Betala tull på över 50% av varans värde rimligt numera?

Permalänk
Medlem

Betala tull på över 50% av varans värde rimligt numera?

Hej

Jag köpte ett begagnat quadro kort på ebay från en säljare i Australien nyligen för 247 AUD (1607 kr) . 207 AUD slutade auktionen på, 40 AUD kostade det att skicka hit.

Igår fick jag ett brev om att postnord vill att jag ska betala 667 kr för Tullverkets avgifter samt 125 för kr för PostNord avgifter, sammanlagt 792 dvs. Över hälften av vad säljaren satt att varan är värd när hon skickade den (207 AUD = 1355 kr)

Känns detta rimligt? Jag har köpt mkt från USA och Kina tidigare men aldrig åkt på att behöva betala över 50% av varans värde.

Är det verkliga så det ska gå till? Eller bör jag kontakta postnord/tullverket och se hur de tänkte?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Här går det kolla, du får dock lägga på postnords avgift på 125 kr som de tar ut för att tull deklarera varan https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner...

Permalänk
Medlem

Vårt att säga innan du kontaktat postnord och dom berättat hur dom räknar.
Men spontant så känns det som att ca 350-400 kronor plus postens avgift känns mer rimligt.
Men dom kanske räknar moms på frakten också.

Sen kanske posten räknar marknadsvärde eller liknande, det lär ju inte vara första gången folk skriver ner värdet för att få ner momsen på varor tänker jag.

Men runt 500 för hela kalaset låter mer rimligt i mina öron (moms + avgift) utan att veta alls hur posten räknat

Permalänk
Medlem

Ca 400 är ju moms. Sen 200 tull? Verkar inte helt orimligt.
Varans värde (inte pris) är ju med frakt inräknat.

Men självklart kan du ringa tullverket och dubbelkolla. Telefonnummer finns i länken som gavs ovan. De är väldigt hjälpsamma och kan dessutom tipsa om hur man bör göra i framtiden om man frågar efter Ebay tips

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@reverend benny: ja det är moms på frakt från tullverket. "Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift."

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Hej

Jag köpte ett begagnat quadro kort på ebay från en säljare i Australien nyligen för 247 AUD (1607 kr) . 207 AUD slutade auktionen på, 40 AUD kostade det att skicka hit.

Igår fick jag ett brev om att postnord vill att jag ska betala 667 kr för Tullverkets avgifter samt 125 för kr för PostNord avgifter, sammanlagt 792 dvs. Över hälften av vad säljaren satt att varan är värd när hon skickade den (207 AUD = 1355 kr)

Känns detta rimligt? Jag har köpt mkt från USA och Kina tidigare men aldrig åkt på att behöva betala över 50% av varans värde.

Är det verkliga så det ska gå till? Eller bör jag kontakta postnord/tullverket och se hur de tänkte?

Skrivet av reverend benny:

Vårt att säga innan du kontaktat postnord och dom berättat hur dom räknar.
Men spontant så känns det som att ca 350-400 kronor plus postens avgift känns mer rimligt.
Men dom kanske räknar moms på frakten också.

Sen kanske posten räknar marknadsvärde eller liknande, det lär ju inte vara första gången folk skriver ner värdet för att få ner momsen på varor tänker jag.

Men runt 500 för hela kalaset låter mer rimligt i mina öron (moms + avgift) utan att veta alls hur posten räknat

det är moms på fraktavgiften.

momsen på kortet+frakten borde varit 401.75:- har för mig elektronik har 25% momssats. så 390,25:- är tullavgiften och postmords avgift av de totala 792:-

vilket låter rätt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det sällan prisvärt att köpa saker från utanför EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Hej

Jag köpte ett begagnat quadro kort på ebay från en säljare i Australien nyligen för 247 AUD (1607 kr) . 207 AUD slutade auktionen på, 40 AUD kostade det att skicka hit.

Igår fick jag ett brev om att postnord vill att jag ska betala 667 kr för Tullverkets avgifter samt 125 för kr för PostNord avgifter, sammanlagt 792 dvs. Över hälften av vad säljaren satt att varan är värd när hon skickade den (207 AUD = 1355 kr)

Känns detta rimligt? Jag har köpt mkt från USA och Kina tidigare men aldrig åkt på att behöva betala över 50% av varans värde.

Är det verkliga så det ska gå till? Eller bör jag kontakta postnord/tullverket och se hur de tänkte?

Jag köpte en musmatta från ARTISAN och den var fan inte billig heller. Tror jag gav totalt 700-800 sek för den Den var dock värd varje krona.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Inaktiv

Köpte ett skin från dbrand.com för 18 dollar. Fick 275 kr i Postnords avgifter...

Permalänk
Medlem

Nej, det är ingen tull på grafikkort. Varan är feldeklarerad, du kan begära rättelse i efterhand om inte Postnord vill ändra deklarationen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej, det är ingen tull på grafikkort. Varan är feldeklarerad, du kan begära rättelse i efterhand om inte Postnord vill ändra deklarationen.

är typ helt hundra på att det är tullavgift för elektronik över 1600:- oavsett om det är ett grafikkort eller annan elektronik.

hade det gått på under 1600:- med frakten hade han sluppit tullavgiften men fortfarande fått betala momsen (25%) och postnords avgift så runt 500:- totalt isf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är typ helt hundra på att det är tullavgift för elektronik över 1600:- oavsett om det är ett grafikkort eller annan elektronik.

hade det gått på under 1600:- med frakten hade han sluppit tullavgiften men fortfarande fått betala momsen (25%) och postnords avgift så runt 500:- totalt isf.

Det är noll tull som i ingen eller noll procent tullsats i det här fallet. Varukoden för grafikkort är 8471800000, och precis som de flesta datordelar och tillbehör så är det ingen tullsats.

Permalänk

Det verkar ha brunnit i huvudet hos tullen/postnord efter kina/wish incidenten.

Är med i några grupper på fejan där folk beställer delar till sina amerikanare från staterna och oftast är avgifterna nästan 200% av varans värde.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Liten uppdateringm jag har inte kontaktat tullverket än men de har själv satt varans värde till 400 AUD runt 2600 kr. Ska bli intressant att höra hur de uppskattat det värdet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Liten uppdateringm jag har inte kontaktat tullverket än men de har själv satt varans värde till 400 AUD runt 2600 kr. Ska bli intressant att höra hur de uppskattat det värdet.

Tullverket har inget att göra med tulldeklarationen, vad visar bilderna från Postnord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tullverket har inget att göra med tulldeklarationen, vad visar bilderna från Postnord?

Det fanns inga bilder eller länk till nån site där jag kunde se några bilder, allt jag fått från postnord är en "Avi Brevförsändelse från utlandet" där de specar vem det är ifrån, hur mkt tullverkets avgifter är samt postnords avgifter.

Du har rätt det är jag som missförstått, det är säljaren som satt värdet till 400 AUD... Trots att jag mailade henne och frågade vad hon satte varans värde till, och då skrev hon "It was only 250aud" och även det var 50 AUD för mkt. She screwed me typ.

Aja det är inte mkt att gråta över, jag har hämtat kortet och det fungerar fint och jag kommer lämna en dålig recension på köpet på ebay. Och om hon vill disputa recensionen så kommer jag bestrida tillbaka.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det fanns inga bilder eller länk till nån site där jag kunde se några bilder, allt jag fått från postnord är en "Avi Brevförsändelse från utlandet" där de specar vem det är ifrån, hur mkt tullverkets avgifter är samt postnords avgifter.

Du har rätt det är jag som missförstått, det är säljaren som satt värdet till 400 AUD... Trots att jag mailade henne och frågade, och då skrev hon "It was only 250aud". She screwed me typ.

Gå in på moms.postnord.se så ska bilderna dyka upp där, eller så kan du begära de via deras supportfunktion. Dvs du kan gå in på moms.postnord.se, och om bilderna inte dyker upp efter du angett dina uppgifter där så trycker du på Kundservice > Kontakta oss > Fråga om importförsändelse och beskriver ärendet.

Postnord tar bilder på varenda paket. Du behöver ju titta på det för att veta om Postnord har deklarerat vad som stod på paketet eller inte, ibland så skriver de fel eftersom det är en manuell rutin.

Har du redan betalat ska du vända dig till Tullverket, men för att göra det behöver du begära ut tull-id och varupostnummer från Postnord först. De kan ompröva och betala tillbaka momsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Aja det är inte mkt att gråta över, jag har hämtat kortet och det fungerar fint och jag kommer lämna en dålig recension på köpet på ebay. Och om hon vill disputa recensionen så kommer jag bestrida tillbaka.

Har du hämtat kortet så vet du ju vad CN22-deklerationen sa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du hämtat kortet så vet du ju vad CN22-deklerationen sa?

Ja 400 AUD om det var värdet du tänkte på? Fast det är en CN23 deklaration, dock vet jag inte skillnaden.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ja 400 AUD om det var värdet du tänkte på?

Taskigt av säljaren att skriva fel, begär tull-id och varupostnummer av Postnord så kan du skicka in en omprövning till Tullverket och få tillbaka momsen som sagt.

Permalänk
Inaktiv

Då du ligger precis över 1600kr får du tyvärr den höga importavgiften.
Du skulle budat under 1600kr inkl frakt.

Då skulle du klarat dig med +75kr inkl. moms till posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Då du ligger precis över 1600kr då får du tyvärr den höga importavgiften.
Du skulle budat under 1600kr inkl frakt.

125 kr speditionsavgift blir det vilket som, men momsen bör bara vara ca 412 kr – inte 667 kr som det blev med det uppskrivna värdet. Ompröva och han kan få tillbaka ca 255 kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

125 kr speditionsavgift blir det vilket som, men momsen bör bara vara ca 412 kr – inte 667 kr som det blev med det uppskrivna värdet. Ompröva och han kan få tillbaka ca 255 kr.

Men är det inte något med att de kollar värdet vad den kostar här och sedan räknar ut moms och skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Men är det inte något med att de kollar värdet vad den kostar här och sedan räknar ut moms och skatt.

De går efter tulldeklarationen som avsändaren fyllt i.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

De går efter tulldeklarationen som avsändaren fyllt i.

@Petterk

Nej, öppnar de paketet så kollar de vad varan kostar här.
De kan ju deklarera att varan kostar 5kr men kostar 5000kr.

Det skulle vara som rena julafton, det fattar du väl själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Petterk

Nej, öppnar de paketet så kollar de vad varan kostar här.
De kan ju deklarera att varan kostar 5kr men kostar 5000kr.

Det skulle vara som rena julafton, det fattar du väl själv?

Postnord öppnar inga paket.

Öppnar tullen paketet så är det fortfarande den som importerar som ska redovisa vad varan kostade, det händer i princip aldrig däremot.

I det här fallet har de gått på tulldeklarationen ifylld av säljaren. Det är säljaren som skrivit upp värdet, TS har lagt in en bild på tulldeklarationen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Taskigt av säljaren att skriva fel, begär tull-id och varupostnummer av Postnord så kan du skicka in en omprövning till Tullverket och få tillbaka momsen som sagt.

Tackar, yes ska göra det. Tack för bra info.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Postnord öppnar inga paket.

Öppnar tullen paketet så är det fortfarande den som importerar som ska redovisa vad varan kostade, det händer i princip aldrig däremot.

I det här fallet har de gått på tulldeklarationen ifylld av säljaren. Det är säljaren som skrivit upp värdet, TS har lagt in en bild på tulldeklarationen nu.

Det där med att importeraren ska redovisa vad varan kostade, det hände mig när jag fick en försändelse med TNT för 5-6 år sedan. De ville att jag skulle skicka in kvitto på vad varan kostade, så det kan hända

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där med att importeraren ska redovisa vad varan kostade, det hände mig när jag fick en försändelse med TNT för 5-6 år sedan. De ville att jag skulle skicka in kvitto på vad varan kostade, så det kan hända

Det händer betydligt oftare än att Tullverket öppnar försändelsen

Är det oklart vad varan är värd, så kommer såklart den som hjälper dig att importdeklarera (speditören) att fråga efter uppgifterna de behöver. Postnord har inte riktigt tid att göra detta däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det händer betydligt oftare än att Tullverket öppnar försändelsen

Är det oklart vad varan är värd, så kommer såklart den som hjälper dig att importdeklarera (speditören) att fråga efter uppgifterna de behöver. Postnord har inte riktigt tid att göra detta däremot.

I mitt fall hade faktiskt försändelsen också blivit öppnad, för den hade tejp från Tullverket, så det blev både och i mitt fall. Men ja, PostNord verkar inte begära kvitto eller liknande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig