Acer Predator XN253QX får 240 Hz och 0,4 millisekunders responstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Toppen! Du har i sådana fall inte funderat på att satsa på en 3840x2160 30" isp eller liknande när du pressar Forza horizon eller assassin's creed?

Mycket snack i tråden om hur onödigt det är med uppdateringsfrekvens/tn-hetsen. Därför undrar jag lite; Hur många är det här på Sweclockers som faktiskt lirar FPS på någon slags nivå öht? Då menar jag personer som pushar 2.2-2.4K+ på FaceIt och inte LEM i MM. Hur många av FPS-proffsen lirar på 30" 3840x2160? 27" 2560x1440? Svaret: Ingen vad jag vet på 30" och endast ett par stycken kör på 27".

Det är ingen som sitter och spyr galla över snabba skärmar som någonsin har varit top 1% i en FPS. De som är eller har varit eller vill bli topp 1% är till vilka dessa skärmar riktar sig i första hand, så förstår inte varför scrubsen måste komma och gnälla. Varje gång.

Börjar bli riktigt gammalt med deras kommentarer då det är samma sak varje gång.

Inse att vi skiter i att det är TN. TN som förövrigt är jävligt mycket bättre idag.

Och att det är 1080p är närmast en fördel för det betyder att våra datorer kan skicka över 200 fps till den utan att man behöver ett 2080 Ti.

Permalänk
Medlem

@mangemongen: Du inser att du och @dumsnuten är eniga här så vitt jag kan förstå era inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@mangemongen: Du inser att du och @dumsnuten är eniga här så vitt jag kan förstå era inlägg?

Haha, ja. Jag inser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jag ställer mig istället frågande inför vad man ska med 240hz till. Sist jag hade chansen så märkte jag inte ens skillnad på 120hz vs 165hz. Och med en så saftig prislapp med.. Hmm vette fasen om det är värt.

Finns INGEN anledning att inte vilja att utvecklingen ska gå framåt... Det går att ta sig från A till B med en 80-tals merca, men nog fan känns det bättre att köra den sträckan i en 2019 volvo, kia, bmw, merca ect ect.
Men man ska ge sig fan på att det ändå är en del som kommer fortsätta köra de gamla skräpet.

Man ska uppskatta att utvecklingen går framåt, inte va bitter för att de släpper en produkt som just en själv inte har nån nytta av

Du ska nog se att 300+hz kommer va standard om 5+ år för gamers. Och 140+ kommer va standard för de med lägst krav. 60hz har gjort sitt, det är en utdöende "teknik". Samma med 1080p. 1440p är redan standard för en stor majoritet av de som köper ny skärm

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Finns INGEN anledning att inte vilja att utvecklingen ska gå framåt... Det går att ta sig från A till B med en 80-tals merca, men nog fan känns det bättre att köra den sträckan i en 2019 volvo, kia, bmw, merca ect ect.
Men man ska ge sig fan på att det ändå är en del som kommer fortsätta köra de gamla skräpet.

Man ska uppskatta att utvecklingen går framåt, inte va bitter för att de släpper en produkt som just en själv inte har nån nytta av

Du ska nog se att 300+hz kommer va standard om 5+ år för gamers. Och 140+ kommer va standard för de med lägst krav. 60hz har gjort sitt, det är en utdöende "teknik". Samma med 1080p. 1440p är redan standard för en stor majoritet av de som köper ny skärm

Visst 240hz är framåt men en TN panel med 1080p på 25" är inget jag skulle uppgradera till från min egen 1440p 165hz 27" som dessutom var 2000:- billigare.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Hur mycket säger dessa siffror, @Laxpudding?

Att Acer och paneltillverkaren förhoppningsvis tweakat ned responstiderna för än mindre eftersläp jämfört med de redan milda eftersläpen hos befintliga 240 Hz TN-skärmarna. Ty så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Vill se mer skärmar med 144Hz och 1440p med IPS!

Skickades från m.sweclockers.com

LG 27gl850

Permalänk
Medlem

Förmodlingen är det som vanligt PR bull, precis som med gtg spec istället för b2b som det ska va.

även när jag lirat på 144/165 asus g-sync och även lirat lite snabbt på en 240hz panel så var det fortfarande blurrigt vid snabba rörelser. Typ, gräset blir bara en grön blobb/massa i bf. Sen har vi "inputlag"....

Det börjar bli tjatigt men vill man lira fps så finns det bara ett sätt att göra det på, och det är att använda CRT.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DST:

även när jag lirat på 144/165 asus g-sync och även lirat lite snabbt på en 240hz panel så var det fortfarande blurrigt vid snabba rörelser. Typ, gräset blir bara en grön blobb/massa i bf. Sen har vi "inputlag"....

Nya spelskärmar har input lag på nivåer om ett par till några millisekunder. För det är ganska enkelt att mäta så siffror finns. Samtidigt har du input lag från mus och tangentbord som är mycket högre, det lilla som finns i ämnet pekar på 30-50 ms för de flesta produkter, även "gaming"-anpassade. Men det är betydligt mer komplext att mäta detta så diskussionen har ännu inte kommit igång. Det ska i alla fall mycket till för att skärmen idag utgör det stora latensproblemet.

Ja, LCD släpar. Därför behöver man gå in med eftersläpsreducering för att få en CRT-liknande känsla hyfsat jämförbar med en bra CRT. Observera ordet bra. Väldigt många CRT:er var inte bra. De använder fosfor med lång efterglödstid eftersom det gav lite mer ljusstyrka till den bleka bild de en gång gav. Dessa CRT:er kan släpa ganska betänkligt de med om än lite mer "vackert" i form av en avklingande luminanskurva. Vackert då jämfört med en LCD med diverse overshoot och liknande som sticker ut.

Fast de CRT:er som gav lång efterglöd och glödande svansar efter vit muspekare på svart bakgrund är idag skrotade och glömda vid det här laget. Survivorship bias gör att CRT-entusiaster sitter med välvårdade 20 år gamla toppklassmodeller de köpt begagnade för bråkdelar av originalpriserna. Sony FW900 som exempel är en utmärkt CRT-skärm som gick på vad $2500 som ny om jag får tro google. Motsvarar runt $3500 i dagens värde.

Så 40.000+ kronor inklusive moms skulle nog räcka till att göra den där perfekta OLED-spelskärmen så många drömmer om. Bara det att väldigt få är beredda att idag betala de summorna. Då kan $700 för en bättre LCD faktiskt fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Visst 240hz är framåt men en TN panel med 1080p på 25" är inget jag skulle uppgradera till från min egen 1440p 165hz 27" som dessutom var 2000:- billigare.

Inte jag heller, har själv en 1440p 165hz 27" IPS så det är inte intressant för mig. Men för diehard CS spelare så är de verkligen ett steg framåt.
Snart får vi 1440p 240hz.
Och efter det 4k 240hz
Sen 8k 240hz

Längtar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Gränsfall upplösningsmässigt också skulle jag säga, men smaken är som baken. Har man vant sig vid 2560p+ så ser allt under det ut som skräp, IMO.

För många är det som artikeln säger viktigare med snabb respons men 7000 kr för en TN-panel som skalar bort ~2.8ms per frame jämfört med 144 Hz känns ju sådär.

Vad är 2560P?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Mycket snack i tråden om hur onödigt det är med uppdateringsfrekvens/tn-hetsen. (...) Hur många av FPS-proffsen lirar på 30" 3840x2160? 27" 2560x1440? Svaret: Ingen vad jag vet på 30" och endast ett par stycken kör på 27".

Helt rätt i att (i princip) alla "FPS-proffs" varken spelar på 30"-skärmar eller i 4K/1440p. Men ledordet här är "FPS-proffs". Det är väl uppskattningsvis kanske ~1 000-2 000 personer world wide som jag skulle klassa som aktiva "FPS-proffs", över alla FPS-spel kombinerat. Det är kanske den målgruppen som skulle kunna dra nytta av dessa speccs förutsatt att det totala input-laget inte förstör det hela. Det är inte heller en särskilt stor målgrupp.

Går vi ner en nivå till aspirerande talanger som försöker få in en fot i branschen så ökar antalet avsevärt, men nästan alla i denna målgrupp skulle jag säga INTE har en separat setup för tävlande utan använder skärmen till mycket annat också. Allt från mail, surfande, Office till Netflix. Jag ställer mig tveksam till att majoriteten av dessa spelare är begåvade med läskigt snabba reaktioner samt förmåga att bearbeta det ögat ser så snabbt att de skulle spela bättre med denna än med någon annan 240 Hz-skärm för några tusen mindre. 1440p+ är att föredra till allt utöver FPS-spelande som jag kan komma på, och det är något som jag tror de flesta i denna grupp skulle säga också.

Men skärmen kommer säkert sälja ändå, då många faller för marknadsföringen och letar efter den där placebo-förbättringen. Jag tycker dock synd om dessa då de inte vet vad de går miste om i form av högre upplösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Skärm frekvens... är högrte bättre.. ja det är inte alls säkert.
https://www.vulture.com/2019/07/motion-smoothing-is-ruining-c...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FalsktIotakt:

Skärm frekvens... är högrte bättre.. ja det är inte alls säkert.
https://www.vulture.com/2019/07/motion-smoothing-is-ruining-c...

Artikeln du länkar till (jag tog bort din FB-referens i länken) handlar om interpolering av film på TV-apparater. Vilket spelas in i 24 fps och hur detta inverkar på upplevelsen av just film. En berättarform som har 100 år av kulturhistoria bakom sig där bildens känsla av rörelse är starkt förknippad med just den filmiska traditionen. Hur filmen produceras och sedan reproduceras är en del av syftet, meningen – intent bakom själva berättandet.

Här handlar det om spel som renderas i helt andra frekvenser där poängen är något helt annat än att följa 100 år av filmtradition.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding:
Visst är det delvis historia. Men det finns en del i detta som ligger på det mentala planet.
Hur upplever vi bilden och varför? Efter många år med ljud vet jag mycket väl att vad vi hör skillnad på och vad vi tror vi hör skillnad på är två helt skilda saker. Det är nog så med bild med. Nu står skärmfrekvens i fokus och något blir bättre. Är det skälva frekvensen eller är det något samvarierande fenomen? Jag är långt i från övertygad om ett det är frekvensen som är skiljelinjen även om det är den som pekas på. Något blir som sagt bättre. Sant men vad är det egentligen som gör skillnaden?

Permalänk
Bildexpert 📺

@FalsktIotakt: Handlar om helt olika saker. Det du länkar till handlar om att film spelas in i 24 bilder i sekunden och hur moderna TV (innan de ställs in på rätt sätt) beräknar fram på fler bildrutor. I grund och botten hittar TV:n på information och adderar något till bilden som aldrig fanns där från början. Det finns ingen liknelse för detta används inom ljud. Vad en interpolerande TV gör med film är som att en CD-spelare på egen hand skulle addera extra instrument och sång till musiken.

Detta har inget som helst att göra med skärmar som kör 240 Hz. Det du länkar till applicerar inte ens på situationen. Frekvens på spelskärmen handlar om koordination och precision i rörelser. Här är debatten snarare när det är tillräckligt snabbt för att vi inte längre ska kunna märka skillnaden.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding:
Fast fortfarande handlar det om vad vi faktist upplever.
Frekvensen är lätt mäta. Så fokus ligger på frekvens.. Men med ökande frekvenser så påverkas säkerligen en rad andra saker indirekt.
Vad är det som vi faktist upplever.? jag är långt i från övertygad om at det är frekvensen som är den stora skiljelinjen.
Dina antagen om ljud i liknelsen är f.ö. inte alls vad jag avser.