Glad, Exalterad, Pigg?! Skriv era goda tankar här! :D

Permalänk
Medlem

Muntligt "Your Visa is approved" från damen i luckan på amerikanska ambassaden, så nu vore det väl sjutton om det sket sig! Två år av arbete i North Carolina coming up med start i september! Så jäkla skönt att vara klar med harvandet med dokument som ska skickas till höger och vänster, livet blir lite "on hold" när processen tagit bortåt tre månader. Men nu med ett godkännande så blir allt värt det!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Har även börjat mitt första riktiga jobb efter studentlivet så ja, det har varit en stor vecka.

Permalänk
Medlem

Tackar mamma för att hon hittade samlingen på vinden. Trodde de hade slängts sedan länge!
Har inte använts på ~20 år. Någon som har tips på rengöringsmetoder/ämnen att använda?

Edit: hittade denna eminenta guide. Ska gå igenom den när det finns tid.
http://www.lenneer.se/sida/undersidor/proj/nes/nes_renov.html
Edit2: tydligen så verkar Little samson-spelet vara värt en del pengar. Ska kika sedan om det verkligen är ett riktigt. Tycker min etikett skiljer sig lite från de som säljs.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Tackar mamma för att hon hittade samlingen på vinden. Trodde de hade slängts sedan länge!
Har inte använts på ~20 år. Någon som har tips på rengöringsmetoder/ämnen att använda?

https://i.imgur.com/2C7qPsr.jpg

Jag använder (tensidfri) isopropanol och bumullstops, se till att ha en bra och skarp skruvmejsel också, som har rätt vinkel på nosen.
Om det är hårt oxiderat kan du även försiktigt använda en mjuk sk. glasfiberpenna (finns på kjell och Elfa för någon hundring).

Edit, en ESD klassad borste brukar också vara praktiskt för att komma åt damm som sitter.

Vet inte om det är att rekommendera eller om jag nu kommer att få stryk för att jag säger det här, men jag använder faktiskt en helt vanlig verkstadsdammsugare (samma som jag använder till snickerimaskinerna då jag redan hade den, men tror en vanlig fungerar också) och en bit ESD slang på ett par meter (jag också redan hade...)...

Edit, blås alltid ut damm, inte in i kassetten om du använder komprimerad luft på burk, men det kanske du redan visste...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag använder (tensidfri) isopropanol och bumullstops, se till att ha en bra och skarp skruvmejsel också, som har rätt vinkel på nosen.
Om det är hårt oxiderat kan du även försiktigt använda en mjuk sk. glasfiberpenna (finns på kjell och Elfa för någon hundring).

Edit, en ESD klassad borste brukar också vara praktiskt för att komma åt damm som sitter.

Vet inte om det är att rekommendera eller om jag nu kommer att få stryk för att jag säger det här, men jag använder faktiskt en helt vanlig verkstadsdammsugare (samma som jag använder till snickerimaskinerna då jag redan hade den, men tror en vanlig fungerar också) och en bit ESD slang på ett par meter (jag också redan hade...)...

Edit, blås alltid ut damm, inte in i kassetten om du använder komprimerad luft på burk, men det kanske du redan visste...

Bra tips.
Apotekets ispropanol med alkohol borde fungera va?
Menar du ESD som i antistat-band?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Bra tips.
Apotekets ispropanol med alkohol borde fungera va?
Menar du ESD som i antistat-band?

Apotekets bör fungera utmärkt.
Ja, precis, material som inte genererar elektrostatiska urladdningar.
(ESD märkta borstar och annat är gjorda av särskilda plastblandningar som inte gör det, duger fint med en billig, typ 45:- från kjell tex (eller troligen ännu billigare i storpack på aliexpress...) mest egentligen en extra fallskärm, vet inte hur stor skillnad det egentligen gör mot en vanlig, men känns psykologiskt bättre på något vis... .)
.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Bra tips.
Apotekets ispropanol med alkohol borde fungera va?
Menar du ESD som i antistat-band?

Saker du däremot inte skall använda är scotch svampar, slipdukar, stålull och liknande, men det torde ju vara uppenbart ändå...
Om du behöver omförtenna någonting så använd lödfläta efteråt så att det inte blir för tjockt på mitten, men jag har aldrig varit med om att man behövt göra det på saker som inte misshandlats grovt av någon unge i tidigare liv... Typ någon som försökt göra rent kontakten med sandpapper och liknande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Saker du däremot inte skall använda är scotch svampar, slipdukar, stålull och liknande, men det torde ju vara uppenbart ändå...
Om du behöver omförtenna någonting så använd lödfläta efteråt så att det inte blir för tjockt på mitten, men jag har aldrig varit med om att man behövt göra det på saker som inte misshandlats grovt av någon unge i tidigare liv... Typ någon som försökt göra rent kontakten med sandpapper och liknande.

Tack!
Jag är mer nyfiken om spelet Little samson är äkta. Ska kika på det senare

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Tack!
Jag är mer nyfiken om spelet Little samson är äkta. Ska kika på det senare

Borde gå att se om du skruvar isär det om inte annat och tittar på kretskortet, men cartridgen brukar inte vara helt lika i så fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Suttit på ADSL sedan januari, idag kom äntligen fibern <3

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Ger blod och äter därför järnpiller. Man ska fasta 2h efter intag av dessa och de två timmarna är nu över. Choklad!!

Permalänk
Medlem

Bergvärme installerat och klart. Återstår att se hur bra det fungerar när det blir vinter. Inget mer eldande och passande av pannan 3h per dag . Ej heller behöver jag längre fixa hem 50 löskubik ved per år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Helg, precis installerat mitt nya grafikkort och en go öl på det!
Nu är det dags att spendera resten av kvällen med lite spel

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Oerhört impad att jag kan köra Gears 5 på High med min dator i sign. Skaffade det med Gamepass för 20kr i två månader.

Permalänk
Medlem

Nytt jobb!

Fick jobbet jag sökte i Herrljunga, så jag kan flytta ner till tjejen som bor utanför Vårgårda!
Ökade lönen från 25k som vitvaruinstallatör till 28k som fastighetstekniker. Riktigt skoj!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

Mitt paket kom till rätta, dessutom anlände mitt Franska ånglok!
(Nå, det är egentligen elektriskt men... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

detta gör mig glad för tillfället. hittade en nice engelsk sida som sålde extremt fina karoliner, så why not. början på 1:1 södermanlands regemente, kommer att vara runt 700 figurer när allt är klart. kommer ta et tag att måla allt, men jag har tid

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

ännu ett nytt spel från life is strange skaparna dontnod, ska släppas i sommar, vilket gör mig extremt glad, såg nyss trailern och det ser mycket lovande ut. 2tell me why" heter spelet. blir lagom t med tid, då har man julen och fram till sommaren att plöja igenom life is strange 2, lagom tills detta spelet släpps:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

Fick äntligen tag på litet "original" meccano (utan att behöva sälja alla vitala kroppsdelar), nu skall här byggas tågbroar så snart jag får hem det! Hurra!! Känner mig glad som ett barn... ha ha

Skulle vara med några vinklar också så kanske det räcker till ett oljetorn också, någonting jag länge önskat till tågbanan, dessutom kan man ju ändra det som man vill.

Hoppas verkligen att det kommer fram som det skall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skäggig legend

Jag är rätt så glad just nu. Efter att en kollega fått lite pengar från försäkringsbolaget för olika anledningar började även jag tänka på en gammal trafikskada jag har sedan 2006. Ett knä som inte är så vackert efter att ha ramlat med min moped. Ärendet då (2007), ansågs avslutat då jag (som var 16 år) sade något i stil med: Fuck it, ärr är cool - yolo (eller något sådant).

Nu i efterhand ringde jag till mitt försäkringsbolag. De svarade med: Absolut, vi öppnar ärendet igen! (mest eftersom de gjort fel och pratat med mig som omyndig istället för någon av mina föräldrar.) - Vi behöver nya bilder för att fatta ett beslut.

Beslutet fattat och nu sitter jag med mer pengar på kontot ä jag hade kunnat tro, men det slutade inte där. Chefen sa: fråga efter mer, du kommer få det. Okej? Sagt och gjort så bad jag om mer i form av; det tycker jag lät lite lågt? Svar två dagar senare: här har du lite mer.

Perfekt nu inför BF!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Positivt överraskad idag av att det fortfarande finns ärliga och vettiga människor här i världen ***bort/mod***
Finns ju en vettig sjukvårdare där också, han vet sina begränsningar men var både trevlig och skicklig då han ordnade bandage åt mina sönderkapade kroppsdelar då det begav sig, men ingen skriver om människor som honom, eller om killen som var trevlig rättade upp all skit efter kossan i kassan (det var som sagt i en annan stad, inte min lokala matbutik), i dessa trådar.

Men, jag beställde några grejer till tågbanan på Ebay för någon dag sedan, tyckte frakten var ganska dyr men antog det var det det kostade och det var helt ok deal ändå så jag betalade in summan, idag såg jag att säljaren returnerat några hundralappar tillbaka till mitt konto. Troligen har han dem igen när jag handlar där igen men i allafall tummen upp för ärliga och vettiga människor!

Sedan hörde en klubbkamrat av sig och skänkte bort delar av ett skitfint dykarset han inte längre använde som jag hoppas passar min bror så att vi kan dyka tillsammans till året som kommer.
(kommer naturligtvis att hålla det i på + i minnet)

Blir bara så himla glad över att det finns trevliga människor som ett ljus i mörkret ibland.
Det sporrar ju också en själv att vara sådan man blir bemött.

Olämpligt språk/nedlåtande formuleringar /Kent, moderator
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Slår till med mitt första inlägg på FLERA år i denna tråden.

Så vill ge en update om mig, och varför jag är glad!
Jag skrev för många många många år sedan om hur dåligt jag mådde, runt år 2008.
Gick vidare med alla försök och allt stöd jag kunde få av familj och vänner.
Allt snurrade på som det skulle, och jag mådde bättre och såg frammåt.
Sen runt 2015 så började jag krasha igen.

Denna gången, år 2015 så var det värre.
Jag slutade fungera, jag var sjukskriven till och från, var hemma i över en månad utan någon som helst sjukskrivning, orka inte ens ta tag i det.

Det kulminerade med att jag tänker avsluta mitt liv det året. En polare snappade upp att jag mådde dåligt, och ringde min föräldrar som släppte allt på jobbet och körde hem till mig.
Därefter så blev de medicinering i alla former, psykolog och till slut supportgrupp.

Sen kom hösten 2016, jag var fortfarande sjukskriven.
Men jag försökte ta mig vidare, jag mådde bättre och bättre. Börja prata med en tjej(via Tinder av alla ställen).
Vi träffades efter att smsat och snackat på telefonen under några veckor.

Nu är året 2019, snart börjar 2020.
Sen ett år tillbaka har jag och denna tjejen(Nu min sambo) bott i vårat hus.
Jag har jobbat mig upp gällande jobb, där jag gjort en löneökning senaste 2 åren på över 15 tusen i månaden innnan skatt.
Vi planerar för barn och framtiden, jag planerar för frieri(tur att hon inte läser Sweclockers, eller vet att jag nickade RedFLip back-in-the-days ^^).

Jag har lärt mig att livet kan vara skit, men de kan också vara underbart!

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

@RedFLip: Så fantastiskt kul att höra! Tack för att du delar med dig. Har själv aldrig mått så där dåligt, men har allt för många i bekantskapskretsen som mår dåligt eller rent av inte orkat mer.

För en som aldrig varit riktigt nere är det svårt att förstå, men ser man signaler så ska man visa att man finns där. Det har jag förstått gör så stor skillnad. Var vaksam och bry er om varandra! Visa att ni finns om det skulle behövas!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Suttit på ADSL sedan januari, idag kom äntligen fibern <3

LYX! Själv har jag haft ADSL sedan 2006, men i somras klippte de kopparlinorna så nu har jag 4G.

Men inom 2 månader är fibern installerad!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Fick äntligen hem Ubiquiti Dream Machine och är spänd med förväntan på installationen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Fick äntligen hem Ubiquiti Dream Machine och är spänd med förväntan på installationen.

Aha, det lät spännande, en "alltiettburk" som jag förstod.

(Själv är jag glad för att jag hittade en låda med delar till ett modelltåg på en loppmarknad för någon dag sedan, sedan hittade jag fler delar i botten av lådan så att det gick att sätta ihop det mesta så när som på några delar till loket, men det går nog att tillverka.

och att jag kammade hem en annan fin plåtleksak jag önskat länge på auktion (en del till ett plåthus från 40 talet med fungerande lampor, vattenledningar och annat har aldrig ens sett den i Sverige förut och trodde den skulle nå rymden, inte stanna på någon hundralapp).
)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:
Schysst hobby du har, äldre leksaker har en charm och känns mer gedigna och även ofta mer funktionella än man kan tro.

Ja, Dream Machine skall bli kul att installera till helgen, är helt novis på Ubiquiti men denna rekommenderades om man ville ha själva hårdvarorna ihoplockade, sedan har jag förstått att jag får läsa in mig på UniFi.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kommer kanske att låta smörigt men jag är glad för alla snälla personer som tar sin tid för att hjälpa andra via sweclockers. Vilka kompetenser! En klapp på axeln till er😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Kommer kanske att låta smörigt men jag är glad för alla snälla personer som tar sin tid för att hjälpa andra via sweclockers. Vilka kompetenser! En klapp på axeln till er😃

Skickades från m.sweclockers.com

Det tycker jag tamejfan var ett riktigt bra inlägg, för det finns massa kunskap och viljan att dela med sig på forumet. Var en utav anledningarna att jag gick med. Kudos till hela forumet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag fick en kopia av kvittot på en beställning av SweC-musmattan i julklapp av min sambo. Fasen vad glad jag blev!

Hoppas att alla ni som läser också haft en bra dag God jul!

Visa signatur