AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är nog klar med minnesklockningen för nu. Allt detta på 1.36V är väl ganska bra?

https://i.imgur.com/bloFMLT.png

Upptäckte även att man kan få hyffsat normal boost på Asus senaste UEFI om man sätter "Global C-states" till "enabled". Har sett 4517Mhz som mest på min 3900X. Inte lika bra som på 1002 men bättre än innan då den satt fast runt 4275 som max.

Lite hög latens för de timings du kör egentligen men helt OK, ASUS plankan hade global c states avslaget?!?, c states är det som gör att kärnor kan "sova" det vill man absolut ha igång för en stock cpu.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nej, exakt likadana chassi.

Ryzen 2700 till vänster, och i5 9600k till höger

https://www.bildtagg.se/file/thumb/78fffrcx9ruc9u347z0iydrb

Samt 3600 i samma chassi

https://www.bildtagg.se/file/thumb/i71xz385f9bxvkfovg1d13o

Skrivet av t0ad:

...
Det första man måste veta är att energi (som värme är, temperatur är i praktiken rörelse hos atomer) kan inte förstöras utan bara överföras eller omvandlas. Uppgiften för en processorkylare är att leda bort utvecklad värme från processorn och överföra detta till ett annat medie i detta fallet luften runt datorn. Och för att luften i ett datorchassie inte skall få samma temperatur som processorn själv använder vi chassiefläktar för att föra ut den uppvärmda luften ut ur chassit och dra in ny sval luft, och så vidare. So far so good, men det är nu det blir mer komplicerat. Tyvärr är luft ganska kass på att ta upp energi. Som jag nämnde tidigare är värme i praktinen rörelse hos atomer, och luft som är en gas, har ganska få atomer per volymenhet, atomer som vi vill skall föra vidare den energi processorn utvecklar. Det är därför vatten är så mycket bättre på att föra vidare energi, vatten har många fler atomer per volymenhet. Och av den anledningen att luft är rätt kass på att ta upp värme behöver vi en CPU-kylare som på ett mer effektivt sätt än att bara exponera kislet för luften kan föra över värmeenergin till luften. Här spelar sådant som yt-area och termisk resistans i materialvalen i kylarna stor roll.
...

Jag tror att @Toad har den mest djupgående genomgången av hur värmeledningen fungerar.
Jag har följt din diskussion med Tellus, och den har varit intressant, för ett system som "drar" mindre, men värmer upp mer bör vara fysiskt omöjligt.
Detta är speciellt sant i en dator då i princip allt datorn drar (det arbete som uträttas) i slutändan blir till värme (lite ljus om man har RGB/LEDs).
Dock reagerade jag över bilden på systemen du jämför (antar att de du postade var de du använde när du mätte utblås-temp).
Systemet med 9600k hade en Hyper 212 Evo, och 3600 hade en Wraith Prism. De kan verka vara marginell skillnad då båda är speccade att klara högre effekt än deras respektive processorer, dock är de inte speccade lika högt; Hyper 212 EVO har en TDP på 180W, och Wraith Prism (max) har en TDP på 140W.
Det innebär att för en given effekt kommer Wraith Prism ha en högre temperatur för att kunna leda bort samma effekt från CPUn (förenklat), vilket, med samma flöde genom chassit, leder till att luften ut håller högre temperatur.
EDIT: Ser nu att det inte ens är en wraith prism, utan en Wraith stealth, inte konstigt att din CPU blir varmare än 9600k då...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Lite hög latens för de timings du kör egentligen men helt OK, ASUS plankan hade global c states avslaget?!?, c states är det som gör att kärnor kan "sova" det vill man absolut ha igång för en stock cpu.

Japp. Var avslagen som atandard såg jag när jag var inne och pillade med annat.

Det är dessa timings jag kör men tRFC på 295. Lägre än så så blir det errors i Membench. Vet inte om du ser något uppenbart galet här som sabbar mina latenser?

Jag kör ju bara på 1.38V och maxar på 47c, så jag har ca 3c att ta av och kan säkert höja spänningen en smula om det krävs för att få ner någon timing.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har fått igång mitt 3900X-system nu, och har kört lite benchmarks. Först fick jag 6500 poäng i CB20, vilket jag tyckte verkade riktigt lågt. Andra gången blev skärmen svart mitt i testet och datorn startade om, även fast tempen bara var på 80c. Efter att ha stängt av XMP-profilen till minnena och kört på standard-hastighet verkar det ha blivit bättre; 6951. Allting är på auto, stockkylare används, har inte ändrat några inställningar än. Borde jag få bättre poäng?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Det innebär att för en given effekt kommer Wraith Prism ha en högre temperatur för att kunna leda bort samma effekt från CPUn (förenklat), vilket, med samma flöde genom chassit, leder till att luften ut håller högre temperatur.

"Det innebär att för en given effekt kommer Wraith Prism ha en högre temperatur"
Ja ytan på kylaren blir varmare.

Vilket INTE innebär att "leder till att luften ut håller högre temperatur."

Nej och åter NEJ. om luftmassan är lika stor som värms upp blir temperaturen den samma vid samma effekt oberonde av källans temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

"Det innebär att för en given effekt kommer Wraith Prism ha en högre temperatur"
Ja ytan på kylaren blir varmare.

Vilket INTE innebär att "leder till att luften ut håller högre temperatur."

Nej och åter NEJ. om luftmassan är lika stor som värms upp blir temperaturen den samma vid samma effekt oberonde av källans temperatur.

Sant, blev en tankevurpa där, har troligtvis mer att göra med att wrait stealth prism kommer göra att en del luft dras genom kylaren dubbelt (det som blåses tillbaka mot fronten)
EDIT: Flödet genom burkarna är alltså inte detsamma, eftersom tornkylaren i fallet med 9600k och 2700 kommer öka utflödet markant, vilket ger lägre temperatur på luften

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0ad:

Nu var det för länge sedan jag var mer inne i det här får jag erkänna, så mins mest grova drag. Jag har också enbart arbetat med kraftelektronik, och då tittade jag på en komponent, i.e. mosfet/transistor åt gången. Men den grundläggande fysiken bör vara relativ den samma, det problem som jag har är att jag misstänker att det kommer in lite mer komplikationer när man är nere på nanometernivå, skulle kunna tänka med att det uppstår fälteffekter och annat som påverkar hur transistorerna uppför sig som vi inom kraftvärlden inte direkt behöver tänka på.

Men för att resonera lite kring det; i en mosfet uppkommer i huvudsak värmeförlusterna av parametern Rdson, d.v.s. resistansen mellan drain och source, där förlusterna i watt (P) kan beräknas P=Rdson*Ids^2. Om jag har en transistor med lågt Rdson kan jag trycka mer effekt genom den med låg värmeutveckling. Effekten jag drar från elnätet, P=U*I är i detta fall alltså inte alls samma sak som värmeutvecklingen i min mosfet. Jag kan här ha två olika transistorer som kör lika mycket effekt genom dom, men förlusterna i värme kan skilja markant. För att sätta lite exempelsiffror, från väggen drar jag 100 watt, för en mosfet med Vds på typiskt 5 V innebär det 20 A. Ett typiskt värde på Rdson är 3 mOhm. Skickar jag 20 A genom min mosfet skulle jag väldigt förenklat få 1,2 watt i värmeförluster. Om jag däremot har en transistor med 6 mOhm Rdson då skulle det innebära 2,4 Watt i värmeförluster.

Men igen, hur applicerbart detta är på nanometernivå med miljoner av transistorer på en liten yta vågar jag inte svara på.

Edit: har inte heller tagit med växlingsfrekvensen i beräkningen, då jag helt enkelt inte minns hur jag räknade på det, men högre frekvens brukar generellt betyda mer förluster. Det borde också appliceras på CPU:er.

Klockfrekvens påverkar växlingsförluster det är helt korrekt, även rdson värde påverkar själva växlingsförlusten (stigtid och falltid), detta blir dock helt irrelevant för två cpuer som drar lika mycket effekt, detta då växlingsförlust, eller allmänt motstånd i en gate alla leder till samma sak, värme. Värme är bov nr1 och det som gör att en processor faktiskt drar större mängder energi. Skulle endera processor vara långt mer effektiv vid samma klockfrekvens skulle den inte längre dra samma mängd ström om den inte samtidigt hade en långt högre frekvens. Detta syns även på Intel processorer som faktiskt kan ha högre klockfrekvens men ändå konsumera förhållandevis lite ström, alltså lägre förlust vid växling. Men då de också håller högre frekvens äter det uppförtjänsten av lägre växlingsförlust. I slutändan spelar det ändå ingen roll om du jämför två processorer som drar lika mycket för i det läget har bägge samma totalmängd i kombinerade förluster och vi har redan konstaterat att värmeförlust är det enskilt största en CPU förvandlar inkommande energi till vilket leder till att oavsett rdson eller frekvens så kommer de avyttra samma mängd värmeenergi om de konsumerar samma effekt i watt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Har fått igång mitt 3900X-system nu, och har kört lite benchmarks. Först fick jag 6500 poäng i CB20, vilket jag tyckte verkade riktigt lågt. Andra gången blev skärmen svart mitt i testet och datorn startade om, även fast tempen bara var på 80c. Efter att ha stängt av XMP-profilen till minnena och kört på standard-hastighet verkar det ha blivit bättre; 6951. Allting är på auto, stockkylare används, har inte ändrat några inställningar än. Borde jag få bättre poäng?

Något gjorde din XMP instabil, det kan bero på felaktiga timings eller att dram spänning satts för lågt, är det 3733-3800MT/s minnen så kan även processorn säga ifrån lite ifall du försöker köra 1:1, är det ett äldre moderkort kan också det sätta käppar i hjulen hur högt du kan nå på minnesklock.

~7000 i CBR20 är rätt ok för en luftkyld 3900x med låg IF frekvens, med bättre kylning, snabbare IF och kanske lite fintrimmad spänning så kan det ge lite mer poäng men som mest har jag fått ~7300 i stock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Något gjorde din XMP instabil, det kan bero på felaktiga timings eller att dram spänning satts för lågt, är det 3733-3800MT/s minnen så kan även processorn säga ifrån lite ifall du försöker köra 1:1, är det ett äldre moderkort kan också det sätta käppar i hjulen hur högt du kan nå på minnesklock.

~7000 i CBR20 är rätt ok för en luftkyld 3900x med låg IF frekvens, med bättre kylning, snabbare IF och kanske lite fintrimmad spänning så kan det ge lite mer poäng men som mest har jag fått ~7300 i stock

Skickades från m.sweclockers.com

Minnena är ett b-die kit, 3600 16-16-16-36 XMP. Ska testa att höja volten till 1.4 imorgon och se om det hjälper.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är nog klar med minnesklockningen för nu. Allt detta på 1.36V är väl ganska bra?

https://i.imgur.com/bloFMLT.png

Upptäckte även att man kan få hyffsat normal boost på Asus senaste UEFI om man sätter "Global C-states" till "enabled". Har sett 4517Mhz som mest på min 3900X. Inte lika bra som på 1002 men bättre än innan då den satt fast runt 4275 som max.

Hmm ja kanske att det gör skillnad, iaf på rapporterad maxboost i HWINFO. Men tycker inte mitt CB20 score reflekterar ändringen? Mina c-states stod på auto, ändrade till enabled och ser nu högre rapporterad maxfrekvens på iaf 4 kärnor (4550MHz).

CB20 single core 497 - och under rundan håller den inte 4550, pendlar relativt friskt mellan 4350 och 4525 trots en maxtemp på ~48 grader.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Installerade i helgen mina G.Skill Trident Z 3600MHz cl15 som ersatts på garanti och satte primära timings på 16-15-15-30-50 för att inte slå av gear down mode. Sitter med CH7 bios 2501 och får samma problem med dessa som med mitt Crucial Ballistix 3200 kit, att jag inte får korrekt timings i windows. Kör utan docp och har här auto profilen vald och knappat in 16-15-15-30-50 manuellt på timings men windows rapporterar 16-16-18-27-56, är det memory training på detta bios som spökar och överskrider de timings jag sätter manuellt i bios? Har kört clear cmos och bios flasback efter att jag bytt från mitt Crucial kit till mitt G.Skill kit.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hmm ja kanske att det gör skillnad, iaf på rapporterad maxboost i HWINFO. Men tycker inte mitt CB20 score reflekterar ändringen? Mina c-states stod på auto, ändrade till enabled och ser nu högre rapporterad maxfrekvens på iaf 4 kärnor (4550MHz).

CB20 single core 497 - och under rundan håller den inte 4550, pendlar relativt friskt mellan 4350 och 4525 trots en maxtemp på ~48 grader.

Zen2 verkar inte bete sig som Zen och Zen+ i det avseendet. DVS även om du kör enkeltrådade laster så ligger inte kärnorna och pressar mot max utan de hoppar rätt friskt. Men det som C-states (och även att sätta minimum processor state till 0% i Ryzen Master) hjälper till med är att se till att de går så lågt och svalt som bara möjligt när de inte jobbar, så att de kan hoppa så högt som det bara går när de väl hoppar.

Jag tror att det är så att om man har förväntningen att kärnorna skall ligga klistrade på maxboost i fåtrådade laster så kommer man tycka att Zen2 är en besvikelse. Jag tvivlar på att det är så det är tänkt att funka ens med perfekt AGESA och UEFI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ryzen 3800x test Guru3d

Hej

Guru3d har gjort en bra review på Ryzen 3800x.
https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-7-3800x-revie...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Zen2 verkar inte bete sig som Zen och Zen+ i det avseendet. DVS även om du kör enkeltrådade laster så ligger inte kärnorna och pressar mot max utan de hoppar rätt friskt. Men det som C-states (och även att sätta minimum processor state till 0% i Ryzen Master) hjälper till med är att se till att de går så lågt och svalt som bara möjligt när de inte jobbar, så att de kan hoppa så högt som det bara går när de väl hoppar.

Jag tror att det är så att om man har förväntningen att kärnorna skall ligga klistrade på maxboost i fåtrådade laster så kommer man tycka att Zen2 är en besvikelse. Jag tvivlar på att det är så det är tänkt att funka ens med perfekt AGESA och UEFI.

Det är det inte, med de nya AVX2 enheterna i varje core, så blir det helt enkelt för mycket energi för en core att hantera vid maxboost, medans INT-operationer går att hantera mycket snabbare (tex röra muspekaren eller öppna notepad ).

CB20 är inte worst case, men det är relativt hårt load jämfört med mycket annat man gör på datorn.

Testa denna: https://bitsum.com/portfolio/threadracer/

Som jag förstår det så är det en lättare load, o du kan specificera vilken core du vill testa speeden på.

Permalänk
Medlem

Man får väl helt enkelt förlika sig med det, även om det är jävligt surt när man utökat sin vattenkylning och va inställd på maxboosts - tycker dock att när CPUn är <50 grader ska den fan kunna pressa på. Sätter mitt hopp till nya AGESAs samt att jag får till bra tweaks i BIOS.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Intressant, deras 3800X nådde 4.5Ghz med Agesa 1.0.0.3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Man får väl helt enkelt förlika sig med det, även om det är jävligt surt när man utökat sin vattenkylning och va inställd på maxboosts - tycker dock att när CPUn är <50 grader ska den fan kunna pressa på. Sätter mitt hopp till nya AGESAs samt att jag får till bra tweaks i BIOS.

Det kommer bli bättre. Absolut. Just nu så känns det som det finns mycket att ta av och det kommer poleras och justeras en hel del. Men vi kommer förmodligen inte komma till ett läge där någon kärna konstant pressar mot max. Och det är OK för AMD har inte lovat det heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Man får väl helt enkelt förlika sig med det, även om det är jävligt surt när man utökat sin vattenkylning och va inställd på maxboosts - tycker dock att när CPUn är <50 grader ska den fan kunna pressa på. Sätter mitt hopp till nya AGESAs samt att jag får till bra tweaks i BIOS.

Det har inte att göra med temp (i detta fallet, hur får du <50c ? ), det har med ström till en specifik (eller flera) cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Intressant, deras 3800X nådde 4.5Ghz med Agesa 1.0.0.3.

Dessutom är skillnaden mellan 3700x och 3800x större än väntat,

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Det har inte att göra med temp (i detta fallet, hur får du <50c ? ), det har med ström till en specifik (eller flera) cores.

2st 360 60mm radiatorer med pump på full spätta och bra luftflöde (Noctua A12). OBS, pratar alltså om CB20 single core.

Mitt 2080Ti gick precis över 40 grader vid full load under stabilitetstest

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Dessutom är skillnaden mellan 3700x och 3800x större än väntat,

Min 3700X presterar som 3800X i Guru3D:s test. Men det är samma processor bara olika binning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Min 3700X presterar som 3800X i Guru3D:s test. Men det är samma processor bara olika binning.

Skickades från m.sweclockers.com

Får en känsla av att det just nu är en fördel att köra på X470 moderkort, bios till x570 verkar inte riktigt ok men det löser sig nog snart.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bran:

CPUn är <50 grader.

Kör amd kylare 50C vid singeltråd
Har inget med din kylare å göra.

Permalänk
Medlem

Testar att fråga något på nytt : varför lyckas många överklocka sina minnen på mindre än 1,4v? Min XMP profil är 1,35v och det krävs 1,45v överklockat för att dra ner på antalet errors i Memtest.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Testar att fråga något på nytt : varför lyckas många överklocka sina minnen på mindre än 1,4v? Min XMP profil är 1,35v och det krävs 1,45v överklockat för att dra ner på antalet errors i Memtest.

Bra kretsar på minnet, tur, olika timings, de "tror" de e stabila.

Permalänk
Medlem

Intressant att Gigabytes representant säger samma sak om AMD bios rätt ut, som vi med Asus har fått upptäcka själva:

"I just installed 3900x on my Aorus Elite X570. Should I update BIOS to the latest version? I heard the performance decreases, is it true? by GloomyJack in Amd

[–]GBT_Matthew 2 points 3 days ago
Boost will vary based on CPU, cooling, etc. but in general pre-smu patch had higher boost clocks everything else being constant - and by constant I mean literally the same CPU, not the same SKU.

We don't make or edit the AGESA. If you are suggesting we put out new BIOS with old AGESA that seems pretty silly. If you as an end user want to use an older BIOS with older AGESA by all means, use what works!"

https://old.reddit.com/user/GBT_Matthew

Och, det är inte 1.0.0.2 eller 1.0.0.3 i sig, det är när den senaste SMU-patchen blev tillagd(men finns i dom flesta 1.0.0.3-varianter):

"Incorrect. 1003 is the same as 1002-pre SMU in terms of general boost behavior. Anything with SMU patch is the cutoff, not 1003."

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Intressant att Gigabytes representant säger samma sak om AMD bios rätt ut, som vi med Asus har fått upptäcka själva:

"I just installed 3900x on my Aorus Elite X570. Should I update BIOS to the latest version? I heard the performance decreases, is it true? by GloomyJack in Amd

[–]GBT_Matthew 2 points 3 days ago
Boost will vary based on CPU, cooling, etc. but in general pre-smu patch had higher boost clocks everything else being constant - and by constant I mean literally the same CPU, not the same SKU.

We don't make or edit the AGESA. If you are suggesting we put out new BIOS with old AGESA that seems pretty silly. If you as an end user want to use an older BIOS with older AGESA by all means, use what works!"

https://old.reddit.com/user/GBT_Matthew

Det är inte Asus det beror på, det är AMD då den agesa som bakas in i bios som styr bland annat boost beteende kommer som ren binär från AMD och ingen tillverkare gör större ingrepp i den då det är för kostsamt och tar tid, dessutom har binären en helt låst del som bara AMD kommer åt.

Skrivet av DJ_Datte:

Bra kretsar på minnet, tur, olika timings, de "tror" de e stabila.

Precis, som allt annat är det silikonlotteri, inställningar eller bara instabilt. Väldigt många testar med fel mjukvara eller under mycket kort tid eller för liten del av minnesmängden eller inte alls

Bästa man kan göra är att ratta in en grund oc med bra timings och se när man får det stabilt i hci memtest eller Karhu, när man fått det stabilt i dessa kan man sedan prova stabilitet i prime95 med large ffts och Blend, bägge under rätt lång tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Testar att fråga något på nytt : varför lyckas många överklocka sina minnen på mindre än 1,4v? Min XMP profil är 1,35v och det krävs 1,45v överklockat för att dra ner på antalet errors i Memtest.

Jag har inte testat så jäkla mkt men märker att mina dual-rank 16GB är svåra o få till utan gear-down påslaget. Kör nu med gear-down på och 1T (blir väl "typ" 1.5T?) med 1.4V och Karhu verkar gå igenom det jag testat. 35-37 grader blir dom då.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Jag har inte testat så jäkla mkt men märker att mina dual-rank 16GB är svåra o få till utan gear-down påslaget. Kör nu med gear-down på och 1T (blir väl "typ" 1.5T?) med 1.4V och Karhu verkar gå igenom det jag testat. 35-37 grader blir dom då.

Command rate ska egentligen inte kunna sättas manuellt om du kör Gear down och det är troligen bara en bios bugg som visar fel, Gear down är nämligen som du säger ett slag 1½T command rate.
Heller inget fel att köra Gear down om det tillåter högre frekvens med lägre latens, dock beror det på hur mycket högre du kommer, kan du köra exempelvis 3600 vid 1T men bara kommer till 3633 eller 3666 med GD då kan faktiskt Gear down ge lite stor negativ skalning, kommer du däremot till 3733/3800 så är det värt det.

Du har inte satt subtimings lite för hårt då så det är därför du måste köra Gear down?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nu verkar lagerhållningen på 3900X börja lösa sig.. Ser att Inet har 50+ i lager nu - kom in idag. Nån som blev sugen nu?

https://www.inet.se/produkt/5301789/amd-ryzen-9-3900x-3-9-ghz...

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED