Life hacks i teknikvärlden som alla bara måste veta

Permalänk
Medlem

För oss med gamla tangentbord är CTRL + ESC användbart efter som vi annars inte har något tangenbordskommando för att få fram START menyn xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Win+Shift+S = snapshot verktyg (nytt sen förra Windows updaten)
Nu behöver man inte ha några extra program för att få den funktionen

På samma spår; alt+printscr för att bara fånga aktivt fönster.

Skrivet av pv2b:

Windowsknappen är klart underskattad i lifehack-karaktär.

De här genvägarna använder jag varje dag:

Win+E - Öppnar Windows Explorer.
Win+X - Öppnar "snabbmenyn" för att komma till lite olika bra delar i Windows.
Win+R - Öppnar "kör"
Win+D - Plockar fram skrivbordet
Win - Plockar fram startmenyn, bara att börja skriva och sen trycka enter när man hittat det man ska ha.

Finns så klart andra bra grejer, men det är är det *jag* använder.

Får hålla med om dessa, har knappt använt startmenyn sen Windows7 kom. Också därför jag aldrig förstått allt snack om ”klassisk startmeny” diskussionen i win10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske inte ett life hack, mer tips.

Använd Onenote och den inbyggda bildtagaren för att digitalisera dokument. Programmet indexarar texten i dina dokument och gör dem sökbara. Oerhört skönt så man kan slänga alla papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

På tal om YouTube så förändrade detta mitt användande enormt:

J - Hoppa 10 sekunder bakåt
K - Pausa
L - Hoppa 10 sekunder framåt

Numera fungerar ju mellanslag för att pausa också, lite lättare att hitta snabbt Scrollar ju inte ner hela sidan längre som förr

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Köp ett grenuttag med usb-laddportar till datarummet, det är hög sannolikhet du har en par enheter som kör via vanlig 5V usb och en egen kontakt som tar plats, brukar ofta spara in på antalet grenuttag som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kanske inte ett life hack, mer tips.

Använd Onenote och den inbyggda bildtagaren för att digitalisera dokument. Programmet indexarar texten i dina dokument och gör dem sökbara. Oerhört skönt så man kan slänga alla papper.

Inbyggda bildtagaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryal:

...
2. Grym tangentbordslayout för alla svenska programmerare därute som vill kode med amerikansk layout men också skriva åäö ibland, men inte vill byta mellan layouter (även om det är ganska smidigt med Win+Space): United States-International!

För att lägga till: först Language settings -> Add a language -> English (United States) sen Language settings -> English (United States) -> Options -> Keyboards -> Add a keyboard -> United States-International. Nu har du RAlt+w -> å, RAlt+q -> ä, RAlt+p -> ö.
...

(Motsvarande tips för Linux-users)
Tack för tipset, synd att det inte mappas mot åäö-tangenterna :/ Jag kör alltid engelsk layout i Linux, men har mappat RALT (Alt-Gr) åäö till just åäö, RALT+SHIFT+åäö för ÅÄÖ, sen RALT+e för é och RALT+SHIFT+e för €. Har även en liten godbit i form av ♥ (vilken tangentbordskombo som ger det kan man ju klura på ) och någon annan variant.

xset b off #Stänger av beep-ljudet i terminalen xset r rate 200 30 #Lagom repeat-rate och delay till repeat för keypress' setxkbmap us # Engelsk tangentbordslayout (se för svenska) # Lite mappning för Alt-Gr + [SHIFT] + åäöebh xmodmap -e "keycode 108 = Mode_switch" && xmodmap -e "keycode 48 = apostrophe quotedbl adiaeresis Adiaeresis " && xmodmap -e "keycode 34 = bracketleft braceleft aring Aring" && xmodmap -e "keycode 47 = semicolon colon odiaeresis Odiaeresis" && xmodmap -e "keycode 26 = e E eacute U20AC" && xmodmap -e "keycode 43 = h H U2665 U2661" && xmodmap -e "keycode 56 = b B U00DF U1E9E"

(Har ej testat utanför Fluxbox-miljö kan tilläggas, men vore intressant att få feedback från någon som kör annat om det även fungerar för er där eller om ni behövt göra någon modifikation.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Epoxy (Polyester)+ mica pulver för att ge nytt liv till ert skrivbord. Det fysiska alltså, inte det virtuella!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Rumpsvett kan vara ett otyg vid långsittningar vid datorn, särskilt i sommarvärmen.

Avklippt gammal telefonladdare och en datorfläkt är finemang att klämma fast mellan ryggstödet och armstödet på vissa kontorsstolar för att ge en svalkande bris vid ryggslutet.
Lämpligast med undertryckssidan mot kroppen så man snarare flyttar bort kroppsvärmen än att sitta i direkt drag och riskera problem av långvarigt dragsittande.

Flyttar även iväg fisar ganska smidigt.

Permalänk
Medlem

Det går att göra både Windows och iOS färgblind-vänliga!
https://support.microsoft.com/en-us/help/4344736/windows-10-u...

https://www.google.se/amp/s/www.imore.com/how-use-display-acc...

Utmärkt motmedel mot alla designers som tycker röd-grön är en lämplig skala för nånting alls!

( funkar säkerligen även android och macOS, men vad jag hittat inte Mint)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Jag önskar jag hade några bra IT-relaterade life hacks...!

Det bästa jag kan komma på som tjänat mig väl när jag fipplat med port forwarding eller sätta upp tjänster/servrar på specifika portar är följande powershell-kommando (cmdlet):
Pinga routerns http-port:

Test-NetConnection -ComputerName 192.168.1.1 -Port 80

#powershell

Powershell kan göra ALLT, bara fantasin sätter gränser.
Du kan t.ex. ändra från Dynamisk till Statisk IP sen sätta en timer att slå tillbaka i test-syfte ifall de statiska uppgifterna ej fungerar.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Shift + högerklick i windows explorer för att få "Open PowerShell / cmd window here"
Samma sak går att få genom att skriva "cmd" eller "powershell" i adressfältet.

VLC kan öppna youtube klipp, bara koperia och klistra in URLen, ingen reklam där.

Permalänk

Vill verkligen inte klaga, men för mig ger autofiil rätt gatnamn och "lägg till gatnumner". Funkar det inte så för er?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ad hoc på Windows 10 har blivit oförlåtligt komplicerat.

Men ett batch skript löser det när man behöver det tex på trådad laptop för att ge nät till en telefon eller för att flytta filer mellan trådlösa enheter utan kablage på resande fot etc.
Lägg bara in följande:
netsh wlan set hostednetwork mode=allow ssid=* key=*
netsh wlan start hostednetwork

Kanske inget life-hack, men något jag använder flitigt på språng.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

På tal om YouTube så förändrade detta mitt användande enormt:

J - Hoppa 10 sekunder bakåt
K - Pausa
L - Hoppa 10 sekunder framåt

Motsvarande funktion i VLC:

Ctrl + Vänsterpil - Hoppa 1 minut bakåt
Ctrl + Högerpil - Hoppa 1 minut framåt

Alt + Vänsterpil - Hoppa 10 sekunder bakåt
Alt + Högerpil - Hoppa 10 sekunder framåt

Går även att hålla inne knapparna för att spola.

Tack! Jag har stört mig som fan på att jag inte kan hoppa 10sec som jag gör på mobilen.
Ser man ett långt klipp på en timme är det svårt att backa lite grann då slidern är så känslig.

(Man dubbeltappar på höger/vänster sida i mobilen för att hoppa 10 sec om någon har missat det?)

Permalänk
Medlem

Har du barn? Brukar ni äta tacos? Brukar dina barn tappa ut hela jävla tacon överallt för att de inte kan hålla ihop den?!
Rulla och sätt på en påsklämma! Det gjorde mina taco-kvällar så mycket lättare!

Edit: Sorry, missade att det skulle vara inom tekninvärlden.

Permalänk
Hjälpsam

För att rengöra sulfiderat silver.

  1. Lägg aluminiumfolie på botten av ett kärl.

  2. Tillsätt vatten och salt.

  3. Lägg i silvret och låt verka.

  4. Efter ett tag kan man ta bort resterande sulfid med en borste.

Observera att detta inte sliter på silvret, tvärtom återgår en del av sulfiden till silver, detta på bekostnad av aluminiet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

Har du barn? Brukar ni äta tacos? Brukar dina barn tappa ut hela jävla tacon överallt för att de inte kan hålla ihop den?!
Rulla och sätt på en påsklämma! Det gjorde mina taco-kvällar så mycket lättare!

https://res.cloudinary.com/coopsverige/image/upload/w_400,h_400/v1547190739/359606.jpg

Edit: Sorry, missade att det skulle vara inom tekninvärlden.

Påsklämmor är teknik, tack för tipset!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ducedo:

På tal om YouTube så förändrade detta mitt användande enormt:

J - Hoppa 10 sekunder bakåt
K - Pausa
L - Hoppa 10 sekunder framåt

Motsvarande funktion i VLC:

Ctrl + Vänsterpil - Hoppa 1 minut bakåt
Ctrl + Högerpil - Hoppa 1 minut framåt

Alt + Vänsterpil - Hoppa 10 sekunder bakåt
Alt + Högerpil - Hoppa 10 sekunder framåt

Går även att hålla inne knapparna för att spola.

Hade ingen aning om J, K och L. Däremot använder jag hela tiden mellanslag för paus och höger-/vänsterpil för att hoppa framåt och bakåt fem sekunder. Även F för fullskärmsläge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom evolutionen har sållat bort förmågan att hålla mobilen uppladdad för människor födda på 2000talet och laddsladden måste konstant vara inkopplad när familjen sitter i soffan så lade jag en förgreningsdosa på ryggstödet bakom soffan(mot väggen).
Den lösningen gör att laddkabeln inte måste gå tvärs över soffan och vem som helst kan resa sig upp utan att riva ner hela bohaget.

Det är tydligen ganska lätt att köra Linux i bakgrunden på windows10 utan VM om jag förstår denna videon rätt, https://www.youtube.com/watch?v=l9YxTXDiiFY

Att slita loss fläktarna som sitter på GPUn och stripe'a dit valfria något större, tystare och bättre fläktar reducerar både tempen och ljudnivån.

Stripes ihopsatta i en "stjärnformation" är den ultimata och i princip billigaste kattleksaken som någonsin har uppfunnits. (kan jag ha varit först?)

Kabelstrumpor som går att köpa på metervara men kanske inte lika färgglatt är samma sak som ibland dyra kattleksaker https://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.74.1978/kattleksak...

Har du en rastlös katt som vägrar lämna dig ifred när du måste göra något framför datorn?
Släng upp en kattpuff på skrivbordet jämte skärmen så blir katten nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kinkyboo:

Shift + högerklick i windows explorer för att få "Open PowerShell / cmd window here"
Samma sak går att få genom att skriva "cmd" eller "powershell" i adressfältet.

VLC kan öppna youtube klipp, bara koperia och klistra in URLen, ingen reklam där.

Shift + högerklick på en fil ger ett extra alternativ i menyn: Kopiera som sökväg. Väldigt smidigt ibland.

Annars finns en massa tangentbordsgenvägar som jag inte riktigt vet om de når upp till "lifehack-nivå" men det finns ju redan ett antal i tråden. F2 för att byta namn är väldigt användbart då det funkar på rätt många ställen, två musklick med lite mellanrum funkar ju också men ofta har man ju redan händerna på tangentbordet.

Win +R för att få upp "run-dialogen" är trevligt och redan tipsat om. Jag använder det bland annat för att starta kalkylatorn genom att skriva calc, eller cmd för kommandotolken.

Ctrl+ Shift + Delete hjälper en att rensa de flesta webbläsare från cache, kakor osv.

Autohotkey är ett trevligt program för att skapa egna tangentbordsgenvägar som går att göra ganska avancerade. Jag skapade exempelvis en som tog det som fanns i urklipp, alltså kopierad text, och ökade första heltalet med 1 och klistrade in. Väldigt trevligt när man programmerar vissa saker, matar in data eller annat hjärndött arbete. Har också genvägar för mina epostadresser på jobbdatorn så att jag slipper skriva in den långa jobbiga jobbmailen/inloggningen på väldigt många ställen. Man kan, om man vågar, också lägga in lösenord i samma genväg så att man skickar exempelvis jag@företag.se [tab] mittsmartalösenord [enter] med en tryckning för att exempelvis logga in i tidrapporteringssystem eller liknande skit som man måste göra hela tiden.

Permalänk

Många bra grejer här! Använder själv flitigt windowsknappen och skriver sedan namnet på det jag vill ha fram, följt av enter, för att öppna det. MEN det går ännu fortare att öppna de program man fäst i aktivitetsfältet genom att trycka på win+1 eller win+2, osv. Man öppnar då det 1:a eller 2:a som är fäst i fältet, räknat från vänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Använder mig av "fler verktyg,skapa genväg/öppna i fönster" i Chrome/Brave för att kunna skapa program till Whatsapp/Messenger, m.m.

Att slippa svara på mobilen när någon skriver på Whatsapp eller messenger är så skönt!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Woot tänkte jag men lång näsa blev det.

Detta är ju inte "Life-Hacks". Vad ni delar med er är
ju inbyggda kommandon i existerande system.

Ett riktigt lifehack hade varit att klistra ihop 2 dram och få dubbelt
minne.

Eller att koppla dammsugaren till radiatorn och dra ner
tempen till 10c i full load..

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Stripes ihopsatta i en "stjärnformation" är den ultimata och i princip billigaste kattleksaken som någonsin har uppfunnits. (kan jag ha varit först?)

Sätta ihop hur... bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ducedo: Tackar! Aldrig sett detta innan, kommer komma till användning.

Permalänk
Medlem

Ska ni zippa ihop en massa grejor i Windows kan man ju högerklicka och välja ”skicka till-komprimerat arkiv”, det vet väl alla, men zip-filer döps efter den fil du högerklickat på! Så högerklicka rätt så slipper du döpa om resultatet manuellt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan man inte dölja folks signaturer eller profilbilder här på Swec. Folk får gärna ha vilka profilbilder eller hur långa signaturer som helst, absolut, men jag vill inte se dem. Inget personligt.

Jag vet inte om det finns ett smidigare sätt, men för att råda bot på detta kortakommande så kan man använda AdBlock på samma sätt som man kan dölja annonser.

Resultatet blir en fin avskalad sida utan meningslösa signaturer som upprepas med varje post (som på mobilsidan), samt man slipper en del användares skräniga profilbilder.

Nackdelen är att man döljer reklamen också, så Swec får tyvärr inte några pengar. Men om någon annan vet ett bättre sätt än att använda AdBlock så tipsa gärna!

Permalänk
Medlem

Luktar det illa i diskmaskin? Ta två citroner och dela på mitten. Lägg dessa på "ovanvåningen" i diskmaskinen med fruktköttet neråt och kör maskinen. Funkar toppen för att få bort unken lukt.

Vill även slå ett slag för ättika. Helt grymt till att göra rent handfat, avkalka kaffemaskin och allmän rengöring. Till kaffemaskinen: Häll i en dl ättika i vattenbehållaren och fyll upp resten med vatten. Ha inte kaffefilter i. Kör igenom maskinen och häll ut blandningen. Skölj av alla delar och kör sedan igenom maskinen med bara vatten 5-7ggr. Skölj sedan av alla delar igen så att ingen ättika är kvar. Vipps så är maskinen avkalkad.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Tyvärr kan man inte dölja folks signaturer eller profilbilder här på Swec. Folk får gärna ha vilka profilbilder eller hur långa signaturer som helst, absolut, men jag vill inte se dem. Inget personligt.

Jag vet inte om det finns ett smidigare sätt, men för att råda bot på detta kortakommande så kan man använda AdBlock på samma sätt som man kan dölja annonser.

Resultatet blir en fin avskalad sida utan meningslösa signaturer som upprepas med varje post (som på mobilsidan), samt man slipper en del användares skräniga profilbilder.

Nackdelen är att man döljer reklamen också, så Swec får tyvärr inte några pengar. Men om någon annan vet ett bättre sätt än att använda AdBlock så tipsa gärna!

Du kan använda @Allings eminenta tillägg Better SweClockers och lägga in följande under Infoga egen CSS.

.forumPost .signature, .forumPost .avatar { display: none !important; }

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.