AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

När du från dina mätningar drar slutsatser som står i strid med termodynamikens huvudsatser,
är det inte konstigt att man protesterar.

Det måste helt enkelt vara något som inte stämmer med antingen mätningarna eller testmetodiken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamikens_huvudsatser

Ge mig information om hur jag ska mäta, så kan jag ägna en eftermiddag åt det.
Det var bara informationen som jag fick fram via mina mätningar, om den sedan strider mot vad som står i din länk,
så måste vi ju få veta varför vi inte får det förväntade resultatet.

Har även en multimeter med mätprobe någonstans, ska försöka leta fram den.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag antar att du inte läst allt jag skrivit och jag förstår det.

På Sidan 270 så kopplade jag inte min wattmätare för att mäta idle-förbrukning av min Ryzen 3600.

Jag fick då värden mellan 71 och 75 watt beroende på energispar eller prestandaläge.

Jag kopplade även in den på min i5 9600k som idlade mellan 60 och 63 watt.

Nvidia listar 2060 till att dra 160w och mitt 2070 som tillhör binnade gpuer 185w, det vill säga intel datorns gpu kan dra upp till 25w extra.

Eftersom dessa 30 watt extra enbart sker när jag spelar, så är jag ganska säker på att de kommer ifrån gpu:ns extra förbrukning.
När jag skriver på detta forum så drar Ryzen 3600 mer energi än vad i5 9600k gör.

2070 brukar hålla sig runt 70grader, medans 2060 brukar hålla sig runt 60grader i spel.

Så med 30w högre effekt förbrukning under spelande så avger Intel burken ändå mindre värme energi menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Jag är fortsatt nyfiken på att få veta vart den där extra effekten intel burken drar tar vägen, kanske har ett svart hål i burken som äter energi? Den kanske skapar sådan massivt coil whine att det drar den energin? Den kanske har riktigt starka led lampor?

Jag tycker mest det låter som hans PSU inte kyler ordentligt så luften värms upp innan den far ut i rummet vid hög belastning. Kan ju bli så om man har äldre PSU eller PSU som får jobba nära inpå max. En tanke bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Så med 30w högre effekt förbrukning under spelande så avger Intel burken ändå mindre värme energi menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja genom chassits utblås på baksidan i allafall.

Finns ju ventilationsgaller på både 2060 och 2070-korten men vet inte om det är för att se coolt ut, eller om de även skjuter ut någon värme därifrån.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag tycker mest det låter som hans PSU inte kyler ordentligt så luften värms upp innan den far ut i rummet vid hög belastning. Kan ju bli så om man har äldre PSU eller PSU som får jobba nära inpå max. En tanke bara.

Fast PSU:n sitter ju i botten i en egen kammare, och drar in luft från undersidan, och ut genom sitt egna ventilationshål på baksidan.
Det ska väl inte påverka.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja genom chassits utblås på baksidan i allafall.

Finns ju ventilationsgaller på både 2060 och 2070-korten men vet inte om det är för att se coolt ut, eller om de även skjuter ut någon värme därifrån.

Nu börjar jag bli förvirrad, avger intel burken mer eller mindre värmeenergi enligt dig under spelande? Du har från början sagt att AMD burken värmer rummet mer och det har jag lite svårt att tolka som annat än att Intel burken värmer rummet mindre, här har vi ett problem att få ihop det med 30W högre förbrukning för intel burken under spelande.

Om intel burken drar 10w mindre vid idle så håller jag med om att den kan avge mindre värmeenergi, den skillnaden kommer under inga omständigheter värma ett rum, annars skulle en gammaldags 25w glödlampa värma rummet mer än den skillnaden.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ge mig information om hur jag ska mäta, så kan jag ägna en eftermiddag åt det.
Det var bara informationen som jag fick fram via mina mätningar, om den sedan strider mot vad som står i din länk,
så måste vi ju få veta varför vi inte får det förväntade resultatet.

Har även en multimeter med mätprobe någonstans, ska försöka leta fram den.

Det är enkelt, fokusera på effektmätningen.
Lägre tillförd effekt, innebär mindre värme till rummet.
Längre än så behöver man inte gå.

Att peka ut vilka felkällor du kan ha i övrigt, är nästan omöjligt,
utan att ha exakt kännedom om dina system, mätutrustningar och platsen där du mäter.

Men vill du själv gå vidare, så några exempel:
(Som även nämnts tidigare i tråden)

-Luftgenomströmningen i, och genom chassit måste vara exakt lika, och fördelas exakt likadant på de olika utblåsen.
-PSU med olika verkningsgrad/kylning kan ge upphov till luftströmmar bakom chassit.

Edit: Förtydligande PSU verkningsgrad:
En PSU med lägre verkningsgrad medför att mer effekt/värme förloras i PSUn, som därmed inte mäts vid bakre fläkten.
Det är inte ovanligt att även välspecade PSUer med 80+ guld eller liknande,
kan ha låg verkningsgrad vid låga effekter (idle)

Förtydligande PSU verkningsgrad
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nu börjar jag bli förvirrad, avger intel burken mer eller mindre värmeenergi enligt dig under spelande? Du har från början sagt att AMD burken värmer rummet mer och det har jag lite svårt att tolka som annat än att Intel burken värmer rummet mindre, här har vi ett problem att få ihop det med 30W högre förbrukning för intel burken under spelande.

Om intel burken drar 10w mindre vid idle så håller jag med om att den kan avge mindre värmeenergi, den skillnaden kommer under inga omständigheter värma ett rum, annars skulle en gammaldags 25w glödlampa värma rummet mer än den skillnaden.

Jag sitter och spelar någon timma max om dagen, och det är generellt över dagen som min Ryzen dator ger ett varmare klimat runt datorn.
Sedan är det inte hela huset den värmer upp, det har jag aldrig påstått.

Just ditt ordval dessutom när du skriver att Intel datorn som drar mindre effekt KAN avge mindre värmeenergi säger en del däremot.
Hade det varit AMD som drog mindre energi hade det varit "själklart avge mindre värmeenergi"

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag sitter och spelar någon timma max om dagen, och det är generellt över dagen som min Ryzen dator ger ett varmare klimat runt datorn.
Sedan är det inte hela huset den värmer upp, det har jag aldrig påstått.

Just ditt ordval dessutom när du skriver att Intel datorn som drar mindre effekt KAN avge mindre värmeenergi säger en del däremot.
Hade det varit AMD som drog mindre energi hade det varit "själklart avge mindre värmeenergi"

Så nu har du släppt dina mätningar och fokuserar på vem som är mest fanboy? Seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Så nu har du släppt dina mätningar och fokuserar på vem som är mest fanboy? Seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja , man måste sjunka till samma nivå ibland för att bli förstådd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det är enkelt, fokusera på effektmätningen.
Lägre tillförd effekt, innebär mindre värme till rummet.
Längre än så behöver man inte gå.

Att peka ut vilka felkällor du kan ha i övrigt, är nästan omöjligt,
utan att ha exakt kännedom om dina system, mätutrustningar och platsen där du mäter.

Men vill du själv gå vidare, så några exempel:
(Som även nämnts tidigare i tråden)

-Luftgenomströmningen i, och genom chassit måste vara exakt lika, och fördelas exakt likadant på de olika utblåsen.
-PSU med olika verkningsgrad/kylning kan ge upphov till luftströmmar bakom chassit.

Edit: Förtydligande PSU verkningsgrad:
En PSU med lägre verkningsgrad medför att mer effekt/värme förloras i PSUn, som därmed inte mäts vid bakre fläkten.
Det är inte ovanligt att även välspecade PSUer med 80+ guld eller liknande,
kan ha låg verkningsgrad vid låga effekter (idle)

Jag skippar det hela Har plockat ur min 3600 nu, och den får bli någon annans problem istället.
Jag inväntar Zen2+ eller Zen3 istället.
Kör vidare på min 2700 som inte ger mig lika mycket huvudvärk.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Bytt kylare och lite annat.

Testar PBO samt AutoOC +200 (Ryzen Maste håller dock inte med om AutoOC)

Stängt av iCUE också vilket får prollen att idla (lyckats få sidoknapparna att fungera men vet fortfarande inte hur man kontrollerar RGB.

En sak som stör mig är att min BIOS nog inte är helt korrekt då idle voltage är galet hög. Förstår om det är en sådan i Windows och man kör någon app men i BIOS?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag sitter och spelar någon timma max om dagen, och det är generellt över dagen som min Ryzen dator ger ett varmare klimat runt datorn.
Sedan är det inte hela huset den värmer upp, det har jag aldrig påstått.

Just ditt ordval dessutom när du skriver att Intel datorn som drar mindre effekt KAN avge mindre värmeenergi säger en del däremot.
Hade det varit AMD som drog mindre energi hade det varit "själklart avge mindre värmeenergi"

Är du allvarlig just nu? Du påstår saker som strider mot grundläggande fysiska lagar och sedan slänger skit på mig för att jag pekar på direkt motstridiga uttalanden? Om du tycker att det gör mig till en fanboy får du tycke det men enligt din egen logik skulle du i det läget vara en Intel fanboy om vi tittar på det du sagt och hävdat...

Hur mycket ström drar din 2700 om jag får fråga? Drar den mindre ström? i så fall har du aktiverat eller moderkortet aktiverat PBO på din 3600, det finns inget annat sätt för en 3600 att dra mer i idle, under load kan en 3600 dra ca 10w mer än en stock 2700 samtidigt som den levererar betydligt bättre single core och nära samma multicore trots färre kärnor.

Detta med x570 och med så kallad dåligt spänningsbeteende
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Har en 3700x och Asus Strix X570-E Gaming. Funderar lite på det här med Core VID och CPU Core Voltage (SV12 TFN) som HWiNFO64 kallar dem.

Som jag förstått så ska man enbart titta på Core voltage, det är den som faktiskt skickas till CPU:n.

Om jag manuellt klockar i Ryzen Master och sätter en fast volt, t.ex. 1.425V så är det det som som visas som Core VID i HWInfo. Core voltage ligger istället på 1.35V trots LLC4.

Det måste väl ändå vara fel? Ändrar man volt i t.ex. Ryzen master så är det väl Core Volt man ändrar där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Har en 3700x och Asus Strix X570-E Gaming. Funderar lite på det här med Core VID och CPU Core Voltage (SV12 TFN) som HWiNFO64 kallar dem.

Som jag förstått så ska man enbart titta på Core voltage, det är den som faktiskt skickas till CPU:n.

Om jag manuellt klockar i Ryzen Master och sätter en fast volt, t.ex. 1.425V så är det det som som visas som Core VID i HWInfo. Core voltage ligger istället på 1.35V trots LLC4.

Det måste väl ändå vara fel? Ändrar man volt i t.ex. Ryzen master så är det väl Core Volt man ändrar där?

Har du satt manuell vcore i bios så kan inte ryzen master ändra det värdet, den lär stå på auto eller normal (edit: offset kan funka det med) för att RM ska kunna justera vcore. VID värdet är det cpu vill ha och försöker få, SVI2 är det som den faktiskt får.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Kör vidare på min 2700 som inte ger mig lika mycket huvudvärk.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/7lxgw9tmsm4ngsl4dm6ggiyk

Förmodligen ett klokt beslut.
Personligen är jag förundrad över att så många upplever problem med värme,höga spänningar, låga frekvenser med tre serien.
Antalet som upplevt problem bara i denna drygt 300 sidor långa tråd är många och det tyder på att det finns faktiska problem med 3000 serien.

Permalänk

Ok. Hade en offset på -0.075 satt i Bios det förklarar saken.

Testade på cpu volt på auto i Bios och 1.35 i Ryzen MAster och då blir både Core VID och Core voltage 1.35.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Förmodligen ett klokt beslut.
Personligen är jag förundrad över att så många upplever problem med värme,höga spänningar, låga frekvenser med tre serien.
Antalet som upplevt problem bara i denna drygt 300 sidor långa tråd är många och det tyder på att det finns faktiska problem med 3000 serien.

Det enda problemet jag upplevt är frekvenserna, men det är inte helt ovanligt vid en nylansering att sådana problem finns. Sen återstår det att se hur nära vi kommer de utlovande frekvenserna i slutändan.

Värmeproblem hade jag lite i början, men löste det med att undervolta CPUn en aning. Inte för att jag inte klarade stock, det var fortfarande under 90c, men varför inte öka energieffektiviteten om möjligt?

Sen vet jag inte vilka förväntningar folk hade, men 7nm är naturligt svårare att kyla än 14nm.

Över lag är det en mycket lyckad lansering av marknadens (i mitt tycke) bästa processorer för konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Är du allvarlig just nu? Du påstår saker som strider mot grundläggande fysiska lagar och sedan slänger skit på mig för att jag pekar på direkt motstridiga uttalanden? Om du tycker att det gör mig till en fanboy får du tycke det men enligt din egen logik skulle du i det läget vara en Intel fanboy om vi tittar på det du sagt och hävdat...

Hur mycket ström drar din 2700 om jag får fråga? Drar den mindre ström? i så fall har du aktiverat eller moderkortet aktiverat PBO på din 3600, det finns inget annat sätt för en 3600 att dra mer...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag har säkert påstått saker som går emot grundläggande fysiska lager.
Ja Jag har säkert mätt fel, och jag frågade om råd eller tips om vad som kan fela.
Det enda var att de temperaturer jag mätte upp var högre på AMD-datorn än på Intel datorn, sedan vad det beror på vet jag inte.
Jag har säkert gjort något dumt fel i mina mätningar, har ingen aning.

Jag har lagt ut över 16000kr på AMD i år bara, och tycker att vissa saker är sämre än vad de är på Intel.
Jag är betydligt mer nöjd med min Ryzen 2700 än min Ryzen 3600.
Jag gillar datorer oavsett märke, men ser gärna vad som borde vara bättre.

Min Ryzen 2700 drar också runt 60 watt i idle precis som i5:an.
Har inte rört något i moderkortet förutom att ändra till 3600MHz ram-minne på 3600-datorn.
Ryzen Master säger default.

Hade från början 3600 på mitt B450, även då upplevde jag högre temperaturer än vad 2700 gav, och då hade jag Evo-kylaren på 3600.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja jag har säkert påstått saker som går emot grundläggande fysiska lager.
Ja Jag har säkert mätt fel, och jag frågade om råd eller tips om vad som kan fela.
Det enda var att de temperaturer jag mätte upp var högre på AMD-datorn än på Intel datorn, sedan vad det beror på vet jag inte.
Jag har säkert gjort något dumt fel i mina mätningar, har ingen aning.

Jag har lagt ut över 16000kr på AMD i år bara, och tycker att vissa saker är sämre än vad de är på Intel.
Jag är betydligt mer nöjd med min Ryzen 2700 än min Ryzen 3600.
Jag gillar datorer oavsett märke, men ser gärna vad som borde vara bättre.

Min Ryzen 2700 drar också runt 60 watt i idle precis som i5:an.
Har inte rört något i moderkortet förutom att ändra till 3600MHz ram-minne på 3600-datorn.
Ryzen Master säger default.

Hade från början 3600 på mitt B450, även då upplevde jag högre temperaturer än vad 2700 gav, och då hade jag Evo-kylaren på 3600.

Blandar du cpu temp med värmeenergi igen? Ännu en gång? Du är också mer nöjd med en cpu som drar lika mycket ström under belastning men som levererar mindre prestanda för samma energimängd?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nej, exakt likadana chassi.

Ryzen 2700 till vänster, och i5 9600k till höger

https://www.bildtagg.se/file/thumb/78fffrcx9ruc9u347z0iydrb

Samt 3600 i samma chassi

https://www.bildtagg.se/file/thumb/i71xz385f9bxvkfovg1d13o

Hej! Läste igenom tråden med dina frågor, med risk att jag missat något inlägg. Då jag har bakgrund som elektroingenjör och lite brinner för frågor gällande fysikaliska fenomen ville jag ge lite bra att veta kunskaper jag har också förenklat lite och fokuserar mest på det som är mest relevant i detta sammanhang.

Som ni redan har varit inne på är det en hel massa faktorer som påverkar hur mycket värme som kan överföras till luften från en processor, eller transistorer rent generellt. Och att ett visst termodynamiskt system avger mer värme än ett annat vid samma energiförbrukning tyder i det här fallet på att det är bättre designat än det andra.

För att förenkla lite tittar vi bara på en processor och bortser från hårddiskar, ssd's och andra komponenter som naturligtvis ochså avger värme.

Det första man måste veta är att energi (som värme är, temperatur är i praktiken rörelse hos atomer) kan inte förstöras utan bara överföras eller omvandlas. Uppgiften för en processorkylare är att leda bort utvecklad värme från processorn och överföra detta till ett annat medie i detta fallet luften runt datorn. Och för att luften i ett datorchassie inte skall få samma temperatur som processorn själv använder vi chassiefläktar för att föra ut den uppvärmda luften ut ur chassit och dra in ny sval luft, och så vidare. So far so good, men det är nu det blir mer komplicerat. Tyvärr är luft ganska kass på att ta upp energi. Som jag nämnde tidigare är värme i praktinen rörelse hos atomer, och luft som är en gas, har ganska få atomer per volymenhet, atomer som vi vill skall föra vidare den energi processorn utvecklar. Det är därför vatten är så mycket bättre på att föra vidare energi, vatten har många fler atomer per volymenhet. Och av den anledningen att luft är rätt kass på att ta upp värme behöver vi en CPU-kylare som på ett mer effektivt sätt än att bara exponera kislet för luften kan föra över värmeenergin till luften. Här spelar sådant som yt-area och termisk resistans i materialvalen i kylarna stor roll.

För vad som skulle hända om man bara exponerade kiselsubstratet som processorn är gjord på för luften är att luften inte skulle kunna föra bort energin från kislet utan temperaturen i kislet skulle bara öka tills den till slut skulle brinna upp med all värmeenergi koncentrerad till en så liten yta (nu finns det skyddstekniker som att processorn skulle känna att den blev varm och stänga ner sig, så det är i praktiken ingen direkt fara, men inget bra i varje fall).

Det är också här det börjar bli svårt med jämförelserna mellan intel och AMD, då dom använder olika tillverkningstekniker med olika tjocklek på kisel, troligen olika tjockleker på lodet som löder fast processorns ihs (den metallplatta som sitter på processorn), olika tjocklek på ihs mm. Allt detta påverkas hur effektivt energi kan ledas vidare ut ur kislet. Sedan över ihs:en har du kylpastan mellan ihs och cpu-kylare. Och här spelar tjockleken på lagret med kylpasta också roll, för tjockt lager försämrar prestandan. Allt detta innan vi äns nått till cpu-kylaren , och allt kommer påverka hur mycket av energin som processorn utvecklar som kan föras vidare till luften runt om kring. Så även om du har identiska processorkylare så är det inte säkert att lika mycket energi kommer överföras till luften.

Oj det blev mycket text, jag hoppas att det hjälpte någon något för att förstå problematiken med kylning av datorkomponenter och kanske lite varför det ibland är bra att varm luft kommer ut ur datorchassiet. (Nu har vi inte heller behandlat nätaggregat som också bidrar till att värma luften i allas våra kontor;) )

Ha en fortsatt bra dag!

Mvh Johannes

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Jag har fortfarande svårt att förstå varför min CPU drar så jävligt mkt ström? Nästan 1.39V under AIDA stress test CPU+Cache.

Nu har jag gjort CMOS reset - allt på default inkl minnen osv. Folk verkar ligga runt 1.35V-1.38V rejält överklockade?

Fattar mig heller inte riktigt på mätaren i RM som visar 100% av 140A Peak Current Limit CPU? Min CPU gjorde som sagt tidigare utan Ryzen Plan o Chipset 4470Mhz - hur kan den slå i taket nu när jag ligger på 4150? Dessutom med en 0.1V offset.

https://i.imgur.com/SPaRd3B.png

För att volt = spänning, ej ström.

Tex en Intel 9980X har 3st mults för all core load, 3800 MHz, 3300 MHz och 2800 Mhz. Detta är för att olika laster tar olika mycket ström (ej spänning). AMD har med denna generation gjort en boost funktion som tar allt det i beräkningen, och hittar den mest optimala speeden, istället för att ha hårda limits, som Intel. (inom begränsningar, den har väldigt tydligt utrymme för förbättring).

Vilken volt CPUn kör är bara relevant vid samma load (som ofta här snackas om vid idle, då load är lågt).

AIDA FPU är den högsta loaden, och lägsta MHz. CPU / Cache kommer ligga lite högre i MHz / lägre temp / högre volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0ad:

Hej! Läste igenom tråden med dina frågor, med risk att jag missat något inlägg. Då jag har bakgrund som elektroingenjör och lite brinner för frågor gällande fysikaliska fenomen ville jag ge lite bra att veta kunskaper jag har också förenklat lite och fokuserar mest på det som är mest relevant i detta sammanhang, så om någon med fler publikationer inom fysik än jag har skrivit vill tillägga något så får ni gärna göra det

Som ni redan har varit inne på är det en hel massa faktorer som påverkar hur mycket värme som kan överföras till luften från en processor, eller transistorer rent generellt. Och att ett visst termodynamiskt system avger mer värme än ett annat vid samma energiförbrukning tyder i det här fallet på att det är bättre designat än det andra.

För att förenkla lite tittar vi bara på en processor och bortser från hårddiskar, ssd's och andra komponenter som naturligtvis ochså avger värme.

Det första man måste veta är att energi (som värme är, temperatur är i praktiken rörelse hos atomer) kan inte förstöras utan bara överföras eller omvandlas. Uppgiften för en processorkylare är att leda bort utvecklad värme från processorn och överföra detta till ett annat medie i detta fallet luften runt datorn. Och för att luften i ett datorchassie inte skall få samma temperatur som processorn själv använder vi chassiefläktar för att föra ut den uppvärmda luften ut ur chassit och dra in ny sval luft, och så vidare. So far so good, men det är nu det blir mer komplicerat. Tyvärr är luft ganska kass på att ta upp energi. Som jag nämnde tidigare är värme i praktinen rörelse hos atomer, och luft som är en gas, har ganska få atomer per volymenhet, atomer som vi vill skall föra vidare den energi processorn utvecklar. Det är därför vatten är så mycket bättre på att föra vidare energi, vatten har många fler atomer per volymenhet. Och av den anledningen att luft är rätt kass på att ta upp värme behöver vi en CPU-kylare som på ett mer effektivt sätt än att bara exponera kislet för luften kan föra över värmeenergin till luften. Här spelar sådant som yt-area och termisk resistans i materialvalen i kylarna stor roll.

För vad som skulle hända om man bara exponerade kiselsubstratet som processorn är gjord på för luften är att luften inte skulle kunna föra bort energin från kislet utan temperaturen i kislet skulle bara öka tills den till slut skulle brinna upp med all värmeenergi koncentrerad till en så liten yta (nu finns det skyddstekniker som att processorn skulle känna att den blev varm och stänga ner sig, så det är i praktiken ingen direkt fara, men inget bra i varje fall).

Det är också här det börjar bli svårt med jämförelserna mellan intel och AMD, då dom använder olika tillverkningstekniker med olika tjocklek på kisel, troligen olika tjockleker på lodet som löder fast processorns ihs (den metallplatta som sitter på processorn), olika tjocklek på ihs mm. Allt detta påverkas hur effektivt energi kan ledas vidare ut ur kislet. Sedan över ihs:en har du kylpastan mellan ihs och cpu-kylare. Och här spelar tjockleken på lagret med kylpasta också roll, för tjockt lager försämrar prestandan. Allt detta innan vi äns nått till cpu-kylaren , och allt kommer påverka hur mycket av energin som processorn utvecklar som kan föras vidare till luften runt om kring. Så även om du har identiska processorkylare så är det inte säkert att lika mycket energi kommer överföras till luften.

Oj det blev mycket text, jag hoppas att det hjälpte någon något för att förstå problematiken med kylning av datorkomponenter och kanske lite varför det ibland är bra att varm luft kommer ut ur datorchassiet. (Nu har vi inte heller behandlat nätaggregat som också bidrar till att värma luften i allas våra kontor;) )

Ha en fortsatt bra dag!

Mvh Johannes

Skickades från m.sweclockers.com

Helt korrekt, men ponera att du har två stycken processorer från olika tillverkare som drar lika mycket energi i from av wattstyrka, skulle dom med samma kylning avge samma mängd värmeenergi? Om inte vart tar skillnaden i värmeenergi vägen? Menar du att det lagras i kisel? i så fall hur mycket energi kan "lagras i kisel"? Omvandlas det till någon annan form av energi och i så fall vilken?

Om du sedan har ett system som drar mer energi i ren watt från elnätet än det andra men enligt utsago spottar ur sig mindre värme hur troligt är det? Om bägge system är identiska vad gäller kylning och psu och chassie och övriga komponenter.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

För att volt = spänning, ej ström.

Tex en Intel 9980X har 3st mults för all core load, 3800 MHz, 3300 MHz och 2800 Mhz. Detta är för att olika laster tar olika mycket ström (ej spänning). AMD har med denna generation gjort en boost funktion som tar allt det i beräkningen, och hittar den mest optimala speeden, istället för att ha hårda limits, som Intel. (inom begränsningar, den har väldigt tydligt utrymme för förbättring).

Vilken volt CPUn kör är bara relevant vid samma load (som ofta här snackas om vid idle, då load är lågt).

AIDA FPU är den högsta loaden, och lägsta MHz. CPU / Cache kommer ligga lite högre i MHz / lägre temp / högre volt.

Yes, inser att jag svänger mig med enheter på ett dåligt sätt.

MEN, mina screens samt värden är från load- som @tellus82 ex mena på är 1.44V under load alldeles för högt och jag kan inte minnas att jag sett så många (om ens någon?) CPU uppvisa motsvarande under load.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Yes, inser att jag svänger mig med enheter på ett dåligt sätt.

MEN, mina screens samt värden är från load- som @tellus82 ex mena på är 1.44V under load alldeles för högt och jag kan inte minnas att jag sett så många (om ens någon?) CPU uppvisa motsvarande under load.

Ja 1.44 under all core på CBR20 är galet högt och där borde inte en stock cpu landa och inte ens en PBO, 1.39 faller mer inom rimlighet om du kan hålla den sval nog och du kör PBO, är den fullt stock låter även 1.39 högt under elak all core load (då kan last dra som mest ~102,1A om den ska hålla sig inom PPT), 1.3 til 1.35 är mer en normal spänning under all core elak last

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av t0ad:

Så även om du har identiska processorkylare så är det inte säkert att lika mycket energi kommer överföras till luften.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu snubbla du va? Om en cpu ger x antal Watt. Låt säga 65 så måste ju värmeenergin ta vägen någonstans. Om den energin inte överförs till luften (låt vara via en kylare, eller moderkortet, och sedan luften) vart tar den då vägen.
Mindre energi till kylaren kanske men till luften.. Nja .. Energin ska ju lämna CPU och den hamnar nog i luften i vilket fall men från en varm socket expelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja 1.44 under all core på CBR20 är galet högt och där borde inte en stock cpu landa och inte ens en PBO, 1.39 faller mer inom rimlighet om du kan hålla den sval nog och du kör PBO, är den fullt stock låter även 1.39 högt under elak all core load (då kan last dra som mest ~102,1A om den ska hålla sig inom PPT), 1.3 til 1.35 är mer en normal spänning under all core elak last

Så jävla märkligt då att min skjuter iväg, framförallt på stock? Kollar man mitt RM screenshot så antar jag att den kör på 100% av 140A? Eller vad visar det röda uppe till höger?

Jag kör Karhu memtest nu, och med -0.1 offset ligger den och drar 1.385V! 100% of 140A samt 4190Mhz på alla kärnor. PBO osv avslaget.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Så jävla märkligt då att min skjuter iväg, framförallt på stock? Kollar man mitt RM screenshot så antar jag att den kör på 100% av 140A? Eller vad visar det röda uppe till höger?

Ja om den hinkar i sig 140A vid ~1.39V så pratar vi total watt styrka på 194,6W, det är aningen mer än det maximala PPT värde tillåter i stock, det ligger på 142W oavsett kylning/temp. Kan du kika i HWiNFO under package power vad den visar? den kan visa fel men just nu lär RM visa fel annars har du en rätt elak bugg

Edit: I ren stock så kan inte något dra så mycket som 140A utan att spänning samtidigt inte trycks ner till 1.015V, mer spänning än så vid den ampere styrkan så kommer man kliva över PPT gränsen och det ska inte en stock Zen2 göra oavsett belastning och eller temp.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Hade från början 3600 på mitt B450, även då upplevde jag högre temperaturer än vad 2700 gav, och då hade jag Evo-kylaren på 3600.

Tja. I teorin är 3600 energisnålare, effektivare (och även praktiskt om man får ordning på allt). I praktiken tycks detta dock vara svårt att realisera för många. Se bara på alla frågor, alla inlägg om högs frekvenser, höga temp, bara i denna tråd. Dom är MÅNGA. Det uppenbara är att 3000 serien i normala installationer OFTA står och ger en massa värme.. Är det de fel på datormiljön ELLER användarna som använder datorn på fel sätt så den blir varm .. så kallat skit bakom tangentbordet. Av "experterna" här är det inte 3000 seren som har problem och då återstår bar det andra alternativet.. Således .. om vi väljer att anpassa vår användning och våra installationer så de passar datorns och då specifikt 3000 seriens förutsättningar bättre så försvinner värme problemen.. Personligen ser jag att amd har en del att jabba med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja om den hinkar i sig 140A vid ~1.39V så pratar vi total watt styrka på 194,6W, det är aningen mer än det maximala PPT värde tillåter i stock, det ligger på 142W oavsett kylning/temp. Kan du kika i HWiNFO under package power vad den visar? den kan visa fel men just nu lär RM visa fel annars har du en rätt elak bugg

Edit: I ren stock så kan inte något dra så mycket som 140A utan att spänning samtidigt inte trycks ner till 1.015V, mer spänning än så vid den ampere styrkan så kommer man kliva över PPT gränsen och det ska inte en stock Zen2 göra oavsett belastning och eller temp.

Börjar undra om RM visar fel.

Nedan är screenshots från både HWiNFO64 och Ryzen Master medan jag kör CB20 då jag fick 7033 i poäng.

Cinebench enkelkärnigt går för övrigt inte på nån av de stjärnmarkerade kärnorna i RM - och då visar RM 1.4875 volt, och HWInfo 1.3875. Min offset som inte visas i RM? Om jag inte hade haft offset pålagt - då är jag uppe o härjar runt 1.5V nästan :S

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead