AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Börjar undra om RM visar fel.

Nedan är screenshots från både HWiNFO64 och Ryzen Master medan jag kör CB20 då jag fick 7033 i poäng.

https://i.imgur.com/MxcGGIt.png
https://i.imgur.com/MsONvBt.png

RM verkar skjuta EDC mätarn i botten utan att det faktiskt drar den ampere styrkan, nedan ser du två olika laster, en grisig FPU last i aida och en lättare last, den lättare kan kliva upp på 1.35V utan att kliva över PPT och den tyngre lär ner på 1.269V för att hålla sig inom PPT, för bägge visar dock RM att man maxat EDC, vilket torde vara svårt utan att samtidigt maxa TDC. Jag tror det visar maxad EDC när det är en elak last som inte kan vila mot/gå upp mot just EDC utan bara PPT/TDC

Elak FPU i stock, här går cpu mot PPT, TDC och temp gräns, vid 80 grader ska boost släppa av. 1.269V vcore

Mindre elak cpu/cache, här går cpu emot PPT och nästan temp. 1.35V vcore

Simplaste belastningen som knappt lägger någon last alls men ändå all core, nu går den upp i 1.4V men är inte i närheten av varken PPT, TDC eller hårda temp gränser men visar ändå EDC som maxad, den når dock första 60 graders gränsen dit cpu tillåts köra hög spänning för fler kärnor.

Edit, ser att din package power visar rätt duktigt fel i hwinfo men det kan nog utläsas även på vrm sektionen vad den faktiskt får i sig.
Att den också ger 1.5V under entrådigt jobb är precis vad den ska ge, det är helt enligt spec på enkärne boost.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Nu snubbla du va? Om en cpu ger x antal Watt. Låt säga 65 så måste ju värmeenergin ta vägen någonstans. Om den energin inte överförs till luften (låt vara via en kylare, eller moderkortet, och sedan luften) vart tar den då vägen.
Mindre energi till kylaren kanske men till luften.. Nja .. Energin ska ju lämna CPU och den hamnar nog i luften i vilket fall men från en varm socket expelvis.

Nja, du ställer rätt fråga: vart tar energin vägen? Om energin inte kan ta vägen någon stans, så kommer vi värma upp kislet mer och mer tills det till slut börjar brinna, om vi inte sänker effektförbrukningen/energitillförseln. En processor med kislet exponerat, beroende på tjocklek och yta, kan klara sig upp till några watts egergiförbrukning (viss energi försvinner ner i moderkortet som också värms upp, vilket hjälper något också som du nämnde). Så om vi drar mer än så behöver vi hjälpa processorn att flytta ut värmen ur kislet för att vi inte skall bränna upp kislet.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0ad:

Nja, du ställer rätt fråga: vart tar energin vägen? Om energin inte kan ta vägen någon stans, så kommer vi värma upp kislet mer och mer tills det till slut börjar brinna, om vi inte sänker effektförbrukningen/energitillförseln. En processor med kislet exponerat, beroende på tjocklek och yta, kan klara sig upp till några watts egergiförbrukning (viss energi försvinner ner i moderkortet som också värms upp, vilket hjälper något också som du nämnde). Så om vi drar mer än så behöver vi hjälpa processorn att flytta ut värmen ur kislet för att vi inte skall bränna upp kislet.

Du missar poängen, om du har två olika processorer som "drar" lika många watt och har samma kylning, kommer de då avge samma mängd värme energi (oavsett vart den tar vägen) ? Förutsatt att inte någon av dom brinner upp eller throttlar utan kontinuerligt drar samma wattstyrka

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Exakt, all skattehöjning oavsett vad påverkar slutpriset.

Du menar som kemikalieskatten som oftast äts upp av företag? Man kan inte påstå att skatter spelar roll när de inte läggs på slutpriset. Många skatter märks inte av alls eftersom de antingen inte betalas av företaget ifråga eller bara försvinner i tomma luften för att företag anser det mer lämpligt att betala dessa själva och därigenom behålla sin klientel. Priset på just hårdvara är starkt knuten till kronans värde samt inflation. Inte punktskatter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Du missar poängen.

Inte alls. Energin kommer avges dock i varierande andel och med varierande tidsförlopp från kylare till luften och "resten" beroende på konstruktion vilket ger mätfel. En inte obetydlig del av energin tore avgå som strålningsvärme till chassit och vidare ut i rummet. Sedan kommer ytor i rummet värmas som värmer luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Inte alls. Energin kommer avges dock i varierande andel och med varierande tidsförlopp från kylare och "resten" beroende på konstruktion vilket ger mätfel.

Ja värme energin kan avges genom olika delar men över tid avges exakt samma mängd värme energi till omgivande luft, oavsett vart den tar vägen, om "kisel lagrar" den så brinner kisel upp... Om den överförs till andra komponenter så lagrar de också till de brinner upp eller avyttrar den till luft vilket i slutet alltid leder till luft. Om man nu inte är i vakuum.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

LOL.. Lite är det nog så. Du frågar i en tråd där AMD fanboys bor. Det gör ju att själva definitionen av en felaktig mätning, felaktigt påstående är att AMD i något avseende, under någon driftsbetingelse skulle vara sämre än INTEL: AMD har släppt en nära nog perfekt produkt och är per definition bättre. Ifrågasätt inte det för då har du fel.. Eller om jag säger så. Förvänta dig inte objektiva korrekta svar här. För det får du inte.. Liksom komma med frågor som skulle innebära kritik av AMD i denna tråd här är ju lika begåvat som att gå till kyrkan och fråga om gud finns och hoppas på objektiva svar. Fail.. Epic fail.

Tycker även det är ganska tjatigt att folk börjar slunga "Fanboys" epiteten runt sig så fort folk börjar ifrågasätta andras påståenden som grundar sig antingen på felaktig metodik, på rena struntsaker eller i detta fallet.. fysiska omöjligheter. Visst finns det AMD fanboys på denna sida men i slutändan är dessa väldigt få. De flesta vill bara inte att det ska bli någon bash av AMD.. framförallt inte när det inte är enbart AMD som ligger i grund för problemen som Zen 2 lider av. Sedan har vi ju den andra sidan av spektrumet som gör allt de kan för att smutskasta AMD.

Skrivet av CubaCola:

Jag sitter och spelar någon timma max om dagen, och det är generellt över dagen som min Ryzen dator ger ett varmare klimat runt datorn.
Sedan är det inte hela huset den värmer upp, det har jag aldrig påstått.

Just ditt ordval dessutom när du skriver att Intel datorn som drar mindre effekt KAN avge mindre värmeenergi säger en del däremot.
Hade det varit AMD som drog mindre energi hade det varit "själklart avge mindre värmeenergi"

Och din vägran att ta in vad Tellus vill förmedla säger även det en hel del. Kom igen nu? Istället för att fokusera på personen.. läs vad han skriver och framförallt.. Ta in det?

Skrivet av CubaCola:

Ja , man måste sjunka till samma nivå ibland för att bli förstådd.

Ironi med tanke på att allt Tellus sagt till dig mer eller mindre reflekteras tillbaka mot honom. Det är fullständigt komedi att du sitter och försöker påstå något som är termodynamiskt omöjligt och sedan försöker påstå att Tellus håller en låg nivå när han faktaenligt kritiserar dig istället för att acceptera att du kan ha fel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fast jag har skrivit samma sak tidigare här i tråden, att jag har märkt att min Ryzen 3600 värmer upp rummet något fruktansvärt vilket inte min i5 9600k gör (i samma rum)
Kör ändå båda helt i stock settings, Ryzen 3600 7nm 65w tdp, i5 9600k 14nm 95w tdp.

Inte konstig alls. Ju snabbare CPU du har ju hårdare arbetar ditt grafikkort då det slipper vänta på cpun. Begränsa max fps så slipper ditt grafikkort gå på max hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

RM verkar skjuta EDC mätarn i botten utan att det faktiskt drar den ampere styrkan, nedan ser du två olika laster, en grisig FPU last i aida och en lättare last, den lättare kan kliva upp på 1.35V utan att kliva över PPT och den tyngre lär ner på 1.269V för att hålla sig inom PPT, för bägge visar dock RM att man maxat EDC, vilket torde vara svårt utan att samtidigt maxa TDC. Jag tror det visar maxad EDC när det är en elak last som inte kan vila mot/gå upp mot just EDC utan bara PPT/TDC

Elak FPU i stock, här går cpu mot PPT, TDC och temp gräns, vid 80 grader ska boost släppa av. 1.269V vcore

Mindre elak cpu/cache, här går cpu emot PPT och nästan temp. 1.35V vcore

Simplaste belastningen som knappt lägger någon last alls men ändå all core, nu går den upp i 1.4V men är inte i närheten av varken PPT, TDC eller hårda temp gränser men visar ändå EDC som maxad, den når dock första 60 graders gränsen dit cpu tillåts köra hög spänning för fler kärnor.

Edit, ser att din package power visar rätt duktigt fel i hwinfo men det kan nog utläsas även på vrm sektionen vad den faktiskt får i sig.
Att den också ger 1.5V under entrådigt jobb är precis vad den ska ge, det är helt enligt spec på enkärne boost.

Grejen är den att för mig så rör sig aldrig PPT (konstant 7%) och TDC (0%) mätarna även om jag kör FPU i AIDA... Bara EDC som går upp till max direkt. CPUn stabiliserar sig på 70-71grader.

Vcore i RM är då på 1.394.

Screen från FPU i AIDA.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Grejen är den att för mig så rör sig aldrig PPT (konstant 7%) och TDC (0%) mätarna även om jag kör FPU i AIDA... Bara EDC som går upp till max direkt. CPUn stabiliserar sig på 70-71grader.

Vcore i RM är då på 1.394.

Screen från FPU i AIDA.

https://i.imgur.com/7b2ySOy.png

Hmm, vilken agesa är det på din bios & vilken RM version kör du? Enligt hwinfo så får din cpu 1.212V under FPU vilket är helt OK, just SVi2 värdet brukar generellt visa exakt rätt. I ditt fall skulle jag absolut inte lita på RM

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Visst finns det AMD fanboys på denna sida men i slutändan är dessa väldigt få. De flesta vill bara inte att det ska bli någon bash av AMD.. framförallt inte när det inte är enbart AMD som ligger i grund för problemen som Zen 2 lider av.

Vilka fler ligger bakom problemen då?
Att många inte får förväntade frekvenser .. är kanske INTEL som jäklas.. Att det faktist blir varmt, hur många inlägg finns inte om det.. är det INTEL;S fel kanske.. Har kanske INTEL med att fungera skapat för höga förväntningar ? Är det så du menar?
Amd lär väl få ordning på det hela vad tiden lider och tekniskt ligger dom i framkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hmm, vilken agesa är det på din bios & vilken RM version kör du? Enligt hwinfo så får din cpu 1.212V under FPU vilket är helt OK, just SVi2 värdet brukar generellt visa exakt rätt. I ditt fall skulle jag absolut inte lita på RM

OK, känns bra det iaf. Men tänk då också på att jag har slagit in en offset på hela -0.1V i BIOS. Fortf ok?

Jag kör på CrosshairVII och BIOS 2606 (senaste officiella o d är väl 1.0.0.3AB om jag inte minns fel) samt RM 2.0.1.1233.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Vilka fler ligger bakom problemen då?
Att många inte får förväntade frekvenser .. är kanske INTEL som jäklas.. Att det faktist blir varmt, hur många inlägg finns inte om det.. är det INTEL;S fel kanske.. Har kanske INTEL med att fungera skapat för höga förväntningar ? Är det så du menar?
Amd lär väl få ordning på det hela vad tiden lider och tekniskt ligger dom i framkant.

Inte är det AMD fanboys iallafall. Problemen bakom CPUn kan man spekulera om men värmen beror antagligen på den nya 7nm noden. Vilket, historiskt sett, oftast varit fallet med first gen av en krympning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

OK, känns bra det iaf. Men tänk då också på att jag har slagit in en offset på hela -0.1V i BIOS. Fortf ok?

Jag kör på CrosshairVII och BIOS 2606 (senaste officiella o d är väl 1.0.0.3AB om jag inte minns fel) samt RM 2.0.1.1233.

Jo ASUS borden övervoltar något jävulskt så att du får köra en offset är lite väntat men att den skulle vara så hög som RM visar går bort, med offset kommer du närmre av det du bör ligga på, kika bara på prestanda så du inte får för låg med den offseten. TL:DR att köra med offset är ok och ~1.2V-1.25V under Aida's FPU är helt OK (beror på temp i slutändan)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Helt korrekt, men ponera att du har två stycken processorer från olika tillverkare som drar lika mycket energi i from av wattstyrka, skulle dom med samma kylning avge samma mängd värmeenergi? Om inte vart tar skillnaden i värmeenergi vägen? Menar du att det lagras i kisel? i så fall hur mycket energi kan "lagras i kisel"? Omvandlas det till någon annan form av energi och i så fall vilken?

Om du sedan har ett system som drar mer energi i ren watt från elnätet än det andra men enligt utsago spottar ur sig mindre värme hur troligt är det? Om bägge system är identiska vad gäller kylning och psu och chassie och övriga komponenter.

Bra frågor

jag har inget exakt svar då jag inte själv räknat på så här komplexa system som en dator faktiskt utgör ur ett termodynamiskt perspektiv, utan har mest hållt mig till isolerade komponenter. Men jag skall försöka svara så bra jag kan.

Gällande ditt första case, ja precis, energi kommer lagras i kislet, när du läser av din processors temperatur så är det i praktiken hur mycket energi som finns lagrat i kislet. i ditt fall du beskriver kan alltså de två processorerna avge olika mycket värmeenergi, men kommer då också ha olika temperatur i kislet. Skillnaden lagras i flera typar av energiformer, bl.a. som rörelseenergi hos atomerna i kislet och som potentialenergi där du kan lyfta elektroner till ett högre energitillstånd (eller energiband om du hört den termen?).

Nu kommer vi in på en annan intressant detalj när det kommer till stabilitet hos processorer. Kisel är som bekant en halvledare där vi i transistorer kontrollerar flöde av elektroner, på/av, flöde/ickeflöde. Om vi höjer temeraturen i en processor för mycket kommer vi slita loss fler elektroner från sina energiband i kislet och bli fria att röra på sig (man säger att elektronerna bryter sig loss från valensbandet och hamnar i halvledarens ledningsband, helt ointressant fakta igen ). Detta resulterar i att transistorn inte kan strypa flödet av elektroner utan blir ständigt på, och datorn krashar. Det är också av denna anledning till varför vi kan ha högre spänningar (Vds) över processorn vid lägre temperaturer.

Till ditt andra case,
Ett system skulle teoretiskt kunna dra mer effekt från elnätet än ett annat och avge mindre värme. Men det är inte så troligt då energin då måste lagras någon annan stans. Mer troligt i det fallet denna lilla tråd handlade om är att värmen leds någon annan väg, t.ex. att mer energi leds ner i moderkortet som har mer kontakt med chassit som sedan leder ut värmen i luften.

Viktigt att tänka på här är också hur och var vi uppfattar och mäter värme. Vi upplever Skillnad i temperatur mer än bara viss temperatur. ju större skillnad i temperatur och ju mer koncentrerad energimängd ju lättare är det att känna och mäta. Vad jag vill säga med det är att det är lättare att mäta/känna varm luft som kommer med hög fart från en chassiefläkt som är flera grader varmare än omgivningen och skickas ut på en mindre yta, än att mäta/känna den säg 0,05 gradiga skillnad på luften som kanske befinner sig precis invid chassits yttersida.

Mängden energi kanske är samma, men i ena fallet går säg all energi ut med cpu-fläkten och ingen via moderkortet och chassit, så luften i chassit kommer bli varm och förhoppningsvis blåsas ut av en chassifläkt. I andra fallet kanske litet energi går via moderkortet direkt till chassit via skruvarna vilket gör att hela ytan av utsidan på chassit leder ut en liten mängd energi till den omgivande luften, så lite mindre behöver tas om hand av cpu-kylaren.

Nu drog jag exemplen till sin spets, mest för att visa på komplexiteten och att det inte alltid är så lätt att dra slutsatser av mätvärden

Hoppas detta svarar på något av de du ville veta?

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0ad:

Bra frågor

jag har inget exakt svar då jag inte själv räknat på så här komplexa system som en dator faktiskt utgör ur ett termodynamiskt perspektiv, utan har mest hållt mig till isolerade komponenter. Men jag skall försöka svara så bra jag kan.

Gällande ditt första case, ja precis, energi kommer lagras i kislet, när du läser av din processors temperatur så är det i praktiken hur mycket energi som finns lagrat i kislet. i ditt fall du beskriver kan alltså de två processorerna avge olika mycket värmeenergi, men kommer då också ha olika temperatur i kislet. Skillnaden lagras i flera typar av energiformer, bl.a. som rörelseenergi hos atomerna i kislet och som potentialenergi där du kan lyfta elektroner till ett högre energitillstånd (eller energiband om du hört den termen?).

Nu kommer vi in på en annan intressant detalj när det kommer till stabilitet hos processorer. Kisel är som bekant en halvledare där vi i transistorer kontrollerar flöde av elektroner, på/av, flöde/ickeflöde. Om vi höjer temeraturen i en processor för mycket kommer vi slita loss fler elektroner från sina energiband i kislet och bli fria att röra på sig (man säger att elektronerna bryter sig loss från valensbandet och hamnar i halvledarens ledningsband, helt ointressant fakta igen ). Detta resulterar i att transistorn inte kan strypa flödet av elektroner utan blir ständigt på, och datorn krashar. Det är också av denna anledning till varför vi kan ha högre spänningar (Vds) över processorn vid lägre temperaturer.

Till ditt andra case,
Ett system skulle teoretiskt kunna dra mer effekt från elnätet än ett annat och avge mindre värme. Men det är inte så troligt då energin då måste lagras någon annan stans. Mer troligt i det fallet denna lilla tråd handlade om är att värmen leds någon annan väg, t.ex. att mer energi leds ner i moderkortet som har mer kontakt med chassit som sedan leder ut värmen i luften.

Viktigt att tänka på här är också hur och var vi uppfattar och mäter värme. Vi upplever Skillnad i temperatur mer än bara viss temperatur. ju större skillnad i temperatur och ju mer koncentrerad energimängd ju lättare är det att känna och mäta. Vad jag vill säga med det är att det är lättare att mäta/känna varm luft som kommer med hög fart från en chassiefläkt som är flera grader varmare än omgivningen och skickas ut på en mindre yta, än att mäta/känna den säg 0,05 gradiga skillnad på luften som kanske befinner sig precis invid chassits yttersida.

Mängden energi kanske är samma, men i ena fallet går säg all energi ut med cpu-fläkten och ingen via moderkortet och chassit, så luften i chassit kommer bli varm och förhoppningsvis blåsas ut av en chassifläkt. I andra fallet kanske litet energi går via moderkortet direkt till chassit via skruvarna vilket gör att hela ytan av utsidan på chassit leder ut en liten mängd energi till den omgivande luften, så lite mindre behöver tas om hand av cpu-kylaren.

Nu drog jag exemplen till sin spets, mest för att visa på komplexiteten och att det inte alltid är så lätt att dra slutsatser av mätvärden

Hoppas detta svarar på något av de du ville veta?

Fast när du pratar om energi lagrad i kisel så är det rätt små mängder energi vi pratar om och när du nått en viss temp så lär energin avyttras om inte kisel ska brinna och då kommer bägge processorerna avge samma värmeenergi oavsett hur mycket endera kan lagra i kisel om de drar samma watt styrka, mängden "energi" du kan lagra i kisel är inte i närheten av den energi som stoppas in i en cpu under full load, skulle du försöka lagra kontinuerligt 142W i kisel så skulle den lagringen orka med i en halv sekund & sen säga paff/sprak.

Samma om du lagrar energi någon annan stans, du kan inte bara lagra värme energi, den måste också avyttras och det sker till luft som ren värme energi, att du kan skjuta/fördröja upp förflyttningen till luft genom fler delar är en sak med du kan inte förhindra denna förflyttning, då kommer något börja brinna.

Edit: bara för att förtydliga ännu en gång, jag pratar om två processorer som drar samma mängd energi i form av watt med samma kylning för bägge, ingen av dom kommer brinna upp eller throttla eller gå sönder pga elektronmigrering utan bara jobba på för fult med samma strömförbrukning.

Kommer de avyttra samma mängd värme energi till luften?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du missar poängen, om du har två olika processorer som "drar" lika många watt och har samma kylning, kommer de då avge samma mängd värme energi (oavsett vart den tar vägen) ? Förutsatt att inte någon av dom brinner upp eller throttlar utan kontinuerligt drar samma wattstyrka

Höll på att skriva ett längre inlägg som jag hoppas skall svara på dina frågot något litet Men för att svara direkt på denna fråga lite kort, nej, dom behöver inte avge samma mängd värmeenergi. av den elektriska energin som dras från väggen kan olika mycket användas för faktiskt arbete och byte av energitillstånd i processorn. Den elektriska energin kommer förrutom till värme också omvandlas till bl.a. rörelseenergi hos elektroner som flyttas och potentialenergi hos elektroner som byter energitillstånd.

Sedan vågar jag inte svara på hur stor mängd av den energin som dras från väggen av just processorn som faktiskt blir värme, där tar min kunskap slut. Det är en fråga jag skulle vilja lyfta vidare till min gamla professor från Chalmers

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0ad:

Höll på att skriva ett längre inlägg som jag hoppas skall svara på dina frågot något litet Men för att svara direkt på denna fråga lite kort, nej, dom behöver inte avge samma mängd värmeenergi. av den elektriska energin som dras från väggen kan olika mycket användas för faktiskt arbete och byte av energitillstånd i processorn. Den elektriska energin kommer förrutom till värme också omvandlas till bl.a. rörelseenergi hos elektroner som flyttas och potentialenergi hos elektroner som byter energitillstånd.

Då lär jag fråga hur stor del vi pratar om här som går till värmeförlust och vad som går till rörelseförlust för elektroner? Sen lär väl rörelse energi hos elektroner skapa just värme energi/omvandlas till värme energi? Energi förbrukas icke...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Då lär jag fråga hur stor del vi pratar om här som går till värmeförlust och vad som går till rörelseförlust för elektroner? Sen lär väl rörelse energi hos elektroner skapa just värme energi/omvandlas till värme energi? Energi förbrukas icke...

se uppdaterat svar ovan

Jag vill också tillägga att jag tror det rör sig om en mycket liten skillnad, jag tror det i huvudsak handlar om hur värmen leds ifrån processorn snarare än hur mycket värmeenergi de två processorerna avger.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0ad:

se uppdaterat svar ovan

Är det rimligt att anta att rörelse energi förlust i en cpu handlar on mindre än en tiondel av värmeförlust? Är det rimligt att anta en ännu mindre del? en hundradel? Den rörelse energin bör också i sin tur skapa/omvandlas till värme energi eller en stor del av den om inte annat?

Jag förstår att du vill poängtera att det finns fler saker som orsakar strömförbrukning men om vi pratar faktisk avyttring av värme energi så skulle jag bli rätt snopen om endera cpu kan avge ens 1% mindre eller mer värme energi än den andra.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Är det rimligt att anta att rörelse energi förlust i en cpu handlar on mindre än en tiondel av värmeförlust? Är det rimligt att anta en ännu mindre del? en hundradel? Den rörelse energin bör också i sin tur skapa/omvandlas till värme energi eller en stor del av den om inte annat?

Jag förstår att du vill poängtera att det finns fler saker som orsakar strömförbrukning men om vi pratar faktisk avyttring av värme energi så skulle jag bli rätt snopen om endera cpu kan avge ens 1% mindre eller mer värme energi än den andra.

Hehe, igen skriver vi om varandra gjorde en uppdatering till för att belysa en sak jag skrev tidigare, dvs att jag tror det rör sig om en mycket liten skillnad, jag tror det i huvudsak handlar om hur värmen leds ifrån processorn snarare än hur mycket värmeenergi de två processorerna producerar.

Edit: Skrev om precis detta i mitt längre svar ovan under 'case nr 2'

Skrivet av t0ad:

Bra frågor

jag har inget exakt svar då jag inte själv räknat på så här komplexa system som en dator faktiskt utgör ur ett termodynamiskt perspektiv, utan har mest hållt mig till isolerade komponenter. Men jag skall försöka svara så bra jag kan.

Gällande ditt första case, ja precis, energi kommer lagras i kislet, när du läser av din processors temperatur så är det i praktiken hur mycket energi som finns lagrat i kislet. i ditt fall du beskriver kan alltså de två processorerna avge olika mycket värmeenergi, men kommer då också ha olika temperatur i kislet. Skillnaden lagras i flera typar av energiformer, bl.a. som rörelseenergi hos atomerna i kislet och som potentialenergi där du kan lyfta elektroner till ett högre energitillstånd (eller energiband om du hört den termen?).

Nu kommer vi in på en annan intressant detalj när det kommer till stabilitet hos processorer. Kisel är som bekant en halvledare där vi i transistorer kontrollerar flöde av elektroner, på/av, flöde/ickeflöde. Om vi höjer temeraturen i en processor för mycket kommer vi slita loss fler elektroner från sina energiband i kislet och bli fria att röra på sig (man säger att elektronerna bryter sig loss från valensbandet och hamnar i halvledarens ledningsband, helt ointressant fakta igen ). Detta resulterar i att transistorn inte kan strypa flödet av elektroner utan blir ständigt på, och datorn krashar. Det är också av denna anledning till varför vi kan ha högre spänningar (Vds) över processorn vid lägre temperaturer.

Till ditt andra case,
Ett system skulle teoretiskt kunna dra mer effekt från elnätet än ett annat och avge mindre värme. Men det är inte så troligt då energin då måste lagras någon annan stans. Mer troligt i det fallet denna lilla tråd handlade om är att värmen leds någon annan väg, t.ex. att mer energi leds ner i moderkortet som har mer kontakt med chassit som sedan leder ut värmen i luften.

Viktigt att tänka på här är också hur och var vi uppfattar och mäter värme. Vi upplever Skillnad i temperatur mer än bara viss temperatur. ju större skillnad i temperatur och ju mer koncentrerad energimängd ju lättare är det att känna och mäta. Vad jag vill säga med det är att det är lättare att mäta/känna varm luft som kommer med hög fart från en chassiefläkt som är flera grader varmare än omgivningen och skickas ut på en mindre yta, än att mäta/känna den säg 0,05 gradiga skillnad på luften som kanske befinner sig precis invid chassits yttersida.

Mängden energi kanske är samma, men i ena fallet går säg all energi ut med cpu-fläkten och ingen via moderkortet och chassit, så luften i chassit kommer bli varm och förhoppningsvis blåsas ut av en chassifläkt. I andra fallet kanske litet energi går via moderkortet direkt till chassit via skruvarna vilket gör att hela ytan av utsidan på chassit leder ut en liten mängd energi till den omgivande luften, så lite mindre behöver tas om hand av cpu-kylaren.

Nu drog jag exemplen till sin spets, mest för att visa på komplexiteten och att det inte alltid är så lätt att dra slutsatser av mätvärden

Hoppas detta svarar på något av de du ville veta?

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jo ASUS borden övervoltar något jävulskt så att du får köra en offset är lite väntat men att den skulle vara så hög som RM visar går bort, med offset kommer du närmre av det du bör ligga på, kika bara på prestanda så du inte får för låg med den offseten. TL:DR att köra med offset är ok och ~1.2V-1.25V under Aida's FPU är helt OK (beror på temp i slutändan)

I alla fall dom med AGESA 1.0.0.3, AGESA 1.0.0.2 har mycket lägre spänningar överlag inte bara Vcore. En delförklaring att dom boostar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0ad:

Hehe, igen skriver vi om varandra gjorde en uppdatering till för att belysa en sak jag skrev tidigare, dvs att jag tror det rör sig om en mycket liten skillnad, jag tror det i huvudsak handlar om hur värmen leds ifrån processorn snarare än hur mycket värmeenergi de två processorerna avger.

Helt olika typ av kylare också, Tower vs Blow down, värmen lär fördelas helt olika i lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0ad:

Hehe, igen skriver vi om varandra gjorde en uppdatering till för att belysa en sak jag skrev tidigare, dvs att jag tror det rör sig om en mycket liten skillnad, jag tror det i huvudsak handlar om hur värmen leds ifrån processorn snarare än hur mycket värmeenergi de två processorerna producerar.

Edit: Skrev om precis detta i mitt längre svar ovan under 'case nr 2'

Det är jag med på, enda problemet jag ser med det andra är dock att du kan inte kontinuerligt lagra värme energi utan att samtidigt avyttra den till ett annat objekt eller medium, när det gäller en dator så kan cpu avyttra genom sockel ner i moderkort (förutom upp genom IHS/kylare), moderkort avyttrar sedan detta antingen direkt till luft eller genom standoffs och värmestrålning till "bakluckan" som i sin tur värmer luften. Hur du än gör kan du inte "isolera" värme utan att temperatur i slutändan skenar, som sagt lagring funkar en kort stund till det du lagrar värme i kommer upp i en farlig temp och brinner upp, helst vill man innan det sker att massan avyttrar sin värme energi till något annat och det brukar normalt sett bli omgivande luften för en dator.

Som sagt, du kan lagra värme energi men inte om du inte samtidigt avyttrar den om det är en kontinuerlig påfyllning. Om du enbart lagrar den så kan du bara lagra en viss mängd innan du ser vansinniga temperaturer och måste avbryta tillförseln av mer energi.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Fast PSU:n sitter ju i botten i en egen kammare, och drar in luft från undersidan, och ut genom sitt egna ventilationshål på baksidan.
Det ska väl inte påverka.

Nu tänkte jag mest på värmen i rummet som ökade så fruktansvärt.

Permalänk
Medlem

Kör lite process lasso på en del spel nu i kombination med CCD klockning, Destiny 2 exempelvis är rätt fåtrådat och får plats gott inom en CCD med 6c/12t, vilket passar bra för CCD klockning då en av mina når 4475 med hög spänning eller 4450 med rätt låg spänning för alla 6 cores, prestanda med denna klockning och inlåsning till en CCD är ruskigt bra, jämfört min gamla 1800x är det som natt och dag i detta spel. För den som lirar mest D2 räcker en hexacore helt utmärkt eller en gott klockad halv 12c/24t

Har satt bakgrundsprocesser att hålla sig inom andra ccd'n och det funkar bra även det, det är egentligen lite konstigt att windows interna scheduler inte är mer avancerad än den är vid detta laget, eller rättare sagt, de regler den jobbar efter borde vara mer komplicerade och kunna hantera långt mer variabler i mitt tycke. Det kanske mest beror på att vi inte förrän på senare år fått se manycores på konsumentsidan.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det är jag med på, enda problemet jag ser med det andra är dock att du kan inte kontinuerligt lagra värme energi utan att samtidigt avyttra den till ett annat objekt eller medium, när det gäller en dator så kan cpu avyttra genom sockel ner i moderkort (förutom upp genom IHS/kylare), moderkort avyttrar sedan detta antingen direkt till luft eller genom standoffs och värmestrålning till "bakluckan" som i sin tur värmer luften. Hur du än gör kan du inte "isolera" värme utan att temperatur i slutändan skenar, som sagt lagring funkar en kort stund till det du lagrar värme i kommer upp i en farlig temp och brinner upp, helst vill man innan det sker att massan avyttrar sin värme energi till något annat och det brukar normalt sett bli omgivande luften för en dator.

Som sagt, du kan lagra värme energi men inte om du inte samtidigt avyttrar den om det är en kontinuerlig påfyllning. Om du enbart lagrar den så kan du bara lagra en viss mängd innan du ser vansinniga temperaturer och måste avbryta tillförseln av mer energi.

Nu var det för länge sedan jag var mer inne i det här får jag erkänna, så mins mest grova drag. Jag har också enbart arbetat med kraftelektronik, och då tittade jag på en komponent, i.e. mosfet/transistor åt gången. Men den grundläggande fysiken bör vara relativ den samma, det problem som jag har är att jag misstänker att det kommer in lite mer komplikationer när man är nere på nanometernivå, skulle kunna tänka med att det uppstår fälteffekter och annat som påverkar hur transistorerna uppför sig som vi inom kraftvärlden inte direkt behöver tänka på.

Men för att resonera lite kring det; i en mosfet uppkommer i huvudsak värmeförlusterna av parametern Rdson, d.v.s. resistansen mellan drain och source, där förlusterna i watt (P) kan beräknas P=Rdson*Ids^2. Om jag har en transistor med lågt Rdson kan jag trycka mer effekt genom den med låg värmeutveckling. Effekten jag drar från elnätet, P=U*I är i detta fall alltså inte alls samma sak som värmeutvecklingen i min mosfet. Jag kan här ha två olika transistorer som kör lika mycket effekt genom dom, men förlusterna i värme kan skilja markant. För att sätta lite exempelsiffror, från väggen drar jag 100 watt, för en mosfet med Vds på typiskt 5 V innebär det 20 A. Ett typiskt värde på Rdson är 3 mOhm. Skickar jag 20 A genom min mosfet skulle jag väldigt förenklat få 1,2 watt i värmeförluster. Om jag däremot har en transistor med 6 mOhm Rdson då skulle det innebära 2,4 Watt i värmeförluster.

Men igen, hur applicerbart detta är på nanometernivå med miljoner av transistorer på en liten yta vågar jag inte svara på.

Edit: har inte heller tagit med växlingsfrekvensen i beräkningen, då jag helt enkelt inte minns hur jag räknade på det, men högre frekvens brukar generellt betyda mer förluster. Det borde också appliceras på CPU:er.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Du menar som kemikalieskatten som oftast äts upp av företag? Man kan inte påstå att skatter spelar roll när de inte läggs på slutpriset. Många skatter märks inte av alls eftersom de antingen inte betalas av företaget ifråga eller bara försvinner i tomma luften för att företag anser det mer lämpligt att betala dessa själva och därigenom behålla sin klientel. Priset på just hårdvara är starkt knuten till kronans värde samt inflation. Inte punktskatter.

Beror ju lite på om man köper nåt från nån nätbutik som har hemma eller tar hem produkten dit för att sen skicka eller om det skickas direkt från huvudlagret. Alla höjda skatter påverkar en på det ena eller andra viset. Skatter som givetvis har nåt med ämnet att göra.

Många företag har haft en marginal att ta av och de drar sig för att höja priserna då de tappar kunder, men till slut så har de inget val när i princip allt blir dyrare.

Höjs elkostnaderna för en nätbutik med säg 5% så kan du ge dig på att det är kunderna som får stå för den notan i form av dyrare priser. And so on....

Permalänk
Medlem

Ingen som sitter på en MSI X470 bräda och kan kolla vad ni har för "CPU Core Voltage"?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är nog klar med minnesklockningen för nu. Allt detta på 1.36V är väl ganska bra?

Upptäckte även att man kan få hyffsat normal boost på Asus senaste UEFI om man sätter "Global C-states" till "enabled". Har sett 4517Mhz som mest på min 3900X. Inte lika bra som på 1002 men bättre än innan då den satt fast runt 4275 som max.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.