Permalänk

Bygga eget mekaniskt tangentbord

Hej.

Utav ingen bättre anledningen till än att jag vill hitta ny hobby så har jag bestämt mig för att försöka bygga ett eget tangentbord men vet inte riktigt i vilken enda jag ska börja i. Därför vänder jag mig hit, om någon har några tips på vart man kan köpa grejer (chassi, pcb osv) eller rent utav har saker liggandes så skulle det vara dunder.

Jag har redan hittat brytare som verkar intressanta Kailh Speed Copper, dessa främst då de var relativit billiga ochför dem verkar likna Cherry browns som jag för nuvarande har i mitt G610 från Logitech. Men jag tar gärna emot förslag på brytare

Jag vill helst ha "hotswappable" PCB(?), då jag vill minska risken för att någonting skiter sig, då jag inte känner mig bekväm nog med att löda. Lika här jag, jag tar gärna emot alla förslag och tips som ges.

Sen, slutligen, om just DU har byggt ett eget mekaniskt tangentbord, hur var din upplevelse, vilka lärdomar drog du och blev du nöjd med resultatet?

MVH Goffefefefe

(Ursäktar stavfel och dylikt då jag besitter ett stänk dyslexi)

*EDIT* Kommer att posta alla framsteg jag gör och/eller dubbel kolla här om de saker jag tänker beställa är något att ha osv.

Permalänk
Medlem

@Goffefefefe: Jag har byggt ett 10+ antal tangentbord och det är en extremt rolig, men oftast ganska dyr, hobby. Jag har lött allting själv men fick hem ett Kira för några månader som är hot swappable. Ska dock erkänna att jag bara testkört det i någon timme. Har ingenting emot det, men jag är mer eller mindre beroende av en splittad spacebar just nu så jag kör på mit KBD75.

Det första du måste bestämma dig för är vilken storlek du vill ha. Behöver du numpad och F-knappar? Om inte, så skulle jag köra på ett 60%.

Vad gäller brytare så körde jag länge på Cherry brown, sen blev det Gateron brown, sen silent browns. Har också ett gäng klickiga brytare och några linjära. Men mina absoluta favoriter är Hako Violets, dom har en minimal bump, men ändå märkar. Dom är lena out of the box och man behöver inte göra någonting med dom.

Tidigare har jag spenderat timmar med att smörja brytare, Hako Violets kör jag "stock".

Vad gäller keycaps så tycker jag att Enjoy PBT är extremt bra för pengarna. Det är som sagt PBT istället för ABS som många av dom dyrare (och dom som är ännu billigare) är. PBT är mer hållbart och slits inte lika mycket. Jag föredrar också ljudet från dom och gillar texturen. Smaken är som baken, men Enjoy PBT är stilrena och finns i lite olika färger till ett bra pris.

Sen måste du ha stabs, och här är det viktigt att köpa Riktiga Cherry's. Det finns många kopior som är dåligt byggda och låter extremt mycket där ingen mängd silikonfett hjälper dig. Så lägg en slant på riktiga stabs är mitt tips! [url="@Goffefefefe: Jag har byggt ett 10+ antal tangentbord och det är en extremt rolig, men oftast ganska dyr, hobby. Jag har lött allting själv men fick hem ett Kira för några månader som är hot swappable. Ska dock erkänna att jag bara testkört det i någon timme. Har ingenting emot det, men jag är mer eller mindre beroende av en splittad spacebar just nu så jag kör på mit KBD75.

Det första du måste bestämma dig för är vilken storlek du vill ha. Behöver du numpad och F-knappar? Om inte, så skulle jag köra på ett 60%.

Vad gäller brytare så körde jag länge på Cherry brown, sen blev det Gateron brown, sen silent browns. Har också ett gäng klickiga brytare och några linjära. Men mina absoluta favoriter är Hako Violets, dom har en minimal bump, men ändå märkar. Dom är lena out of the box och man behöver inte göra någonting med dom.

Tidigare har jag spenderat timmar med att smörja brytare, Hako Violets kör jag "stock".

Vad gäller keycaps så tycker jag att Enjoy PBT är extremt bra för pengarna. Det är som sagt PBT istället för ABS som många av dom dyrare (och dom som är ännu billigare) är. PBT är mer hållbart och slits inte lika mycket. Jag föredrar också ljudet från dom och gillar texturen. Smaken är som baken, men Enjoy PBT är stilrena och finns i lite olika färger till ett bra pris.

Sen måste du ha stabs, och här är det viktigt att köpa Riktiga Cherry's. Det finns många kopior som är dåligt byggda och låter extremt mycket där ingen mängd silikonfett hjälper dig. Så lägg en slant på riktiga stabs är mitt tips! Här tex Sen är det bra att köpa lite silikonfett till dom oavsett. Jakt.se har fett till ett bra pris!

Kbdfans gör bra grejer och har nog allt hemma som du kan tänkas behöva. Om du beställer deras dyrare frakt så brukar man klara sig ifrån tullen också.

Fråga på om det är något mer du vill veta. Har säkert missat en massa, men det finns mycket saker man kan missa i början Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

@Goffefefefe:

Att bestämma vilken storlek du vill ha på tangentbordet är en bra start. Jag personligen föredrar tangentbord i storleken 60%. HS60 är ett kretskort som är hotswap och som finns i ISO. De har även olika plåtar. Vad gäller stabs finns även de där (välj 6.25u och full size, blir några över om du bygger ett 60% men skadar inte).

Mykeyboard har även dem stabs. KBDfans har det mesta du behöver, de befinner sig i Kina men väljer du den dyra frakten brukar man komma undan den där extra momsen.

Chassi är en smaksak, det finns många billiga i plast, och betydligt dyrare i andra material.

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad och delar den gärna med dig.

Jag har bestämt att jag vill ha TKL för att jag är beroende av piltangenterna, och är nog inte heller ett fan av att löda. Dock är jag också inne på taktila switchar och har inte testat någonting förutom Browns, dock undrar jag vad för material som finns inuti ett tangentnord för att dämpa på ekot? Va88m har en sådan känsla och jag har fått för mig att det verkar ligga någonting inuti.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Jag är också intresserad och delar den gärna med dig.

Jag har bestämt att jag vill ha TKL för att jag är beroende av piltangenterna, och är nog inte heller ett fan av att löda. Dock är jag också inne på taktila switchar och har inte testat någonting förutom Browns, dock undrar jag vad för material som finns inuti ett tangentnord för att dämpa på ekot? Va88m har en sådan känsla och jag har fått för mig att det verkar ligga någonting inuti.

Jag kollade på en video där RandonFrankP Länk till videon lägger någon form av fleece eller liknande tygmaterial i chassit för att dämpa ljudet.
Sen har jag snöat in på att köpa dem jag länkade i början av tråden då dem var ganska billiga men ändå av en känd tillverkare.

Permalänk

Nu har jag börjat bestämma mig för storleken på tangentbordet och det lutar mot 65%, men kan kompromissa lite och köra på ett 60% istället om det blir lättare.

Permalänk
Medlem

Gud vilket skoj projekt! Kommer med nöje följa. Se till att lägga upp bilder under konstruktionen sen

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

@Dakkie: Ska göra så gått jag kan för att hålla er uppdaterade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

... dock undrar jag vad för material som finns inuti ett tangentnord för att dämpa på ekot? ...

Det viktigaste är att fylla tomrummet, neopren är dock relativt billigt och dämpar bra. Denna musmatta räcker till ca 2 st 60%-tangentbord. Bitumen är ett annat vanligt material som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goffefefefe:

Nu har jag börjat bestämma mig för storleken på tangentbordet och det lutar mot 65%, men kan kompromissa lite och köra på ett 60% istället om det blir lättare.

Jag tror inte att det finns speciellt många hotswap som är 65% dessvärre. Du har ju alltid holtites som någon kan ha lödigt fast på sitt kretskort denna säljer.

Tada68 kanske kan vara något? KBDfans kan bygga det åt dig (de smörjer inte dina switchar, men det kanske du ändå inte tänkt göra). Här finns ett kit. Jag såg att inte alla switchar var valbara där, men de har switcharna du var intresserad utav (kolla här). Om du skriver ett mail till Wei på KBDfans kan han säkert löda dem istället för de andra på listan. Glöm inte att välja att uppgradera stabsen.

Permalänk
Inaktiv

@Goffefefefe:
Enklast och billigast är att bygga ett 60%! Att du inte vill löda själv begränsar dock det hela ganska rejält!

Det är enkelt att löda, du behöver inte vara orolig!

Jag har byggt ett par tangentbord: du kan kolla (länkar i) min signatur så kanske du kan få lite hjälp med det basala?

Permalänk
Medlem

Hej,

Spännande. Har länge tänkt på att bygga en 60-65% bräda men det har alltid slutat med att jag tyckt att priset blivit för dyrt. Kanske har letat på fel ställen? Ska bli kul att se utvecklingen av projektet.

Löda är verkligen inte svårt. Provlöd på något skräp du har hemma och öva på att ta bort och sätta tillbaka komponenter. Använd youtube för att se tips på tekniker etcetera. En hygglig lödstation på klasse eller kjelle kostar kring 300-600 kr skulle jag tro. Se till att ha bra ventilation bara.

tips:
Jag gillar tangentbordsartiklarna från Mike Fahey på kotaku, se nedan för länk.
https://kotaku.com/tag/keytaku?startIndex=20
https://kotaku.com/how-to-build-your-own-keyboard-1797070430

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

Har precis fått hem mitt Annepro 2 och är supernöjd med kvalitén! Nu har jag beställt nya switches från Drop.com för att få lite tyngre motstånd istället för Gateron brown.

Min fundering är om att smörja brytarna. Var hittar jag en bra olja utan att beställa från kina eller liknande?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Sötast

Jag var nästan 100% säker på att detta var en trolltråd när jag läste första inlägget, men insåg snabbt att detta faktiskt var "en thing" och att det fanns många intresserade.

Had no clue. Rätt coolt tbh!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnilssonn:

Har precis fått hem mitt Annepro 2 och är supernöjd med kvalitén! Nu har jag beställt nya switches från Drop.com för att få lite tyngre motstånd istället för Gateron brown.

Min fundering är om att smörja brytarna. Var hittar jag en bra olja utan att beställa från kina eller liknande?

Biltemas kompressorolja (ISO 68) är ett bra budgetalternativ!

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Biltemas kompressorolja (ISO 68) är ett bra budgetalternativ!

tack för idèn! Men om man nu vill ha en "riktig" variant, finns det något inom EU som inte tar jättestora summor för att transportera?

Vill inte använda fel variant då brytarna är tactile och vill inte förstöra den känslan i dem med fel olja

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Inaktiv

@jnilssonn: Biltemas kompressorolja ÄR ett riktigt alternativ! Det som skiljer är priset (inte kvaliten!) (men om du tvunget vill betala mer så kan jag paketera om biltemas kompressorolja i mindre volymer, till ett högre pris, och skicka till dig...
(Jag kan även lägga till ett flashigt namn: "Ultra gaming 2000++ lube för extreme gaming")

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@jnilssonn: Biltemas kompressorolja ÄR ett riktigt alternativ! Det som skiljer är priset (inte kvaliten!) (men om du tvunget vill betala mer så kan jag paketera om biltemas kompressorolja i mindre volymer, till ett högre pris, och skicka till dig...

hahah ja det hade varit något!

Nä men tittar på hemsidor som https://switchmod.net/products/tribosys-3203 som erbjuder olika oljor för olika typer av switchar. Tänkte om man lägger 700-800kr på brytare vill man inte förstöra dem i onödan.

Men denna från biltema ska alltså ge samma effekt bara man applicerar den korrekt?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnilssonn:

hahah ja det hade varit något!

Nä men tittar på hemsidor som https://switchmod.net/products/tribosys-3203 som erbjuder olika oljor för olika typer av switchar. Tänkte om man lägger 700-800kr på brytare vill man inte förstöra dem i onödan.

Men denna från biltema ska alltså ge samma effekt bara man applicerar den korrekt?

Exakt: de har packeterat om (motsvarande) biltemas kompressorolja och vill sälja den till dig för ett högre (löjligt högt) pris!

Edit: Om du tvunget vill betala mer för smörja (utan att det ger ngn mer "prestanda") så finns det dyrare alternativ (som alltså inte är bättre) på t.ex. jakt.se (sök på "ptfe" kombinerat med "fett" och/eller olja)

Edit2: Märkligt nog(!) så verkar det vara så att företag vill tjäna pengar på att sälja produkter: de kommer aldrig tipsa dig om en produkt som ger dig samma effekt till en tiondel (hundradel) av vad deras produkt "kostar")!

Permalänk

Efter mycket om och men så har jag beslutat att lägga projektet på is ett tag i förmån för att ha råd med lite bättre grejer, dvs inte behöva snåla på saker som chassi och keycaps. Kanske till och med kommer att våga mig på att löda då.

Men med det sagt så ser jag gärna att någon håller ett vaket öga på tråden då jag säkerligen kommer att komma med frågor och/eller ha några funderingar.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trist! Men jag förstår. Tror jag hamnade kring 3 tusen när plockade ihop ett bord. Fick beslutsångest och sket i det. Det gäller att klicka köp snabbt som ögat alternativt köpa delar då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Goffefefefe:
Enklast och billigast är att bygga ett 60%! Att du inte vill löda själv begränsar dock det hela ganska rejält!

Det är enkelt att löda, du behöver inte vara orolig!

Jag har byggt ett par tangentbord: du kan kolla (länkar i) min signatur så kanske du kan få lite hjälp med det basala?

Jag tänkte på detta kortet, ett väldigt snyggt tb men jag undrar ifall det går att få en av de 4 knapparna i högra hörnan till vår "Home" knapp?
Vad kostade allt detta för dig att bygga detta tb?
Går det att lägga till bluetooth på ett tb som inte tidigare har haft det?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dashio:

Jag tänkte på detta kortet, ett väldigt snyggt tb men jag undrar ifall det går att få en av de 4 knapparna i högra hörnan till vår "Home" knapp?
Vad kostade allt detta för dig att bygga detta tb?
Går det att lägga till bluetooth på ett tb som inte tidigare har haft det?

Eftersom PCB stödjer QMK kan du få vilken knapp som helst att göra vad som helst (nåja: vilka tangentbordskommandon/koder som helst).
Det är just detta som är en av de stora fördelarna med "hemmabyggen" då de "alltid" är programmerbara och även det som kanske är svårast att inse: hur bra det är med ett "programmerbart t-bord".

Man är så inlåst i tankesättet att en knapp bara kan göra en sak och måste vara placerad på specifika ställen (och att den bara kan göra det som står på plast-hatten), varje knapp är så mycket mer!

Kortare sagt: Ja.

Just på det länkade tangentbordet så är "hattarna" (Key-caps") DSA-profil ("Uniform"), så där kan vilken knapp som helst sitta på vilken rad som helst (i.e. alla rader har samma "profil" (lutning på ytan)), på andra hattar så har varje enskild rad sin egen unika lutning, där ser det lite konstigt ut om man skiftar knapparna mellan raderna.

Vad gäller blåtand är det enklast om PCB stödjer detta från början; men ingenting är omöjligt.

Vad gäller priset så är ju just det länkade tangentbordet med ALPS, vilket gör att det kostar "ett par" kronor extra och även gör hattarna lite mer svårtillgängliga. Men ett par tusen för "brädan"(drygt) och ungefär lika mycket för hattarna (Key-capsen)

Å andra sidan har jag byggt ihop en "kvalitetsbudgetbräda" (utan alltför stora kompromisser) för runt 1000-lappen exklusive Hattar. Med kompromisser (plastchassi, ingen brytarplåt, billigare brytare etc.) kan du nog snika ett par tre (fyra) hundralappar till.

Men första ggn man bygger (och löder) rekommenderar jag brytarplåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Eftersom PCB stödjer QMK kan du få vilken knapp som helst att göra vad som helst (nåja: vilka tangentbordskommandon/koder som helst).
Det är just detta som är en av de stora fördelarna med "hemmabyggen" då de "alltid" är programmerbara och även det som kanske är svårast att inse: hur bra det är med ett "programmerbart t-bord".

Man är så inlåst i tankesättet att en knapp bara kan göra en sak och måste vara placerad på specifika ställen (och att den bara kan göra det som står på plast-hatten), varje knapp är så mycket mer!

Kortare sagt: Ja.

Just på det länkade tangentbordet så är "hattarna" (Key-caps") DSA-profil ("Uniform"), så där kan vilken knapp som helst sitta på vilken rad som helst (i.e. alla rader har samma "profil" (lutning på ytan)), på andra hattar så har varje enskild rad sin egen unika lutning, där ser det lite konstigt ut om man skiftar knapparna mellan raderna.

Vad gäller blåtand är det enklast om PCB stödjer detta från början; men ingenting är omöjligt.

Vad gäller priset så är ju just det länkade tangentbordet med ALPS, vilket gör att det kostar "ett par" kronor extra och även gör hattarna lite mer svårtillgängliga. Men ett par tusen för "brädan"(drygt) och ungefär lika mycket för hattarna (Key-capsen)

Å andra sidan har jag byggt ihop en "kvalitetsbudgetbräda" (utan alltför stora kompromisser) för runt 1000-lappen exklusive Hattar. Med kompromisser (plastchassi, ingen brytarplåt, billigare brytare etc.) kan du nog snika ett par tre (fyra) hundralappar till.

Men första ggn man bygger (och löder) rekommenderar jag brytarplåt!

Åh nu vart jag genast förälskad i det! För att det är det som är mitt krav och har aldrig hittat något litet med piltangenter och en home knapp! Det enda som egentligen saknas är BT. Men hur skulle kan kunna lägga till blåtand ifall det inte stödjer från början? Kanske en dum fråga

Nu kommer det några frågor som har dykt upp längsmed vägen!

  • Vad är brytarplåt?

  • Vad gör det inbyggda minnet?

  • Är plastchassi någonting dåligt?

  • Vad är den stora skillnaden mellan billiga och dyra brytare?

  • Anses MX Cherry vara billiga brytare?

  • Går det att köpa ett "färdigt" TB och lägga i dämpningsmaterial?

  • Varför blandar man dämpmaterial med bitumen? Går det inte att köra dämpmaterial hela vägen upp?

Tack på förhand för samtliga svar! Du verkar vara personen för dessa frågor

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag var nästan 100% säker på att detta var en trolltråd när jag läste första inlägget, men insåg snabbt att detta faktiskt var "en thing" och att det fanns många intresserade.

Had no clue. Rätt coolt tbh!

Tro mig, jag var precis likadan innan jag upptäckte detta

Finns även en subreddit som jag följer för att hämta inspiration

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv

@Dashio:
Vad är brytarplåt?
Plåtbiten som man sätter fast brytarna i (se gallerier i min länk): den hjälper till så att man får alla brytare på en rät linje och på samma höjd (i.e. så att de inte vrider sig, det är framförallt om man använder 3-pins brytare som den är ett "måste), den hjälper även till med att hindra ljud (men leder även ljudet), och gör ditt t-bord lite smutssäkrare.

Vad gör det inbyggda minnet?
Lagrar dina inställningar (och mjukvaran) för tangentbordet (vilken tangent som ska göra vad och hur)

Är plastchassi någonting dåligt?
Nej, inte om man föredrar plastchassin (allt i detta nörderiet är i princip personligt tycke och smak). Personligen tycker jag "metall" ger en bättre upplevd kvalitetskänsla: Vad vill du ha i ditt bilchassi: Plast eller metall? (idag är det väl iofs blandat för det mesta). Prestandamässigt är det ingen skillnad. Så föredrar man plastchassin så är de "bättre"! (De ger även en annan ljudbild än metall)

Vad är den stora skillnaden mellan billiga och dyra brytare?
Priset! (Jo, jag vet att det låter extremt drygt: men det är faktisk skillnaden! En del kommer säga "bättre känsla", men "bättre" i detta fallet är högst personligt: jämför med vilken glass-smak är godast (Den man själv tycker smakar bäst, inte det någon annan tycker smakar bäst!) Dyrare glass betyder inte nödvändigtvis godare glass-smak!

Billiga brytare har även en sämre E-penis-faktor.

Personlig preferens gäller! Vissa gillar vissa brytare, andra gillar andra brytare. Alla brytare (som inte är trasiga) fungerar och har samma (relevanta) prestanda: 0 eller 1!

Anses MX Cherry vara billiga brytare?
Nej, men de är billigare än dyrare varianter (och vice versa) (De anses nog vara "default-nivån", så länge vi talar om nytillverkade brytare)

Går det att köpa ett "färdigt" TB och lägga i dämpningsmaterial?
Självklart: se galleri i min signatur (eller sök på det), så gör jag med alla mina serieproducerade tangentbord!

Varför blandar man dämpmaterial med bitumen? Går det inte att köra dämpmaterial hela vägen upp?
Själklart kan du köra mjuk dämpning hela vägen upp, men det är (i mitt personliga tycke) önskvärt att ha dämpning med så hög densitet som möjligt (för att dämpa vibrationer/ljud), bitumen har högre densitet än det mjuka dämpmaterialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Dashio:
Vad är brytarplåt?
Plåtbiten som man sätter fast brytarna i (se gallerier i min länk): den hjälper till så att man får alla brytare på en rät linje och på samma höjd (i.e. så att de inte vrider sig, det är framförallt om man använder 3-pins brytare som den är ett "måste), den hjälper även till med att hindra ljud (men leder även ljudet), och gör ditt t-bord lite smutssäkrare.

Vad gör det inbyggda minnet?
Lagrar dina inställningar (och mjukvaran) för tangentbordet (vilken tangent som ska göra vad och hur)

Är plastchassi någonting dåligt?
Nej, inte om man föredrar plastchassin (allt i detta nörderiet är i princip personligt tycke och smak). Personligen tycker jag "metall" ger en bättre upplevd kvalitetskänsla: Vad vill du ha i ditt bilchassi: Plast eller metall? (idag är det väl iofs blandat för det mesta). Prestandamässigt är det ingen skillnad. Så föredrar man plastchassin så är de "bättre"! (De ger även en annan ljudbild än metall)

Vad är den stora skillnaden mellan billiga och dyra brytare?
Priset! (Jo, jag vet att det låter extremt drygt: men det är faktisk skillnaden! En del kommer säga "bättre känsla", men "bättre" i detta fallet är högst personligt: jämför med vilken glass-smak är godast (Den man själv tycker smakar bäst, inte det någon annan tycker smakar bäst!) Dyrare glass betyder inte nödvändigtvis godare glass-smak!

Billiga brytare har även en sämre E-penis-faktor.

Personlig preferens gäller! Vissa gillar vissa brytare, andra gillar andra brytare. Alla brytare (som inte är trasiga) fungerar och har samma (relevanta) prestanda: 0 eller 1!

Anses MX Cherry vara billiga brytare?
Nej, men de är billigare än dyrare varianter (och vice versa) (De anses nog vara "default-nivån", så länge vi talar om nytillverkade brytare)

Går det att köpa ett "färdigt" TB och lägga i dämpningsmaterial?
Självklart: se galleri i min signatur (eller sök på det), så gör jag med alla mina serieproducerade tangentbord!

Varför blandar man dämpmaterial med bitumen? Går det inte att köra dämpmaterial hela vägen upp?
Själklart kan du köra mjuk dämpning hela vägen upp, men det är (i mitt personliga tycke) önskvärt att ha dämpning med så hög densitet som möjligt (för att dämpa vibrationer/ljud), bitumen har högre densitet än det mjuka dämpmaterialet.

Tack verkligen för samtliga svar! Högst uppskattat!

Vad gör det inbyggda minnet?
Kan man ta för givet att de flesta TB har detta? Eller är det någonting man måste undersöka innan man köper ett PCB?

Är plastchassi någonting dåligt?
Men finns det någon nackdel med att ha i metall förutom att det är dyrare? För mig där det är första gången så har jag inte hunnit bygga upp någon preferens för att veta ifall metall är "skönare" än plast. Hur gjorde du innan du visste vad du tycker om?

Vad är den stora skillnaden mellan billiga och dyra brytare?
Hur gjorde du för att testa de innan man visste? I mitt fall har jag endast testat Romer-G, Razers Gula och Mx Brown där jag upptäckt att jag älskar den taktila känslan men allt detta är ju tack vare att det har funnits på svenska marknaden och att jag har haft en möjlighet att testa knappa på det. Det försvårar lite grann ifall man ska beställa brytare som befinner sig andra sidan världen, eller tänker jag fel?

"Billiga brytare har även en sämre E-penis-faktor." Gav mig ett gott skratt denna måndag!

Ända sedan min värld har öppnats upp så har man blivit matad med så många namn på brytare att man knappt har koll, samtidigt som man blir duktigt förvirrad.

Går det att köpa ett "färdigt" TB och lägga i dämpningsmaterial?
Lite halvdum fråga när jag insåg att du fyllde samtliga hålrum med dämpmaterial i ett VA68M

Några följdfrågor:

  • Finns det några erfarenheter som du skulle dela med dig? Menar mer av Ta-med-dig-detta-till-nästa-tangentbord erfareheter?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE