Elsäkerhetslagar vid andrahandsförsäljning av monterat 3d printer kit

Permalänk
Medlem

Elsäkerhetslagar vid andrahandsförsäljning av monterat 3d printer kit

Hej,

Jag köpte för ett halvår sedan ett 3d printer självmonterings kit från ebay. Jag har nu blivit helt fast vid 3D printing och tänkte uppgradera till en lite mer robust printer.

Den är 3D printern är en ganska billig sak från Kina (köpte den dock i EU), de har inte tänkt så mycket på elsäkerhet med kretskort som är helt exponerade och även 220V kontakter som bara sitter bakom en liten plast kåpa som går att dra upp ganska lätt.

Jag läste någonstans att elsäkerhetslagar inte gäller på saker som man själv monterar, utan då får man själv se till att det är vettigt gjort. Frågan är nu om jag skulle sälja min printer monterad skulle jag personligen då vara ansvarig för elsäkerheten på produkten?

Permalänk
Medlem

Ja, du är ansvarig för det du importerar.
Läs här.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/ny-webb...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Attans då blir det ingen ny printer.

Permalänk
Medlem

@Rospigg: Vet du ifall det går att avtala sig ur det? Dvs att köparen får skriva på ett dokument där jag avsäger mig ansvar för säkerheten kring printern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

@Rospigg: Vet du ifall det går att avtala sig ur det? Dvs att köparen får skriva på ett dokument där jag avsäger mig ansvar för säkerheten kring printern?

Skickades från m.sweclockers.com

Ta isär väl valda delar och handled köparen i uppbyggandet så han har monterat ihop den och således är ansvarig för den? Jag killgissar bara så någon får gärna rätta mig!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

@Rospigg: Vet du ifall det går att avtala sig ur det? Dvs att köparen får skriva på ett dokument där jag avsäger mig ansvar för säkerheten kring printern?

Skickades från m.sweclockers.com

Är det så smart att ens försöka? Då talar man ju om för köparen att man inte litar på att printern är ofarlig.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Den tanken har slagit mig men vet inte om det överför ansvaret till köparen.

@Hubertus: Jo det är sant men det är ganska uppenbart att den inte är säker när kretskorten är helt exponerade. Jag har dock printat en låda runt just kretskortet för att säkra upp det lite i alla fall. Nätagget har jag dock inte gjort något åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DrXll:

@Litenskit: Den tanken har slagit mig men vet inte om det överför ansvaret till köparen.

@Hubertus: Jo det är sant men det är ganska uppenbart att den inte är säker när kretskorten är helt exponerade. Jag har dock printat en låda runt just kretskortet för att säkra upp det lite i alla fall. Nätagget har jag dock inte gjort något åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har köpt ett halvfabrikat och styrkorten är tänkta att bygga in i apparatlådor så att de blir skyddade och lådorna skyddar o sin tur personer i närheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

@Litenskit: Den tanken har slagit mig men vet inte om det överför ansvaret till köparen.

@Hubertus: Jo det är sant men det är ganska uppenbart att den inte är säker när kretskorten är helt exponerade. Jag har dock printat en låda runt just kretskortet för att säkra upp det lite i alla fall. Nätagget har jag dock inte gjort något åt.

Skickades från m.sweclockers.com

En bild hade nog inte varit helt fel i detta ämne.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: det är en Geeetech i3 pro b
Här är två bilder som visar de delar jag anser vara riskfaktorer.

Kretskortet har jag täckt med en plastkåpa med en fläkt i. Dock helt exponerad fläkt blad för den lät så mycket med lufthål så jag fick såga bort dem. Har ingen bild på det just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Jag läste någonstans att elsäkerhetslagar inte gäller på saker som man själv monterar, utan då får man själv se till att det är vettigt gjort. Frågan är nu om jag skulle sälja min printer monterad skulle jag personligen då vara ansvarig för elsäkerheten på produkten?

Det stämmer att man får bygga saker själv som man man ska ansluta till vägguttaget. Kravet som ställs är att man har ”nödig kännedom” om det du gör. Om du däremot vill sälja ditt hemmabygge måste du ombesörja att den CE-märks innan du får sälja den.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

@Litenskit: det är en Geeetech i3 pro b
Här är två bilder som visar de delar jag anser vara riskfaktorer.
http://www.amonstar.com/photocode/index.php?f=M2RkeWp5a2xibGEyMjB2LzNkZHlqeWtsYmxhXzAzLmpwZw%3D%3D&u=c3Rhci1zaG9weA%3D%3D

https://www.geeetech.com/images/v/Geeetech_20170613040227_2.jpg

Kretskortet har jag täckt med en plastkåpa med en fläkt i. Dock helt exponerad fläkt blad för den lät så mycket med lufthål så jag fick såga bort dem. Har ingen bild på det just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Den monteringen av nätaggregatet är väldigt säkert inte ok för försäljning (och IMÄÅ egentligen inte ok för privat bruk heller). Exponerat nätagg designat för inbyggnad används ju inte ens i tillämpningen som det är godkänd för. Möjligen skulle du kunna skruva bort det och sälja separat.

Lågspänningskorten på andra sidan är nog mer öppen för bedömning, men jag är inte helt hemma på vad reglerna faktiskt är. Om elektroniken är inkapslad på så sätt att maskinen måste tas isär med viss möda (som med säkerhetsskruvar eller liknande) för att nå exponerade ytor och komponenter på korten, borde det rimligen vara handhavandefel om köparen lyckas skada sig på elektroniken innanför kåpan du har byggt.

Se till att prata med någon som verkligen kan reglerna först bara. Om inte annat kan du kontakta elsäkerhetsverket om vad du behöver ändra på maskinen för att få sälja den, men risken är att de bara säger nej direkt (och kanske säger åt dig att sluta använda maskinen tills du har beröringsskydd för nätagget). Vem vet, kanske räcker det med att demontera elektroniken ned till de ursprungliga komponenterna. I slutändan är maskinen definitivt inte godkänd av elsäkerhetsverket i sin nuvarande form så ett "javisst, sälj på bara" kommer du nog inte att få.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Bläckman
@Djhg2000

Tack för väldigt tydliga svar!
Nästan så jag skall sluta använda min skrivare helt. Synd bara att de skrivarna man kan köpa i affären är så himla dyra, men det har ju sin förklaring

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

@Svampbobby
@Djhg2000

Tack för väldigt tydliga svar!
Nästan så jag skall sluta använda min skrivare helt. Synd bara att de skrivarna man kan köpa i affären är så himla dyra, men det har ju sin förklaring

Det jag gjorde med min 3D-printer (SINTRON Kossel Mini) var att slänga ut nätagget för inbyggnad som följde med och köra på den något mer ok lösningen ATX-nätagg i plastlåda. Dels för att jag inte litade på ett piratagg (samma modellnummer som motsvarande MEAN WELL) från Kina och dels för att ha plast som extra isolation.

Fungerar kanonbra tillsammans med mitt styrkort också (Replikeo Duet, klon av Duet 0.6 med några av fixarna från 0.8.5) eftersom den kan gå på 5VSB och automatiskt starta/stänga av nätagget när det behövs. Eftersom nätagget har goda marginaler och inbyggd fläkt har den inget problem att bo i en låda med ventilation.

Om du är ute efter lite bättre precision är det kanske ett bättre styrkort du egentligen vill ha istället för en helt ny printer? Har hört mycket gott om Duet 2. Kanske är det dags för lite rengöring och smörjning av de lager som sitter runt metallstavarna också? I grund och botten är ju även ursprungliga Prusa i3 en väldigt kapabel design, så om du inte behöver något större går de att modifiera och finjustera upp till nästan samma kvalité på utskrifter som en relativt dyr färdigmonterad 3D-printer.

Det som gjorde störst skillnad på min Kossel var helt klart styrkortet och en äkta E3D V6. Nu är ju naturligtvis en Kossel betydligt mer komplicerad att styra än en i3, men motorerna blev tystare och alla rörelser mjukare med en Duet. Väldigt skönt att slippa rengöra en E3D V5-klon varannan utskrift också. Silikonskyddet som följer med nyare E3D V6 är helt fantastisk också, eventuella plastrester är bara att dra bort med fingrarna när de har svalnat. Senaste uppgraderingen jag körde med var nya lager och det var en markant förbättring det också (de gamla var å andra sidan riktigt illa, de klarade ca 100 driftstimmar innan de hade märkbart glapp).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Löd loss strömkontakten och låt köparen montera den som byggsats?

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Ja ett nytt nätagg kanske hade fungerat. Har nog något liggandes. Bara den klarar att driva allt.

Det största problemet är att ramen är i akryl och vobblar när man kör för ”fort”. Jag måste köra väldigt långsamt för att få bra prints. Eftersom det är en billig kina printer vågar jag inte köra den på natten heller så jag blir väldigt begränsad i när jag kan printa.
Sen hade jag gärna kunnat köra lite finare saker, främst kugghjul. Jag gillar att bygga robotar och det är lätt att kugghjul går sönder när barnen leker med dem.

Börjar även tröttna lite på att fixa samma problem för 10:e gången. Jag älskar att pilla med saker och det var väldigt roligt att sätta ihop printern men det finns en gräns när roliga saker blir tråkiga.

Känns också lite sådär att börja köpa aluminiumram och ny extruder etc. för att uppgradera den jag har när det är billigare att köpa en helt ny med exakt de uppgraderingarna jag vill göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det jag gjorde med min 3D-printer (SINTRON Kossel Mini) var att slänga ut nätagget för inbyggnad som följde med och köra på den något mer ok lösningen ATX-nätagg i plastlåda. Dels för att jag inte litade på ett piratagg (samma modellnummer som motsvarande MEAN WELL) från Kina och dels för att ha plast som extra isolation.

Jag förmodar att eftersom du med all säkerhet har använt ett nätagg som är CE-märkt så borde bygget därför motsvara kraven för att kunna säljas. Det blir ju samma sak som för en dator som byggs ihop av delar.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag förmodar att eftersom du med all säkerhet har använt ett nätagg som är CE-märkt så borde bygget därför motsvara kraven för att kunna säljas. Det blir ju samma sak som för en dator som byggs ihop av delar.

Ska man vara petig är det inte godkänt heller eftersom några av kontakterna är monterade i efterhand på printern.

För att den ska kunna vara CE-märkt måste den också uppfylla RoHS 2. För att uppfylla RoHS 2 måste hela maskinen ha ett "Certificate of Conformancy" (i vissa fall räcker det med "Declaration of Conformancy"). För att få ett certifikat måste hela maskinen genom spektrumröntgen för att bevisa att den klarar alla gränsvärden för farliga substanser, dessutom behöver du i Sveriges implementation (eftersom den är monterad i Sverige) av RoHS 2 även kunna visa ursprunget av alla komponenter med avseende på bland annat konfliktmetaller. Allt slutar med att om det ska göras regelrätt får maskiner med några som helst elektriska modifikationer inte säljas eller ges bort inom EU.

I praktiken är det ju ingen som bryr sig om det, och det är väl tur eftersom certifiering och efterforskning som privatperson är en svordomstornado (lycka till att hitta exakta kompositionen med ursprung ner till gruvorna på en kabelsko från Kina).

(rant)
När jag utforskade möjligheten att sälja en förstärkare som jag har designat (och som i mitt tycke låter rätt bra men jag är ju något partisk i frågan ) visade det sig att den särklass enklaste metoden att få den godkänd var att lägga ut tillverkningen till Kina. Hittar du rätt fabrik kan de godkänna den enligt en mindre komplicerad version av RoHS 2 och skeppa in den via annat EU-land. Allt detta för en tänkt serie om storleksordningen 10-20 exemplar.

Så komponenter måste skeppas runt halva jorden, felaktiga exemplar skrotas eller returneras samma väg för att åka på en ytterligare tur efter reparation (reparation får inte göras utan certifierad verkstad), alla enkla komponenter riskerar att bli generiska skräpkomponenter och/eller piratkopior, och Kineserna får ytterligare kontroll över den globala marknaden. Men trevligt ändå att vi håller obligatoriskt pappersspår över spårmängder av de metaller som industrin ändå undviker, Sverige har ju egentligen inget stort behov av skatteintäkter från inhemsk design och tillverkning av elektronik.

Inte konstigt att hobbyelektroniken i det stora har dött ut och ingen vill tillverka elektronik här hemma längre. Kommer ihåg hur det byggdes massor av bra hobbyelektronik när jag var liten. Numera är innovationen begränsad till företag med djupa fickor och Kineser.
(/rant)

Forumet käkade upp rant-taggarna
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Varför sälja av den? Två som skriver samtidigt = dra ner tiden. Själv har jag en halvstor och en knökstor som kör. Storpotäten kör långa stora saker, den andra lite mer smått å gott. En liten som kan användas snabbt för lite prototyper och inte måste vara skitbra är väl klart användbart tänker jag (?)

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Varför sälja av den? Två som skriver samtidigt = dra ner tiden. Själv har jag en halvstor och en knökstor som kör. Storpotäten kör långa stora saker, den andra lite mer smått å gott. En liten som kan användas snabbt för lite prototyper och inte måste vara skitbra är väl klart användbart tänker jag (?)

Hade gärna haft två men min fru ogillar min 3d skrivare, hon gillar inte plast och tycker den inte tillför något. Sen har jag varken pengar eller plats för en till. Att argumentera med frugan om att få köpa en till skulle ge för stora konsekvenser. Däremot att bara byta ut den med lite pengar i mellanskillnad hade hon inte ens märkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hoppas ingen blir fuktig mellan benen nu men när jag gick elautomation så var det andra regler när det är 12V.
Så det är (var då) bara att lossa på 230V kabeln och sälja, behöver ingen behörighet att koppla in det själv igen, så länge det inte är fast installation.

MEN nu är det så länge sen att jag inte minns när jag mucka från gymnasiet ,mycket har hänt efter det, typ obehöriga elektriker anlitas mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB