Köp av 27 skärm för arbete. Max 3000 kr.

Permalänk
Medlem

Köp av 27 skärm för arbete. Max 3000 kr.

Hallå Sweclockers!
Hoppas att ni kan hjälpa mig lite gällande inköp av datorskärm.

Saken är att jag hade velat införskaffa en extraskärm till min laptop (ASUS ZenBook Ux430UAR). Har kikat på alternativ i tjugosjutumsklassen men vet ej riktigt vilken upplösning på skärmen man ska satsa på. Prismässigt så verkar det inte skilja sig något alls mellan 2k och 4k. Dock undrar jag om den dator jag har kan driva 4k.
Sedan blir jag inte heller klok på vilken adapter man ska köpa för att möjliggöra USB-C till HDMI? Är det bara att köpa en i högen, eller finns det vissa som är bättre än andra? Kan man ens driva 4k över en USB-C?

Hade varit superschysst om någon här hade kunnat hjälpa mig med mina funderingar. Om ni har några tips på skärmar i 3000 kr:s klassen så får ni gärna länka dem!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vet inte om du kommer betala moms eller inte, men en Dell U2518D är alltid trevliga skärmar.

Köp inte 2k-skärm, 2.5K (QHD) är lite mer modernt. 4K är ingen idé egentligen, även på en 27" skärm. Det slutar med att du kör 125-150% scaling i Windows och då försvinner hela idén med 4k.

Dells ultrasharp har IPS-panel och bra färgåtergivning också.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Subtrik: Vi har ju alltid vår kära gamla Prisjakt med filterfunktion du kan använda. Här med filter på 27", IPS och minst 2560x1440 (gå INTE lägre): https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s413402204&o=produ...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vet inte om du kommer betala moms eller inte, men en Dell U2518D är alltid trevliga skärmar.

Köp inte 2k-skärm, 2.5K (QHD) är lite mer modernt. 4K är ingen idé egentligen, även på en 27" skärm. Det slutar med att du kör 125-150% scaling i Windows och då försvinner hela idén med 4k.

Dells ultrasharp har IPS-panel och bra färgåtergivning också.

Skärmen du länkar till ligger på 25", i dagens läge bör man inte köpa en skärm under 27" som blivit den nya standardstorleken för stationära datorer. Dessutom kostar den 3800 Kr dvs 800Kr över budget.

4K är visst en ide trots skalningen eftersom det är ända sättet att få högre och skarpare upplösning i Windows miljö jämfört med 1080P samtidigt som man kan spela spel i 1080P utan att det ser skit ut som det gör på en 1440P skärm där 1080P blir suddigt. Förövrigt är bildredigering samt videoredigering underbart på 4K skärm pga den stora arbetsytan fast då kör man med fördel på 100% skalning.

Själv skulle jag rekommendera denna skärm från Phillips: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4947192 2500 Kr och då får man 27" 4K panel som är IPS och 60 Hertz med hyfsad bildkvalitet för priset. Nackdelen är att skärmstödet inte är ergonomiskt samt sakar höj/sänk funktion så är man lång får man stapla skärmen på nått.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Skärmen du länkar till ligger på 25", i dagens läge bör man inte köpa en skärm under 27" som blivit den nya standardstorleken för stationära datorer. Dessutom kostar den 3800 Kr dvs 800Kr över budget.

4K är visst en ide trots skalningen eftersom det är ända sättet att få högre och skarpare upplösning i Windows miljö jämfört med 1080P samtidigt som man kan spela spel i 1080P utan att det ser skit ut som det gör på en 1440P skärm där 1080P blir suddigt. Förövrigt är bildredigering samt videoredigering underbart på 4K skärm pga den stora arbetsytan fast då kör man med fördel på 100% skalning.

Själv skulle jag rekommendera denna skärm från Phillips: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4947192 2500 Kr och då får man 27" 4K panel som är IPS och 60 Hertz med hyfsad bildkvalitet för priset. Nackdelen är att skärmstödet inte är ergonomiskt samt sakar höj/sänk funktion så är man lång får man stapla skärmen på nått.

Vad menar du med "i dagens läge"? Storlek är ju en högst personlig åsikt vad man föredrar samt storleken på sitt skrivbord och avstånd till skärmen. (Fast i just detta fallet så bad TS om en 27a).

Att 4k skalar bättre till 1080 än vad en 1440 gör är tyvärr inte sant. Trodde också att det var så (perfekt skalning genom att bara dubblera pixelns storlek) men enligt @laxpudding så var det inte så enkelt tyvärr.

Jag rekommenderar också en Dell ultrasharp. Finns väl inget mer "standard" att ha som en bra arbetsskärm för all-round behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Viktigt att den också har en bra fot så att den kan ställas in ergonomiskt.

Philips B Line 272B8QJEB
https://www.dustinhome.se/product/5011095602/b-line-272b8qjeb

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Bildexpert 📺

@Subtrik: Oklart vad din ASUS ZenBook Ux430UAR klarar av. Googlar jag verkar den köra intels integrerade grafik och då är det oklart ifall den orkar 4K i annat än 30 Hz. Tyvärr är laptoptillverkarna hopplösa med information runt sådant. Ifall den orkar driva 4K i 60 Hz brukar den minst besvärliga vägen att gå via USB-C till DP.

Du får det enklare om du väljer en 2560x1440-skärm av allroundklass då dessa inte kommer vara problem att drivas från din dator: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Generell rekommendation för den här användningen är att välja en IPS-panel för att få en snarlik bild med den du har på den bärbara.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Printscreen:

Köp inte 2k-skärm, 2.5K (QHD) är lite mer modernt. 4K är ingen idé egentligen, även på en 27" skärm. Det slutar med att du kör 125-150% scaling i Windows och då försvinner hela idén med 4k.

Halva, nästan hela poängen, med 4K-skärmar är just att köra skalningen i 150% – eller vad som nu passar synen och smaken – och därigenom dra nytta av den betydligt högre textkvaliteten. Då får man samma storleksförhållande som att köra 1440p men med textrenderingen i 4K. Mycket högre kvalitet på just texten. Windows och många äldre program skalar dock inte så bra i alla lägen, men så länge vi talar om moderna program och webbläsare och jämför snarlika skärmar är 150% 4K trevligare än 1440p på 2560x1440 native.

Skrivet av talonmas:

Att 4k skalar bättre till 1080 än vad en 1440 gör är tyvärr inte sant. Trodde också att det var så (perfekt skalning genom att bara dubblera pixelns storlek) men enligt @laxpudding så var det inte så enkelt tyvärr.

På grund av den relativt låga pixeltätheten strax under 100 ppi och den skalningsfaktor (x1,33333x) som blir med 1080p på en 2560x1440-skärm blir resultatet uselt. För Windows är det närmast oanvändbart ifall man talar om att använda datorn för arbete. För spel påminner grafiken om hur den såg ut på Xbox360

På en 4K-skärm är detta istället idealiska förutsättningar. Även om skärmen inte skalar 1080p i 1:4 med perfekt pixelmappning (som få gör) får man tack vare den högre pixeltätheten (runt 160 ppi för 4K på 27 tum) en för ögat lika eller ungefär lika skarp bild. Med skillnaden att pixelstrukturer inte alls är lika framträdande tack vare 4K-panelen. Det gör att 1080p på en 4K-skärm kan fungera betydligt bättre än 1080p native så länge 4K-skärmen håller god kvalitet.

4K-skärmar kan också skala upp 1440p med bra resultat (faktor x1,5) tack vare tätheten. Gränsfall för Windows (där kör man 4K native och skalar 150% istället) men fungerar så gott som felfritt för spel.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Har den där billiga 4k Philips IPS-skärmen, och är en sådan person som direkt störs av att 1080p blir så pixligt på 27", på mindre skärmar som 22" funkar 1080p lite bättre men just på 27" och uppåt blir det riktigt tydligt störande enligt mig.

Precis just som du säger så fungerar den här skärmen bra att spela 1080p på just därför att den höga nativa upplösningen gör att man slipper se pixelstrukturen. Och 60Hz uppdatering räcker bra för de simulatorer jag spelar mest på dator och Xbox One S konsolens alla spel.

Visst blir det istället kanske en aning mjukare men det ser ändå inte oskarpt ut och jag föredrar helt klart detta före synlig pixelstruktur.
Spelar helst i 1080p där jag kan ha allt maxat och ändå få bra flyt, även om de få spel datorn med ett Gtx 1070 orkar driva i 4k kan se riktigt snygga ut.
Även i 1440p ser det helt okej ut så man har bra valmöjligheter här.

Också mycket bra att skala i 4k och få text ordentligt skarp så är riktigt nöjd med den, har sett betydligt dyrare skärmar som är sämre.

Extremt prisvärd för bilden man får, men priset man får betala är att foten inte går att byta ut med mindre än att man tillverkar ett eget fäste som passar i fotens gänga. Hur mycket mer hade det kostat dem att sätta dit fyra skruvhål för VESA fäste?

Där hade de verkligen hål i huvudet och några extra tior för VESA-fäste det tror jag alla gladeligen betalat då den ändå är så billig och de hade säkerligen sålt betydligt fler av den då.

Vad som däremot är ett riktigt lyft är bildbehandling i 4k och då jag sitter nära skärmen ser jag också en förbättring när jag kör UHD bluray filmer.

Anmärkningsvärt är att den faktiskt fungerar med 24 bilder/s från filmer då det är en datorskärm. Normalt brukar det inte gå så bra på just datamonitorer.
Antagligen beror det på att Philips har hållit på med tv-apparater så länge och i den världen är det inte lika konstigt.

Det luriga är att det inte står utskrivet i specen men i praktiskt test verkar den klara det bra trots att inte ens alla tv gör det.
Detta gör att den fungerar utmärkt som allround mediaskärm och då jag inte har min vanliga tv hemma nu så använder jag även skärmen istället för tv och den har klarat alla mediaboxar jag slängt på den så här långt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte AOC Q3279VWFD8 (2560x1440 31,5") som ersättare för 24" 1080.
Kör med 100% i windows.
Runt 32" känns som sweet spot för 2560x1440, inga skalnings problem bara mer skärmyta.
Kostar runt 2500.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Bildexpert 📺

Dolde meddelande om försäljning. https://www.sweclockers.com/forum/regler

Vill man sälja skärmar gå via marknaden och använd PM-funktionen. Försäljning bland diskussionerna upplevs som störande.