Rekommenderat programvara för monitorering av hårdvara?

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderat programvara för monitorering av hårdvara?

Tänkte sätta upp lite monitorering av servrar (både fysiska och VM) som jag har, samt ett par NAS.
Vilken tjänst/programvara rekommenderar ni för detta?

Ett kriterie är att det inte kostar mycket pengar (så t.ex nagios XI är uteslutet).

Permalänk

https://prometheus.io/docs/visualization/grafana/

Promethus är grymt, vi håller på att migrerar från OP5 till promethus + grafana + alertmanager och lite annat smått och gott.

Väldigt enkelt att skala + gratis.

Värt att kolla lite på!

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat på Zabbix eller Icinga, alternativt Naemon(Nagios)

@raWpackeT
Prometeus är en timeseries-databas och Grafana är en grafritare, alertmanager kan skapa alerts baserat på data i prometeus. Inget av dom samlar in data och är därför ganska värdelösa för monitorering och kan inte ersätta OP5. För baseline och trendanalys är ju OP5 däremot ganska dåligt, har dock inte testa Monitor 8 där dom har lagt till Influx och Grafana istället för gamla pnp4nagios. Iom att OP5 blev uppköpta av ITRS Group så kommer det nog hända en del på lite längre sikt också.

Permalänk
Inaktiv

@Xcorp: ok tack, får kolla upp dem! Vet du hur är PRTG i jämförelse med dem du nämnde?

Är det dumt att installera monitoreringen på en virtuell maskin om den ska övervaka hosten och de övriga VMs som finns där? Kanske bättre att installera den på en egen fysisk maskin?

Permalänk
Medlem

Hej
Kör Själv OP5 i min Hemmiljö, men Mail aviseringar.
Jobbar dagligen i OP5 där det är kopplat mot Grafana dels live grafer och objektgrupper övervakas.

OP5 och grafan kanon om man tittar på det hela tiden.
Annars finns ju Nagvis i OP5 om man bara går in och tittar ibland
Sedan mail aviseringar är ju kanon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SNorkSWE:

Hej
Kör Själv OP5 i min Hemmiljö, men Mail aviseringar.
Jobbar dagligen i OP5 där det är kopplat mot Grafana dels live grafer och objektgrupper övervakas.

OP5 och grafan kanon om man tittar på det hela tiden.
Annars finns ju Nagvis i OP5 om man bara går in och tittar ibland
Sedan mail aviseringar är ju kanon.

Ok, jag var av uppfattning att op5 är väldigt dyrt. Och jag bad om rekommendationer för billiga program..

Eller har jag fel?

Jag jobbade dessutom i op5 på mitt förra jobb. Var inte särskilt imponerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

PRTG är gratis med upp till 100 sensorer. Jag tycker det funkar okej för hemmamiljö. Övervakar 2 hostar med cirka 8 VM:ar. 1 router och 4 switchar. Sen behöver man ju inte övervaka samtligt portar i switcharna, gör man det kommer man snabbt upp i 100 sensorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Ok, jag var av uppfattning att op5 är väldigt dyrt. Och jag bad om rekommendationer för billiga program..

Eller har jag fel?

Jag jobbade dessutom i op5 på mitt förra jobb. Var inte särskilt imponerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp OP5 är dyrt

Men finns gratisversion att köra.
Då kan du övervaka 20 hoastar och 200 000 tjänster

OP5 Kräver i större miljöer att man konfigrurerar det rätt, men som du säger by defautl är det inte särskillt imponerande.
Men när man satt upp Business Object med en del regler så är det väldigt trevligt att jobba med

Permalänk
Medlem

@anon170706: Sorry, har ingen erfarenhet av PRTG så kan inte svara på det.
Att köra övervakningen på en VM är inga problem så länge man kan leva med att den går ner om hosten går ner. Om man nu inte kör ett kluster med failover hemma

Permalänk

@Xcorp: Ah så OP5 samlar in data automagiskt? Coolt. Du verkar duktig du

Permalänk
Medlem

@raWpackeT: Nej, men OP5 har medföljande/inbyggda verktyg för att samla in data vilket verktygen du nämnde inte har. Du får själv sätta upp något som gör din check och puttar in datan i Prometheus. Prometheus/Grafana är framför allt byggt för att få en base-line och trender, medans OP5/Naemon är byggt för att i första hand ge aktuellt status på vad tjänster har för status.

Prometheus och Grafana är en bra kombo (även om jag själv föredrar graphite/grafana), men det är inte en ersättare för OP5 utan ett komplement som fyller andra syften och inget jag skulle rekommendera en nybörjare som vill övervaka sina grejer.

@anon170706: Kan ju tillägga att jag rekommenderar OP5 över de verktyg jag nämnde förut om du klarar dig med begränsningarna som finns i gratisvarianten.

EDIT: En kommentar i sammanhanget, OP5 kostar bara pengar om man vill använda deras färdiga image och ha support på grejerna. I princip allt dom har är open source och finns att ladda ner och bygga ihop själv om man vill det. Hittar dock inget nu när jag gör en snabb koll på deras hemsida och Github så kan ju ha ändrats iom att dom blev uppköpta för ett tag sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xcorp:

@raWpackeT: Nej, men OP5 har medföljande/inbyggda verktyg för att samla in data vilket verktygen du nämnde inte har. Du får själv sätta upp något som gör din check och puttar in datan i Prometheus. Prometheus/Grafana är framför allt byggt för att få en base-line och trender, medans OP5/Naemon är byggt för att i första hand ge aktuellt status på vad tjänster har för status.

Prometheus och Grafana är en bra kombo (även om jag själv föredrar graphite/grafana), men det är inte en ersättare för OP5 utan ett komplement som fyller andra syften och inget jag skulle rekommendera en nybörjare som vill övervaka sina grejer.

@tqila: Kan ju tillägga att jag rekommenderar OP5 över de verktyg jag nämnde förut om du klarar dig med begränsningarna som finns i gratisvarianten.

EDIT: En kommentar i sammanhanget, OP5 kostar bara pengar om man vill använda deras färdiga image och ha support på grejerna. I princip allt dom har är open source och finns att ladda ner och bygga ihop själv om man vill det. Hittar dock inget nu när jag gör en snabb koll på deras hemsida och Github så kan ju ha ändrats iom att dom blev uppköpta för ett tag sedan.

Ok, tack för tipsen och förklaringarna!

Hur lyder betyget av netdata ihop med monir?

https://github.com/netdata/netdata

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon170706: Har bara lekt som snabbast med netdata, men min uppfattning då var att det är ett verktyg för trendanalys och inte övervakning på det sättet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xcorp:

@tqila: Har bara lekt som snabbast med netdata, men min uppfattning då var att det är ett verktyg för trendanalys och inte övervakning på det sättet.

Ok, får ge op5 en chans till då kanske. Men lyckas inte hitta deras gratisvariant eller någon info om vad den har för begränsningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon170706: Netdata är väldigt trevligt för en överblicksbild, per default så loggas dock inte mer än 1h bakåt. Finner det användbart för att hitta eventuella flaskhalsar i specifika program eller användarbelastningar.

Vidare finns ju även stöd för larm och dylikt medan det sannolikt går att bygga ut med ytterligare integrationer för längre historik etc.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Inaktiv

Hur står det till med alternativ som kan köras ifrån macOS?
Hittade en Mac mini som jag tänkte kunde agera monitoreringsserver. Men lyckas inte hitta något vettigt som går att köra ifrån en Mac. Inte utan en massa workarounds och andra fulknep.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon170706: Installera något annat än MacOS på den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xcorp:

@tqila: Installera något annat än MacOS på den?

Tänkte jag skulle slippa bootcamp.
Vissa drivrutiner som inte vill installeras när man kör Windows server (2019j på en Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Tänkte jag skulle slippa bootcamp.
Vissa drivrutiner som inte vill installeras när man kör Windows server (2019j på en Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju en uppsjö Linux-distar som funkar utan problem, ska du köra VMs på den skulle jag rekommendera det oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Tänkte jag skulle slippa bootcamp.
Vissa drivrutiner som inte vill installeras när man kör Windows server (2019j på en Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

virtualbox finns väl för osx och sen stoppa dit valfritt os

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xcorp:

Finns ju en uppsjö Linux-distar som funkar utan problem, ska du köra VMs på den skulle jag rekommendera det oavsett.

Hade inte tänkt att virtualisera nej.
Linux är inget jag är bekväm i. Så slipper gärna arbeta i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

virtualbox finns väl för osx och sen stoppa dit valfritt os

Köra virualibox för monitorering som redan är ganska resurskrävande känns inte som en hållbar lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Hade inte tänkt att virtualisera nej.
Linux är inget jag är bekväm i. Så slipper gärna arbeta i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Lika bra att du lär dig

Tror inte någon av lösningarna är särskilt enkel att få igån i MacOS, ska du köra Windows så tror jag SolarWinds har något, men personligen håller jag mig borta från det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xcorp:

Lika bra att du lär dig

Tror inte någon av lösningarna är särskilt enkel att få igån i MacOS, ska du köra Windows så tror jag SolarWinds har något, men personligen håller jag mig borta från det.

Om jag ändå hade haft tiden till att lära mig nya saker..

verkar inte vara särskilt enkelt att installera t.ex ubuntu på en mac heller.
Fungerar iaf inte genom bootcamp.

Kör jag windows verkar prtg vara det enda jag hittat som fungerar. Men scanning genom WMI fungerar inte speciellt optimalt eftersom jag inte har någon domän, då man måste lägga till credentials för adminkonto som ska fungera på alla enheter.

Kör jag mac verkar inget program vara aktuellt.

vill jag köra ubuntu så verkar jag inte kunna använda mig utav min mac mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Om jag ändå hade haft tiden till att lära mig nya saker..

verkar inte vara särskilt enkelt att installera t.ex ubuntu på en mac heller.
Fungerar iaf inte genom bootcamp.

Kör jag windows verkar prtg vara det enda jag hittat som fungerar. Men scanning genom WMI fungerar inte speciellt optimalt eftersom jag inte har någon domän, då man måste lägga till credentials för adminkonto som ska fungera på alla enheter.

Kör jag mac verkar inget program vara aktuellt.

vill jag köra ubuntu så verkar jag inte kunna använda mig utav min mac mini.

Du ska inte behöva pilla med boot camp alls vad jag vet, men verkar lite småkrångligt för att efi kör 32-bit men cpu kör 64-bit. Googla "install ubuntu on mac mini" så hittar du guider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xcorp:

Du ska inte behöva pilla med boot camp alls vad jag vet, men verkar lite småkrångligt för att efi kör 32-bit men cpu kör 64-bit. Googla "install ubuntu on mac mini" så hittar du guider.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns fortfarande lite ostabilt att köra på när man behöver fultrixa för att få igång det.
Men hittade en gammal Dell T20 som jag drog in ubuntu på. Så kan jag åtminstone labba lite och se vad jag fastnar för.

Tack för all hjälp!