Minecraft får stöd för ray tracing med Nvidia RTX

Permalänk
Melding Plague

Minecraft får stöd för ray tracing med Nvidia RTX

Under den pågående Gamescom-mässan avtäcker Nvidia ett flertal speltitlar som får stöd för ray tracing, däribland den svenskutvecklade storsäljaren Minecraft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Att köpa ett grafikkort utan hårdvara för ray tracing är helt galet.

Ser riktigt bra ut i Minecraft!

Permalänk
Medlem

Jag som tänkte igår senast att jag verkligen inte behöver ett grafikkort med rt stöd för att jag ändå bara spelar minecraft..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ser fantastiskt ut, dock trist att de inte ville säga när patchen släpps.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Lite lockande men kan lika väl köra Path rendering shaders för samma eller liknande funktionalitet.

Problemet är fortfarande att jag inte känner mig motiverad att lägga ut 13000+kr på dagens kort. Även om Super 2080 Ti faktiskt släpps så vill jag inte hoppa in på första generationen, speciellt med tanke på priset. Budgeten sparas till 3000-serien helt enkelt.

Återstår att se hur prestandan blir och om det även fungerar någorlunda med Pascal-kort.

Sevärt för de som tidigare missat: https://www.digitalfoundry.net/2019-04-21-minecraft-ray-traci...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det här var betydligt mer imponerande rent visuellt:

Enligt folks kommentarer handlar det vad jag förstår inte om hårdvaruaccelererad ray tracing med hjälp av "tensor cores", och bör gå att uppnå med andra kort än nvidias RTX-serie. Huruvida det är sant vet jag inte. Sjukt höga minneskrav för inläsning av högupplösta texturer dock. Men det ser verkligen sjukt bra ut. Skulle man implementera ray tracing stöd ovanpå allt i klippet jag länkade så är man i land för något som kan kallas "framtida grafik".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

*Kollar om kontot klarar ny burk åt mig och bruden för att lira MC*
Om någon har 40-50k extra de inte behöver så kan ni ju pma mig va?

Tycker det är grymt att detta händer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

*Kollar om kontot klarar ny burk åt mig och bruden för att lira MC*
Om någon har 40-50k extra de inte behöver så kan ni ju pma mig va?

Tycker det är grymt att detta händer.

Ett RTX redo kort kostar ej 40000:-?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ett RTX redo kort kostar ej 40000:-?

fast för att lira med raytracing så behövs ju en fet cpu oxå, då det ökar antal drawcalls så varför inte gå bananaz och köpa typ den fetaste cpu, med 5000kr ram kitt och så klart rtx titan

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Har raytracing shaders installerade i Minecraft och det är ju rätt coolt men 40-50 fps med ett 2080 Super känns rätt B. Kul om dessa skulle vara mycket mer optimerade.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag och sonen använder mod-motorn Optifine på Minecraft. Istället för att sänka FPS med RTS för att få ett snyggt minecraft så höjs FPS rejält mot standard-Java. Man kan få liknande ljuseffekter och det fungerar på i stort sett alla grafikkort.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fast för att lira med raytracing så behövs ju en fet cpu oxå, då det ökar antal drawcalls så varför inte gå bananaz och köpa typ den fetaste cpu, med 5000kr ram kitt och så klart rtx titan

Kommer bli kul att se vad som händer med PC-hårdvarupriserna om nästa generations konsoler lyckas leverera ray tracing på ett något sånär bra sätt. Sugen blir man ju, men gärna till svennebananpris. Kanske kommer det banka vett i folk som lider av "early-adopter-syndrome"? Själv lider jag av late-adopter-syndrome. >,<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ett RTX redo kort kostar ej 40000:-?

Nej men två nya burkar i klassen som behövs går lös på omkring 20k styck. Min kära dator i sig kämpar med vanliga mc ibland. Inte att den skulle duga för det där om jag bara peta in ett RTX kort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niclas:

Har raytracing shaders installerade i Minecraft och det är ju rätt coolt men 40-50 fps med ett 2080 Super känns rätt B. Kul om dessa skulle vara mycket mer optimerade.

Instämmer, att se detta testas, speciellt mot redan existerande lösningar ser jag verkligen fram emot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser mysigt ut, kul med fler populära titlar som får stöd iaf.

Permalänk
Medlem

Nu börjar plötsligt Ray Tracing bli intressant för mig. Detta kan bli häftigt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

fast för att lira med raytracing så behövs ju en fet cpu oxå, då det ökar antal drawcalls så varför inte gå bananaz och köpa typ den fetaste cpu, med 5000kr ram kitt och så klart rtx titan

Lovar..en gammal 3770k kan hänga på bra i 1080p RTX-lirande.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tyckte det här var betydligt mer imponerande rent visuellt:
https://www.youtube.com/watch?v=g82TBx3V4z8

Enligt folks kommentarer handlar det vad jag förstår inte om hårdvaruaccelererad ray tracing med hjälp av "tensor cores", och bör gå att uppnå med andra kort än nvidias RTX-serie. Huruvida det är sant vet jag inte. Sjukt höga minneskrav för inläsning av högupplösta texturer dock. Men det ser verkligen sjukt bra ut. Skulle man implementera ray tracing stöd ovanpå allt i klippet jag länkade så är man i land för något som kan kallas "framtida grafik".

Det är ju tyvärr i det gamla Java-Minecraft. Inget alternativ när man vill spela tillsammans med kidsen som kör på Android (eller Xbox One för den delen).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Att köpa ett grafikkort utan hårdvara för minecraft är helt galet.

FTFY.
Äntligen något som jag kommer använda RTX för.

Detta är från Nvidias press-release,
självklart har Mojang / Microsoft valt att implementera DXR
någon som har ett test på AMD-gpu'er?
https://twitter.com/search?q=rtx%20minecraft&src=typed_query

Permalänk
Medlem

Är det verkligen endast ray-tracing som gör den skillnaden? Ser ut som att upplösningen är högre på en del bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Lovar..en gammal 3770k kan hänga på bra i 1080p RTX-lirande.

Lovar en i7 3770k får kämpa friskt även med ett v56@v64 vbios 1600/1200 i spel som bf5 och gta5 och det utan någon raytracing

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Lovar en i7 3770k får kämpa friskt även med ett v56@v64 vbios 1600/1200 i spel som bf5 och gta5 och det utan någon raytracing

Gta5...en 2500k klarar det spelet i 60fps..

Bf5 kan det bli svettigt..men medium high och lite rtx på vid 60fps cap. Nemas problemas..

Man behöver ju inte alltid ha 244fps i 4k och ultra samt maxat rtx..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Något jag blev lite nyfiken på nu är om DXR-stödet även dyker upp för VR. Det hade verkligen gjort det svårare att vänta till nästa generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ögongodis till ett spel som inte har något gotta upp.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Har Microsoft inte missat poängen helt med spelet iom denna uppdateringen? Spelet handlar inte om grafik.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Frågan är när RT kommer till Tibia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Har Microsoft inte missat poängen helt med spelet iom denna uppdateringen? Spelet handlar inte om grafik.

det här handlar om att sälja mer. finns ju dom dom som gillar grafik.. går att ha det avstängt så blir spelet som vanligt. jag blev nyfiken på spelet nu. och kag är nog inte ensam. lär sälja par miljoner till nu.

Permalänk
Medlem

Ja till och med jag blev sugen på å testa när patchen kommer, ser sjukt häftigt ut 😊. Folk verkar helt låsta på å hata Nvidia å deras rtx kort men man måste ändå ge dom cred för att dom driver utvecklingen å tar chanser, lätt å bara gnälla på allt utan å faktiskt se vad det kan ge på sikt. Ni kan tacka oss beta testare när tekniken blivit standard hehe.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN får jag lite valuta för mitt 13000-kr graffekort!

Ps. jag är en gammal gubbe som fortfarande inte fattar grejjen med Minecraft, därför tyckte jag mitt skämt var så .... kul? ds.

Permalänk
Medlem

Kanske är det detta som är den verkliga anledningen till att man lägger ned texturpacken som var planerad...

Skämt åsido, RTX är vackert när det gör som mest nytta: Att ge gamla spel nytt liv igen med bättre ljussättning. T.ex. Quake 2 och Minecraft, bra jobbat nVidia!
Men att försöka utmana dagsfärska spel med krav på hög FPS som redan har en bra "hårdkodad" ljussätning duger nog inte RTX till riktigt ännu.

Håller mig nog till "RTX-OFF" ett tag till så jag kan åtnjuta snygg grafik när spelen utvecklas med primärfokus på det, om det tar fart.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.