Permalänk
Medlem
Skrivet av NorgeMannen:

Programmerare i Oslo med Microsoftverktyg. (Senior konsult). Circa 7 år i branchen. 29 år.
50k i grundlön per månad
~23k i bonus per månad
1k på diverse försäkringar (vet ej hur det fungerar men får faktiskt pengar för att företaget har försäkrat mig)
60kr för mat varje arbetsdag. Finns en kantina på bottenvåningen som kostar ungefär ~50kr per dag för en varmrätt.
30 dagar semester men bara 25 som är betalda.
Ny telefon vartannat år.
Telefonabonnemang med 25gig surf.
Ny dator vartannat år.
Betalt internetabonnemang av jobbet.
En utlandsresa med hela företaget per år
En skidsemester med hela företaget per år.
+ massor av aktiviteter där företaget står för kostnaden av både aktivitet, mat och dryck.

Allting är i norska kronor. så runt 80k svenska brutto.

Kanske är dags att flytta till Norge

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kanske är dags att flytta till Norge

Dock är ju kostnaderna mkt högre i norge också.

Har en god vän som jobbar på microsoft och får en fin lön. Dock när allting man köper är svindyrt så blir ju lönen också mindre värd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hjälpmedelsteklniker med ett par års erfarenhet. Monterar lyftar och takrälsar, leverar skrymmande saker och pular på i verkstaden med att fixa elscootrar och rullstolar.
24K i grundlön, typ noll egentliga förmåner förutom tillgång till en förvånansvårt välutrustad verkstad med allt man kan beghöva i hobbyväg.
Utbildad som utvecklare i Java och jobbade med det ett tag. Helt okej lön på runt 34K i månaden, men det är inte för mig. Skulle hellre kapa ett finger än vara fast vid en dator och knacka java om dagarna.
Satsar på att bli maskiningenjör efter frugan pluggat klart till gymnasielärare istället!

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Dock är ju kostnaderna mkt högre i norge också.

Har en god vän som jobbar på microsoft och får en fin lön. Dock när allting man köper är svindyrt så blir ju lönen också mindre värd.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är sant.. men på just detta företag verkar de ta tillvara på personal. Hur många får resa 2ggr per år med sitt företag?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ja, det är sant.. men på just detta företag verkar de ta tillvara på personal. Hur många får resa 2ggr per år med sitt företag?

Typ alla jag känner som jobbar på lite mindre konsultbolag åker på sådana resor. Är ju inte direkt en förmån att "tvingas" till att resa med sina kollegor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Typ alla jag känner som jobbar på lite mindre konsultbolag åker på sådana resor. Är ju inte direkt en förmån att "tvingas" till att resa med sina kollegor.

Precis, har man familj med yngre barn så skulle det snarast kunna ses som en nackdel. Som en vän som fick extremt sura miner och skäll när han tackade nej till en kick-off med övernattning då han inte ville lämna frugan sin hemma med två barn, varav ena var under ett år.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Dock är ju kostnaderna mkt högre i norge också.

Har en god vän som jobbar på microsoft och får en fin lön. Dock när allting man köper är svindyrt så blir ju lönen också mindre värd.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt sånt är från person till person. Jag är inte kräsen av mig alls så jag klarar mig riktigt billigt unda. Sparar mer än min netto lön i Sverige varje månad.

Skrivet av Aktsu:

Typ alla jag känner som jobbar på lite mindre konsultbolag åker på sådana resor. Är ju inte direkt en förmån att "tvingas" till att resa med sina kollegor.

Skrivet av PsyCor:

Precis, har man familj med yngre barn så skulle det snarast kunna ses som en nackdel. Som en vän som fick extremt sura miner och skäll när han tackade nej till en kick-off med övernattning då han inte ville lämna frugan sin hemma med två barn, varav ena var under ett år.

Helt frivilligt att åka på dessa resor, men som ung person som jag så är det riktigt uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Precis, har man familj med yngre barn så skulle det snarast kunna ses som en nackdel. Som en vän som fick extremt sura miner och skäll när han tackade nej till en kick-off med övernattning då han inte ville lämna frugan sin hemma med två barn, varav ena var under ett år.

Säger exakt samma 😄, mina barn är 11 och 7 men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorgeMannen:

Allt sånt är från person till person. Jag är inte kräsen av mig alls så jag klarar mig riktigt billigt unda. Sparar mer än min netto lön i Sverige varje månad.

Helt frivilligt att åka på dessa resor, men som ung person som jag så är det riktigt uppskattat!

Så äre ju. Jag pratar om någon form av ”normalfall” där man inte lever på svältgränsen gällande mat, kultur och fritidsaktiviteter

Ja resorna kanske upplevs som frivillga, särskilt om man är positivt inställt till dom. Men om man är i en annan livssituation kanske de inte upplevs så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jobbar inom life science i Schweiz. Runt 180 k/månad plus förväntad bonus på cirka 80k per månad (ungefär hälften i bundna aktier). Diverse mindre förmåner som är av mindre värde (typ telefon, kollektivtrafik etc).

I princip ingen löneutveckling (följer inflationen). Driver projekt, men har inget personalansvar.

Tidigare haft mellanchefsroll i Sverige. Jämfört med det är det mycket tuffare miljö här. Kräver mycket tid och mycket energi för att leverera enligt förväntan. Dessutom är levnadsomkostnaderna skyhöga. Fasta kostnader per månad ligger på runt 60 k (hyra, obligatorisk sjukvårdsförsäkring och barnomsorg).

Inom vilket område jobbar du? Antar att jobbar globalt på Roche/Novartis/Actelion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Precis, har man familj med yngre barn så skulle det snarast kunna ses som en nackdel. Som en vän som fick extremt sura miner och skäll när han tackade nej till en kick-off med övernattning då han inte ville lämna frugan sin hemma med två barn, varav ena var under ett år.

Jag har inga barn men jag vill ändå inte åka på sådana saker. Har undvikit utlandsresor så gått det går sendan jag började arbeta, det har funkat för de flesta har varit kurser/konferenser där endast 1-2 i gruppen åkt.

Skrivet av NorgeMannen:

Helt frivilligt att åka på dessa resor, men som ung person som jag så är det riktigt uppskattat!

Klart det är frivilligt men allt man gör i arbetssammanhang påverkar framtiden. Är man den som konstant säger nej till allt så begränsar man byggandet av kontaktnätet markant, om man inte kompenserar för det på andra håll. Nu behöver ju inte allt vara resor såklart men de är ju en del av aktiviteterna. Det vill säga kommer de flesta välja ut ett antal aktiviteter som de går på oavsett om de vill eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Inom vilket område jobbar du? Antar att jobbar globalt på Roche/Novartis/Actelion?

Japp, har en global roll på ett stort bolag i Schweiz. Kan vara ett av de tre, kan vara ett av de andra
Huvudsakliga arbetsuppgifter: policy, prissättning etc.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Japp, har en global roll på ett stort bolag i Schweiz. Kan vara ett av de tre, kan vara ett av de andra
Huvudsakliga arbetsuppgifter: policy, prissättning etc.

Ah, okej. Jobbar själv globalt men på kliniksidan och funderar på att röra mig utanför Sverige, men väntar nog tills dottern växt förbi barnomsorgsstadiet i och med att Schweiz är en av de vettigare alternativen.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Nope

Undersköterska, 24.500 kr med ~7 års erfarenhet.

Nu är jag dock tjänsteledig för studier till sjuksköterska, inte för att det kommer höja lönen så mycket...

22900ish som bilmekaniker. 6 år på samma arbetsplats.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Säger exakt samma 😄, mina barn är 11 och 7 men ändå.

De flesta jag känner med barn i de åldrarna är de första att anmäla sig till konferenserna där dom får vara själva några dagar

Permalänk

24k brutto som RF-tekniker på stort svenskt företag. 19 år.

Permalänk
Medlem

30k brutto som nyexad systemutvecklare, 3.5k friskvård, mobil vartannat år och verkar vara en resa om året med företaget.

Permalänk
Medlem

24k brutto. Lastbils- och släpvagnsreparatör, 4 år. Ganska nöjd men ofta ett mycket hårt arbete

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

22900ish som bilmekaniker. 6 år på samma arbetsplats.

Skrivet av Franne:

24k brutto. Lastbils- och släpvagnsreparatör, 4 år. Ganska nöjd men ofta ett mycket hårt arbete

Jag jobbar på Arlanda och vi har stor verkstad som hela tiden skriker efter mekaniker för alla typer av fordon och maskiner. De får långt över det ni tjänar så det känns som att ni är rätt underbetalda idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Måste ha den sämsta lönen här på forumet. 25 000 som industriarbetare på en mindre ort. Erfarenhet 3 år inom detta.

Önskar jag kunde ta tag i matematiken och börja plugga till något inom IT. Ångrar så mycket att tjejer och fotboll var viktigare än studier.

Skickades från m.sweclockers.com

21700 efter senaste löneökning... 6år erfarenhet och div kurser. Jobbar som Elevassistent/Fritids, 28år ung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

21700 efter senaste löneökning... 6år erfarenhet och div kurser. Jobbar som Elevassistent/Fritids, 28år ung

18.000 långtidssjukskriven. Sjukskriven från butiksarbete på ca 80%, hade då ca 25.000/mån efter OB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Typ alla jag känner som jobbar på lite mindre konsultbolag åker på sådana resor. Är ju inte direkt en förmån att "tvingas" till att resa med sina kollegor.

Håller med, jag tycker att det är fruktansvärt. Jag skulle kunna byta jobb allt annat likvärdigt om jag var tvungen att åka på någon kick-offresa eller två om året. Undrar hur många som egentligen tycker samma sak men håller god min för att de tror att alla andra tycker att det är fantastiskt roligt? Vi har ett obligatoriskt event med övernattning vartannat år, men det är i alla fall i närområdet.

Utbildningar är en annan femma, men då åker man ju bara typ 1-4 personer i taget, det brukar vara väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Jag jobbar på Arlanda och vi har stor verkstad som hela tiden skriker efter mekaniker för alla typer av fordon och maskiner. De får långt över det ni tjänar så det känns som att ni är rätt underbetalda idag

Och då har du tagit hänsyn till OB och annat? Just Arlanda är väl för övrigt en rätt unik arbetsplats som väl ligger rätt högt i löner överlag har jag fått för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Utbildning? Hur är det att jobba som lokförare? Funderat på att byta jobb till det

Min kusin körde ett par-tre år. Han utbildade sig motsvarande YH och började sedan direkt på godstrafik där ahn gjort praktik. Lönen var väldigt bra med tanke på utbildningens längd. Mycket OB/ traktamenten m.m. drog lätt upp det i 40-50k (ca 10 år sedan). Men arbetstiderna och schemat var förj***ga, vilket tog knäcken på honom till slut. Han gick ned i vikt, fick magsår, sade upp sig och återgick till sitt förra jobb som civilanställd på Polisen där han är än idag.

Han kunde t ex starta ett skift i Hallsberg, köra ett nattskift och sluta i t e x Gävle. Sedan ta tåget tillbaka till Hallsberg efter avslutat arbete (tror dom fick en restidsersättning här, och gratis resa förstås). Tågen går som de går, järnvägen är som den är, så det blev naturligtvis mycket förseningar både på jobbet och tågresorna före eller efter skiften. Skiftledigheterna blev kortare i och med resorna till och från orterna han utgick eller slutade på. Godståg kör dom i regel ensamma, så du lär behöva gilla att sitta helt själv hela skiften. Min kusin är en mycket social person, så han led väldigt av det också.

Persontåg är nog att föredra och det är nog inte för alla.

Spårbunden trafik tror jag kommer att trafikeras av förarlösa fordon inom inte allt för länge.

Permalänk
Medlem

Yrke: Arbetar huvudsakligen med kemi, en stödfunktion på min arbetsplats, dagtid mån-fre. Mätning/ kvalité, uppföljning, förbättringar, kalibreringar, underhåll av instrument och anläggningsutrustning, projekt inom området, provtagning, dokumentation, instruktionsskrivning, delaktig i revisionsplaneringar m.m.

Högsta utbildning: Bioteknik/ Kemiteknik fyra år

Lön: 35 300 i grundlön (mindre stad och kommunalt bolag). Årslönen senaste åren har legat mellan 450-550k.

Ansvar: Bra fråga. Jag är juridiskt anläggningsansvarig för en mindre reservproduktionsanläggning. Om en olycka händer p g a "bristande rutiner" som det brukar heta på myndighetsspråk så kan jag och VD få krypa in i buren ett tag.
Jag ansvarar för att processmedia i omlopp håller så hög kvalité att anläggningen inte tar skada och livslängden blir maximal samt att utsläpp av använt processmedia till avlopp håller halter under myndighetskrav och att mina kollegor har tillräckliga kunskaper/ instruktioner för att kunna övervaka anläggningen på ett bra sätt gällande detta. Mitt juridiska ansvar sträcker sig till att underrätta min chef vid problem, även om det heter att jag ansvarar för det i arbetsbeskrivningen.

Övriga uppgifter: Liten avdelning, så det kan bli väldigt varierande. Andra administrativa uppgifter, hjälpa till med avställningar/ drifttagningar, andra projekt som inte specifikt rör mina områden. Fullt kompetent att jobba skift i produktionen om ett akut läge uppstår eller som nu under semesterperioden. Då sticker lönen iväg med OB och övertid.

Fördelar: Mycket varierande arbetsuppgifter, kul arbetsuppgifter. man tvingas utvecklas inom lite av varje och får vara med och utveckla anläggningen. Ganska fritt upplägg av arbetstiden och uppgifter inom eget ansvar, stora delar av dagen avgör jag helt själv vad jag gör och när så länge jag uppnår målen.

Nackdelar: Blir väldigt mycket i perioder vilket gör det svårt att hinna färdigställa saker då rutinuppgifter fortfarande måste hinnas med. Jag är ensam om mina arbetsuppgifter vilket inte känns helt bra om jag skulle bli sjuk t ex. Får en kollega på deltid snart i alla fall. Min chef kan för lite om mitt område för att kunna prioritera mina arbetsuppgifter, så det är upp till mig att säga till när det blir mer än vad jag hinner och vad jag behöver göra först. Vilket gör att jag utvecklas långsammare än jag kunde gjort, jag måste ha någon att lämna över saker till för att kunna ta mig an nya.

Jag tycker i alla fall att mitt jobb är sjukt mycket roligare än att stå på labb hela dagarna
Kan man bara lösa lite fnurror så att arbetsbelastningen blir lite bättre på sikt kan det bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och då har du tagit hänsyn till OB och annat? Just Arlanda är väl för övrigt en rätt unik arbetsplats som väl ligger rätt högt i löner överlag har jag fått för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag pratade grundlön. Våra mekaniker jobbar Måndag-Fredag 7-16 som en vanlig knegare. Sen finns det dem med extra kompetenser som roterar på jour och de har ju förstås bra extra tillägg för det.

Permalänk
Medlem

@Nils-Göte: tack för utförligt svar är väldigt osocial och gillar att vara själv.

Permalänk
Medlem

Jag är pensionär men tjänar mer än någonsin. När jag jobbade var jag högavlönad. Men nu är jag sjuk och ångrar att jag slet ut mig. Pengar är luriga. Man bör tjäna så att man klarar sig och kan spara till saker man verkligen vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sapporun:

30k brutto som nyexad systemutvecklare, 3.5k friskvård, mobil vartannat år och verkar vara en resa om året med företaget.

"Verkar vara en resa om året", antar att... you will notice? (eller är jag helt ute och cyklar?)

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av blomqvist:

"Verkar vara en resa om året", antar att... you will notice? (eller är jag helt ute och cyklar?)

Eller som kaffekopparna säger; Fear you shall not, Coffee is here