Powercolor RX 5700 XT Red Devil – AMD Navi på rätt sätt

Permalänk
Melding Plague

Powercolor RX 5700 XT Red Devil – AMD Navi på rätt sätt

AMD-exklusiva Powercolor hittar till testlabbet med senaste skapelsen RX 5700 XT Red Devil. En påkostad kylarlösning och fabriksöverklockning ska lyfta kortet över referensmodellen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2070 Super med bra kylning går att få tag på för ca 6100kr och är bättre än det här...känns som detta hade behövt vara en tusenlapp billigare för att vara intressant då man går miste om vissa saker när man väljer AMD som exempelvis katastrofal Opengl drivrutiner, Raytracing, physx, spelutvecklare som bryr sig, etc.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen möjlighet att faktiskt skruva isär kortet för att se hur det ser ut under?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

2070 Super med bra kylning går att få tag på för ca 6100kr och är bättre än det här...känns som detta hade behövt vara en tusenlapp billigare för att vara intressant då man går miste om vissa saker när man väljer AMD som exempelvis katastrofal Opengl drivrutiner, Raytracing, etc.

Men företaget som är värt 60 miljarder kronor istället för 90 miljarder kronor är ju tHe uNdErDoG!

Skämt åsido så är en tusenlapp en överdrift, beroende på budget så ligger detta ganska bekvämt mellan 2060 super och 2070 super både i pris och pris/prestanda. Detta kortet är nog en bättre deal än rabatterade 2070 kort, men 2070 super för 500kr mer är en bättre deal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boredbynoobs:

2070 Super med bra kylning går att få tag på för ca 6100kr och är bättre än det här...känns som detta hade behövt vara en tusenlapp billigare för att vara intressant då man går miste om vissa saker när man väljer AMD som exempelvis katastrofal Opengl drivrutiner, Raytracing, etc.

Du kan hitta RX 5700 XT för 5000 kr med tredjepartskylare, dvs 17% billigare och endast 7% långsammare.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett okej kort men lite dyrt skulle inte betala mer än 2-300kr extra för ett icke referens.

Skrivet av Esseboy:

Du kan hitta RX 5700 XT för 5000 kr med tredjepartskylare, dvs 17% billigare och endast 7% långsammare.

Vore ju fint om ni länkade korten i fråga också. Antar ni pratar om https://www.inet.se/produkt/5410371/msi-radeon-rx-5700-8gb-xt... och https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... ? I så fall är ju AMD kortet över 1000kr billigare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du kan hitta RX 5700 XT för 5000 kr med tredjepartskylare, dvs 17% billigare och endast 7% långsammare.

Om 5700 XT med tredjepartskylare "går att hitta" för 5000kr så går 2070 Super "att hitta" för 5500kr. Speciellt om vi väntar ett par veckor tills priserna stabiliserar sig och korten ni pratar om faktiskt går att köpa.

Som sagt. AMD är helt ointressant för mig och flera i min bekantskapskrets tills dem fixar sina 10 år gamla Opengl drivrutiner. För att inte tala om att dem i princip aldrig blir prioriterade av utvecklare vilket leder till att spelen oftast funkar mest smärtfritt med nvidia kort.

Men visst, när FineWine slår igenom om 5 år på dessa kort så är dem säkert riktigt bra

Permalänk
Medlem

Med dessa tredjepartskort så finns det inte mycket som talar för 2070 super, RT börjar visa sig vara så omogen som man kunde befara och vissa spel studios har till och med tagit bort stödet samt att även Nvidia krupit till korset och talar om RT genomslag först 2023 och då troligtvis inte med Nvidias implementation eftersom konsolerna kör AMD plattform, jag är dock mer intresserad av en recension av de kort som ligger runt 5000 vilket känns som en bättre deal, prestandamässigt ligger ju 5700xt så nära 2070 super till mycket lägre pris så det är svårt att motivera det högre priset från Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Om 5700 XT med tredjepartskylare "går att hitta" för 5000kr så går 2070 Super "att hitta" för 5500kr. Speciellt om vi väntar ett par veckor tills priserna stabiliserar sig och korten ni pratar om faktiskt går att köpa.

Som sagt. AMD är helt ointressanta för mig och flera i min bekantskapskrets tills dem fixar sina 10 år gamla Opengl dirvrutiner.

Kollade på Prisjakt i detta nu, billigaste tredjepartskortet på 5700XT kostar strax under 5000 medan 2070 super ligger strax över 6000 en skillnad som gör att ur ren prestanda är AMD kortet mest prisvärt men alla har vi olika orsaker till varför vi väljer det ena eller det andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Om 5700 XT med tredjepartskyalre "går att hitta" för 5000kr så går 2070 Super "att hitta" för 5500kr.

Som sagt. AMD är helt ointressanta för mig och flera i min bekantskapskrets tills dem fixar sina 10 år gamla Opengl dirvrutiner.

Vilken pålitlig butik säljer 2070 Super för 5500?
Länka gärna.

"AMD är helt ointressant för mig" därför så väljer jag att avråda alla andra att köpa det också.

"OpenGL drivrutiner är kass".
Du väljer alltså att lyfta fram att deras OpenGL prestanda är kass, som är i princip helt irrelevant då det inte är så utbrett i spel men väljer att inte säga något om deras DX12 prestanda, vilket är vad nästan alla nya spel är byggd på. Intressant...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det finns ingen möjlighet att faktiskt skruva isär kortet för att se hur det ser ut under?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Vilken pålitlig butik säljer 2070 Super för 5500?
Länka gärna.

"AMD är helt ointressant för mig" därför så väljer jag att avråda alla andra att köpa det också.

"OpenGL drivrutiner är kass".
Du väljer alltså att lyfta fram att deras OpenGL prestanda är kass, som är i princip helt irrelevant då det inte är så utbrett i spel men väljer att inte säga något om deras DX12 prestanda, vilket är vad nästan alla nya spel är byggd på. Intressant...

Tack för att du delade med dig av din magnifika kunskap. Jag som inte visste att opengl är förlegat...förutom att i princip varenda emulator använder det. AMD är helt skräp i många emulatorer av den anledningen. Vi snackar alltså Geforce 1650 som slår Radeon VII med råge pga att deras opengl är så horribla. Gör gärna lite research innan du kokar över att jag tycker att AMD är skräp.

Du kanske tycker att alla dessa anledningar är "gimmicks" eller nått eller som vissa AMD-fanbois som tycker att det viktiga är hur många poäng man får i Superposition men faktum är att dem flesta vill ha ett grafikkort som har så mycket funktioner som möjligt, så mycket utvecklar-support som möjligt och så smärtfritt som möjligt och där är NVIDIA klart bättre än AMD i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Tack för att du delade med dig av din magnifika kunskap. Jag som inte visste att opengl är förlegat...förutom att i princip varenda emulator använder det i huvudsak. AMD är helt skräp i många emulatorer av den anledningen. Gör gärna lite research innan du kokar över att jag tycker att AMD är skräp.

OK, du väljer alltså att ignorera 2 av mina punkter och svara på den tredje med sarkasm.

Tror knappast att 9 av 10 köper en GPU för emulatorer, så att AMDs kort skulle faila i 1 av 10 scenarier betyder inte att de är skräp.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

OK, du väljer alltså att ignorera 2 av mina punkter och svara på den tredje med sarkasm.

Tror knappast att 9 av 10 köper en GPU för emulatorer, så att AMDs kort skulle faila i 1 av 10 scenarier betyder inte att de är skräp.

Oroa dig inte dem failar även grovt i spel som använder physx och raytracing. RT kanske inte har mognat ännu men physx finns i massor med spel där det fungerar bra och ser riktigt fint ut om man har tillräckligt bra gpu. Och som jag tidigare nämnde så är aldrig prioriterade av utvecklare i princip så det blir krasst "poor mans GPU-choice" i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Oroa dig inte dem failar även grovt i spel som använder physx och raytracing. Och som jag tidigare nämnde så är aldrig prioriterade av utvecklare i princip så det blir krasst "poor mans GPU-choice" i slutändan.

Jaha, så AMD är skräp för att de failar i nVidias Physx och nVidias raytracing.
Kan det ha något att göra med att det är slutna system som nVidia inte vill att AMD ska använda överhuvudtaget?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Oroa dig inte dem failar även grovt i spel som använder physx och raytracing. RT kanske inte har mognat ännu men physx finns i massor med spel där det fungerar bra och ser riktigt fint ut om man har tillräckligt bra gpu. Och som jag tidigare nämnde så är aldrig prioriterade av utvecklare i princip så det blir krasst "poor mans GPU-choice" i slutändan.

Du menar PhysX som nvidia försökte sälja separata kort till. Du är ju ett troll.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Är oerhört sugen på ett XT, inväntar Gigsbytes kort tror jag. 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Jaha, så AMD är skräp för att de failar i nVidias Physx och nVidias raytracing.
Kan det ha något att göra med att det är slutna system som nVidia inte vill att AMD ska använda överhuvudtaget?

Nej dem failar eftersom dem helt enkelt saknar dessa funktioner och opengl, det är ännu värre än att "faila" i dem

Varför köpa grafikkort som saknar funktioner 2019? För att spara 500kr och hoppas på FineWine i detta prestandasegment haha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Du menar PhysX som nvidia försökte sälja separata kort till. Du är ju ett troll.

Aldrig köpt separat kort för physx och det har funkat hur bra som helst i flera spel som Witcher 3, Arkam City/Knight, Borderlands 2, etc. Då hade jag GTX 1080 btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Jaha, så AMD är skräp för att de failar i nVidias Physx och nVidias raytracing.
Kan det ha något att göra med att det är slutna system som nVidia inte vill att AMD ska använda överhuvudtaget?

Är det inte AMD som valt att inte supporta DXR (blanda inte ihop med RTX) än?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att Powercolor fanns fortfarande. Hade ett sådant för säkert 15 år sådan. Har inte så mycket koll på AMD längre och de jag hade senast med AMD var Sapphire eller XFX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det inte AMD som valt att inte supporta DXR (blanda inte ihop med RTX) än?

Skickades från m.sweclockers.com

fast nu blanda du någ också ihop lite. DXR är väl en del av DX12, och det har AMD stöd för. dem har bara inte särskilld hårdvara för rendering av detta. så det renderas på vanligt vis via software och gpu:n.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Riktigt fint kort, ångrar nästan lite att jag inte väntade på detta kort.. Men 5700xt med Arctic cooler vi X är inte så tokigt heller tyst å boostar till 2000mhz~~

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Som sagt. AMD är helt ointressant för mig och flera i min bekantskapskrets tills dem fixar sina 10 år gamla Opengl drivrutiner. För att inte tala om att dem i princip aldrig blir prioriterade av utvecklare vilket leder till att spelen oftast funkar minst smärtfritt med nvidia kort.

Funkar spelen minst smärtfritt med Nvidia-kort? Då är det med andra ord AMD som är att rekommendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

fast nu blanda du någ också ihop lite. DXR är väl en del av DX12, och det har AMD stöd för. dem har bara inte särskilld hårdvara för rendering av detta. så det renderas på vanligt vis via software och gpu:n.

Nvidia var ju tvungna att lägga till specifikt stöd för t.ex 1080. Har AMD också släppt på support till sina?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Tack för att du delade med dig av din magnifika kunskap. Jag som inte visste att opengl är förlegat...förutom att i princip varenda emulator använder det. AMD är helt skräp i många emulatorer av den anledningen. Vi snackar alltså Geforce 1650 som slår Radeon VII med råge pga att deras opengl är så horribla. Gör gärna lite research innan du kokar över att jag tycker att AMD är skräp.

Du kanske tycker att alla dessa anledningar är "gimmicks" eller nått eller som vissa AMD-fanbois som tycker att det viktiga är hur många poäng man får i Superposition men faktum är att dem flesta vill ha ett grafikkort som har så mycket funktioner som möjligt, så mycket utvecklar-support som möjligt och så smärtfritt som möjligt och där är NVIDIA klart bättre än AMD i dagsläget.

Haha vem köper ett prestandakort för att sitta med emulatorer Det är 2019 inte 1980.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Nej dem failar eftersom dem helt enkelt saknar dessa funktioner och opengl, det är ännu värre än att "faila" i dem

Varför köpa grafikkort som saknar funktioner 2019? För att spara 500kr och hoppas på FineWine i detta prestandasegment haha?

Den enda funktionen Radeon saknar är raytracing men det är knappast så att det är en industristandard som finns i 9 av 10 spel.
Det hela är ju ett skämt och det är patetiskt att ens försöka att försvara RTX.

Var finns Geforce motsvarighet till Chill, Anti-Lag eller en uppskalning funktion utan vaselineffekt på skärmen?
Alltså funktioner som du använder varje dag till alla spel som finns ute redan idag.
Inga RTX för år 2023 eller Gimpworks vars enda syfte är att förstöra för alla icke Geforce ägare?

Skrivet av ClintBeastwood:

Är det inte AMD som valt att inte supporta DXR (blanda inte ihop med RTX) än?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det stämmer.
Jag blandade väl ihop de men samtidigt så är raytracing flera år för tidig.
AMD/nVidia har själva sagt att det dröjer minst ett par år till innan man har nytta av raytracing i grafikkorten.
Det finns knappt spel som stödjer det för tillfället och idag så drogs stödet bort från en av de.

RTX är ju en gimmick just nu för att kunna sälja fler kort.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Vad hände med 1080p ;O

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Den enda funktionen Radeon saknar är raytracing men det är knappast så att det är en industristandard som finns i 9 av 10 spel.
Det hela är ju ett skämt och det är patetiskt att ens försöka att försvara RTX.

Var finns Geforce motsvarighet till Chill, Anti-Lag eller en uppskalning funktion utan vaselineffekt på skärmen?
Alltså funktioner som du använder varje dag till alla spel som finns ute redan idag.
Inga RTX för år 2023 eller Gimpworks vars enda syfte är att förstöra för alla icke Geforce ägare?

Jo, det stämmer.
Jag blandade väl ihop de men samtidigt så är raytracing flera år för tidig.
AMD/nVidia har själva sagt att det dröjer minst ett par år till innan man har nytta av raytracing i grafikkorten.
Det finns knappt spel som stödjer det för tillfället och idag så drogs stödet bort från en av de.

RTX är ju en gimmick just nu för att kunna sälja fler kort.

Det har inte Nvidia sagt alls. Nvidia sa att det första spelet som kräver hårdvara för raytracing kommer 2023. Sprider du trams eller minns du bara fel?
https://m.sweclockers.com/nyhet/27944-nvidia-ar-2023-slapps-d...

Du själv drog upp DX12 tidigare som en fördel, finns det i 9/10 spel?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.