Permalänk
Medlem

Död fluga/kryp inne i min skärm

Dataskärmens mardröm hände för mig och fick en liten insekt/fluga innanför skärmen som igår ännu vandrade på men nu tycks ha blivit stationerat "för evigt" på samma ställe lite till vänster om mitten av skärmen som ni förstås förstår är inte alls så trevligt. Strax över 1 mm i lång eller kanske runt 5 pixlar lång. Är en BenQ XL2540 240Hz skärm som jag annars varit väldigt nöjd med, väldigt jämn bakgrundsbelysning och ingen bleed osv. Visserligen kommer jag att uppgradera till kommande 240Hz IPS paneler men beroende på om jag nu ska vänta till 1440p eller 1080p alternativen kommer det ju ta en god stund, 1440p alternativen kommer ju först kanske nångång Q1-Q2 2020 och det blir ju svårt att sälja denna för annat än ganska strunt summor där man förklarar en död fluga har dött innuti.

Tips på knep hur jag månne skulle kunna få den bort till kanten åtminstone? Testade sugkopp-metoden med en diskborste med sugkopp i ändan imorse men det hjälpte inte. Kanske behöver en ordentligare större sugkopp eventuellt så man får bättre sugkraft. Samtidigt svårt att försöka banka/skaka samtidigt, kanske har lite fel teknik bara.

Borde man månne låta den "torka" en stund så kanske det kommer funka bättre, nån annan som haft samma bekymmer som lyckats lösa situationen?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem och det var tyvärr också en BenQ skärm för cirka sju år sedan.

Mig veterligen ska det ej vara möjligt att insekter tar sig in i skärmen på det viset?

Du borde kunna reklamera skärmen för detta, jag lyckades och fick en ny av tillverkaren.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Om garantin gått ut kan du testa att blåsa bort flugan med tryckluft.
Riktig tryckluft alltså, inte fjollsorten på burk.

Borra ett litet hål om det inte går att komma åt.

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid demontera displayen, och försiktigt lyfta ur alla lager som utgör panelen tills man hittar vart lillskiten huserar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudukun:

Kan ju alltid demontera displayen, och försiktigt lyfta ur alla lager som utgör panelen tills man hittar vart lillskiten huserar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle det finnas någon som gjort det på samma modell så kanske jag hade försökt det men har inte hittat någon för just denna modell som försökt öppna den. Ska kolla lite nogrannare, behöver ju inte vara exakt samma modell, finns ju flertal modeller som kör med samma konstruktion.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har haft samma problem och det var tyvärr också en BenQ skärm för cirka sju år sedan.

Mig veterligen ska det ej vara möjligt att insekter tar sig in i skärmen på det viset?

Du borde kunna reklamera skärmen för detta, jag lyckades och fick en ny av tillverkaren.

Mvh

Skärmen är köpt redan 19.2.2017 så ingen garanti kvar åtminstone men har nog satt ett garanti/support meddelande iallafall till BenQ/Zowie och ser om det är något de föreslår eller kan göra.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Hade också Trips mellan panelen och glaset på min skärm innan i somras. Flera stycken kröp omkring där inne.

Fick plocka isär skärmen och blåsa rent efter att några av dem dog och såg ut som döda pixlar.

Fattar inte hur de kom in, eller varför de ville in där.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Sötast

Hände mig förra sommaren, och denna sommaren igen.

Denna sommaren kröp insekten ut frivilligt innan den dog åtminstone, så yay.
Sitter på en PG279Q och en "trips" kröp in och la sig mellan två av lagrerna inuti skärmen.

Var inte mycket mer än att demontera skärmen, separera lagrerna och ta bort insekten och sätta ihop skärmen igen.

Inte alls nervigt när skärmen gick på 8.5K ny

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar, som tur är har man lugnat ner sig med åren och är inte lika petnoga vad gäller elektronik och tar det lugnt bara, tidigare var typ en enda pixelfel typ katastrof på en skärm som man absolut inte kunde leva med. Finns mycket allvarligare saker här i världen än en död fluga i en skärm.

Ska ge supporten en veckas tid och se om de svarar, annars tror jag jag försöker öppna den nästa helg. Tycks va ganska enkelt att få bezel'en lös åtminstone så då ser man sen lite mer hurpass krångligt det är att öppna resten sen.

If all fails, så får jag försöka leva med en gammal 22" 120Hz tills det blir skaffat ny sen. ^^

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Fick svar av supporten idag men var ungefär lika användbart som jag förväntade mig, typ garantin har redan gått ut och pröva slå försiktigt så den faller ner till kanten eller försök lura ut den med att ha avsläckt skärmen och nån lampa nära.

Så får försöka öppna den senare i veckan nångång då jag har samlat mig tillräckligt med mentalt mod, är inte den allra praktiska personen som gillar jobba med händerna om man säger så.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Nu är flugan borta lite över 1 timme efter svettigt arbete. Tyvärr lämnade kvar litegrann smuts där den varit, borde ha förstås torkat litegrann där flugan varit, blåste bara försiktigt bort den men det märks iallafall betydligt mindre än då flugan var där, tror inte jag orkar förtillfället öppna och putsa rent men klarade mig iallafall utan andra missöden och bakgrundsbelysningen upplevs nästan som ännu jämnare än förut riktigt vid kanten.

Det hade nog varit mycket svårt att fixa detta på egen hand, som tur hade jag två par extra händer till hjälp. Speciellt hur PCB:n för knapparna där framme var fastsatt till ramen var svårt att få fast tillbaka.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Ser ut som en bug i hårdvaran

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440