AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

@Kaspersky 0_o: Grizzly Kryonaut Kör jag. Märkte flera c bätte än h2

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

2 tuber Kryonaut beställda, fanns i lager bara att hämta på Måndag, en till 3900X och en i reserv ifall det inte räcker till 3700X i den andra riggen

edit. Tack för alla tips! Ingen aning om jag valde det bästa tipset, men det lät bra

Den är så bra att Der8auer är delägare i bolaget och jobbar med utvecklingen av nya produkter Kom ihåg det där med vattnet bara, jag tycker pastan är rätt seg när den är rumstempererad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dålig VRM borde inte göra processorn varmare kan man tycka, men om det är som i vissa videos det pratas om att det blir 130C på moderkortet så kanske det grillar processorn ja. Aorus Elite och Asus TUF verkar båda ha kraftiga VRM för ungefär samma pris runt 2.5kkr.

Okej, inser det nu. men anser ni att det är normalt att cpun toppar 90 grader i load med en kraken x62 vattenkylning, vad beror detta på då?

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

@the squonk:Ah jag kör MSI 7B85v17 från 10 juli lite osäker på vilken version de är i den. Finns en nyare version från 30 juli men vad jag läst i den här tråden fick folk tillbaka problemet med tempsen när dom uppdaterade så jag har legat kvar på förra versionen. Dumt? Vet att i den har man fortfarande destiny 2 problemet men jag spelar inte destiny 2 så påverkas inte av den delen iaf.

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Kaspersky 0_o: Grizzly Kryonaut Kör jag. Märkte flera c bätte än h2

Oj. Det får bli Kryonaut nästa vända. Allt är byggt, riggat och klart och jag är nöjd med temperaturerna. Nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Okej, inser det nu. men anser ni att det är normalt att cpun toppar 90 grader i load med en kraken x62 vattenkylning, vad beror detta på då?

Låter sjukt mycket, men det kan bero på många saker. Vilken load, ventilation i lådan, hur blocket är monterat, vilken pasta, hur radiator fläktarna är riktade in- eller ut, vilket varvtal osv. Vad som är säkert är att 3900X drar nära dubbla effekten mot 3700X/3800X i full load så det blir mer jobb både för kylaren och för VRM.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeJJeY:

@the squonk:Ah jag kör MSI 7B85v17 från 10 juli lite osäker på vilken version de är i den. Finns en nyare version från 30 juli men vad jag läst i den här tråden fick folk tillbaka problemet med tempsen när dom uppdaterade så jag har legat kvar på förra versionen. Dumt? Vet att i den har man fortfarande destiny 2 problemet men jag spelar inte destiny 2 så påverkas inte av den delen iaf.

Ligger också kvar på gammalt bios, prestandan är bra och har ingen bugg som direkt stör just mig så varför uppgradera.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Alotiat:

Utan tvekan 3600 som är mest prisvärd för dig.

Skrivet av Mocka:

3800X - Nej
3700X - Framtidssäker då fler spel går mot "heavy multithreading", AC är faktiskt ett sådant spel som verkligen glänser med många kärnor/trådar
3600 - Mest "bang for the buck"

Ok då kör jag på ett 3600!

Skrivet av hakd:

3600 alla dagar i veckan. Jag är i samma sits och gick ifrån 3700 3600x till 3600.
Den är extremt prisvärd och har du ett normalt grafikkort 1060 - 1080 ish prestanda så kommer din GPU flaska spelen långt innan din CPU gör det.

Enda fördelen med 3700x är dom extra kärnorna, i spel är det minimal skillnad. Ska du rendera i timtal eller kode enorma projekt kan steget upp vara värt det.

Sitter på ett GTX 1060 så den kommer nog flaska ganska snabbt. Satsar på ett 3600 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Okej, inser det nu. men anser ni att det är normalt att cpun toppar 90 grader i load med en kraken x62 vattenkylning, vad beror detta på då?

Du skulle kunna prova att köra en negativ vcore offset och se hur lågt du kan gå innan du tappar prestanda, inte helt omöjligt att bordet övervoltar rätt bra. Kika inte enbart på frekvens dock då det kan se ut som processorn beter sig som vanligt fast du tappar rejält med prestanda så sänk vcore något snäpp i taget och se vart det blir bättre temp med samma prestanda & när prestanda börjar sjunka. Ett problem med temps är dock att det varierar enormt beroende på vad man testar, vad får du exempelvis under aidas stresstest med enbart fpu ibockat?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

3600 Trident Z Neo minnen jag köpt så kommer jag upp i 1800 är jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

1800MHz är mer eller mindre garanterat att nå i fclk, i memclk däremot beror lite på moderkort och minnen, en stor majoritet bord klarar det men det finns de som inte når 3600 på am4 plattformen. Mattise orkar dock högre på äldre bord än zen och zen+

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

1800MHz är mer eller mindre garanterat att nå i fclk, i memclk däremot beror lite på moderkort och minnen, en stor majoritet bord klarar det men det finns de som inte når 3600 på am4 plattformen. Mattise orkar dock högre på äldre bord än zen och zen+

Har ett X570 AORUS Master, suttit på det en månad snart utan CPU och minnen. Fick hem CPU i onsdags så är desperat efter minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har ett X570 AORUS Master, suttit på det en månad snart utan CPU och minnen. Fick hem CPU i onsdags så är desperat efter minnen.

Aha, med det bordet torde 1800 vara lätt som en plätt,själv dreglat lite över det

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Kaspersky 0_o: Grizzly Kryonaut Kör jag. Märkte flera c bätte än h2

Så pass? Trodde Noctua NT-H2 var ganska bra. Var kan man köpa Kryonaut? Är det bara att dutta på som vanlig kylpasta?

Får ge det ett försök!

Permalänk
Avstängd

@the squonk:
Vad pratar du om för temp och vad mäter du med?

Permalänk
Medlem

@the squonk:
Nä känner samma

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Så pass? Trodde Noctua NT-H2 var ganska bra. Var kan man köpa Kryonaut? Är det bara att dutta på som vanlig kylpasta?

Får ge det ett försök!

Finns på Inet
https://www.inet.se/hitta?q=Kryonaut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Så pass? Trodde Noctua NT-H2 var ganska bra. Var kan man köpa Kryonaut? Är det bara att dutta på som vanlig kylpasta?

Får ge det ett försök!

h2 e bra, men Kryonaut är väl bland det bäst som finns sas. Köpte min på inet.

Permalänk
Medlem

Hmm, håller på & testar CCD klockning igen med nyaste bios & av någon anledning har stabilitet förbättrats avsevärt, om det är agesa eller något annat vet jag icke men nu får jag helt plötsligt 4400MHz tokstabilt redan vid 1.3V under load vilket innebär 10 grader lägre temperatur i CBR20 jämfört stock med PBO och 3-400 poäng högre all core. Måste testa lite mer men nu vart jag nyfiken på hur mycket som förändrats i 1.0.0.3ABB eller om det är rent bios relaterat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hmm, håller på & testar CCD klockning igen med nyaste bios & av någon anledning har stabilitet förbättrats avsevärt, om det är agesa eller något annat vet jag icke men nu får jag helt plötsligt 4400MHz tokstabilt redan vid 1.3V under load vilket innebär 10 grader lägre temperatur i CBR20 jämfört stock med PBO och 3-400 poäng högre all core. Måste testa lite mer men nu vart jag nyfiken på hur mycket som förändrats i 1.0.0.3ABB eller om det är rent bios relaterat.

Vad är CCD klockning? Vad var din tidigare maxklock och vid vilken spänning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad är CCD klockning? Vad var din tidigare maxklock och vid vilken spänning?

Skickades från m.sweclockers.com

Maxklock varierar såklart med vcore och tidigare var jag tvungen att gå på mycket hårdare med just vcore för stabilitet vid samma frekvens. Med 1.331V under load har jag nu en CCX stabil i 4450MHz, en i 4425 och resterande på den kassa CCDn i 4275.

Att CCD/CCX klocka betyder att man klockar manuellt i Ryzen Master och varje CCX eller CCD individuellt.

När jag säger stabilitet så menar jag oavsett vad jag slänger på processorn, inte bara något kort lätt test eller i spel.

CCD OC 4450/4425/4275/4275

PBO med scalar på 6

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Efter att ha använt en 3700X i några veckor nu måste jag beskriva lite hur jag upplevt plattformen änsålänge. Det är väldigt blandade känslor. Tyvärr mest negativa.

Fördelar:

  • Datorn drar en hel del mindre ström än vad den gjorde innan.

  • I teorin automatisk överklockning och boost för att maximera prestandan. Något jag har börjat uppskatta på senare tid.

  • X570 i sig är trevlig med hög bandbredd över chipset för att köra diskar i full hastighet utan att behöva skaffa HEDT då man även kan koppla via chipset (vilket slår hårt mot prestandan för X470 exempelvis, se länk nedan.).

Nackdelar:

  • PBO/AutoOC/Manual OC är extremt opålitlig. Frekvensen når inte upp till de marknadsförda frekvenserna. Det går endast med AutoOC igång, PBO funkar inte allls. I standardutförandet så under det bästa scenariot så är 4.375Mhz max för mig på 6 av 8 kärnor.

  • Vad i hela friden ska man med den förbaskade chipset-fläkten med. Hjärndött beslut.

  • Windows/Chipset-drivrutiner fattar inte alls vilket kärna som är snabbast och vet inte hur den ska prioritera och boosten beter sig konstigt. Ser aldrig maxboost på de kärnorna som Ryzen Master anser sig vara bäst.

  • Temperaturer skenar hårt även med AutoOC. En NH-D15S med två fläktar når upp i långt över 80C vid stress-test.

  • Prestandaskillnaden från min 5960X är oerhört liten. Förväntade mig ändå mer efter 5+ år. Köpte trots allt min 5960X för lägre pris än min nuvarande 3700X år 2016. Moderkortet för X99 hade lika hög prislapp men med enormt mycket mer påkostade komponenter.

  • Vissa program beter sig konstigt och prestandan samt frekvensen dippar i många applikationer.

  • BIOS uppdateras stup i kvarten för mitt X570 Aorus Master, vilket är jättebra och Gigabyte känns som en av de bättre tillverkarna denna generationen så på det viset känns det som jag valt rätt. Men mycket av det är bara för att få det att fungera ordentligt från AMDs sida vilket känns sjukt amatörmässigt och bevis för att lanseringen skedde för tidigt.

  • Att få processorn att bete sig ordentligt i vila är fruktansvärt svårt. Spänningen och frekvensen studsar överallt trots att inga program är igång. Att starta Firefox/Discord/Steam/Spotify var inga problem med min 5960X men att vara i Idle med dessa program igång med 3700X är bara att glömma.

  • Prislappen för X570-moderkort är sinnessjuk. För att köra M2 SSDer i tre slots så kräver det X570 för att få ut vettig prestanda ur alla diskar var för sig, men det gör att man får betala X-antal tusen över Z390-motsvarighet. X470 är inget alternativ då dess Chipset PCI-e går över 2.0 x4 vilket sabbar hårt för diskarna

Såhär ser min nuvarande config ut, använder 4x8GB Corsair LPX med Samsung E-die istället då det inte gjorde någon större skillnad mot 2x16GB Micron E-die.

Nog för att jag uppskattar vad AMD gör men det finns ju ingen som helst tvekan över varför folk väljer en 9700K/9900K över detta för att slippa huvudbry. Jag känner mig verkligen som en Alpha-testare. Jag har tankar på att skaffa 3950X och hoppas verkligen det bättrar sig, annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Ni som har X570 Gigabyte-kort, är det nåt speciellt jag måste göra med den integrerade IO-plåten? Hur jag än vänder, vrider och trycker in skiten så får jag inte två av skruvhålen att matcha distanserna på mitt Design R6.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Efter att ha använt en 3700X i några veckor nu måste jag beskriva lite hur jag upplevt plattformen änsålänge. Det är väldigt blandade känslor. Tyvärr mest negativa.

Fördelar:

  • Datorn drar en hel del mindre ström än vad den gjorde innan.

  • I teorin automatisk överklockning och boost för att maximera prestandan. Något jag har börjat uppskatta på senare tid.

  • X570 i sig är trevlig med hög bandbredd över chipset för att köra diskar i full hastighet utan att behöva skaffa HEDT då man även kan koppla via chipset (vilket slår hårt mot prestandan för X470 exempelvis, se länk nedan.).

Nackdelar:

  • PBO/AutoOC/Manual OC är extremt opålitlig. Frekvensen når inte upp till de marknadsförda frekvenserna. Det går endast med AutoOC igång, PBO funkar inte allls. I standardutförandet så under det bästa scenariot så är 4.375Mhz max för mig på 6 av 8 kärnor.

  • Vad i hela friden ska man med den förbaskade chipset-fläkten med. Hjärndött beslut.

  • Windows/Chipset-drivrutiner fattar inte alls vilket kärna som är snabbast och vet inte hur den ska prioritera och boosten beter sig konstigt. Ser aldrig maxboost på de kärnorna som Ryzen Master anser sig vara bäst.

  • Temperaturer skenar hårt även med AutoOC. En NH-D15S med två fläktar når upp i långt över 80C vid stress-test.

  • Prestandaskillnaden från min 5960X är oerhört liten. Förväntade mig ändå mer efter 5+ år. Köpte trots allt min 5960X för lägre pris än min nuvarande 3700X år 2016. Moderkortet för X99 hade lika hög prislapp men med enormt mycket mer påkostade komponenter.

  • Vissa program beter sig konstigt och prestandan samt frekvensen dippar i många applikationer.

  • BIOS uppdateras stup i kvarten för mitt X570 Aorus Master, vilket är jättebra och Gigabyte känns som en av de bättre tillverkarna denna generationen så på det viset känns det som jag valt rätt. Men mycket av det är bara för att få det att fungera ordentligt från AMDs sida vilket känns sjukt amatörmässigt och bevis för att lanseringen skedde för tidigt.

  • Att få processorn att bete sig ordentligt i vila är fruktansvärt svårt. Spänningen och frekvensen studsar överallt trots att inga program är igång. Att starta Firefox/Discord/Steam/Spotify var inga problem med min 5960X men att vara i Idle med dessa program igång med 3700X är bara att glömma.

  • Prislappen för X570-moderkort är sinnessjuk. För att köra M2 SSDer i tre slots så kräver det X570 för att få ut vettig prestanda ur alla diskar var för sig, men det gör att man får betala X-antal tusen över Z390-motsvarighet. X470 är inget alternativ då dess Chipset PCI-e går över 2.0 x4 vilket sabbar hårt för diskarna

Såhär ser min nuvarande config ut, använder 4x8GB Corsair LPX med Samsung E-die istället då det inte gjorde någon större skillnad mot 2x16GB Micron E-die.
https://i.imgur.com/M08P9MJ.png

Nog för att jag uppskattar vad AMD gör men det finns ju ingen som helst tvekan över varför folk väljer en 9700K/9900K över detta för att slippa huvudbry. Jag känner mig verkligen som en Alpha-testare. Jag har tankar på att skaffa 3950X och hoppas verkligen det bättrar sig, annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Ett par saker, 80 grader med luftkylning under värsta belastning du kan hitta är det verkligen något att bry sig i? Dessutom vid OC? Sen lär jag fråga var fan du hittade en 5960x för 3900kr (plus justering för dollar och inflation...) att en 5960x också har "samma" prestanda låter en aning osannolikt.

I övrigt förstår jag fullt ut att alla buggar och problem med lansering skaver illa.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hipstergamer:

Ni som har X570 Gigabyte-kort, är det nåt speciellt jag måste göra med den integrerade IO-plåten? Hur jag än vänder, vrider och trycker in skiten så får jag inte två av skruvhålen att matcha distanserna på mitt Design R6.

Låter konstigt! Har X570 Aorus Master med ett Meshify C TG och hade inga problem med vart distanserna satt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Min 3700X boostar sjukt bra ändå! Alla cores boostar till 4,4 utom en som hamnar på 4,375 och tempsen går ej över 70 grader vid gaming. Mycket bättre än vad jag trodde på min X370!

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Låter konstigt! Har X570 Aorus Master med ett Meshify C TG och hade inga problem med vart distanserna satt.

Jag hade problem med mitt AORUS Master och Meshify C, kan INTE ha SSD bracketen installerad på baksidan för det böjer hela moderkortet då det inte får plats mellan plåten distanserna skruvas in i och backplate på moderkortet.

USB 3.0 kabeln är även den för kort för moderkort som har kontakten längst ner, får lov att dra den väldigt fult för att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Ni som har X570 Gigabyte-kort, är det nåt speciellt jag måste göra med den integrerade IO-plåten? Hur jag än vänder, vrider och trycker in skiten så får jag inte två av skruvhålen att matcha distanserna på mitt Design R6.

https://i.imgur.com/0zUo7xl.jpg

Jag har ett Gigabyte X470 gaming 7 moderkort, hade lite klydd med det och distanserna.
På undersidan av io-plåten så sitter det 2 skruvar som jag lossade på lite och då gick det enklare att få dit det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Ett par saker, 80 grader med luftkylning under värsta belastning du kan hitta är det verkligen något att bry sig i? Sen lär jag fråga var fan du hittade en 5960x för 3900kr (plus justering för dollar och inflation...) att en 5960x också har "samma" prestanda låter en aning osannolikt.

I övrigt förstår jag fullt ut att alla buggar och problem med lansering skaver illa.

Det var självklart begagnat, men ändå det fanns många att välja mellan

Nej, 80C i sig är inga problem sådär men man ser i Ryzen Master att den tappar frekvens genom Cinebench hela tiden.

5960X 4.4Ghz med 3000CL15

  • Geekbench: 4782/28374

  • Cinebench: 3974

Bästa resultatet jag lyckades få på min 3700X efter mycket pill med E-die på 3600CL16 (inklusive testat med AutoOC/PBO).

  • Geekbench: 5828/36502

  • Cinebench: 4857

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Jag hade problem med mitt AORUS Master och Meshify C, kan INTE ha SSD bracketen installerad på baksidan för det böjer hela moderkortet då det inte får plats mellan plåten distanserna skruvas in i och backplate på moderkortet.

USB 3.0 kabeln är även den för kort för moderkort som har kontakten längst ner, får lov att dra den väldigt fult för att det ska funka.

Du menar den plåten som satt på baksidan på Meshify C?

Det märkte tyvärr inte jag, kör två M.2 och en PCI-e disk så jag använde inte den. Hade inte heller problem med USB3.0-kabeln.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var självklart begagnat, men ändå det fanns många att välja mellan

Nej, 80C i sig är inga problem sådär men man ser i Ryzen Master att den tappar frekvens genom Cinebench hela tiden.

5960X 4.4Ghz med 3000CL15

  • Geekbench: 4782/28374

  • Cinebench: 3974

Bästa resultatet jag lyckades få på min 3700X efter mycket pill med E-die på 3600CL16 (inklusive testat med AutoOC/PBO).

  • Geekbench: 5828/36502

  • Cinebench: 4857

Ja den jämförelsen på pris blir & halta något in i helvete, en 5960x låg under hela 2016 på ~10tkr ny, med dagens dollarkurs är det aningen mer än en 3700x, nära nog 3 gånger priset. Nu får du mer prestanda för en avsevärt lägre pislapp och rätt duktigt lägre strömförbrukning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::