HDMI till displayport, bästa lösningen?

Permalänk
Medlem

HDMI till displayport, bästa lösningen?

Hej!

Oväntade problem i form av ny laptop, Asus Zenbook UX433F, som ska anslutas till en HP ZR30w-monitor. Skärmen har ingångar i form av DVI och displayport. Datorn har utgång i form av HDMI.

När det gäller HDMI till DVI har jag inte lyckats att få erforderlig upplösning (2560 x 1600) på externa skärmen utan enbart 1200 x 800.

Hur göra HDMI-->displayport? Sett några aktiva adaptrar, funkar de? Någon speciell som är bra?

Vill inte gärna byta skärm...

Mvh,
Ola

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Kanske USB-C till DP skulle funka?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1: Bra tänkt. Saken är att det stödet inte verka finnas hos Asus Zenbook UX433F. Jag vet, vansinne... Däremot för Asus Zenbook UX533F ser det ut att fungera.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Bildexpert 📺

@RoedeOrm: Bästa lösningen, om du inte får ut annat än HDMI är att byta ut skärmen. Eller byta datorn till något som har DP eller då USB-C eller Thunderbolt med DP Alt Mode-funktion.

Att gå från DP-ut ur datorn till HDMI in i skärmen är enkelt då det är en funktion hos källan (DP++) i moderna produkter så att GPU:n ändrar funktionen till HDMI via en adapter för ett par hundra. Detta scenario är extremt vanligt och därför finns adaptrar på typ ICA Maxi.

Tvärtom, från HDMI till DP kräver en aktiv signalkonvertering vilket innebär fristående elektronik. Det är också en mer sällsynt typ av koppling vilket gör att utrustningen som finns också är dyr – om det nu ens existerar. Det är notoriskt svårt att googla på detta då allt pekar mot ovanstående prylar. Och när jag då och då letar manuellt har jag inte funnit något.

Vad gäller DVI-anslutningen på HP ZR30w är den avsedd för DVI-DL och där är det lite av samma sits. I den mån det finns omvandlare är de ofta dyra och bökiga, runt 1000-2000 kronor och använder då Displayport som källa vilket inte hjälper här. Så ny skärm eller ny dator.

Edit: letade lite manuellt och nu fann jag dessa: https://www.startech.com/se/AV/Konverterare/Video/hdmi-displa... samt denna: https://www.startech.com/se/AV/Converters/Video/hdmi-to-displ...

Den senare är tydlig med att 2560 x 1600 faktiskt är en supported resolution för DP, vilket är sådant som kan avgöra.

Permalänk
Medlem

Som @Laxpudding säger så är såna konverterare ovanliga, men jag hittade denna (kan köpas från bl.a. Atea, sök efter Delock 62667 för att hitta andra butiker) som möjligtvis skulle kunna fungera.

Det är som vanligt inte helt lätt att klura ut vad varken datorn eller konverteraren egentligen klarar, men det verkar som att både datorn och konverteraren klarar av HDMI 1.4-bandbredd vilket ska räcka till 2560x1600@60Hz.

Permalänk
Bildexpert 📺

Än så länge har funnit denna: HD2DP (länkad i mitt inlägg ovan) som kostar 950 kr via https://www.dustinhome.se/product/5010932457 men den specar då inte 2560x1600 direkt. Vilket kan vara ett problem eller bara ett förbiseende när de skrev ned specen.

Hur som helst brukar den här typen av adaptrar leda till ett extra lager av komplexitet när pryla A ska prata med pryl B via pryl C och nästan all funktion beror på hur väl pryl C pratar med båda ändarna.

Så det blir en chansning

Permalänk
Medlem

Rekommenderar nog också att byta ut datorn, är maskinen helt ny kanske lämna tillbaka den?

Alternativt byt skärm, adaptrar finns också och Startech är nog bland de säkraste korten där – men är det värt det?

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack för era initierade svar och råd! Det här har nästan blivit en detektivhistoria, det är inte lätt att få fram information om hur väl det fungerar med aktiva adaptrar och vilken/vilka som fungerar bättre/sämre.

Fann följande, https://www.scandinavianphoto.se/delock/hdmi-till-displayport...

Priset är (misstänkt) lågt så jag chansade och slängde iväg en beställning. Ser inte hur just den här adaptern skiljer ut sig negativt mot övriga ni och jag funnit. Återkopplar om hur det går

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
99:e percentilen

Då gäller det bara, @RoedeOrm, att HDMI-utgången på din dator faktiskt klarar den bandbredd som krävs. I vanlig ordning vägrar tillverkaren, i detta fall Asus, ge minsta ledtråd om vad som gäller, utan specificerar bara "HDMI". Har du otur är den strypt till 165 MHz, vilket inte räcker för att driva din skärm. Vet dock inte hur vanligt det var år 2018.

Googlade runt lite utan att hitta något om vilken bandbredd som stöds, men om du läser att någon fått ut 1 920 × 1 080 @ 120 Hz eller 3 840 × 2 160 @ 30 Hz är du hemma – då klarar HDMI-utgången att driva din skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Dual-link DVI har bandbredden för 1440p.
Du kanske testade med en single-link DVI?

Använder själv en dual-link DVI till HDMI för just 1440p på jobbdatorn utan problem.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Först och främst, tack för era initierade svar och råd! Det här har nästan blivit en detektivhistoria, det är inte lätt att få fram information om hur väl det fungerar med aktiva adaptrar och vilken/vilka som fungerar bättre/sämre.

Fann följande, https://www.scandinavianphoto.se/delock/hdmi-till-displayport...

Priset är (misstänkt) lågt så jag chansade och slängde iväg en beställning. Ser inte hur just den här adaptern skiljer ut sig negativt mot övriga ni och jag funnit. Återkopplar om hur det går

Stämmer det att den kör STDP2600 bör den fungera fint! Man vet ju aldrig hur det ligger till i praktiken, men den är billig nog för att testa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av birdman:

Använder själv en dual-link DVI till HDMI för just 1440p på jobbdatorn utan problem.

Det gör du inte för det är fysiskt omöjligt. Du behöver fler elektriska ledare för signalen i DVI-DL än vad som existerar på en HDMI-kontakt

Att du får det att fungera beror på att du kör det moderna undantaget med skärm som kör TMDS i single link i högre bandbredd än 165 MHz även över DVI-anslutningen. I praktiken är det samma sak som att köra HDMI-HDMI hela vägen. Men detta är ovanligt på gamla skärmar och trådskaparens 30-tummare är väl närmare tio år eller så. Där brukar det krävs DVI-DL och just dubbla länkar.

DVI är en virrig standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det gör du inte för det är fysiskt omöjligt. Du behöver fler elektriska ledare för signalen i DVI-DL än vad som existerar på en HDMI-kontakt

Att du får det att fungera beror på att du kör det moderna undantaget med skärm som kör TMDS i single link i högre bandbredd än 165 MHz även över DVI-anslutningen. I praktiken är det samma sak som att köra HDMI-HDMI hela vägen. Men detta är ovanligt på gamla skärmar och trådskaparens 30-tummare är väl närmare tio år eller så. Där brukar det krävs DVI-DL och just dubbla länkar.

DVI är en virrig standard

Jaha, då har man lärt sig något nytt idag också.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Uppdatering,

Fick hem https://www.scandinavianphoto.se/delock/hdmi-till-displayport... och anslöt till dator och extern skärm. Den inledande glädjen när skärmen hickar till och lyser upp förbyttes snart mot viss frustration när upplösningen visade sig vara 1280*800, d.v.s. den högsta upplösning som kunde väljas i Win10 för extern skärm.

Så viss framgång, en bildsignal gick fram och visades på skärmen. Varför går det inte att välja en högre upplösning? Jag har ingen aning...

Grafikkretsarna är Intel UHD Graphics 620 respektive GeForce MX150. Misstänker att 620:an kontrollerar HDMI-porten men ja, det är bara en misstanke. D.v.s. det är Intelchippet som styr den externa skärmen. Oavsett, det chipet ska klara en högre upplösning än 1280*800.

Intressant är att om jag tar bort den USB-strömförsörjning som HDMI->Displayport adaptern har så händer ingenting, bilden på den externa skärmen kvarstår...

Några tips om allt detta?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag