Internet dör efter ca 2 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokiee:

Är så kass på just sånt här, hur ser jag det bäst?

https://sv.lmgtfy.com/?q=find+the+event+log&p=1

Under windows log så ser du "application" och "system".
Kolla vad som händer vid tiden när internet dör på din klient.

Permalänk
Medlem

Du har ingen knäpp strömsparfunktion iklickad? Som att nätverkskortet skall gå ner i sömnläge?

Kontrollpanelen
Energialternativ
Ändra avancerade inställningar

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Överhettning kan ju vara en faktor, jag försökte sätta min router under mitt bord, och först så låg den lite för nära bordet så ALL ventilation är borta, och bordet blev till och med varmt på ovansida (det blir det iofs fortfarande...) och vipps så fick den starta om sig exakt varje halvtimma eller så xD

Men det löste sig ju bara genom att låta den hänga lite lägre ner

Hur kan överhettning vara en faktor om resten av prylarna som använder internet fortsätter att fungera och bara EN klient dör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hur kan överhettning vara en faktor om resten av prylarna som använder internet fortsätter att fungera och bara EN klient dör?

My bad, läste inte hela tråden Men ibland kan ju wifi dö men nätet funkar osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sokiee:

Finns det något annat som kan orsaka det?
Tänker om det finns någon annan inställning som går att se över?

Ska jag logga in på ComHems router och se över där ?

Du kan ju kolla om det finns någon info om lånetider där, de anges normalt sett i sekunder så 2 timmar blir 7200 sekunder.

Skrivet av reverend benny:

Ok, grundläggande felsökning 1A.

Vad säger eventloggen i windows när du tappar internetkontakt?

Eftersom alla andra enheter fortsätter och fundera så bör det vara ett klientproblem.
Kolla eventloggen och tiden då det händer, där bör du få en god ide om vad som ställer till det.

Appropå grundläggande felsökning så skulle det gå att köra datorn via en livelinux och se vad som händer, att köra linuxen gör ju att man utesluter påverkan av fel i win installationen i datorn, funkar det i linux så vet man att man har nån typ av mjukvarufel i win, funkar det inte heller i linux så är felet mest troligt utanför datorn eller så är det ett hårdvarufel.

En livelinux är ett bra verktyg för att felsöka och funkar det bra med linuxen så ha man konstaterat att det är mjukvaruproblem och då kan man börja jäklas på allvar med att reparera eller installera om win beroende på hur tålmodig men är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju kolla om det finns någon info om lånetider där, de anges normalt sett i sekunder så 2 timmar blir 7200 sekunder.

Appropå grundläggande felsökning så skulle det gå att köra datorn via en livelinux och se vad som händer, att köra linuxen gör ju att man utesluter påverkan av fel i win installationen i datorn, funkar det i linux så vet man att man har nån typ av mjukvarufel i win, funkar det inte heller i linux så är felet mest troligt utanför datorn eller så är det ett hårdvarufel.

En livelinux är ett bra verktyg för att felsöka och funkar det bra med linuxen så ha man konstaterat att det är mjukvaruproblem och då kan man börja jäklas på allvar med att reparera eller installera om win beroende på hur tålmodig men är.

Varför hålla på med en massa extra saker som livelinux när det mest grundläggande man bör börja med finns precis framför ögonen och i systemet, kolla eventloggen. Den brukar ge oerhört bra info om vad det är som är fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av reverend benny:

Varför hålla på med en massa extra saker som livelinux när det mest grundläggande man bör börja med finns precis framför ögonen och i systemet, kolla eventloggen. Den brukar ge oerhört bra info om vad det är som är fel.

Nja, den behöver tolkas också och sedan så är det ofta så att enklaste sättet att reparera win är att installera om det för det är oftast väldigt svårt att åtgärda problem för någon som inte jobbar med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har du provat att koppla in datorn trådat till din router från ComHem, kvarstår problemet då?

Permalänk
Medlem

@Bengan999: Yes, trådat och trådlöst i både Asus och ComHem routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokiee:

@Bengan999: Yes, trådat och trådlöst i både Asus och ComHem routern

som gaffe föreslog, det "enklaste" och snabbaste sättet för att avgöra om det är hw eller sw är att boota ifrån en skiva/usbminne med vilken livecd som helst ex ubuntu. Eftersom felet kommer efter 2h och är konsekvent så är det enkelt att se om det löser problemet. Jag tvivlar på hw fel då det händer både för wlan och lan. Men bra att testa iaf. Om felet är borta så är det något sw på din dator (med största sannolikhet) och steget där sen är att ex kolla loggarna om du ser något där. Eller om du inte har viktiga saker på datorn så ominstallera.
Uppkommer felet igen efter ominstallation så är det något 3e part du installerat som orsaker det. Troligen AV program brukar inte vara helt oskyldiga Prova att köra en "ipconfig /all" när det fungerar och sedan igen när det inte fungerar. Posta gärna infon här då. Så kan vi se om det är något från din router som påverkar eller något annat i nätet som fuckar.

Visa signatur

.

Permalänk

Inte Windows som muppar sig med denna inställningen?

bocka ur den översta och testkör.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

som gaffe föreslog, det "enklaste" och snabbaste sättet för att avgöra om det är hw eller sw är att boota ifrån en skiva/usbminne med vilken livecd som helst ex ubuntu. Eftersom felet kommer efter 2h och är konsekvent så är det enkelt att se om det löser problemet. Jag tvivlar på hw fel då det händer både för wlan och lan. Men bra att testa iaf. Om felet är borta så är det något sw på din dator (med största sannolikhet) och steget där sen är att ex kolla loggarna om du ser något där. Eller om du inte har viktiga saker på datorn så ominstallera.
Uppkommer felet igen efter ominstallation så är det något 3e part du installerat som orsaker det. Troligen AV program brukar inte vara helt oskyldiga Prova att köra en "ipconfig /all" när det fungerar och sedan igen när det inte fungerar. Posta gärna infon här då. Så kan vi se om det är något från din router som påverkar eller något annat i nätet som fuckar.

Skrivet av adfactory:

Inte Windows som muppar sig med denna inställningen?
https://i.imgur.com/lCMiHjW.jpg

bocka ur den översta och testkör.

Hm, tack för alla tips!

Är på jobbet men ska kika på alla tips så fort jag kommer hem!
Hur gör man t.ex. med ubuntu om jag nu ska testa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokiee:

Hm, tack för alla tips!

Är på jobbet men ska kika på alla tips så fort jag kommer hem!
Hur gör man t.ex. med ubuntu om jag nu ska testa det?

Har du CD spelare så är det absolut enklast. Men principen är densamma för usb också. Ladda hem ison på www.ubuntu.com Det står livecd också, när du laddat hem den så antingen bränner du ison på en skiva eller så använder du ex rufus eller w32imgburn (osäker på namnet) och väljer samma iso men mål usbminne istället för cd. Sen bootar du upp datorn med skiva/minne i. Du kan behöva ändra i bios ev trycka på någon Fx tangent för att få upp s k bootmeny. Det är i detta steg det kan vara enklare med cd då den i princip är standard att boota före din systemdisk så man behöver inte ändra på något.

Sen bootar den upp OSet via skiva/minne och väl inne så kan du surfa å greja precis som vanligt. Du kan dock inte installera saker å spara saker då allt körs från skiva. Så låt det vara igång en stund och se om felet uppkommer igen. I linux skriver du "ifconfig" istället för "ipconfig" i windows.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ta en ny disk, gör en ren installation av Windows och kolla om det lirar mer än 2h.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, den behöver tolkas också och sedan så är det ofta så att enklaste sättet att reparera win är att installera om det för det är oftast väldigt svårt att åtgärda problem för någon som inte jobbar med det.

Och vad har du lärt dig av det? Ingenting.
Du kanske tom lägger på programvara eller gör dom saker som skapar felet igen och är tillbaka på ruta 1.

Du kan googla det mesta i event viewern och få bra svar och förslag på vad man ska göra och så får man lära sig lite mer om sin dator och felsökning, något som man kommer ha gott av framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokiee:

Hm, tack för alla tips!

Är på jobbet men ska kika på alla tips så fort jag kommer hem!
Hur gör man t.ex. med ubuntu om jag nu ska testa det?

Istället för att du försöker lära dig Ubuntu och behöver vänta i två timmar så börja med event loggen som är inbyggd i windows.
Det är inte speciellt svårt och då allt loggas så kan du titta tillbaka när saker händer.

De saker som dyker upp går allt som oftast att googla.

Om det nu är så att loggarna på din dator inte visar något så kan du gå till steg två och börja mecka med Ubuntu och diverse andra verktyg.

Självklart är det lättaste att installera om hela datorn, men vad har du lärt dig då? Ingenting.

Permalänk
Medlem

Sen är dessa på/av:

[ ]Reduce link speed during system idle
[X] Ultra Low Power Mode when cable is disconnected

[ ] Wake on Link Settings

Permalänk
Medlem

@reverend benny:

Så här ser eventlogen ut vid den tidpunkten.

Permalänk
Medlem

@Sokiee:

Bra felsökt, här ser vi att något verkar hända med ditt närverkskort.
Eventet ovan E1dexpress, vad säger det eventet ?

Det brukar vara något i stil med att "network disconnected" gissar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@Sokiee:

Bra felsökt, här ser vi att något verkar hända med ditt närverkskort.
Eventet ovan E1dexpress, vad säger det eventet ?

Det brukar vara något i stil med att "network disconnected" gissar jag?

Yes du har rätt :

Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
Network link is disconnected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokiee:

https://i.imgur.com/UG11s1L.png

Sen är dessa på/av:

[ ]Reduce link speed during system idle
[X] Ultra Low Power Mode when cable is disconnected

[ ] Wake on Link Settings

Du kan bocka ur allt det där känns det som, osäker på om det kommer göra någon skillnad dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokiee:

Yes du har rätt :

Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
Network link is disconnected.

Kan du ta ett screenshot på eventen före detta händer, de tidigare 20 eventen eller liknande.
Och om du kollar applikationsloggen vid samma tid, vad säger den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kan du ta ett screenshot på eventen före detta händer, de tidigare 20 eventen eller liknande.
Och om du kollar applikationsloggen vid samma tid, vad säger den?

Verkar vara lite som händer

Permalänk
Medlem

jag skulle med säga att det är din asus, haft flera där minnet tagit slut vid stream med hög bittrate, nu säger du dock att du har samma problem med komhems router, förvisso har jag sett det problemet på deras modeller med. Men låt oss säga att problemet inte är där, hur streamar du? gör du det i webbläsaren typ chrome? är det via leagal eller icke legala källor, hur mycket ram har du i datorn? ansluter du trådlöst eller med kabel? om trådlöst, blir det samma sak med kabel? om via Chrome testa med firefox i stället.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

byt till statiskt ip ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@aragon:

Kör från OBS till Twitch.

Har testat med bitrate från 2000-4500 och märker ingen skillnad.

Sitter på 32GB ram

Och jag kört trådat

Permalänk
Medlem

@Sokiee: testa att sänka till 500-1000kbps för att se om det fungera längre,
har du testat att byta kabel mellan dato och router, är kabeln knäckt eller klämd eller att det är dålig kontakt i uttaget eller kontakten kan ge anslutningsproblem under stadigvarande dataström tex hade jag inga problem att flytta 1gig till nasen, men när jag flyttade 3 gig eller mer så tappade datorn anslutningen till nasen och jag var tvungen att starta om eller inaktivera nätverkskortet och aktivera det igen. problemet var dålig kontakt i en rj45.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kan du ta ett screenshot på eventen före detta händer, de tidigare 20 eventen eller liknande.
Och om du kollar applikationsloggen vid samma tid, vad säger den?

Såg även det här nu.
Loggat in på ComHems router, här finns saker som t.ex. DHCP RENVEW Warning osv.

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara någon app som körs just då.

I eventloggen för system så finns det ett event 16:36:09 som är ett informations event, event id 32.
Vad står det där?

En annan viktig fråga, när började dessa problem?
Har det varit sedan datorn var ny eller när började det? Kommer du ihåg om du installerat eller uppdaterat program eller OS (t.ex. Win10 1903)?

Permalänk
Medlem

@reverend benny:

Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
Network link has been established at 1Gbps full duplex.