Nvidia: "Att köpa ett grafikkort utan hårdvara för ray tracing är helt galet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

För att man skulle missa de 3-4 spelen med stöd för det, eller vad? Trams, det är en gimmick.

Gimmick skulle nog få kalla det. Just nu är det inget vidare nej, men det kommer att bli standard. Ge det tid bara.
Detta är något som varit på tapeten i många många år.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Inte köpa första generationens raytracing optimerade kort är galet? Hahaha. Gissar man får helt överdrivna effekter nu för att visa hur coolt raytracing är. I verkligheten gör raytracing inga fantastiska underverk för grafiken och spelupplevelsen. Men visst har man överskott på datakraft så ere ballt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är galet att köpa ett grafikkort med 20 ms högre latency än konkurrenten för ett högre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det är galet att köpa ett grafikkort med 20 ms högre latency än konkurrenten för ett högre pris?

Är en sanning med modification.
För att överhuvudtaget ge resultat ska GPUn vara flaskhalsen.
För att få en mätbar skillnad ska du helst ligga under 60fps.

Normalt får du aldrig mer än 10 ms och generellt är det betydligt viktigare få upp FPSn än AMD anti-lag.
Så för alla som har som mål att maxa sin 120hz skärm är AMDs Anti-Flag en trevlig bonus men knappt mätbart.
I högre fps är det oftast CPU och minne som är flaskhalsen och då ger anti-lag inga fördelar alls.

Trevlig funktion men fortfarande inget revolutionerade då funktionen är minimal i högre fps.

Permalänk

Galet om kanske 5-6 år skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem

Fast att köpa grafikkort idag och låta de sköta ray tracingen är lite som att köpa HD 5770 för att hantera tesselering.
Det bästa köpet, är det köp du redan har gjort. Gör inga nya misstag. När tesselering blev en grej på bred front och du satt på första generationens kort som kunde hantera det, så gjorde du ändå bäst i att stänga av det helt. Två generationer senare så hade det knappt någon inverkan på prestandan alls. Gissar att så även kommer vara fallet här.
När det kommer kort inriktade mot konsumenters plånböcker, då brukar det vara bra läge att köpa in på ny teknik.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Jag tror Ray Tracing har lika mycket framtid som PhysX, lite extra fluff i grafiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Mitt 970 som jag köpte för 300 kr står ut med alla spel hittils Maxar OW och Apex utan problem på en 3440x1440 skärm

Maxar? Jag har ett 970 och det får jag absolut inte spelbar fps med på min 2560x1440 med höga grafikinställningar i något av de spelen. Fungerar helt ok på låga inställningar dock.

Menar inte att vara dryg men kan lätt bli vilseledande med att det maxar OW och Apex.. Maxar är i min värld spelbar fps på högsta inställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det börjar bli svettigt nu, i det gröna lägret. 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser man det till att man jobbar med 3d rendering så förstår jag det , men till spel i nuläget icke

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Det låter lite som när Microsoft desperat försökte få folk att gå över till Windows 10 (genom både tvång och hot) och de sade bland annat att DX12 skulle ge tillgång till "fantastiska grafikeffekter". Har inte sett mycket av det, precis. I speltesten redovisas fortfarande DX11 för att folk har problem med DX12, såhär långt efteråt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Gimmick skulle nog få kalla det. Just nu är det inget vidare nej, men det kommer att bli standard. Ge det tid bara.
Detta är något som varit på tapeten i många många år.

Håller med, raytracing är ingen gimmick, utan kommer att bli vanligt i spel.

Frågan är dock om dagens grafikkort kommer att räcka till? Kommer verkligen ett 2060 att stå pall, dessutom fyra år framåt, som Jensen hävdar, och att det därför skulle vara det som ska avgöra valet mellan 5700 och 2060? Jag tvivlar....

Förhoppningsvis kan Control ge en fingervisning om vilken prestanda som kommer att krävas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

om några år kommer säkert RT vara mer utbrett och mycket mer avancerat, det stora problemet är då att dagens kort kommer vara extremt utdaterade och troligtvis nästintill oanvändbara för den nya avancerade RT användningen.
I riktigt krasst fall så kanske RT kommer använda någon helt annan teknik om några år där RT kärnorna kanske inte ens kommer göra skillnad eller användas.
svårt att sia om framtiden i en sådan här bransch där allt förändras väldigt snabbt.

Kommer säkert behövas hårdvara för tekniken i en överskådlig framtid tror jag, men att slänga på en så underdimensionerad teknik på ett annars såpass kraftfullt kort som ex. 2080ti tycker jag bara är löjligt. Kortets prestanda i övrigt dras ju ner otroligt med RT-tekniken påslagen. Nvidia körde lite lotto här tror jag. Dom vill naturligtvis visa att dom ligger i framkant, men i det här fallet föll det pladask.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Föraktet för gaming-kunders intelligens stod sällan naknare.
Har köpt Nvidia-produkter med jämna mellanrum, med det här är pinsamt.

Permalänk
Medlem

Är än så länge besviken på RTX, ångrar jag köpte i början hade kunnat vänta par år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Men man tjänar ju inte nåt att ha raytracing-stöd i hårdvaran just nu. Ger näst intill ingenting och kostar för mycket, både pengar och fps. Kanske om 5-10 år men inte just nu.

Agreed, ska jag byta ut 20 fps mot att kunna se explosioner i vattenpölar? Hahahha! Jag valde inte mitt 2080 pga RTX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Campaigner:

Säger han SÅ korkade grejer så VET man att argumenten är fullständigt slut!

Du är också en extrem minoritet som är beredd o pröjsa va det kostar....

Mmm galen minoritet, de första månaderna badade marknaden i 2080ti kort för att absolut inte någon köpte korten...

Skrivet av Xinpei:

GTX 1660: "Am i joke to you?"

Skickades från m.sweclockers.com

Kort svar, ja. Jag skulle inte vilja köra ett gtx 1660.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Att sätta priserna som ni har gjort, Nvidia - är helt galet.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Maxar? Jag har ett 970 och det får jag absolut inte spelbar fps med på min 2560x1440 med höga grafikinställningar i något av de spelen. Fungerar helt ok på låga inställningar dock.

Menar inte att vara dryg men kan lätt bli vilseledande med att det maxar OW och Apex.. Maxar är i min värld spelbar fps på högsta inställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad som är spelbar fps varierar ju. Vissa kräver 140 många nöjer sig med 60 och även vissa som är nöjda med 30. Själv gillar jag 60 men kan även spela i spannet 30-60 fps om det krävs och är ett långsamt spel. Fast apex och ow är inga sådana spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Person 1 säger något som är uppseendeväckande.
Person 2 med många flera reagerar på det person 1 säger och drar uppmärksamhet till person 1 i och med sina reaktioner.
Person 1 är sjukt nöjd med sig själv över att ha fått massa gratis PR.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att RTRT är helt otroligt att vi faktiskt har idag redan, jag trodde inte vi skulle se det på ett långt tag framöver. När jag såg nVidias techdemo av Q2 kände jag direkt att Q2 blev så mycket bättre med RTRT. Men med tanke på att RTX korten idag knappt klarar skicka 60fps till skärmen i alla spel som har RTX så är korten ännu inte av intresse. Jag förstår att korten kostar sin slant, jag tror inte det har varit billigt att utveckla korten eller tekniken. Dock så länge som RTRT inte är en standard implementation hos spelutvecklare så blir det inte ett sådant kort för mig.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig köpa ett nvidia kort så länge som han sitter som vd.
Jag gillar inte hans uttalanden.

Permalänk

Nvidia: "Att köpa ett grafikkort utan hårdvara för ray tracing är helt galet"
Kund: "Att köpa ett grafikkort till hutlöst pris när teknologin är som sämst är helt galet"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

som många håller jag med att det känns ganska useless just nu, men har ju garanterat väckt utvecklarnas ögon för tekniken, inte minst även AMD och Intel ska lägga in hårdvarustöd för det, så kan ju trots allt gynna konsumenter i längden

Permalänk

Känns helt klart som ett ogenomtänkt uttalande. Typ något man råkar säga i stundens hetta bara för man är så hypad till max men ångrar efteråt. RTX kärnorna må vara användbara vid 3D-rendering men för dagens spel.. Nä.

Permalänk

Känns mest som att han vill hetsa folk att köpa deras produkter, på ett osmidigt sätt. Sitter på ett 1080 som jag köpte för tre år sen och kommer förmodligen inte att köpa ett nytt närmsta 3-4 åren, såvida det inte går sönder då.

Permalänk
Medlem

Vilken pajjas, i mina ögon verkar han vara en besserwisser som tror att folk är dumma i huvudet.

Hoppas nVidia byter ut han. RT hade ju vart intressant om de slutade pusha det så otroligt hårt, man blir ju bara skeptiskt till det, så som de håller på...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jag har ett 2080ti. RTX har man ju inte använt nåt direkt, inga spel kör ju med det. BF testade jag men såg knappt skillnad. RTX är en del av gpun som aldrig används. Känns som att skinnpajasen trollar med mig med att uttala sig sådär. Hånar han oss som köpt eller?

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på att uppgradera från mitt 1080ti och de här kloka orden från Jensen tog mig ett steg närmare mot ett 2080ti.

Permalänk
Avstängd

Han vet att turing säljer sämmre än pascal så han säger detta endast för att sälja nya kort. Industri standarden för raytracing kommer inte vara nvidia då amd gör hårdvaran på konsol fronten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.