Powercolor RX 5700 XT Red Devil – AMD Navi på rätt sätt

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Är ju sugen på 5700XT men blir lite nojjig över drivrutiner som folk verkar ha problem med här och där. Är det någon som äger ett kort och kan uttala sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett 5700 xt sedan lanseringen och drivrutinerna funkar som de ska vid spelande. Det finns fortfarande några buggar som inte är fixade, men som jag själv inte märkt av, du kan kolla på patch notes för senaste 18.9.1

Permalänk
Medlem

Äntligen en kylare det går att sätta två 120mm på

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som jag kommer skaffa ett 5700XT när ja snart uppgraderar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Bra recension, men!

Att byta mätmetod mitt i grafen ser lite konstigt ut. Bara för att AMD väljer att ha med mer information än nödvändigt med junction temperature , så ska man inte sortera vissa kort efter genomsnitt och andra efter maxvärden. Tänk er bara om samma sak hade gjorts med FPS testen.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17998?key=d5a40ac43c88f57deda658b88d91fe98

Det är ju fakegrafer. Inte en chans att full belastning endast når 72 grader.

Verkar som att Power Colur/ SweC fuskat med Junker temp och maxtemp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det är ju fakegrafer. Inte en chans att full belastning endast når 72 grader.

Verkar som att Power Colur/ SweC fuskat med Junker temp och maxtemp.

@Kenneth, @Nyhet så har dom en chans att åtgärda eller svara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det är ju fakegrafer. Inte en chans att full belastning endast når 72 grader.

Verkar som att Power Colur/ SweC fuskat med Junker temp och maxtemp.

kan ju bero på att kortet klockar ner sej.
"With performance mode enabled we see the card hovering at a ~1700 Mhz hame clock frequency. "
"With performance silent mode enabled we see the card hovering at a ~1625 Mhz game clock frequency. " 3dguru

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

kan ju bero på att kortet klockar ner sej.
"With performance mode enabled we see the card hovering at a ~1700 Mhz hame clock frequency. "
"With performance silent mode enabled we see the card hovering at a ~1625 Mhz game clock frequency. " 3dguru

Mycket lustigt, för ett par dagar sedan gick AMD ut med att höra grader (109 grader C?) var inom specifikationerna.
Tester med detta kortet visar att högsta tempen når ca 75 grader C, överklocknings utrymmet är under 2% utan att temperaturerna skenar. Jag får inte ihop det helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jaså? Jag har fantastisk OpenGL-prestanda med mitt 290X? Kanske dags att titta på bättre operativsystem?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, har haft utmärkt OpenGL prestanda sedan open source drivern började utvecklas på allvar. Med den gamla propritära skit drivern (fglrx) var det ju inget vidare, och det är väl den Windows folket fortfarande kör.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett trevligt kort nu är jag ju inte på jakt efter nytt direkt och inte på denna prestandanivå om så var fallet dessutom. Men iaf, nice kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jays2cents sa att man får bättre klocks med Navi genom att undervolta kortet. Alltså lägre temps = högre och längre boost.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Jays2cents sa att man får bättre klocks med Navi genom att undervolta kortet. Alltså lägre temps = högre och längre boost.

Men är värme problem på detta kortet med? Kortet är ju aldrig över 100 grader eller tänker jag fel där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Som väntat då, ska man ha vettigt kort är från partner Riktigt bra ljudnivå med silent!

OpenGL är inte ett måste i flera fall. Dolphin exempelvis.

OpenGL är inte ett måste i exakt alla fall men det är det bästa alternativet för korrekt emulering/prestanda i dem flesta emulatorer. Utöver det så krånglar AMD-kort mer än Nvidia i många emulatorer även om det finns dx11/vulkan eftersom dem helt enkelt alltid är utvecklade med nvidia som grund, liksom 90% av dagens PC-spel.

Dolphin som du länkar till är en av få emulatorer som funkar någorlunda bra med AMD tack vare OK vulkan implementation. Men även där är DX11 och openGL snabbare och mer korrekt emulering och fungerar mycket bättre och stabilare med nvidia kort.

Sen har vi CEMU, Citra, pcsx2, rpcs3 som antingen helt saknar vulkan/dx11 eller är så underutvecklat att det är inte värt att använda det.

Permalänk
Medlem

Nvidia fanboys:
Jag ska aldrig köpa amd de har så höga temp... Ok temperaturen är ok.
Men de har dålig effektivitet.. Ok, den ser också ok ut, konstigt.
Jo, jag köper inte amd för att de har ju skit dålig prestanda... Oj, som ett 2070 super, det förväntade jag mig inte.
Jamen, Windows drivarna för opengl suger om jag ska köra emulator. Ha, där har vi det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD is back in businees!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Kenneth, @Nyhet Jag kan meddela att jag får korrekt sorterad bild på mobilen, men felaktigt sorterad bild på PC.

Skrivet av Ryzer:

Det är ju fakegrafer. Inte en chans att full belastning endast når 72 grader.

Verkar som att Power Colur/ SweC fuskat med Junker temp och maxtemp.

Vet inte om graferna redigerades samtidigt som du skrev kommentaren och junction blev 72C , men bilden som jag har på min skärm visade samma värden som visades förut, dvs full belastning på 72C.

Vilket är inte helt otroligt. Igors lab recenserade samma kort och mätte även i verkligheten för att vara säker, och visst hamnade den däromkring. Tjunc max gick dock aldrig att hitta när han mätte i verkligheten. De verkar helt enkelt vara spökvärden, och verkar helt enkelt inte vara något att oroa sig över.

"And I would like to point out once again that the sensor values for the memory are absolute nonsense, as the temperature under the flip-chip modules of the memory is also measurably lower on the board side"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Tack för att du delade med dig av din magnifika kunskap. Jag som inte visste att opengl är förlegat...förutom att i princip varenda emulator använder det. AMD är helt skräp i många emulatorer av den anledningen. Vi snackar alltså Geforce 1650 som slår Radeon VII med råge pga att deras opengl är så horribla. Gör gärna lite research innan du kokar över att jag tycker att AMD är skräp.

Du kanske tycker att alla dessa anledningar är "gimmicks" eller nått eller som vissa AMD-fanbois som tycker att det viktiga är hur många poäng man får i Superposition men faktum är att dem flesta vill ha ett grafikkort som har så mycket funktioner som möjligt, så mycket utvecklar-support som möjligt och så smärtfritt som möjligt och där är NVIDIA klart bättre än AMD i dagsläget.

emulatorer...
LoL köpa ett 6000 kronors grafikkort för att spela emulerade konsolspel. Snacka om nichad användningsområde som är relevant för den där >1% av köparna...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Istället för gnäll som "haters gonna hate" kommentatorerna bland alla kommentarer, så skriver jag: äntligen ett AMD kort som faktiskt är med i toppsegmentet! 1080ti anser jag vsra ett fullt kapabelt kort i 1440p gaming, detta går head to head med det. Jag är riktigt nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

emulatorer...
LoL köpa ett 6000 kronors grafikkort för att spela emulerade konsolspel. Snacka om nichad användningsområde som är relevant för den där >1% av köparna...

Så det är inte ok att spela emulerade spel för 6000kr? Hur är det med äldre spel, samma tänk där? Samt ">1%" kan innebära 100%.

Permalänk

@HenrikM: Ett ganska onödigt inlägg. Det finns ingen anledning att öka dessa Nvida/Amd fanboys komentarerna på ett sådant sätt.

Permalänk
Snusfri

Trevligt att AMD är någorlunda med i matchen igen även på GPU-sidan, konkurrens behövs.
För mig är dock AMD helt ointressant pga av viss programvara jag använder dagligen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

Så det är inte ok att spela emulerade spel för 6000kr? Hur är det med äldre spel, samma tänk där? Samt ">1%" kan innebära 100%.

Att ha det som motivation för att välja en tillverkare före en annan, nope det tycker jag verkligen inte (obs han pratar ej produkt utan tillverkare).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Radolov: de ligger ju sorterade efter maxvärde precis som tidigare men junction temperature är med där det finns.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

@Kenneth, @Nyhet Jag kan meddela att jag får korrekt sorterad bild på mobilen, men felaktigt sorterad bild på PC.

Vet inte om graferna redigerades samtidigt som du skrev kommentaren och junction blev 72C , men bilden som jag har på min skärm visade samma värden som visades förut, dvs full belastning på 72C.

Vilket är inte helt otroligt. Igors lab recenserade samma kort och mätte även i verkligheten för att vara säker, och visst hamnade den däromkring. Tjunc max gick dock aldrig att hitta när han mätte i verkligheten. De verkar helt enkelt vara spökvärden, och verkar helt enkelt inte vara något att oroa sig över.

"And I would like to point out once again that the sensor values for the memory are absolute nonsense, as the temperature under the flip-chip modules of the memory is also measurably lower on the board side"

https://www.igorslab.media/wp-content/uploads/2019/08/01-Gaming-OC-BIOS.png

Så temperaturen Sweclockers visar stämmer inte?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

@Kenneth, @Nyhet Jag kan meddela att jag får korrekt sorterad bild på mobilen, men felaktigt sorterad bild på PC.

Vet inte om graferna redigerades samtidigt som du skrev kommentaren och junction blev 72C , men bilden som jag har på min skärm visade samma värden som visades förut, dvs full belastning på 72C.

Vilket är inte helt otroligt. Igors lab recenserade samma kort och mätte även i verkligheten för att vara säker, och visst hamnade den däromkring. Tjunc max gick dock aldrig att hitta när han mätte i verkligheten. De verkar helt enkelt vara spökvärden, och verkar helt enkelt inte vara något att oroa sig över.

"And I would like to point out once again that the sensor values for the memory are absolute nonsense, as the temperature under the flip-chip modules of the memory is also measurably lower on the board side"

https://www.igorslab.media/wp-content/uploads/2019/08/01-Gaming-OC-BIOS.png

Konstigt. För mig är det som gula staplarna dom bestämmer plats i listan. På mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Relik 📜

@ClintBeastwood, @Radolov med flera: Testa en Ctrl+F5 och se om det blir rätt! Kan vara gamla versioner i cache ibland.

När det gäller temps i allmänhet, att jämföra direkt mellan AMD och Nvidia "går inte". Vi vet inte hur sensorerna är placerade, vad som jämförs eller hur datan tolkas innan den presenteras. Samma sak som att försöka jämföra rakt av mellan AMD och Intel på CPU-sidan.

Det som däremot normalt går att titta på är samma GPU/GPU-familj och i viss mån GPU-tillverkare. Till exempel, kort från varierande partners. Där är normalt rapporteringen den samma, så att två kylare kan ställas mot varandra och liknande. På CPU-sidan, ungefär som att ha en processor och testa olika kylare på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Så temperaturen Sweclockers visar stämmer inte?

Alla utom Tjunc kan man vara säker på att det stämmer. Om Tjunc max stämmer eller ej är svårt att avgöra. Om man mäter på PCB:n som Igor gjort så drar han slutsatsen att det är bullshit och sa att IR kameran visade att den vanliga temperaturen (som är ett slags genomsnitt) stämmer, men att maxvärdet aldrig kunde hittas. Det kunde skilja 25C mellan uppmätta värden och värdena från tjunc max. Om de har mätare inuti VRAM eller själva chippet som mäter annorlunda (eller felaktigt) vet jag inte, och visst kan de ge varmare mätvärden.

Vad jag säger är att man inte bör kolla på extremvärden och säga att de är normalfallet. Det är också svårt att jämföra då endast AMD har uppvisat värdena på några av sina kort (Radeon VII, 5700, 5700XT). Om en RTX 2080ti har ett tjunc max på 110C eller 80C vet vi inte heller. Huruvida 7nm är mer temperaturtålig än 12nm är (iallafall jag, någon annan vet kanske) osäker på. Så det finns helt enkelt många osäkerhetsmoment som gör det svårt att avgöra vad som är "rätt" och "fel".

Skrivet av daskedennis:

@Radolov: de ligger ju sorterade efter maxvärde precis som tidigare men junction temperature är med där det finns.

Skrivet av ClintBeastwood:

Konstigt. För mig är det som gula staplarna dom bestämmer plats i listan. På mobil.

Skrivet av emilakered:

@ClintBeastwood, @Radolov med flera: Testa en Ctrl+F5 och se om det blir rätt! Kan vara gamla versioner i cache ibland.

Yes, var nog för att jag inte rensat cachen. Därefter visades rätt bild även på PC, så problemet är löst. Lite lurigt när jag kollade flera olika webbläsare och alla gav samma resultat.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Radolov:

Alla utom Tjunc kan man vara säker på att det stämmer. Om Tjunc max stämmer eller ej är svårt att avgöra. Om man mäter på PCB:n som Igor gjort så drar han slutsatsen att det är bullshit och sa att IR kameran visade att den vanliga temperaturen (som är ett slags genomsnitt) stämmer, men att maxvärdet aldrig kunde hittas. Det kunde skilja 25C mellan uppmätta värden och värdena från tjunc max. Om de har mätare inuti VRAM eller själva chippet som mäter annorlunda (eller felaktigt) vet jag inte, och visst kan de ge varmare mätvärden.

Vad jag säger är att man inte bör kolla på extremvärden och säga att de är normalfallet. Det är också svårt att jämföra då endast AMD har uppvisat värdena på några av sina kort (Radeon VII, 5700, 5700XT). Om en RTX 2080ti har ett tjunc max på 110C eller 80C vet vi inte heller. Huruvida 7nm är mer temperaturtålig än 12nm är (iallafall jag, någon annan vet kanske) osäker på. Så det finns helt enkelt många osäkerhetsmoment som gör det svårt att avgöra vad som är "rätt" och "fel".

Yes, var nog för att jag inte rensat cachen. Därefter visades rätt bild även på PC, så problemet är löst. Lite lurigt när jag kollade flera olika webbläsare och alla gav samma resultat.

Jag skulle nog inte kalla det bullshit alls, faktiskt. Tycker AMD varit tydliga med att TJunc är ett nytt värde, som representerar den absolut varmaste mätpunkten vid varje givet tillfälle, avläst från ett stort antal sensorer. Den "traditionella" GPU-temperaturen kommer normalt från en ensam sensor i kärnans utkant, enligt företaget. Att det då blir lägre värden med en IR-kamera på utsidan känns rätt självklart, tänker jag? Det säger ju inget om huruvida det är 20 eller 30 grader varmare inuti kärnan.

@JonasT skrev om Junction Tempreature vid recensionen av Radeon VII. Tittar man på bilden/tabellen där verkar det mycket riktigt vara ~30 grader i delta mellan de två värdena: https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av jacozz:

Vad hände med Dx12 och Vulcan-testerna?
Jag tycker att ni i fortsättningen ska jämföra korten i det API:t där korten presterar bäst. Själv struntar jag i vilket API som används då kvalitén ju är lika, men prestandan kan däremot skilja ganska mycket för respektive tillverkare beroende på vilket APi som används.

Vi kommer troligen göra om testsviten inom kort och siktar på att slänga ut DX11/DX12 och helt enkelt blanda beroende på titel. Vulkan vore väldigt trevligt att få med, och när vi gjorde testsviten fanns det inga vettiga titlar som kunde pressa grafikkorten. Förhoppningsvis finns det nu, vore väldigt trevligt ha att Vulkan i testerna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Bra recension, men!

Att byta mätmetod mitt i grafen ser lite konstigt ut. Bara för att AMD väljer att ha med mer information än nödvändigt med junction temperature , så ska man inte sortera vissa kort efter genomsnitt och andra efter maxvärden. Tänk er bara om samma sak hade gjorts med FPS testen.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17998?key=d5a40ac43c88f57deda658b88d91fe98

Håller med. Infon blir ju värdelös eftersom man inte kan jämföra med Nvidia som inte redovisar, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag skulle nog inte kalla det bullshit alls, faktiskt. Tycker AMD varit tydliga med att TJunc är ett nytt värde, som representerar den absolut varmaste mätpunkten vid varje givet tillfälle, avläst från ett stort antal sensorer. Den "traditionella" GPU-temperaturen kommer normalt från en ensam sensor i kärnans utkant, enligt företaget. Att det då blir lägre värden med en IR-kamera på utsidan känns rätt självklart, tänker jag? Det säger ju inget om huruvida det är 20 eller 30 grader varmare inuti kärnan.

@JonasT skrev om Junction Tempreature vid recensionen av Radeon VII. Tittar man på bilden/tabellen där verkar det mycket riktigt vara ~30 grader i delta mellan de två värdena: https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u...

Då borde väl för rättvisans skull edge temp vara värdet som gäller när AMD-korten går in i grafen då det är det värde som Nvidia redovisar?

Som det är nu kan vissa lite mindre pålästa få för sig att Navi och Vega7 går oerhört varma jämfört med exempelvis FuryX vilket inte stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com