Logitech lanserar mekaniska tangentbord med tunna GL-brytare

Permalänk
Permalänk

Köpte ju precis G Pro keyboard efter att ha velat hur länge som helst och tröttnat på mitt gamla skräp (efter ett annat gått sönder). Jag hade ett lågt tangentbord från logitech i många år, kommer inte ihåg vad det heter men det va en riktig gammal klassiker. Saknar det som fan, så att få en mekanisk variant av det låter grymt!

Dyrt är det men... kanske om de släpper en TKL-version så köper jag den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Usch, kan inte använda ett tangentbord med makroknappar till vänster.
Och om de stämmer att linjära switchar inte kommer till norden går det ändå fetbort

Trådlöst keyboard kommer jag aldrig köra, ser absolut noll mening med det, har aldrig någonsin känt att en sladd varit i vägen på tangentbordet.

Vet många som sa detsamma om mobiltelefoner en gång i tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Wesslan1: Nu får du förklara dig, har ett G613 här och känner inte igen detta.

Not låter det en del alltid, lär inte vara poppis i typ öppet kontorslandskap

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Hur fan kan man släppa ett tangentbord för 2700 kr utan ett handledsstöd...KATASTROF! Va sjukt sugen initialt tills jag insåg att det inte finns något handledsstöd, definitivt en dealbreaker.

Håller med, trodde det var något slags skämt först

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Synd att det har macroknappar och numpad, får köra vidare på mitt trådlösa Corsair. Trådat köper jag aldrig igen iaf.

K63? Bars bra eller lite anus också? En del klagar på sämre connection än vad Logitech verkar ha har jag sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Undrar vad det är som gör att priset måste vara så högt. Sen finns det heller ingen trackpad på det trådlösa, så det är ju även en dealbreaker.
Nu behöver jag visserligen inte byta ut något av tangentborden (vanliga+trådlösa). Men är sugen på att go oldschool och köra mekaniskt

Finns ju redan såna i deras sortiment. Priset, förmodligen för att det finns folk som betalar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Priset måste vara ett dåligt skämt. Det har andra redan sagt men herrejösses. Det är ju dyrare än de dyraste från mycket bättre tangentbordstillverkare.

Low profile dessutom. Det borde ju innebära att det är billigare än deras andra tangentbord, inte tvärtom. Okej, stål och aluminium - men ändå. Kollade upp priserna på deras andra tangentbord nu för att säkerställa att jag inte tappat kollen alls... det är ju för fasen mer än tusen kronor dyrare än deras tangentbord med riktiga, (ganska) bra, vanliga switchar.

Inte nog med det, för de summorna kan man ju hitta nåt riktigt bra custom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

K63? Bars bra eller lite anus också? En del klagar på sämre connection än vad Logitech verkar ha har jag sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, K63. Har inga märkbara fördröjningar själv men den verkar vilja vara närmare mottagaren innan det droppar av än mina enheter från Logitech.

Så var detta lika behändigt i storlek som K63 hade jag nog köpt det direkt för jag gillar Logitechs trådlösa prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet många som sa detsamma om mobiltelefoner en gång i tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Var det personer som aldrig någonsin lämnade sitt hem? I så fall köper jag det annars låter det urbota korkat att säga så om mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Var det personer som aldrig någonsin lämnade sitt hem? I så fall köper jag det annars låter det urbota korkat att säga så om mobiltelefoner

Nej, högst normala personer men som hade svårt att se att deras invanda beteenden kunde ändras i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är de bara jag som, även bortsett priset, känner tveksamhet om G915 verkligen totalt sett är bättre än G613? Logitech brukar ha bra kontakt med sina kunder men här känns det som ett par missar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är de bara jag som, även bortsett priset, känner tveksamhet om G915 verkligen totalt sett är bättre än G613? Logitech brukar ha bra kontakt med sina kunder men här känns det som ett par missar...

Känns som två markant olika tangentbord, Skulle de gjort en ny version av G613 menar du? Känns som de breddar sortimentet tycker jag. https://www.logitechg.com/en-us/products/gaming-keyboards.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Känns som två markant olika tangentbord, Skulle de gjort en ny version av G613 menar du? Känns som de breddar sortimentet tycker jag. https://www.logitechg.com/en-us/products/gaming-keyboards.htm...

Detta ska ju vara en premiumvariant och att då både missa handledsstöd samt att göra samma misstag som Razer och inte belysa sekundärtecknen är inte premium.

Edit:Noterar att på svenska varianten så verkar iaf flera av de viktiga sekundärtecknen vara belysta.

https://m.youtube.com/watch?v=on05HWWBKEI

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spontanköpte ett G915 men leverans är inte förrän i slutet utav augusti, det gör att jag funderar en extra runda på om det var värt att lägga 2690:-. Får se om jag chickar ur och drar tillbaka köpet. Är dock väldigt glad och nöjd med designen som jag har sett.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta ska ju vara en premiumvariant och att då både missa handledsstöd samt att göra samma misstag som Razer och inte belysa sekundärtecknen är inte premium.

Edit:Noterar att på svenska varianten så verkar iaf flera av de viktiga sekundärtecknen vara belysta.

https://m.youtube.com/watch?v=on05HWWBKEI

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett löst handledsstöd som jag köpte till mitt Ducky. Föredrar det personligen eftersom man kan välja mellan flera varianter.

Att G915 kostar rejält mycket är klart. De kunde skickat med ett lågprofilshandledsstöd också. Ta t.ex. deras G513 där handledsstöd följer med, plus speciellt formade WASD tangentset man kan byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har ett löst handledsstöd som jag köpte till mitt Ducky. Föredrar det personligen eftersom man kan välja mellan flera varianter.

Att G915 kostar rejält mycket är klart. De kunde skickat med ett lågprofilshandledsstöd också. Ta t.ex. deras G513 där handledsstöd följer med, plus speciellt formade WASD tangentset man kan byta ut.

Jo det funkar ju men det jobbiga brukar vara att iom att dom inte sitter fast så glider dom runt, samt att dom inte lär matcha bredden och därmed se lite "ghettot" ut. Dvs i praktiken bli ett Corsair där piggarna gått av pga deras idiotiska "hook.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nej, högst normala personer men som hade svårt att se att deras invanda beteenden kunde ändras i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker dock inte alls det är jämförbart med detta men ok To each his own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tycker dock inte alls det är jämförbart med detta men ok To each his own.

Sambandet är att det är farligt att använda ordet "aldrig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sambandet är att det är farligt att använda ordet "aldrig"

Sant. Om alla trådade vettiga keyboard försvinner från jorden och man tvingas till trådlöst får jag ju använda det

Men annars kommer jag aldrig göra det för det finns helt enkelt absolut ingen mening för mig.

Permalänk
Medlem

Så, vilka brytare är att föredra då och varför? Inte riktigt orkat ploga alla recenssioner och det är väl rätt mkt personlig preferens.

Såg förresten att någon skrev att tangentbordet var så lågt att dom inte saknade armstöd, låter ju lovande

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så, vilka brytare är att föredra då och varför? Inte riktigt orkat ploga alla recenssioner och det är väl rätt mkt personlig preferens.

Såg förresten att någon skrev att tangentbordet var så lågt att dom inte saknade armstöd, låter ju lovande

Bland andra tangentbord med dessa Kailh Choc-brytare har de vita (säljs ibland som blåa) med clickbar varit mest populära (denna clickbar finns numera i de populära Kailh Box-switcharna). För folk som främst spelar kan säkert de linjära vara mer populära dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Bland andra tangentbord med dessa Kailh Choc-brytare har de vita (säljs ibland som blåa) med clickbar varit mest populära (denna clickbar finns numera i de populära Kailh Box-switcharna). För folk som främst spelar kan säkert de linjära vara mer populära dock.

Här är Logitechs egen sida om det hela

https://www.logitechg.com/en-roeu/innovation/mechanical-switc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det var ju föredömligt att man kan lyssna på ungefär hur de låter. Jag jämförde med mina och ljudet skiljer en aning (kan förmodligen bero på skillnader i backplaten de sitter monterade på), även om det hörs att det ljudet genererats av en liknande clickbar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ser att även Corsair lanseratt ett nytt trådlöst tangentbord som iaf jag missat. Inga lysande (!) betyg men priset verkar lågt iaf men då med, hua, icke mekaniska brytare.

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Gaming-Keyb...

https://www.ign.com/articles/2019/08/20/corsair-k57-rgb-wirel...

https://www.tomsguide.com/reviews/corsair-k57-rgb-wireless

Permalänk
Medlem

Hardware Canucks recension ute nu, dom testar alla tre tangentborden. Och därmed blev jag även 2,5 lax fattigare

https://m.youtube.com/watch?v=F0LNbWM-Hno

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hardware Canucks recension ute nu, dom testar alla tre tangentborden. Och därmed blev jag även 2,5 lax fattigare

https://m.youtube.com/watch?v=F0LNbWM-Hno

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken av modellerna (dvs. vilka brytare) blev det?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vilken av modellerna (dvs. vilka brytare) blev det?

Efter viss ågren blev det ett tactile då jag vill ha det minskt lika mkt för jobb som gaming så bra om det inte är allt för ljudligt. Tactile är väl lite mellanmjölksvarianten samtidigt som det låter mindre än clicky vilket är rätt bra när man kör mic osv.

Permalänk
Medlem

Well, efter lite strul hos så väl Inet som Posten har nu mitt G915 anlänt. Initiala känslan är att belysningen av inte är att tänka på, för då ser man inte de belysta tecknen ens i ett belyst rum (de icke belysta tecknen syns dock bättre, om än inte bra kanske). Sen är känslan av att inte ha handledsstöd onekligen rätt ovan och märklig, men där får man väl ge det lite mer tid innan man dra rnågra slutsatser. Det känns onekligen som man måste böja händerna mer än normalt men när jag jämför med några andra tangentbord med mekaniska fullstora tangenter så är skillnaden i höjd inte lika uppenbar som den känns som. Tror även att det påverkar att tangentbordet slutar precis under nedersta teckenraden vilket iaf inte jag är van med efter många år med handledsstöd.

Detta skrivs för övrigt på detta tangentbord utan allt för mkt feltryck vad jag märkt

Edit:

Några timmar senare känns det fortfarande lika märkligt utan handledsstöd och jag tycker mig ana en viss värk i handlederna genom att jag behöver sitta med "händerna uppåt" mer än jag är van med. Det går så klart att köpa ett löst stöd men risken då är väl att problemet kanske blir det omvända, att stödet blir högre än tangentbordet (har tyvärr inget löst att prova med som inte är gjort specifikt för något annat tangentbord).

Permalänk
Medlem

Nu är Havit-tangentbordet jag nämnde tidigare med samma brytare som Logitech-tangentbordet på kampanj för 790 kr (normalt 1020 kr) för den fullstora versionen med RGB-belysning och 649 kr för TKL-versionen med ljusblå belysning. Båda är svensk layout (jag äger ett exemplar), även om tillverkaren själv inte listar den modellen på sin egen sida.

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/hv-kb395l-rgb-low...

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/hv-kb390l-low-pro...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q