Nvidia: "Att köpa ett grafikkort utan hårdvara för ray tracing är helt galet"

Permalänk
Medlem

"Att inte köpa våra dyraste grafikkort är helt galet!".

Jag kan förstå att du tycker så....

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Industri standarden är DXR och Vulkan. Det är det som Nvidia använder och det är väll också det som AMD kommer använda eller ska AMD ta fram någon stängd lösning menar du?

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tänkte samma sak, dock till hans försvar kan han ha syftat på de som redan har pengar och står i valet men som väljer bort det ändå.

Jo så kan de nog vara men även där så beror de på vad man prioriterar. Men I get your point, men jag hoppas att han inte tänker på det sättet.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Jensen låter tämligen desperat i sitt uttalande, särskilt i kombination med hans logik bakom uttalandet och mängden rå data på hur undermåligt RTX presterar i både spel och försäljning. Super-serien kanske hjälper försäljningen lite grann på traven men AMD visar att 5700 XT tycks inte ligga långt ifrån 2070 super och dessutom kosta runt 1000 kr mindre.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Thor:

Person 1 säger något som är uppseendeväckande.
Person 2 med många flera reagerar på det person 1 säger och drar uppmärksamhet till person 1 i och med sina reaktioner.
Person 1 är sjukt nöjd med sig själv över att ha fått massa gratis PR.

Tänkte samma sak. Bättre att säga något galet idag än att betala reklam själva. Dessutom 100% som klickar är potentiella kunder.

Dessutom rörde han om ordentligt i hjärnorna på dem där "framtidssäkert" är en religion för vissa.

Permalänk
Medlem

Wow! En tillverkare som säger att det är galet att inte köpa deras produkter........

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Tycker Raja har ett rätt så intressant inlägg om RT (sätt på subtitles).

Han säger att RT är ett verktyg för att skapa med precis ljussättning, dock så lägger han mycket vikt på att det inte är ett krav på spel eller ens att det gör det bättre. Vad grafiken i ett spel ska göra, menar han, att förmedla känslor och uttryck. Detta får göra på ett sådant artistiskt sätt som möjligt (behöver inte förhålla sig till den fysiskt korrekta verkligheten). Story och så ligger till grunden också menar han som inte heller behöver förhålla sig till den fysiska verkligheten. RT spelar bara roll om man letar specifikt efter det eller anser att det måste vara det, menar han. Första prio är att nå FPS target, sedan kommer kvalitén på grafiken. Han kollar på recensioner för 10 år sedan om alla test på AA och ställer sig sedan frågan "Var är dessa tester nu? Vem är de relevanta för idag?". Han menar att det finns krav som kommer med tiden och så länge ett kort uppfyller dessa krav bör man vara nöjd. Samtidigt ser han att alla inte är nöjda med att förlora FPS för att aktivera RT, eller betala mer för det när det fungerar utan det. Marknaden för hårdvaruaccelererad RT är såpass låg nu att utvecklare måste stödja vanlig rastrering. Hans personliga åsikt är att den kommer att lyckas, i framtiden men då RT kan utföras på allt från low-end till high-end och du inte behöver betala något extra för det vid den tidpunkten (David Wang har exakt samma åsikt). Till telefoner så har upplösningarna och marknaden ökat med tiden, med eller utan RT, och han menar att RT skulle signifikant påverka möjlig upplösning på dem. "Den är fysiskt korrekt, men vad spelar det för roll om upplösningen är låg? Hur kunde de förvänta sig en succé?". Han menar att RT spelar störst roll när själva spelet utvecklas när inte alltför höga krav ställs på FPS, men för gamers så är han mer skeptisk att säga att de bör betala mer. Han påpekar att när shaders först introducerades 2002 så hade ingen någon aning om varför man ens behövde dem, det var först 2007 och 2008 som signifikanta spel började använda det. Stora övergångar tar lång tid, menar han. Han säger att de tänker ta en mer universal approach på GPU:n , då de anser att RT tar upp en stor del av kretsytan som de kunde använda för mer generella beräkningsenheter, men att de kan tänka sig att använda RT enheter om det behövs längre fram.

Jag då? Inte för att det spelar någon roll. RT enheterna verkar vara ett första stort steg, som på sin höjd la till 5x förbättring i intersectiontests utöver beräkningsenheterna. Jag förväntar mig att ett nytt sånt hopp kommer inom 5 år (baserat på forskning på intressanta filterenheter). Det får ett köp av ett RTX 2080ti enbart för RT att verka aningen bortslösat, när den framtiden som Raja och Wang talar om där man inte behöver betala något extra för det, med största säkerhet kommer hyfsat snart. Om jag skulle göra en förutsägelse så kommer 2080ti inte behålla sin plats lika länge som 1080ti.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilrah:

Känner mer och mer att mitt GTX 1080 som jag köpte för drygt 3 år sen inte alls var en sån dum affär som jag trodde 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, känner att mitt 1070Ti köpt på "Black Friday" har varigt ett allt mer och mer värt köp, kommer nog inte att köpa ny GPU föränn 2021, + att jag lär spela WoW Classic tills Naxx är på farm status så lär inte behöva kraftigare GPU på iaf 1+ år.

Sen det som hindrade mig från att köpa 20xx serien är helt enkelt de enligt mig galna priserna, inte prisvärt för prestanda per krona för min del.

Permalänk
Medlem

Läder-Jensen har alltid framstått som lite av en pajas för mig.
Visst har det funnit tider när hans spektakelliknande maratonpresentationer har varit befogade utifrån vad Nvidia levererat.
Men nu när han börjar bli äldre och Moores lag är död mm så borde han endast bli kvar vid ordförandeposten och släppa fram en VD som gör ett mer seriöst intryck.
Sedan är det naturligtvis helt avgörande att både AMD och Intel inom något/några år blir självklara alternativ i alla prissegment.
Endast då kan vi kanske hitta tillbaka till en tid då de mest extrema entusiast spelkorten låg i en prisklass runt 7-8000 kr (istället för det dubbla som idag).

Permalänk
Medlem

Hahahahaha

Permalänk
Medlem

Ungefär som Musk skulle säga att det är galet att inte köpa en elbil med 500+ km räckvidd. Fågelmat...

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Skrivet av stege99:

Endast då kan vi kanske hitta tillbaka till en tid då de mest extrema entusiast spelkorten låg i en prisklass runt 7-8000 kr (istället för det dubbla som idag).

Så du menar att det borde förbjudas för tillverkarna att släppa ännu extremare extrema kort än de har alltid gjort hittills?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pskjonte:

Vilken pajjas, i mina ögon verkar han vara en besserwisser som tror att folk är dumma i huvudet.

Hoppas nVidia byter ut han. RT hade ju vart intressant om de slutade pusha det så otroligt hårt, man blir ju bara skeptiskt till det, så som de håller på...

Tror inte att Nvidia skiljs från honom i första taget.
Det är han som i praktiken gjort Nvidia så stora som de är och han är en av grundarna av företaget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jensen_Huang

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Läder-Jensen har alltid framstått som lite av en pajas för mig.
Visst har det funnit tider när hans spektakelliknande maratonpresentationer har varit befogade utifrån vad Nvidia levererat.
Men nu när han börjar bli äldre och Moores lag är död mm så borde han endast bli kvar vid ordförandeposten och släppa fram en VD som gör ett mer seriöst intryck.
Sedan är det naturligtvis helt avgörande att både AMD och Intel inom något/några år blir självklara alternativ i alla prissegment.
Endast då kan vi kanske hitta tillbaka till en tid då de mest extrema entusiast spelkorten låg i en prisklass runt 7-8000 kr (istället för det dubbla som idag).

Skrivet av Dual-Tjur:

Så du menar att det borde förbjudas för tillverkarna att släppa ännu extremare extrema kort än de har alltid gjort hittills?

Hur drar du den slutsatsen?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Hur drar du den slutsatsen?

Varför ska de mest extrema korten ha ett tak på 7000-8000 svenska kr? Det är det jag undrar.
Korten får kosta vad de vill, liksom bilar. Finns det efterfrågan och företaget kan tjäna pengar så är det upp till dem vad priset är det rätta.

Samma sak som med svenska kronan....marknaden styr kursen.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Ah, det visste jag inte.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

"blablabla"... ni har inget val nära nog ändå, tramstråd.. precis som detta inlägg.

Permalänk
Skrivet av hejsann:

"blablabla"... ni har inget val nära nog ändå, tramstråd.. precis som detta inlägg.

Precis, lika väl som denna video

Permalänk
Medlem

Oroa dig inte Jensen.
Nästa år är det många som kommer köpa RDNA2-grafikkort och/eller AMD-utrustade next-gen konsoler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ani_ma:

Alltså är det ingen som ser genom denna skit människa?

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia Hands Down.

Permalänk
Medlem

Jag har RayTracing på mitt grafikkort. Jag har aldrig använt RayTracing som jag har på mitt grafikkort.

Jag känner mig faktiskt lite galen.

Skämt åsido. Jag behövde nytt grafikkort och fick RTX på köpet. Det var INTE RTX som drev mig till köpet.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Varför ska de mest extrema korten ha ett tak på 7000-8000 svenska kr? Det är det jag undrar.
Korten får kosta vad de vill, liksom bilar. Finns det efterfrågan och företaget kan tjäna pengar så är det upp till dem vad priset är det rätta.

Samma sak som med svenska kronan....marknaden styr kursen.

stege99 är väl ganska tydlig med att det är konkurrens från Intel och AMD som skall pressa ner priserna.

Och hur du kan tolka hans inlägg, som något slags önskemål om förbud, får du nog precisera bättre.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Nvidia har blast processing som fan ! Hade aldrig köpt ett grafikkort endast på grund av Ray tracing stöd. När det väl implementeras ordentligt kommer denna generationens grafikkort vara för gamla ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk
Medlem

Jensen pratar skit i vanlig ordning, mera nyheter vid 11.

Allvarligt talat borde nog Nvidia se sig om efter en mer seriös VD, eller i alla fall någon mer seriös för hålla deras presentationer.

Permalänk
Medlem

Att köpa nytt grafikkort just nu är helt galet om man inte absolut måste ha ett. Bättre att vänta tills marknaden normaliserats.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Huruvida ray tracing-hårdvara faktisk blir nödvändig inom de närmaste åren återstår att se.

Först satsa på 4k vilket drevs framåt för 2 år sen och än inte lever upp till det.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

Håller med Jensen,d ju helt galet

Permalänk
Medlem

Har i andra diskussioner sett folk hänga upp sig på detta "Under grafikkonferensen Siggraph 2019 presenterade nämligen bolagets Morgan McGuire en spådom om att de första storspelen som kräver ray tracing-hårdvara släpps år 2023."

Att det först är då spel som kräver det kommer är ju inte samma sak som spel som stödjer det. Kommer ju garanterat komma massvis med spel som stödjer det fram tills det blir ett "krav".

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Kom något intressant upp som t.ex när vi kan förvänta oss nya kort eller andra sådär världsliga saker?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

stege99 är väl ganska tydlig med att det är konkurrens från Intel och AMD som skall pressa ner priserna.

Och hur du kan tolka hans inlägg, som något slags önskemål om förbud, får du nog precisera bättre.

Så om du vill att jag ska precisera så varsågod.

Han gjorde ett uttalande och därför bör man kicka honom som VD? Ett företag som är marknadsledande, aktien har stigit sedan 2016, OCH MAN HAR BÖRJAT BETALA UT DIVIDENDER TILL AKTIEÄGARE. Vem är pajas egentligen?

Och att gnälla att 2080ti inte kostar 7000-8000kr är intels och amd:s fel? Men att chippen är dyr att producera spelar ingen roll tydligen. Amd:s Vega VII platsade i denna priskategori men hur det gick vet vi alla.

Amd Nvidia och Intel får var och en släppa grafikkort som är lika dyra som nuvarande extrema grafikkort (14-16K enligt stege99) Jag tror inte att även konkurrensen eller byte av "pajasen" kommer att dra ner priserna till 7000-8000kr för de mest extrema korten "SOM FÖRR".

Jag tycker det är bra för konkurrensen om nån släpper dyrare kort 1000-1500$. Ny teknik är dyr men driver konkurrensen framåt. Att sätta ett pristak på de extrema korten är ju löjligt. Tekniken kommer inte att gå framåt om man bara släpper mer prisvärda middle eller budget kort hela tiden.

2080Ti är ju titanklass men det gnälls att ett toppkort ska kosta max 7000-8000kr. Samma personer började gnälla när 9900k började kosta över 5000kr och man hade tydligen inte råd att köpa en speldator längre. De var vana att köpa 4 kärniga i7 CPU för 3000-3500kr men de var ju top-end.

Så låt honom precisiera bättre vad korten bör kosta och varför, varför man skulle byta ut VD:n och hur AMD och Intel ska förhindra att korten inte kommer att kosta över 8000kr

Vad som är tydligt har vi olika uppfattningar verkar det som. Jag är tydlig att grafikkort i framtiden kommer att kosta 8000kr, 15000kr och även 20000kr. Och mera konkurrens skulle ge mera val men knappast det tydliga som han skrev "max 7000-8000kr som förr för de mest extrema kort"