fort jag försöker mig på att sänka volt så det är inte alla exemplar som klarar det bra.

Har testat båda
Standard frekvens med standard volt
Måste kolla in vad problemet kan vara, känns bara konstigt.

Tack till alla, problemet kvarstår men jag ska felsöka vidare.

Permalänk
Medlem

Vilken skärm kör du med och är den satt till korrekt uppdateringsfrekvens?

Jag hade ett riktigt skumt problem häromdagens med FPS dropps på min 144Hz skärm efter en
clean install och frekvens satt till 60Hz. Löste sig direkt när jag satte till 144Hz.

Dock kör jag med Gsync och följaktligen med Nvidia...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att jag också stängde av samtliga overlays, både windows game-bar och Nvidia experience ...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

@mpat: Detta är vid stock och undervoltat.

Då kan det vara så att den spänning du har lagt på den nivån du är på (P6 eller P7 antagligen) inte riktigt räcker till för den klockfrekvensen. Det fungerar oftast, men det är precis på gränsen, så ibland faller spänning precis under vad chippet kan klara. Vega regaerar då med att dra ner klockfrekvensen. Om det fungerar bättre vid standard-spänning, prova att dra upp spänningen en liten aning från ditt undervoltade läge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Haibane:

Vilken skärm kör du med och är den satt till korrekt uppdateringsfrekvens?

Jag hade ett riktigt skumt problem häromdagens med FPS dropps på min 144Hz skärm efter en
clean install och frekvens satt till 60Hz. Löste sig direkt när jag satte till 144Hz.

Dock kör jag med Gsync och följaktligen med Nvidia...

Skrivet av Haibane:

Värt att nämna är att jag också stängde av samtliga overlays, både windows game-bar och Nvidia experience ...

Har en 144hz free sync skärm och upplever ingen krångel med den. Men jag ska hålla ett öga om jag ser något krångla där.

Skrivet av mpat:

Då kan det vara så att den spänning du har lagt på den nivån du är på (P6 eller P7 antagligen) inte riktigt räcker till för den klockfrekvensen. Det fungerar oftast, men det är precis på gränsen, så ibland faller spänning precis under vad chippet kan klara. Vega regaerar då med att dra ner klockfrekvensen. Om det fungerar bättre vid standard-spänning, prova att dra upp spänningen en liten aning från ditt undervoltade läge.

Det har jag noterat och andra konstigheter. Exempelvis om jag sätter P7 till 1572MHz så kommer den "hovra" mellan 1534 till 1552 oavsett hur mycket voltage eller powerlimit. Däremot om jag skriver in ett högre värde i core så exempelvis säger 1618MHz så kommer den hovra mellan 1572-1602MHz det är jättekonstigt.

Permalänk
Medlem

Radeon chill kanske är på? I vissa spel tycker jag den beter sig så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

@Nimin: Den är inte på, jag kommer nog bygga ihop något nytt senare.