Vatten i grenuttaget (det sprakade)

Permalänk

Vatten i grenuttaget (det sprakade)

Hej
Spillde vatten i grenuttaget dit dator, klockradio, lampor bland annat är kopplade. Undrade vad det var som började spraka. Ser att det slår blixtar och håller på att ta eld i mattan ungefär.

Drar ut huvuduttaget och stänger ner allt. Har gått ett par timmar nu. Provade att koppla in allt igen. Sprakade till i en sekund sen inte hört något mer på en timme. Är det säkert att fortsätta använda eller ska man köpa ett nytt grenuttag eller vidta någon annan åtgärd ? Känns ju inte kul om det skulle börja spraka mitt i natten igen.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag själv skulle ha bytt ut den eller öppna och torka om man vet hur man gör

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Är det säkert att fortsätta använda eller ska man köpa ett nytt grenuttag eller vidta någon annan åtgärd ? Känns ju inte kul om det skulle börja spraka mitt i natten igen.

Jag förstår inte ens varför du ställer dig den här frågan. Är det värt att riskera en brand för att spara in 99kr eller vad ett nytt grenuttag skulle kosta? Även om det inte är någon fara kan jag tycka att det är en extremt billig försäkring som gör att du kan sova gott om nätterna och slippa oroa dig över att vakna upp till en eldsvåda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av cads:

Jag själv skulle ha bytt ut den eller öppna och torka om man vet hur man gör

Okej.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Skrivet av ågren:

Jag förstår inte ens varför du ställer dig den här frågan. Är det värt att riskera en brand för att spara in 99kr eller vad ett nytt grenuttag skulle kosta? Även om det inte är någon fara kan jag tycka att det är en extremt billig försäkring som gör att du kan sova gott om nätterna och slippa oroa dig över att vakna upp till en eldsvåda.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej kanske för göra det då. Jag tänker att vattnet nu är borta men att något i grenuttaget kan ha blivit konstigt, eller inte...

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Okej kanske för göra det då. Jag tänker att vattnet nu är borta men att något i grenuttaget kan ha blivit konstigt, eller inte...

Det får du nog aldrig veta om du inte fortsätter att använda grenuttaget. I bästa fall är det ingen fara och du kan använda den i många år till, i värsta fall riskerar du att bränna ner både ägodelar och hem och för vad, för att spara in en hundring eller två? Köp en ny så slipper du noja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz