Permalänk
Medlem

Internet anslutning tappas.

Hej hoppas att någon här kan hjälpa mig då min IPS inte vill göra det.

Jag har sen några månader tillbaka, valt att koppla den bort den router jag tidigare hade ansluten mellan vägguttag och dator.
Dvs nu kör direkt jag vägguttag till dator (rj 45) stadsnätfiber

Vad som händer är följande, då och då, med en så där 48-72 timmar mellanrum, tappas anslutningen, vid vilken tidpunkt som helt på dygnet.
Vid första tillfället, så fick jag bara för mig att testa att återansluta med router, varvid anslutningen återupptogs direkt, och sen funkar allt finemang, en tid som skrev tidiga ca 48-72.

IPS anser sig inte ha någon möjlighet att hjälpa mig vidare, då det KAN vara så att felet i min utrustning.
Det enda alternativ de erbjuder är att det beställer ut en tekniker via stadsnät, som då skall utrustningen i fastighet, varvid jag riskerar stå för kostnaden. Ett för mig helt okänd kostnad.

So please please with sugar on the top. Är det någon som känner ingen och eller haft ett liknade problem?

Felsökning gjord, så som byte och testad annan kabel.

Permalänk
Medlem

Det blir enklare om du ger oss lite mer detaljer om hårdvaran som är inblandad. Vad har du för nätverkskort? Började problemen när du började koppla in datorn direkt eller har de uppkommit först på senare tid?

Förkortningen du letar efter är förresten ISP (Internet Service Provider). I nätverkssammanhang står IPS för Intrusion Prevention System.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden:

Ja jäklar, jag kastade visst om bokstäverna.

Ett Realtek 8111H standardkort inbyggt med moderkortet

Just så, snart jag slutade med koppla via routern så började det. Det är så märkligt, det hjälper varken att starta om eller helt stänga av datorn. Men så snart jag kollar via router så tas anslutningen upp igen och håller en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

@blunden:

Ja jäklar, jag kastade visst om bokstäverna.

Ett Realtek 8111H standardkort inbyggt med moderkortet

Just så, snart jag slutade med koppla via routern så började det. Det är så märkligt, det hjälper varken att starta om eller helt stänga av datorn. Men så snart jag kollar via router så tas anslutningen upp igen och håller en tid.

Som nummer ett: Koppla in en router direkt för att slippa problem. Se till att du kör med en router som du vet fungerar, typ en ny. Kolla sedan om problemet kvarstår. Lite mer info om hur felet artar sig hade varit bra. Gärna en dump av: ipconfig /all , när det fungerar och när det slutar fungera. Har du flera enheter inkopplade wifi/kabel? Slutar det fungera på dem också?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:

Jag har inget behov av en router längre, därmed tog och bort den, och sen dess tappas anslutningen då och då.

Permalänk
Medlem

Testat att installera senastte drivrutinerna till nätverkskortet? (alt installera om dom).

Hade ett liknande problem som löstes av det

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

@Verdurakh:

Tack för svar, men senaste drivas är installerade.