får inte gigabit trots att jag borde få det?

Permalänk

får inte gigabit trots att jag borde få det?

Hej

har nyss flyttat till en villa med dragen cat5e och har kopplat in min media dator vid biorummet. men när jag skulle kika lite på inställningarna så märker jag att jag bara har 100mbit och inte 1000?

moderkort på burken z77 pro4
win 10

sitter i en giga switch sen till min asus 68u provat att hoppa till routern direkt med samma resultat.
min main dator sitter på samma nät och samma switch och den får jag ut 1giga.

hur kan jag felsöka vidare på detta?
PS vill helst inte flytta på datorerna och eller dra en patch kabel mellan hela huset .

Permalänk
Medlem

Vad står det här när du kikar på nätverkkortets status?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Hej

har nyss flyttat till en villa med dragen cat5e och har kopplat in min media dator vid biorummet. men när jag skulle kika lite på inställningarna så märker jag att jag bara har 100mbit och inte 1000?

moderkort på burken z77 pro4
win 10

sitter i en giga switch sen till min asus 68u provat att hoppa till routern direkt med samma resultat.
min main dator sitter på samma nät och samma switch och den får jag ut 1giga.

hur kan jag felsöka vidare på detta?
PS vill helst inte flytta på datorerna och eller dra en patch kabel mellan hela huset .

Du bör väl gräva i inställningarna på mediadatorn. Jag antar att du vet om den klarar 1 Gbit.

Permalänk
Medlem

Kan vara fel på kabeln. Om den har en tråd borta kan det funka men på reducerad hastighet!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Cat5e har en "teoretisk" maximal överföringshastighet på 1000Mbit. Det krävs inte mycket för att den ska bli lägre. Det kan nog vara så att du helt enkelt inte får ut bättre med de kabellängder du har. Det enklaste sätter är ju just att prova med dator i båda uttagen och se om du får samma fel.

Annars är det inte lätt att utesluta varken datorn eller kabeldragningen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Jo en AC68U klarar cirkus 940 Mbits när jag testade ett par månader för skojs skull. (nästan ingen privatanvändare har behov av den bandbredden!)

Så du har något som inte klarar hastigheten som föregående skribent skrev, eller fel kablage!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Vad står det här när du kikar på nätverkkortets status?

https://i.imgur.com/M84xm3x.png

det står 100 mbps

Skrivet av Hubertus:

Du bör väl gräva i inställningarna på mediadatorn. Jag antar att du vet om den klarar 1 Gbit.

det står på asrocks hemsida att det är ett giga lan kort

Skrivet av Litenskit:

Kan vara fel på kabeln. Om den har en tråd borta kan det funka men på reducerad hastighet!

jag får mäta det lätast är kanske att dra en patch kabel genom huset och kolla

Skrivet av plunn:

Jo en AC68U klarar cirkus 940 Mbits när jag testade ett par månader för skojs skull. (nästan ingen privatanvändare har behov av den bandbredden!)

Så du har något som inte klarar hastigheten som föregående skribent skrev, eller fel kablage!

jag vill ha bandbredden för full blu-ray filmer via nasen samt när jag skickar filer mellan midadatorn och dom andra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peter1336:

jag vill ha bandbredden för full blu-ray filmer via nasen samt när jag skickar filer mellan midadatorn och dom andra

Jo men det beror ju mer på nasen och mediadatorn vad de klarar av?.... ofta bestyckade med rent sunk!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av peter1336:

det står 100 mbps

det står på asrocks hemsida att det är ett giga lan kort

jag får mäta det lätast är kanske att dra en patch kabel genom huset och kolla

jag vill ha bandbredden för full blu-ray filmer via nasen samt när jag skickar filer mellan midadatorn och dom andra

Det är troligen kabeln som är felkopplad men du kan kolla det om du flyttar en "Gbit-router" och kopplar in den bredvid datorn, då behöver du inte dra en lång kabel utan bara ha en kort patch som du vet fungerar med Gbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

det står 100 mbps

Prova att manuellt ändra till 1Gbps i inställningarna i Windows. Den automatiska inställningen kanske inte fungerar.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

När jag flyttade in i min lägenhet var det fel inställning hos leverantören, fick ut 100 istället 1000. Hände igen efter ett stort strömavbrott. Fixades snabbt av supporten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Cat5e har en "teoretisk" maximal överföringshastighet på 1000Mbit. Det krävs inte mycket för att den ska bli lägre. Det kan nog vara så att du helt enkelt inte får ut bättre med de kabellängder du har. Det enklaste sätter är ju just att prova med dator i båda uttagen och se om du får samma fel.

Annars är det inte lätt att utesluta varken datorn eller kabeldragningen.

Det går iofs ofta bra att köra 10Gbit/s på kortare cat 5e, kabeln i sig har inget teoretiskt max.

Permalänk
Medlem

Troligtvis har du en riktig jäkla keff kabel, eller så är det någon utrustning på vägen som bara länkar 100mbit.

Skrivet av Crasher7:

När jag flyttade in i min lägenhet var det fel inställning hos leverantören, fick ut 100 istället 1000. Hände igen efter ett stort strömavbrott. Fixades snabbt av supporten.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter det gbit grejer så ska du fortfarande få 1gbit Länk även om din hastighet blir 100mbit vid konfigurationsfel, två helt olika saker.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Troligtvis har du en riktig jäkla keff kabel, eller så är det någon utrustning på vägen som bara länkar 100mbit.

Sitter det gbit grejer så ska du fortfarande få 1gbit Länk även om din hastighet blir 100mbit vid konfigurationsfel, två helt olika saker.

Ja, det är sant, tänkte att det var till internet och inte lokalt, my bad! Skyller på sömnbrist...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

det står 100 mbps

Kan du kika vad du har i speed-inställningar om det kanske manuellt inställt på 100, eller om du kan sätta auto eventuellt 1gig.

Om inte det funkar kanske du kan kika på switchens interface vad du har i speed där. Om det är 100, eller auto.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Hej

har nyss flyttat till en villa med dragen cat5e och har kopplat in min media dator vid biorummet. men när jag skulle kika lite på inställningarna så märker jag att jag bara har 100mbit och inte 1000?

moderkort på burken z77 pro4
win 10

sitter i en giga switch sen till min asus 68u provat att hoppa till routern direkt med samma resultat.
min main dator sitter på samma nät och samma switch och den får jag ut 1giga.

hur kan jag felsöka vidare på detta?
PS vill helst inte flytta på datorerna och eller dra en patch kabel mellan hela huset .

Kolla i uttaget/kabeln du använder så att dels alla kablar i den är anslutna samt kombinationen är lika i båda ändar. Pilla inte på några inställningar i windows låt allt stå på auto så minskar det risken att du gör fel, eller glömmer bort att ändra tillbaka. Du ska inte behöva ändra på något där om kabeldragningen är korrekt gjord.

Är det ett uttag i väggen du kopplar in eller sitter det en rj45 direkt i kabeln som är dragen? Felet är i uttagen/kabeln. Så är det ett uttag så priova en annan TP kabel, gärna en som du köpt så du "vet" att den fungerar. Är det samma fel så är det fel i patchningen i uttaget eller i den redan pressade rj45. Skicka gärna bild på lösningen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo en AC68U klarar cirkus 940 Mbits när jag testade ett par månader för skojs skull. (nästan ingen privatanvändare har behov av den bandbredden!)

Så du har något som inte klarar hastigheten som föregående skribent skrev, eller fel kablage!

Det är skillnad på länkhastighet och faktiskt throughput.

Skrivet av plunn:

Jo men det beror ju mer på nasen och mediadatorn vad de klarar av?.... ofta bestyckade med rent sunk!

En 100Mbit/s lina klarar max 12,5MB/s ( i praktiken runt 10-11MB/s), allt köpt sedan typ 2008 klarar det.

Skrivet av sleepyoh:

Troligtvis har du en riktig jäkla keff kabel, eller så är det någon utrustning på vägen som bara länkar 100mbit.

Sitter det gbit grejer så ska du fortfarande få 1gbit Länk även om din hastighet blir 100mbit vid konfigurationsfel, två helt olika saker.

Inte alls ovanligt att det sitter Gbit-utrustning som har portarna mot slutanvändare nedställda till 100Mbit, och då får du ju självklart en länkhastiget på 100Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Det är skillnad på länkhastighet och faktiskt throughput.

En 100Mbit/s lina klarar max 12,5MB/s ( i praktiken runt 10-11MB/s), allt köpt sedan typ 2008 klarar det.

Inte alls ovanligt att det sitter Gbit-utrustning som har portarna mot slutanvändare nedställda till 100Mbit, och då får du ju självklart en länkhastiget på 100Mbit.

Det är ovanligt skulle jag säga, varför skulle du som operatör orka hålla på med att konfigurera CTSer på löpande band för att ge kunderna rätt hastighet? Nej du, det händer nog väldigt sällan. Jag som bor i ett random statsnät länkar alltid gbit mot min mediaomvandlare, om jag sen beställer 100, 250, 500 eller 1000mbit internet hör inte hit, Länk är Länk. Vi pratar om Lan sidan mot din mediaomvandlare nu, om du verkligen menar att några nätägare manuellt stänger ner switchportar till 100mbit så kan jag bara anta att det är världens sämsta nätägare och att dom borde stänga ner sin verksamhet.

Kunds CTS går sönder, tekniker byter den men, får din kund automatiskt inget allt eller mittemellan då? Låter ju Urdumt.

99/100 får ju kunden samma tjänster, det sköts längre bak än i kundutrustningen. CTSen är bara där för att omvandla ljus till elektriskt, inte hålla på med att klydda med annat tjafs.

Eller pratar du om access switchar? Även då håller jag inte med, antingen har man äldre statsnät med äldre 100mbit switchar, eller så är det uppgraderat. Brukar inte vara mycket mellanting.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Tänker i första hand på lite äldre installationer i lägenhetshus, där var det förr vanligt med fiber till huset, och sen koppar till lägenheterna.

Permalänk
Medlem

Prova en annan dator i mediarummet, samt nya patchkablar i båda ändar. Men mest troligt så att det är felkopplat eller trasigt i uttaget eller panelen. Du kan öppna och kika samt fotografera om du vill