AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Testade även jag lite ccx klockning och knappar man in frekvenserna manuellt så går det ju att få till det riktigt bra
Konstant 4,5ghz på 3 kärnor, 4,45 på de andra 3 och sedan resten 4,25 samtidigt utan att gå bananas på volten.

4,6 single core boost borde inte vara några problem alls på auto med mogna bios och drivrutiner även under last tycker man?

https://i.imgur.com/1zjUn8H.png

Ja med de klockfrekvenser jag får med ccd/ccx klockning så är jag mycket nöjd, speciellt sett till att det går med så låg spänning som jag kör, att plocka ut mer all core och nästan exakt samma single core men till avsevärt lägre temp än PBO är inte illa, då just nu får jag mer single core och mer multicore än stock till ganska nära samma effektuttag.

Enda nackdelen jag sett är att Windows har en tendens att placera fåtrådade program på endera CCD lite random och för mig skiljer det 175MHz mellan CCDerna, visst kan man styra upp det manuellt men det vore trevligt om schedulern lade på första CCD I första hand om möjligt, just nu är det som sagt random blind luck vart det hamnar. Detta oavsett strömplan i bruk och CPPC på eller av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Testade även jag lite ccx klockning och knappar man in frekvenserna manuellt så går det ju att få till det riktigt bra
Konstant 4,5ghz på 3 kärnor, 4,45 på de andra 3 och sedan resten 4,25 samtidigt utan att gå bananas på volten.

4,6 single core boost borde inte vara några problem alls på auto med mogna bios och drivrutiner även under last tycker man?

https://i.imgur.com/1zjUn8H.png

Ser riktigt bra och intressant ut, kommer att testas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jo, det var nog placebo, borde inte haft en ir-termometer tillverkad av Intel, man borde ju ha fattat att det skulle bli så då. Ber om ursäkt.

Sedan angående evighetsmaskinen, nu är jag ju ingen fysiker men fick en tanke.

"du kan inte alstra mer värme med lägre effekt".

Så om jag har 2 elmotorer på 100 watt där den ena motorn har en verkningsgrad på 10% och den andra motorn har en verkningsgrad på 90% så blir de lika varma alltså?.

Om energin bara skulle omvandlas till värme så håller jag med dig, men omvandlas verkligen energi in i en dator enbart till värme?

edit: oavsett om all energi blir värme, så blir ändå min ryzen 3600 cpu varmare än min ryzen 2700 blir, ändå är båda processorerna 65w chip, med samma maxgräns för hur mycket effekt de kan förbruka.

Tja. Ja, pumpar du in el, får du ut värme. Ditt elmotor-exempel, ja, fast den med 90% verkningsgrad kommer snurra mycket snabbare med sina 100w, alltså mer effektiv. Motsvarande exempel 3600 vs 2700, 3600 med sina 7nm avger värme sämre, alltså blir kislet mycket vamare med samma energi. Detta har faktiskt hänt förr i CPUer, att ett stort hopp ner i process har skapat mycket varmare CPUer då det är svårt att kyla av en så liten yta. Det kommer dock inte göra rummet varmare för att den totala energin ökar inte, den fastnar bara momentant på kislet så pass mycket längre att den hinner värma upp kislet till högre temps än den äldre 12nm processen.

Det kan va så att olika prylar avger olika mycket värme, och en del av värmen lagras någonstans, tex i chassit / olika kylelement, varför ut tempen blir annorlunda.

Permalänk
Medlem

@tellus82: Jag körde Process lasso i 5 min för någon månad sen, hatade UXt, så droppade den. Men. Den borde gå ställa in att prioritera Cores i den ordningen du vill ha dem prioriterade. Har du provat?

Permalänk
Medlem

Ingen som har testat liquid metal? typ Conductonaut? Känns som ett ställe där den skulle verkligen vara till nytta är de nya Ryzen3K då de ökar värme-släpp avsevärt, och är precis vad man skulle vilja ha.

(Har varit enormt intresserad att leka med Ryzen3k, och varit på g att beställa flera ggr, men kan inte riktigt motivera fler maskiner, och har inga AM4 mobos hemma. Väntar med spänning på TR4 Ryzen3K att uppgradera mina två threadrippers.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Ingen som har testat liquid metal? typ Conductonaut? Känns som ett ställe där den skulle verkligen vara till nytta är de nya Ryzen3K då de ökar värme-släpp avsevärt, och är precis vad man skulle vilja ha.

(Har varit enormt intresserad att leka med Ryzen3k, och varit på g att beställa flera ggr, men kan inte riktigt motivera fler maskiner, och har inga AM4 mobos hemma. Väntar med spänning på TR4 Ryzen3K att uppgradera mina två threadrippers.)

Menar du delid + liquid metal? der8auer har en video där han deliddar och kör med Conductonaut men det blir inte en så jättestor skillnad i temperaturer:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Ingen som har testat liquid metal? typ Conductonaut? Känns som ett ställe där den skulle verkligen vara till nytta är de nya Ryzen3K då de ökar värme-släpp avsevärt, och är precis vad man skulle vilja ha.

(Har varit enormt intresserad att leka med Ryzen3k, och varit på g att beställa flera ggr, men kan inte riktigt motivera fler maskiner, och har inga AM4 mobos hemma. Väntar med spänning på TR4 Ryzen3K att uppgradera mina två threadrippers.)

Ja, vore intressant, jag kommer dock aldrig att testa. Känns alldeles för riskabelt, "vanlig" Kryonaut får duga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Glöm inte skatt på produktionen av bilar och beskattning på lönerna på som kör dem när du ändå håller på.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, all skattehöjning oavsett vad påverkar slutpriset.

Permalänk

@DJ_Datte: Spelar ingen roll att elmotorn har 90% verkningsgrad. Blir värme av allt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@DJ_Datte: Spelar ingen roll att elmotorn har 90% verkningsgrad. Blir värme av allt iaf.

Ja?

Permalänk
Medlem

@Icte: Nä, menar mellan CPU o CPUblock (vatten el luft). Har sett den du länkade till direkt då Zen2 kom ut, men den är inte jätterelevant då de använder tenn/lödd redan från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja med de klockfrekvenser jag får med ccd/ccx klockning så är jag mycket nöjd, speciellt sett till att det går med så låg spänning som jag kör, att plocka ut mer all core och nästan exakt samma single core men till avsevärt lägre temp än PBO är inte illa, då just nu får jag mer single core och mer multicore än stock till ganska nära samma effektuttag.

Enda nackdelen jag sett är att Windows har en tendens att placera fåtrådade program på endera CCD lite random och för mig skiljer det 175MHz mellan CCDerna, visst kan man styra upp det manuellt men det vore trevligt om schedulern lade på första CCD I första hand om möjligt, just nu är det som sagt random blind luck vart det hamnar. Detta oavsett strömplan i bruk och CPPC på eller av.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av the squonk:

Ser riktigt bra och intressant ut, kommer att testas!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja kul att manuell klockning kan löna sig så man har lite att pilla med!

tellus82 går det få ryzen master att starta med windows? Eller startar du manuellt efter att datorn varit helt avstängd? Inte hela världen men hittar inte den funktionen. Förstår om de valt bort det dock. Blir väl jobbigt om man hamnar i ett läge med grov instabilitet och inte kan nollställa.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

@tellus82: Jag körde Process lasso i 5 min för någon månad sen, hatade UXt, så droppade den. Men. Den borde gå ställa in att prioritera Cores i den ordningen du vill ha dem prioriterade. Har du provat?

Har faktiskt pro versionen men jag lyckas inte hitta något sätt att prioritera cores annat än att sätta manuell affinity, vill gärna undvika det om möjligt. Ska kika lite närmre ifall jag missat ett option någonstans.

Skrivet av RR_larsson:

Ja kul att manuell klockning kan löna sig så man har lite att pilla med!

tellus82 går det få ryzen master att starta med windows? Eller startar du manuellt efter att datorn varit helt avstängd? Inte hela världen men hittar inte den funktionen. Förstår om de valt bort det dock. Blir väl jobbigt om man hamnar i ett läge med grov instabilitet och inte kan nollställa.

Nä jag kör manuell start & profilval än så länge men jag har för mig RM kan skriptas (eller så drömde jag det....)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Ja kul att manuell klockning kan löna sig så man har lite att pilla med!

tellus82 går det få ryzen master att starta med windows? Eller startar du manuellt efter att datorn varit helt avstängd? Inte hela världen men hittar inte den funktionen. Förstår om de valt bort det dock. Blir väl jobbigt om man hamnar i ett läge med grov instabilitet och inte kan nollställa.

Det borde du kunna lägga till som autostart via Windows väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Detta med manuell CCD/CCX klockning.
Edit: kom på att det kan va en gammal geekbench version, ska uppdatera den...

Edit2: https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14333648 Ny geekbench, av någon anledning varierar all core resultat en hel del mellan test rundor men det kanske är testet i sig som gör det, det borde inte variera med fasta klockfrekvenser.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Nej, exakt likadana chassi.

Ryzen 2700 till vänster, och i5 9600k till höger

Du har alltså TVÅ chassin med dålig kylning
Som väl framkommit nu.. Din mätningar riskerar vara lite missvisande.
Men blir di AMD varmare. Ja så kan det vara och får du högre temps så upplevs den givetvis varmare. Det fick du ju.
Men temps är ju i LUFTEN som du mäter är ju väldigt beroende på luftflöden och säger så temp säger väldigt lite om faktiska energi mängden om inte flödet är exat det samma och det är det inte.
Likaväl kan AMD bli varmare och ta mer energi så du kan ha rätt där.
Vill du ha en bättre mätning kör med ett grafikkort och mät energi åtgången. Flytta det till nästa dator och mär energi åtgången på den.
Dvs "allt annat lika" så långt det går. (Grafikkort, nätdel, fläktar , hd, osv lika)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Tja. Ja, pumpar du in el, får du ut värme. Ditt elmotor-exempel, ja, fast den med 90% verkningsgrad kommer snurra mycket snabbare med sina 100w, alltså mer effektiv. Motsvarande exempel 3600 vs 2700, 3600 med sina 7nm avger värme sämre, alltså blir kislet mycket vamare med samma energi. Detta har faktiskt hänt förr i CPUer, att ett stort hopp ner i process har skapat mycket varmare CPUer då det är svårt att kyla av en så liten yta. Det kommer dock inte göra rummet varmare för att den totala energin ökar inte, den fastnar bara momentant på kislet så pass mycket längre att den hinner värma upp kislet till högre temps än den äldre 12nm processen.

Det kan va så att olika prylar avger olika mycket värme, och en del av värmen lagras någonstans, tex i chassit / olika kylelement, varför ut tempen blir annorlunda.

Jag trodde att motorn med 90% verkningsgrad betydde att 90% av energin omvandlas till rörelseenergi, och 10% till värmeförluster.
Det vill säga, att den motorn blir inte lika varm, som en motor med 50% verkningsgrad där 50% blir värmeförluster.
Hade ingen aning om att båda skulle generera lika mycket värme oavsett.

Jag är också med på att 7nm blir varmare, det är ju bara att titta på en människa. Vi förbrukar ca 100w i viloläge, men kroppen håller runt 37grader.. medans en 100 watt lampa blir över 200grader varm.

Vad känns då varmast att ha intill sig?, lampan eller människan?.

Kollar jag på cpu-temperatur så ligger den ju runt 30 grader högre på min Ryzen, och kollar jag chipset-temperatur pratar vi runt 12 grader, och kollar vi temperatur på vrm-kylflänsar så är det 10 grader till extra.
Och om då samma chassifläktar blåser ut värmen ifrån dessa komponenter ut vid mina fötter, och jag jämför det med luften ut ur min Intel dator så känns det som att Ryzen datorn värmer mina fötter bättre.

Men om det inte kan vara så så får jag väl acceptera att det är en enbart upplevd känsla.

Men jag får väl sätta mina ryzen-datorer under en sticksåg snart, och gå tillbaka till Intel för att slippa behöva gå in i försvarsläge så fort man får ett problem med datorn.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Jag trodde att motorn med 90% verkningsgrad betydde att 90% av energin omvandlas till rörelseenergi, och 10% till värmeförluster.
Det vill säga, att den motorn blir inte lika varm, som en motor med 50% verkningsgrad där 50% blir värmeförluster.

Vilket är helt rätt. Rörelseenergin kommer dock i ett senare skede omvandlas till värme (värm i däck, växellåda, vägbana, luften osv
)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Kollar jag på cpu-temperatur så ligger den ju runt 30 grader högre på min Ryzen, och kollar jag chipset-temperatur pratar vi runt 12 grader, och kollar vi temperatur på vrm-kylflänsar så är det 10 grader till extra.
Och om då samma chassifläktar blåser ut värmen ifrån dessa komponenter ut vid mina fötter, och jag jämför det med luften ut ur min Intel dator så känns det som att Ryzen datorn värmer mina fötter bättre.

Men om det inte kan vara så så får jag väl acceptera att det är en enbart upplevd känsla.

Men jag får väl sätta mina ryzen-datorer under en sticksåg snart, och gå tillbaka till Intel för att slippa behöva gå in i försvarsläge så fort man får ett problem med datorn.

Kan bero på fler saker. Luftflöden. Komponenter sitter inte lika, det har du bild bevis på.
Varmare grafikkort.

Men givetvis kan det vara så du har rätt. Dock om tillförd energi är lägre till systemet (vilket du påstår) så med samma luftflöden borde luften vara svalare. Systemets totala energiåtgång är dock inte användbar för att mäta energi till CPU då allt annat skiller.
Så frågan kvarstår, blir intel eller amd varmare, tar mer energi. (jag antar det faktist är amd i genomsnitt) men jag har ingen mätning som visar detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Men jag får väl sätta mina ryzen-datorer under en sticksåg snart, och gå tillbaka till Intel för att slippa behöva gå in i försvarsläge så fort man får ett problem med datorn.

LOL.. Lite är det nog så. Du frågar i en tråd där AMD fanboys bor. Det gör ju att själva definitionen av en felaktig mätning, felaktigt påstående är att AMD i något avseende, under någon driftsbetingelse skulle vara sämre än INTEL: AMD har släppt en nära nog perfekt produkt och är per definition bättre. Ifrågasätt inte det för då har du fel.. Eller om jag säger så. Förvänta dig inte objektiva korrekta svar här. För det får du inte.. Liksom komma med frågor som skulle innebära kritik av AMD i denna tråd här är ju lika begåvat som att gå till kyrkan och fråga om gud finns och hoppas på objektiva svar. Fail.. Epic fail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag trodde att motorn med 90% verkningsgrad betydde att 90% av energin omvandlas till rörelseenergi, och 10% till värmeförluster.
Det vill säga, att den motorn blir inte lika varm, som en motor med 50% verkningsgrad där 50% blir värmeförluster.
Hade ingen aning om att båda skulle generera lika mycket värme oavsett.

Jag är också med på att 7nm blir varmare, det är ju bara att titta på en människa. Vi förbrukar ca 100w i viloläge, men kroppen håller runt 37grader.. medans en 100 watt lampa blir över 200grader varm.

Vad känns då varmast att ha intill sig?, lampan eller människan?.

Kollar jag på cpu-temperatur så ligger den ju runt 30 grader högre på min Ryzen, och kollar jag chipset-temperatur pratar vi runt 12 grader, och kollar vi temperatur på vrm-kylflänsar så är det 10 grader till extra.
Och om då samma chassifläktar blåser ut värmen ifrån dessa komponenter ut vid mina fötter, och jag jämför det med luften ut ur min Intel dator så känns det som att Ryzen datorn värmer mina fötter bättre.

Men om det inte kan vara så så får jag väl acceptera att det är en enbart upplevd känsla.

Men jag får väl sätta mina ryzen-datorer under en sticksåg snart, och gå tillbaka till Intel för att slippa behöva gå in i försvarsläge så fort man får ett problem med datorn.

Värme energi är inte samma sak som temperatur, det som värmer ett rum är total värme energi, du får inte mer värme energi med mindre instoppad effekt, då måste energin i datorn som drar mer ström hamna någon annan stans i någon annan form (ljus, ljud, rörelse osv), energi försvinner inte, den kan bara transformeras. För en CPU så är det oavkortat värme energin förvandlas till. Drar en cpu mindre effekt så kommer den också släppa ifrån sig mindre total värme effekt, detta oavsett vilken temperatur du låter den komma upp i. Tempen (för sig själv) är alltså inte ett mått på hur mycket värmeenergi något släpper ifrån sig.

Ett par saker du missar i din inte så vetenskapliga mätmetod, hur många minutliter luft passerar genom burken, hur mycket värme avger (i effekt) de övriga delarna i burken (PSU, VRM, HDD/SSD, GPU,mobo chip). Om du påstår att intel burken drar mer ström och avger mindre värme effekt så har vi ett fysiskt problem av rätt imponerande proportioner. Sen är jag också nyfiken på hur du mäter luftttemp med en IR pistol, mig veterligen mäter alla ir pistoler yttemp och inget annat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

LOL.. Lite är det nog så. Du frågar i en tråd där AMD fanboys bor. Det gör ju att själva definitionen av en felaktig mätning, felaktigt påstående är att AMD i något avseende, under någon driftsbetingelse skulle vara sämre än INTEL: AMD har släppt en nära nog perfekt produkt och är per definition bättre. Ifrågasätt inte det för då har du fel.. Eller om jag säger så. Förvänta dig inte objektiva korrekta svar här. För det får du inte.. Liksom komma med frågor som skulle innebära kritik av AMD i denna tråd här är ju lika begåvat som att gå till kyrkan och fråga om gud finns och hoppas på objektiva svar. Fail.. Epic fail.

Nu överdriver väl grovt, säkert finns en bias här eftersom folk köpt det dom köpt men inte såpass. Om han säger att en dator som drar 30W mindre i vägguttaget värmer rummet mer så måste man få tycka att det är fel utan att bli kallad fanboy.
Något som definitivt drar mer i AMD-systemet är chipset som drar 11-15W istället för 4-6W i Intel-systemet.
Något som kan bidra till upplevelsen av hur varm lådan blir är att dom andra två datorerna har Tower-kylare riktade rakt mot utblåsfläkten bak så värmen går rakt bakåt.
Zen2 datorn har en kylare som blåser ner luften mot moderkort /VRM och som vispar runt inne i datorn. Blir sannolikt mer värme som stiger rakt uppåt då. Tower-kylare på alla så är frågan om man upplever någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ett par saker du missar i din inte så vetenskapliga mätmetod, hur många minutliter luft passerar genom burken, hur mycket värme avger (i effekt) de övriga delarna i burken (PSU, VRM, HDD/SSD, GPU,mobo chip). Om du påstår att intel burken drar mer ström och avger mindre värme effekt så har vi ett fysiskt problem av rätt imponerande proportioner. Sen är jag också nyfiken på hur du mäter luftttemp med en IR pistol, mig veterligen mäter alla ir pistoler yttemp och inget annat.

1. Det är samma chassi, båda hade fläktarna på samma inställningar. Skulle bli förvånad om det skiljde i luftflöde nämnvärt.

PSU / HDD / SSD sitter i ett eget separat fack längst ner kylda med egen fläkt och påverkas inte av temperaturen ovanför.

Jag mätte lufttemperaturen genom att mäta mot väggen (ca 10 cm ifrån datorn) på båda datorer, samma sak med temperatur ovanför datorn där mätte jag temperaturen på undersidan av skrivbordet där datorn stod.

Ja, jag kommer nog inte få nobelpris för denna mätning, men jag bryr mig inte så mycket.

Det var inte menat som en vetenskaplig undersökning, och jag hoppas att jag inte påverkat aktiekursen negativt för samtliga innehavare i denna tråd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

LOL.. Lite är det nog så. Du frågar i en tråd där AMD fanboys bor. Det gör ju att själva definitionen av en felaktig mätning, felaktigt påstående är att AMD i något avseende, under någon driftsbetingelse skulle vara sämre än INTEL: AMD har släppt en nära nog perfekt produkt och är per definition bättre. Ifrågasätt inte det för då har du fel.. Eller om jag säger så. Förvänta dig inte objektiva korrekta svar här. För det får du inte.. Liksom komma med frågor som skulle innebära kritik av AMD i denna tråd här är ju lika begåvat som att gå till kyrkan och fråga om gud finns och hoppas på objektiva svar. Fail.. Epic fail.

Jag får ta det från den ljusa sidan, AMD hör nog snart av sig när de läst den här tråden och ber mig förbättra deras avläsning av temperatur i Zen2.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

LOL.. Lite är det nog så. Du frågar i en tråd där AMD fanboys bor. Det gör ju att själva definitionen av en felaktig mätning, felaktigt påstående är att AMD i något avseende, under någon driftsbetingelse skulle vara sämre än INTEL: AMD har släppt en nära nog perfekt produkt och är per definition bättre. Ifrågasätt inte det för då har du fel.. Eller om jag säger så. Förvänta dig inte objektiva korrekta svar här. För det får du inte.. Liksom komma med frågor som skulle innebära kritik av AMD i denna tråd här är ju lika begåvat som att gå till kyrkan och fråga om gud finns och hoppas på objektiva svar. Fail.. Epic fail.

Skrivet av CubaCola:

1. Det är samma chassi, båda hade fläktarna på samma inställningar. Skulle bli förvånad om det skiljde i luftflöde nämnvärt.

PSU / HDD / SSD sitter i ett eget separat fack längst ner kylda med egen fläkt och påverkas inte av temperaturen ovanför.

Jag mätte lufttemperaturen genom att mäta mot väggen (ca 10 cm ifrån datorn) på båda datorer, samma sak med temperatur ovanför datorn där mätte jag temperaturen på undersidan av skrivbordet där datorn stod.

Ja, jag kommer nog inte få nobelpris för denna mätning, men jag bryr mig inte så mycket.

Det var inte menat som en vetenskaplig undersökning, och jag hoppas att jag inte påverkat aktiekursen negativt för samtliga innehavare i denna tråd.

När du från dina mätningar drar slutsatser som står i strid med termodynamikens huvudsatser,
är det inte konstigt att man protesterar.

Det måste helt enkelt vara något som inte stämmer med antingen mätningarna eller testmetodiken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamikens_huvudsatser

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

1. Det är samma chassi, båda hade fläktarna på samma inställningar. Skulle bli förvånad om det skiljde i luftflöde nämnvärt.

PSU / HDD / SSD sitter i ett eget separat fack längst ner kylda med egen fläkt och påverkas inte av temperaturen ovanför.

Jag mätte lufttemperaturen genom att mäta mot väggen (ca 10 cm ifrån datorn) på båda datorer, samma sak med temperatur ovanför datorn där mätte jag temperaturen på undersidan av skrivbordet där datorn stod.

Ja, jag kommer nog inte få nobelpris för denna mätning, men jag bryr mig inte så mycket.

Det var inte menat som en vetenskaplig undersökning, och jag hoppas att jag inte påverkat aktiekursen negativt för samtliga innehavare i denna tråd.

Jag är fortsatt nyfiken på att få veta vart den där extra effekten intel burken drar tar vägen, kanske har ett svart hål i burken som äter energi? Den kanske skapar sådan massivt coil whine att det drar den energin? Den kanske har riktigt starka led lampor?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande svårt att förstå varför min CPU drar så jävligt mkt ström? Nästan 1.39V under AIDA stress test CPU+Cache.

Nu har jag gjort CMOS reset - allt på default inkl minnen osv. Folk verkar ligga runt 1.35V-1.38V rejält överklockade?

Fattar mig heller inte riktigt på mätaren i RM som visar 100% av 140A Peak Current Limit CPU? Min CPU gjorde som sagt tidigare utan Ryzen Plan o Chipset 4470Mhz - hur kan den slå i taket nu när jag ligger på 4150? Dessutom med en 0.1V offset.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

LOL.. Lite är det nog så. Du frågar i en tråd där AMD fanboys bor. Det gör ju att själva definitionen av en felaktig mätning, felaktigt påstående är att AMD i något avseende, under någon driftsbetingelse skulle vara sämre än INTEL: AMD har släppt en nära nog perfekt produkt och är per definition bättre. Ifrågasätt inte det för då har du fel.. Eller om jag säger så. Förvänta dig inte objektiva korrekta svar här. För det får du inte.. Liksom komma med frågor som skulle innebära kritik av AMD i denna tråd här är ju lika begåvat som att gå till kyrkan och fråga om gud finns och hoppas på objektiva svar. Fail.. Epic fail.

Jajjemän! Tar inte i en intel dator, utan brukar använda handskar när jag sitter vid min intel i5 laptop 😘

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag är fortsatt nyfiken på att få veta vart den där extra effekten intel burken drar tar vägen, kanske har ett svart hål i burken som äter energi? Den kanske skapar sådan massivt coil whine att det drar den energin? Den kanske har riktigt starka led lampor?

Jag antar att du inte läst allt jag skrivit och jag förstår det.

På Sidan 270 så kopplade jag inte min wattmätare för att mäta idle-förbrukning av min Ryzen 3600.

Jag fick då värden mellan 71 och 75 watt beroende på energispar eller prestandaläge.

Jag kopplade även in den på min i5 9600k som idlade mellan 60 och 63 watt.

Nvidia listar 2060 till att dra 160w och mitt 2070 som tillhör binnade gpuer 185w, det vill säga intel datorns gpu kan dra upp till 25w extra.

Eftersom dessa 30 watt extra enbart sker när jag spelar, så är jag ganska säker på att de kommer ifrån gpu:ns extra förbrukning.
När jag skriver på detta forum så drar Ryzen 3600 mer energi än vad i5 9600k gör.

2070 brukar hålla sig runt 70grader, medans 2060 brukar hålla sig runt 60grader i spel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det borde du kunna lägga till som autostart via Windows väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Gjorde ett försök i schemaläggaren men ryzen master gick inte att lägga till. Får testa igen senare och se om det går att få till på något vis

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K