Permalänk

27-tum som kompletterar BenQ XL2720Z?

Rubrik: Köpråd, kompletterande skärm, 27 tum

Hej alla,

En enkel köpråds-tråd:
Jag ska utöka från en skärm till två där hemma. Har sedan tidigare den gamla godingen BenQ 27" XL2720Z. Den har funkat väldigt bra och jag tänker att det vore klokt att köpa en till skärm som matchar min första i storlek, design osv för att det ska bli en vettig och stilren lösning. Nu finns inte BenQ XL2720Z kvar i något sortiment då den är ganska gammal, men vad skulle ni rekommendera att jag köpte som komplement?
Jag har förstått att samma Firmware är värdefullt när man ska köra två skärmar.

Lite bakgrund
Jag spelar inte jättemycket utan det blir mest enkla titlar som Dota 2, WoW och ett och annat rollspel, typ The Witcher, ibland. Således inget behov av supersnabb frekvens. Jag jobbar en hel del hemifrån och uppskattar därför 27 tum.
Ett annat kriterium är att den ska kunna monteras på bildskärmshållare (som typ denna).

Jag tänker att en till BenQ vore det mest stilrena, men jag har inte sett någon av deras nyare 27-tummare fått särskilt lysande recensioner, åtminstone inte i ett vettigt prisspann, vilket för mig är max ca 4 000 kronor.

Förslag mottages tacksamt

Tack för er hjälp!
// Björn

Förtydligade rubrik från "Köpråd datorskärm 27 tum"/Thomas Y
Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Bildexpert 📺

Varför inte gör din XL2720Z till komplementskärmen istället? Det är trots allt en gammal skärm som för sin tid är optimerad för hög frekvens och ärligt talat rätt usel på allting annat.

Ska du arbeta på nya skärmen snarare än spela kan du också sikta på en skärm avsedd för allroundbruk, likt en typisk IPS med 27-tums 2560x1440-panel. Där har Benq en hel del och det torde passa. https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s413482973&o=produ...

Skrivet av Bjoern_87:

Jag har förstått att samma Firmware är värdefullt när man ska köra två skärmar.

Det är lite "huh?" på den. Vad tänkte du på där? Samma Firmware var någonstans?

Permalänk

@Laxpudding:
Hej,
Det är förstås en vettig lösning. Då blir förstås frågan istället vilken som kunde vara en vettig primär-skärm?
Vad tror du om denna?

Vad gäller detta med Firmware så uttryckte jag mig kanske plumpt. Det jag försökte säga är att skärmarna kanske bör innehålla samma typ av mjukvara i hårdvaran (ber om ursäkt, hittar verkligen inte bättre ord, men det är min bild av "firmware"). Så att bägge skärmar beter sig mer eller mindre lika och ex. kan styras via samma program. BenQ har som exempel sina varianter med "Blur redcution" och annat skojs.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T