Asus uppdaterar populära spelskärmen ROG Swift PG279Q med nya finesser

Asus uppdaterar populära spelskärmen ROG Swift PG279Q med nya finesser

ROG Swift PG279Q var en av de första skärmarna med hög bilduppdatering med en IPS-panel, och nu moderniserar Asus modellen med två nya varianter.

Läs hela artikeln här

Så R-modellen liknar alltså PG348Q? Då väljer man väl E-varianten, hade gärna sett en sådan för min skärm också.

finns det någon anledningen att köpa denna istället för LG's nya 27gl850?

Skrivet av Phil88:

Enligt mig nej.
hade kört LG.

Dessa Y fötter till skärmar är värdelösa om du har ett mindre skrivbord.
Dom är djupa och bygger ofta massor vilket gör ditt skrivbord minimalt.

Första jag gjorde med min Predator skärm var att skruva upp den på väggen, 1/3 av platsen.

Skrivet av Phil88:

Nej.

Varför G-Sync när det nu finns det billigare alternativet med Freesync???

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hakd:

Första jag gjorde med min Predator skärm var att skruva upp den på väggen, 1/3 av platsen.

För vad priset på skärmen är så kan det vara värt att kolla på tredjepartlösningar. Men håller med. Har själv en med gigantiskt fot, dock till en ultrawide skärm så det är ju lite att hålla upp så att den ska kännas stabil.

Har den där foten på min PG348Q. Projection of logo var det första jag stängde av. Det är en stabil fot men på tok för stor och klumpig. Hade tagit den andra foten även om den kostat lika mycket.

Skrivet av NutCracker:

Det är vanligast med Nvidia-grafikkort för tillfället. Freesync = AMD.

Vissa skärmar med Freesync är "G-sync-kompatibla", men innehåller inte Nvidias G-sync hårdvara/processor och har inte genomgått de ganska ingående 300+ tester som "riktiga" G-Sync-paneler har gjort.

Senast redigerat 2019-08-16 12:26
Skrivet av NutCracker:

För g-sync är bättre, främst pga att spannet i princip alltid är större. Sen som de flesta som testar många skärmar kan intyga om att de beter sig mycket mer konsekvent, med freesync verkar det ju vara lite av en gissninglek hur bra implementeringen är. Kollar man upp review innan så spelar det ju dock mindre roll.

Hade också velat se de nya LG skärmarna som nämns ovan testas. "Nano" IPS eller vad de kallar det ska ju tydligen ligga rätt nära TN när det kommer till eftersläp och responstid så i teorin låter det ju som att man får det bästa av två världar.

Senast redigerat 2019-08-16 12:31

Spännande. Jag har originalet och är toknöjd! Ska bli spännande att läsa recension på denna när de börjar leta sig ut på internet.

Jag tycker att foten på nuvarande modell är.. i princip perfekt och den andra riktigt ful, så det skulle vara ett ganska lätt val för min del. Speciellt om man slipper massa lysande saker och dessutom spar pengar på det!

Ahha... "Uppdaterar" fick mig först att tänka. "Va, släpper den en firmwareupdate med nyheter... coolt".

Skulle tro att svaret på "Informationen på Asus produktsidor anger dock inte om modulen för G-sync är uppdaterad"

är

"Bildingångarna innefattar en DisplayPort 1.2a"

Dvs samma som gamla. Finns ju inga grafikkort som har nya hdmi-standarden ändå, så antagligen ingen marknadsmässig mening uppgradera detta.

Skrivet av tvelander:

Enligt mig nej.
hade kört LG.

Skrivet av Nivity:

Bra, har förbokat LG'n

Skrivet av Phil88:

LG 27gl850 har väl endast 144hz medans Asus har 165hz?

Skrivet av Eldorado:

165Hz är sämre tycker jag, 144Hz med ULMB etc är mycket bättre.

Skrivet av Eldorado:

Med risk för att ha fel, så tror jag att alla 165 hz skrämar har en G-sync modul, därför kan de överklockas till 165hz.
Eftersom LGn inte har en G-sync modul kan den inte det.

Skillnaden mellan 144 och 165 skulle jag inte tro är särskilt märkbart.

I alla MP spel där latenser är nåt du bryr dig om så ingår inte

V-Sync
G-Sync
Free-Sync

Sen andra mjukvaru inställningar som ändras t.ex triple buffering off

För ni som funderar på lg 27gl850.

Enligt uppgifter från dom första recensionerna av lg 27gl850 har den väldigt dålig contrast ratio. Kommer bara upp i ca 735:1 vilket är mycket sämre än alla andra konkurrerande 1440p 144hz+ ips paneler som ligger iallafall runt 1000:1 eller över. Även om lg 27gl850 verkar bra gällande responstid osv. Är den inte utan nackdelar.

Källa: https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gl850-b

Coolt, eller ja, kanske inte ändå när man tänker på det. Men ändå, PG279Q är fanken den bästa skärmen jag någonsin haft. Hade turen att få en utan alla barnsjukdommar som många hade vid lansering. Kommer köra den så länge den håller.

Skrivet av Nutn:

För ni som funderar på lg 27gl850.

Enligt uppgifter från dom första recensionerna av lg 27gl850 har den väldigt dålig contrast ratio. Kommer bara upp i ca 735:1 vilket är mycket sämre än alla andra konkurrerande 1440p 144hz+ ips paneler som ligger iallafall runt 1000:1 eller över. Även om lg 27gl850 verkar bra gällande responstid osv. Är den inte utan nackdelar.

Källa: https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gl850-b

Läste deras recension igår o skärmen ser mindre lovande ut pga contrast ration. Jag kommer skippa denna skärm och se om dom släpper upp en uppföljare med bättre kontraster nästa år.

Skrivet av hakd:

En annan en jag som också tycker dessa är värdelösa dom slaktar utrymmet på bordet, behöver 30cm extra djupt bord för att inte ha skärmen på näsan. Jag har löst detta genom att montera ett stöd på väggen i samma höjd som bordet.

Eftersläpar det fortf på 165hz även om man sitter på en ny och kraftfull rigg (i9, 2080ti etc)?

Skrivet av NutCracker:

För att upplevelsen med G-Sync är bättre om man råkar ha kompatibel hårdvara. Sedan är kanske inte det högre priset värt det för alla, men tekniken och certifieringsprocessen har fortfarande klara fördelar.

Detta är ju också uppdateringar av en modell med G-Sync så att nu sälja dem med FreeSync under i princip samma namn vore missvisande och snudd på falsk maknadsföring. I det fallet hade det varit bättre att släppa dem under ett helt annat modellnamn.

de måste sänka priset med flera tusenlappar om detta ska vara nåt alternativ till lg'n... inte ens då med tanke på deras historiskt usla kvalitet

edit: synd det med kontrasten på lg'n. tycker kontrasten är låg på asus skärmen redan vilket blir ännu värre av glowet. fångas glowet upp på mätningar?

Senast redigerat 2019-08-18 12:08