Nvidia: "Att köpa ett grafikkort utan hårdvara för ray tracing är helt galet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har RayTracing på mitt grafikkort. Jag har aldrig använt RayTracing som jag har på mitt grafikkort.

Jag känner mig faktiskt lite galen.

Skämt åsido. Jag behövde nytt grafikkort och fick RTX på köpet. Det var INTE RTX som drev mig till köpet.

Du fick inte rtx på köpet, du betalade en premium för rtx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Komiskt att Nvidia säger "Att köpa ett grafikkort utan hårdvara för ray tracing är helt galet" samtidigt som det säljer grafikkort utan rtx kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Du fick inte rtx på köpet, du betalade en premium för rtx

Skickades från m.sweclockers.com

låt oss stoppa all utveckling och ligga på dx12 för all framtid

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Komiskt att Nvidia säger "Att köpa ett grafikkort utan hårdvara för ray tracing är helt galet" samtidigt som det säljer grafikkort utan rtx kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

tämkte samma sak....varför inte lägga ett stort lime "stoppformad" klistermärke med Jensen skrikande: "STOP - A CRAZY BUY"

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Precis som nämndes i artikeln: Att kläcka ur sig något sådant samtidigt som man kränger kort som 1660 är ju bara sunkigt. Riktig pajas. Nu blev jag sne...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag kommer förmodligen aldrig(?) igen köpa ett grafikkort utan RT hårdvara så tycker inte han är helt ute och cyklar iaf. Sen betyder inte det att 20xx-serien är rätt prissatta eller har tillräckliga RT kärnor. Det betyder för mig snarare att jag väntar med nytt kort tills det finns bättre anpassade för RT.

Så det är snarare galet att köpa GPU idag öht... eller nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

låt oss stoppa all utveckling och ligga på dx12 för all framtid

Förklara för mig vart i min mening jag sa någonting i närheten av det där.
Jag besvarade en kommentar där en person att hen fick med rtx gratis i köpet av hens grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så... om det är helt galet... varför släppte de då 16-serien efter RTX-serien?
Är nog mer att AMD kom med ett par kort som inte var ljusår bakom och man inte vill att någon köper dem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jensen Huang känns inte som en särskilt trevlig person och han snackar en del skit, gärna om AMD, men man hoppas inte att RT försvinner igen för det är en mycket lovande teknik. Sen måste dock prestandan upp, helt klart.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Har ett 2080ti och måste säga att det är första gången jag ångrar ett inköp av ett grafikkort sedan det började med mitt första 3dfx-kort fär länge, länge sedan. Kunde lika gärna köpt ett 1080ti egentligen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

låt oss stoppa all utveckling och ligga på dx12 för all framtid

Du förstår, eftersom Nvidias börsvärde är 9 miljarder dollar, och AMDs bara 6 miljarder, så måste AMD komma med nyheter och idéer för att de ska vara godtagbara. Underdog osv. Tyvärr var det Nvidia denna gången, så död åt Ray Tracing!

Permalänk
Avstängd

Undrar om han själv spelar mycket spel som kräver ray tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Maxar? Jag har ett 970 och det får jag absolut inte spelbar fps med på min 2560x1440 med höga grafikinställningar i något av de spelen. Fungerar helt ok på låga inställningar dock.

Menar inte att vara dryg men kan lätt bli vilseledande med att det maxar OW och Apex.. Maxar är i min värld spelbar fps på högsta inställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant. Menar nog mer att det flyter på utan att offra mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har ett 2080ti och måste säga att det är första gången jag ångrar ett inköp av ett grafikkort sedan det började med mitt första 3dfx-kort fär länge, länge sedan. Kunde lika gärna köpt ett 1080ti egentligen.

Kan förstå om du menar rent prismässigt. Men det är ju fortfarande ett jävligt bra kort hur man än ser på det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Datavetare

Hur kan det finnas folk som tror att Nvidias PR-avdelning inte noga filat på hur man ville få ut detta budskap?

Över 150 inlägg på Sveriges största datorwebbplats, lär vara liknade trafik på Reddit och andra webbplatser detta postats. Huruvida RTX-turingkorten kommer få någon större användning av RT-kärnorna i spel är helt irrelevant (framförallt givet vilket enormt genomslag detta fått på arbetsstationer, få andra tekniknyheter har sett detta genomslag under samma tidsrymd).

Jag tvivlar på att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Men trots intentionen hos många inlägg i denna tråd (och gissar att andra forum har liknande resultat) är den enda känslan man får: något som engagerar så många så mycket kommer vara väldigt viktigt framöver, och det är teknik Nvidia utan konkurrens är marknadsledande inom just nu. Detta är absolut bra uppmärksamhet.

Givet responsen, d.v.s. vi här i denna tråd har nog gjort exakt vad Nvidias PR hoppats på, lär Jensen kunna mysa:
The way you are meant to be played

De som tror att han är gör ogenomtänkta korkade uttalanden och inte väl genomtänkt PR underskattar nog honom rejält. Han verkar vara en skitstövel, men en väldigt intelligent sådan!

Turing är v1.0 av RT-kärnor. Historien säger att sannolikheten att den finessen kommer vara superviktig är riktigt låg. Fast både Sonys och Microsoft nya konsoler kommer ha HW-stöd för ray tracing, hur många tror att dessa konsoler kommer ha väsentligt starkare "RT-kärnor" jämfört med dagens RTX-serie? Om de får likvärdig prestanda kommer utvecklarna lura ut hur man kan dra nytta av den kraft som faktiskt finns.

Vidare, DXR stöd lades till i UE bara för några månader sedan (och UE är en motor som används i rätt många spel), det på ett sätt så man kan styra väldigt bra hur mycket/lite ray tracing effekter som ska finnas i en scen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Håller delvis med skinnpajen, fast han får hosta upp något med >11GB, minst dubbelt så snabb raytracing och under inga omständighter 10000+ för acceptabel prestanda i sköna upplösningar. Jag hoppas att han sansar sig till 3000 serien...

Permalänk
Medlem

För mig som har köpt grisen i säcken innan dvs gf2/4mx kort med dx7 istället för kort med dx8 har gjort att jag vill alltid ha ett kort som alltid stödjer nyaste 3d effekter/funktioner även om prestandan sjunker med dessa nya funktioner på. Kunde inte njuta av snyggt vatten i Morrowind till exempel... Neva again

Så ja, jag tycker att det är jäkligt dumt att köpa ett kort i sent 2019 nästan 2020 utan Raytracing acceleration. Redan nu finns det några intressanta spel som stödjer det, och vad gör man nästa år när storspel som Cyberpunk 2077 mm stödjer det men man köpt ett nytt kort för ca 5-7k som inte har det? pengar slänga i sjön, allt man kan njuta av är hög fps i vänstra hörnet men spelet ser typ lika dant som på en sleten konsol. Inget spännande alls jue.

Köper man ett kort med raytracing acceleration så kan man alltid stänga av det om prestandan inte känns tillräcklig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv

Ny teknik i all ära, men spelen måste gå hand i hand med hårdvaran. För er som säger att man kan stänga av raytracing på ett RTX2080Ti så stämmer det ju, men tänk vad man kunnat använda kretsytan till istället? Kanske 30-40 % fler Cudakärnor istället för Tensorkärnor och kan användas för att få högre beräkningskraft. Frågan är om Raytracing släpptes för tidigt. Bara för att man har spenderat massor på R,&D så betyder inte att tekniken var redo för att släppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Ny teknik i all ära, men spelen måste gå hand i hand med hårdvaran. För er som säger att man kan stänga av raytracing på ett RTX2080Ti så stämmer det ju, men tänk vad man kunnat använda kretsytan till istället? Kanske 30-40 % fler Cudakärnor istället för Tensorkärnor och kan användas för att få högre beräkningskraft. Frågan är om Raytracing släpptes för tidigt. Bara för att man har spenderat massor på R,&D så betyder inte att tekniken var redo för att släppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att tajmingen var perfekt då AMD inte hade så mycket att sätta emot därmed kunde Nvidia släppa kort med lägre prestanda fast med RTX del istället för högre prestanda utan RTX.
Tänk hur lång tid det tog innan spel och annan mjukvara började använda flera cpu-kärnor.
LCD skärmar var ju urusla och superdyra i början och det tog flera år innan CRT skärmar dog ut. Allt sånt tar tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArtMan:

Jag tycker att timingen var perfekt då AMD inte hade så mycket att sätta emot därmed kunde Nvidia släppa kort med lägre prestanda fast med RTX del istället för högre prestanda utan RTX.
Tänk hur lång tid det tog innan spel och annan mjukvara började använda flera cpu-kärnor. Det tog flera år!
LCD skärmar var ju urusla och superdyra i början och det tog flera år innan CRT skärmar dog ut. Allt sånt tar tid.

Så kanske det är, men de trognaste kunderna blir ju förlorarna. Fast 2080Ti hade klart varit snabbare om man hade skippat Raytracing delen. För min som användare så betalar jag för nåt som inte kommer användas, men alla är ju olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Gimmick skulle nog få kalla det. Just nu är det inget vidare nej, men det kommer att bli standard. Ge det tid bara.
Detta är något som varit på tapeten i många många år.

Problemet är väl att Läder-Jensen menar att man borde köpa, redan idag, kort som stödjer RT. Kort som kommer vara utdaterade när väl RT verkligen kommer igång.

Skrivet av Ragnarok:

Mmm galen minoritet, de första månaderna badade marknaden i 2080ti kort för att absolut inte någon köpte korten...

Kort svar, ja. Jag skulle inte vilja köra ett gtx 1660.

Slår vad om att du skulle göra det om Läder-Jensen sa åt dig att göra det.

Skrivet av Dual-Tjur:

Tänkte samma sak. Bättre att säga något galet idag än att betala reklam själva. Dessutom 100% som klickar är potentiella kunder.

Dessutom rörde han om ordentligt i hjärnorna på dem där "framtidssäkert" är en religion för vissa.

Det enda han verkar lyckats med här är att få folk att undra om han mår riktigt bra. Och nej. Långt ifrån 100% av de som klickar är potentiella kunder. Många klickar bara för att skratta åt honom (Mig inkluderat).

Skrivet av Dual-Tjur:

Så du menar att det borde förbjudas för tillverkarna att släppa ännu extremare extrema kort än de har alltid gjort hittills?

Problemet är väl att Nvidia släpper ersättare till kort och slungar på dubbla prislappen på kortet. 2080Ti idag kostar mer än vad Titan X/XP lanserades för 2017 och det säger något.

Skrivet av ClintBeastwood:

Kom något intressant upp som t.ex när vi kan förvänta oss nya kort eller andra sådär världsliga saker?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan nog ingen svara på. Innan RTX-serien släpptes så påstod ju Jensen att ett nytt grafikkort i de segmenten var "Många år bort" och mindre än ett år senare.. Boom.. Där var RTX-serien.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Du fick inte rtx på köpet, du betalade en premium för rtx

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, så är det. Men vad är alternativet? När RTX20xx serien kom ut gick 10xx seriens begagnade kort för orimligt mycket pengar och då får man ingen som helst garanti och måste lita på personen jag köper kortet ifrån.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 1070 och fattar inte vad fan som menas. Klarar mig utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det kan nog ingen svara på. Innan RTX-serien släpptes så påstod ju Jensen att ett nytt grafikkort i de segmenten var "Många år bort" och mindre än ett år senare.. Boom.. Där var RTX-serien.

Ok. Har du lyssnat på kvartalsrapporten och kan verifiera att inget annat som kan vara intressant kom fram?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Xinpei:

Slår vad om att du skulle göra det om Läder-Jensen sa åt dig att göra det.

Nej, men om AMD hade lyckats göra ett snabbare grafikkort än 2080ti så hade jag ägt ett sådant. Om AMD hade lyckats göra en cpu som var bättre för spel än 9900k så hade jag ägt en sådan. Nu gör AMD inte något av det och därför äger jag ingen AMD produkt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag säger snarare, det är helt galet att köpa nya grafikkort. Mycket vettigare att ligga något år efter istället. Man får samma prestanda som andra, bara med något års eftersläp. Vad spelar det för roll egentligen?

Nyligen fått mitt gamla 7970 uppgraderat till ett R9 390x. Ingen ray tracing här heller, men så spelar jag inga spel som stödjer det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Ye, planerade först på att köpa nytt grafikkort när RTX kom men sen fick man se prislappen samt prestandan som var inte så mycket o hurra över om man inte ville lägga en lön på ett 2080ti. Lyckades sno till mig ett EVGA 1080 FTW från ebay med frakt för 2895kr, nöjd och funkar finfint för det jag lirar.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Problemet är väl att Nvidia släpper ersättare till kort och slungar på dubbla prislappen på kortet. 2080Ti idag kostar mer än vad Titan X/XP lanserades för 2017 och det säger något.

Är absolut ingen Titan-kännare men de flesta släpptes för 999$???
Och 2080Ti är en light version av Titan RTX som släpptes för 2500$.
Release för 2080TI är 999$ (och då får man RTX på köpet )

Andra gången jag läser att Nvidia slungar på dubbla prislappen.
Ge exempel, kanske ni har rätt men ge exempel hur ni jämför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur kan det finnas folk som tror att Nvidias PR-avdelning inte noga filat på hur man ville få ut detta budskap?

Över 150 inlägg på Sveriges största datorwebbplats, lär vara liknade trafik på Reddit och andra webbplatser detta postats. Huruvida RTX-turingkorten kommer få någon större användning av RT-kärnorna i spel är helt irrelevant (framförallt givet vilket enormt genomslag detta fått på arbetsstationer, få andra tekniknyheter har sett detta genomslag under samma tidsrymd).

Jag tvivlar på att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Men trots intentionen hos många inlägg i denna tråd (och gissar att andra forum har liknande resultat) är den enda känslan man får: något som engagerar så många så mycket kommer vara väldigt viktigt framöver, och det är teknik Nvidia utan konkurrens är marknadsledande inom just nu. Detta är absolut bra uppmärksamhet.

Givet responsen, d.v.s. vi här i denna tråd har nog gjort exakt vad Nvidias PR hoppats på, lär Jensen kunna mysa:
The way you are meant to be played

De som tror att han är gör ogenomtänkta korkade uttalanden och inte väl genomtänkt PR underskattar nog honom rejält. Han verkar vara en skitstövel, men en väldigt intelligent sådan!

Turing är v1.0 av RT-kärnor. Historien säger att sannolikheten att den finessen kommer vara superviktig är riktigt låg. Fast både Sonys och Microsoft nya konsoler kommer ha HW-stöd för ray tracing, hur många tror att dessa konsoler kommer ha väsentligt starkare "RT-kärnor" jämfört med dagens RTX-serie? Om de får likvärdig prestanda kommer utvecklarna lura ut hur man kan dra nytta av den kraft som faktiskt finns.

Vidare, DXR stöd lades till i UE bara för några månader sedan (och UE är en motor som används i rätt många spel), det på ett sätt så man kan styra väldigt bra hur mycket/lite ray tracing effekter som ska finnas i en scen.
https://youtu.be/EekCn4wed1E

Jag håller med om allt, men en rättelse: Mig veterligen har Sony aldrig sagt att de har hårdvaruaccelererad RT.
De har sagt att de har RT ljud, men för detta behöver man inga RT cores. Där är det baking som tar lång tid, men själva exekveringen verkar snabb. Enda RT (path tracing) exemplet som de visat upp är Gran Turismo 5 på okänd hårdvara. Av denna anledning gissar jag att en landar någonstans från under RTX upp till RTX.

Scarlett placerar jag förmodligen som lika bra som RTX eller bättre. Anledningen till att jag gör det är för att, baserat på de uttalanden som gjorts, så arbetar AMD med spelutvecklare för att få en försumbar prestandapåverkan . De finns många trick som de möjligtvis kan använda, allt från att köra denosing parallelt , uppskalning, ha en bättre synergi mellan CPU och GPU, etc etc. Svårt att veta vid det här laget, men om de lyckas blir jag imponerad iallafall.

Det har även bildats en Vulkan Ray Tracing Task SubGroup för att efterlikna DXR (finns även en för att efterlikna DirectML).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag säger snarare, det är helt galet att köpa nya grafikkort. Mycket vettigare att ligga något år efter istället. Man får samma prestanda som andra, bara med något års eftersläp. Vad spelar det för roll egentligen?

Nyligen fått mitt gamla 7970 uppgraderat till ett R9 390x. Ingen ray tracing här heller, men så spelar jag inga spel som stödjer det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det ens spel som stödjer RT fullt ut? Dessutom vore det väl ganska idiotiskt att kasta pengar på ray-tracing så länge hårdvaran inte riktigt hänger med.
Ray Tracing kan säker bli en grej om 2 ~ 3 generationer, men än sålänge är hårdvaran inte tillräckligt bra för att leverera spelbar prestanda.

NVIDIA har alltid hållit på med sådant här trams för att binda in kunderna. PhysX någon?

Nä, NVIDIA bara ljuger och luras. Ett företag man ska hålla sig så långt borta ifrån som man bara kan.