Permalänk
Medlem

Bevisa spoltjut från TV

Tjena!

Jag har nu levt med en tv i nästan ett år, som har förskräckligt spoltjut. Flickvännen kan inte höra det alls medan det verkligen skär i öronen för mig. Jag kontaktade Philips-supporten under hösten 2018 men hade problem att få svar på mina mails. Den här veckan fick jag nog och bestämde mig för att försöka kontakta dom igen och fick svar direkt!
De vill att jag ska spela in spoltjutet så att jag kan bevisa det för dom, men ljudet ligger på en så hög frekvens att jag inte vet hur jag snyggt ska kunna dokumentera det. Kan man använda någon sorts app eller liknande som tydligt kan visa spoltjutet? Jag är tveksam till att spoltjutet skulle kunna höras genom en normal videoinspelning.

Tack på förhand!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Tinnitus?

*edit*

Är det så att bara du upplever spolljudet (din flickvän hör inget) så skulle jag snabgtr säga att detta inte är ett reklamationsärende.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Bildexpert 📺

@Holmfrid: Det finns telefonappar – använder inga själv dock – som fungerar som en spektrumanalysator för ljud och som kanske skulle kunna identifiera vilken frekvens det ligger på. Förutsatt att appen i fråga och inte minst micken i telefonen plockar upp ljudet.

Testa att stänga av Ambilight om du har det på och se ifall tjutet försvinner.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Valonen:

Tinnitus?

*edit*

Är det så att bara du upplever spolljudet (din flickvän hör inget) så skulle jag snabgtr säga att detta inte är ett reklamationsärende.

Knepig teori...
Hörsel mognar ungefär lika bra som ett fallet äpple i solen.

Blir generellt ofta sämre med åldern och vem som helst kan skada hörseln bara genom att vara oförsiktig med sina öron.
Knappast ovanligt att en, men inte den andra kan höra ett högfrekvent ljud.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju prova att spela in ljudet med datorn i stället för telefonen för telefoner brukar inte ha särskilt bra möjligheter att spela in diskantljud pga de mått de har, de har en väldigt stor baffel på mikrofpnen (hela skärmytan) som kan att ge upphov till problem.
Lyssna sedan på insprlningen om du hör ljudet på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Tinnitus?

*edit*

Är det så att bara du upplever spolljudet (din flickvän hör inget) så skulle jag snabgtr säga att detta inte är ett reklamationsärende.

Som @Allexz säger så degraderas hörseln med åldern och hastigheten på degraderingen varierar kraftigt beroende på vilka ljudmiljöer man vistas i.

Får några år sedan kom ju det här "mosquitoljudet" som affärsinnehavare spelade upp för att hålla borta ungdomar då de stördes väldigt av det högfrekventa ljudet medan äldre personer inte alls hörde det. Det fanns också ringsignaler på samma tema men riktade mot just ungdomar så att deras lärare inte skulle höra deras telefoner och liknande.

Permalänk
Medlem

Riktigt svårt utan en vettig mikrofon, trots att jag jobbat med buller och vid tester så har dom sagt att dom höga frekvenserna försvunnit lite för mig, så reagerar jag på en gång när man sitter på nått kontor och ventilationen på något vis lyckas göra ifrån sig ett ljud på 25000 hz eller något (PIPANDE IAF!)

När mina högtalare började spöka så hade jag dock en Blue Yeti kopplad direkt till den och då lyckades jag ju spela in ljudet, fick byta upp mig till ett par andra högtalare men mina gamla kommer säljas ändå, efter som få andra kunde höra det xD

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på mikrofoner från Røde, och de verkar generellt ha ett omfång på 20-20 000 Hz. Och då klarar de förmodligen av mer än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju prova att spela in ljudet med datorn i stället för telefonen för telefoner brukar inte ha särskilt bra möjligheter att spela in diskantljud pga de mått de har, de har en väldigt stor baffel på mikrofpnen (hela skärmytan) som kan att ge upphov till problem.
Lyssna sedan på insprlningen om du hör ljudet på den.

Utöver detta så brukar mikrofoner anpassas efter ändamålet om de har ett specifikt användningsområde. mikrofonen på en mobil är tänkt att användas för tal (ca 100 till 8.000 Hz) och därför används ofta filter för att filtrera bort andra ljud som antas vara oväsen och diverse bakgrundsljud som du inte vill ta upp med mikrofonen.

det kan nog vara en bra idé att använda en separat mic.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Riktigt svårt utan en vettig mikrofon, trots att jag jobbat med buller och vid tester så har dom sagt att dom höga frekvenserna försvunnit lite för mig, så reagerar jag på en gång när man sitter på nått kontor och ventilationen på något vis lyckas göra ifrån sig ett ljud på 25000 hz eller något (PIPANDE IAF!)

När mina högtalare började spöka så hade jag dock en Blue Yeti kopplad direkt till den och då lyckades jag ju spela in ljudet, fick byta upp mig till ett par andra högtalare men mina gamla kommer säljas ändå, efter som få andra kunde höra det xD

Skrivet av hakro807:

Kollade lite snabbt på mikrofoner från Røde, och de verkar generellt ha ett omfång på 20-20 000 Hz. Och då klarar de förmodligen av mer än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Earthworks har bra mikrofoner om man ska mäta/spela in högfrekvent ljud som inte är "rena ultraljud" utan tänk högkvalitativa högtalarmätningar och bra inspelningar men det är ju inte direkt billigt att skaffa sånt, jag drömmer lite om att en dag ha ett par M50.
3Hz – 50kHz flat frequency response
Handles up to 140dB SPL without distortion

https://earthworksaudio.com/products/microphones/measurement-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Tinnitus?

*edit*

Är det så att bara du upplever spolljudet (din flickvän hör inget) så skulle jag snabgtr säga att detta inte är ett reklamationsärende.

Har märkt att sambon heller inte uppfattar högfrekventa ljud, har själv tinnitus också men kan lätt avgöra om det är det eller något annat.

Själv är jag otroligt känsligt mot tjut av alla slag och det triggar alltid efter ett tag tinnitus, samtidigt märker tjejen inte ett skit.

TS måste nog skaffa något att mäta med oavsett, finns ju risk att de som tar emot apparaten är halvdöva och inte hör ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Knepig teori...
Hörsel mognar ungefär lika bra som ett fallet äpple i solen.

Blir generellt ofta sämre med åldern och vem som helst kan skada hörseln bara genom att vara oförsiktig med sina öron.
Knappast ovanligt att en, men inte den andra kan höra ett högfrekvent ljud.

Skrivet av snajk:

Som @Allexz säger så degraderas hörseln med åldern och hastigheten på degraderingen varierar kraftigt beroende på vilka ljudmiljöer man vistas i.

Får några år sedan kom ju det här "mosquitoljudet" som affärsinnehavare spelade upp för att hålla borta ungdomar då de stördes väldigt av det högfrekventa ljudet medan äldre personer inte alls hörde det. Det fanns också ringsignaler på samma tema men riktade mot just ungdomar så att deras lärare inte skulle höra deras telefoner och liknande.

Skrivet av GuuFi:

Har märkt att sambon heller inte uppfattar högfrekventa ljud, har själv tinnitus också men kan lätt avgöra om det är det eller något annat.

Själv är jag otroligt känsligt mot tjut av alla slag och det triggar alltid efter ett tag tinnitus, samtidigt märker tjejen inte ett skit.

TS måste nog skaffa något att mäta med oavsett, finns ju risk att de som tar emot apparaten är halvdöva och inte hör ljudet.

Håller med er alla och jag hoppas att TS kommer tillrätta med problemet om det går. Bra tips i tråden att använda något mätinstrument.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att TS hör ljud vid 20000 hz?

https://www.szynalski.com/tone-generator/

slutar höra vid runt 17000. 27 år gammal musiker med rätt trasiga öron och tinnitus xD. Beror säkert på hur man lyssnar och vilket ljudkort man har.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Tinnitus?

*edit*

Är det så att bara du upplever spolljudet (din flickvän hör inget) så skulle jag snabgtr säga att detta inte är ett reklamationsärende.

Vi har gjort blindtest där jag kan avgöra om TVn är på eller avstängd, genom att lyssna på det högljudda pipet. Det verkligen skär i öronen. Det är ingen inbillning. Jag har samma problem med tjutande telefonladdare också. Jäkligt jobbigt faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Holmfrid: Det finns telefonappar – använder inga själv dock – som fungerar som en spektrumanalysator för ljud och som kanske skulle kunna identifiera vilken frekvens det ligger på. Förutsatt att appen i fråga och inte minst micken i telefonen plockar upp ljudet.

Testa att stänga av Ambilight om du har det på och se ifall tjutet försvinner.

Tack! Ska testas ikväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

@Holmfrid: Bara nyfiken på en sak, menar du att du hör ljudet när tv är igång oberoende på volymen på tv eller hör du ljudet när ljudet är avstängt på tv:n?

en annan sak jag tänkte på, är tv med jordad kontakt?
har du då kollat att uttaget verkligen är jordat?

vet hos min svärfar kom det höga toner när han anslöt tv till ett icke jordat uttag när det skulle varit jordat,
samma sak när han använde en billig hdmi kabel mellan boxen och tv, vi satte på ferritkärnor/block på kablarna och ljudet försvann.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Holmfrid: Förstår att det måste vara jobbigt, var inte meningen att låta avfärdande i min första post. Hoppas du kommer tillrätta med detta eller åtminstone kunna ha elektronik hemma utan dessa ljud.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Känner igen det där, men samtidigt är det inget jag upplevt med moderna TV-apparater. Om det är en CRT med bildrör så reagerar även jag, eftersom det blir ett susande bakgrundsljud om ingen aktiv kanal är igång.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yonie:

Känner igen det där, men samtidigt är det inget jag upplevt med moderna TV-apparater. Om det är en CRT med bildrör så reagerar även jag, eftersom det blir ett susande bakgrundsljud om ingen aktiv kanal är igång.

I en crt enhet är det högspänningstransformatorn som brukar höras. https://en.wikipedia.org/wiki/Flyback_transformer
Men en plattskärm har ingen sådan men det kan ju vara nått i en switchad nätdel som hörs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att felsökning med dyra mikrofoner/analysinstrument ska vara upp till teknikern att utföra, och inte brukaren.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Hade samma med min gamla platt-tv från första generationen 1080p. Jag slutade helt spela, det gick liksom inte för att det tjöt så från TVn, precis som du säger - skärande ljud. Kändes mer än hördes.

Plussida, nu kan du häckla din flickvän att hon är gammal och på ruinens brant

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Holmfrid: Jag hade liknande problem på en gammal tv när den gick i standby så blinkar led'en och mellan blinken/mörk led är det ett högfrekvent ljud som typ är ohörbart (jag hörde det dagtid när jag vilar men inga andra, på nätterna blev det högt för min del, slutade alltid med att jag drog ur strömsladden då det skapade huvudvärk efter ett tag )

Hade tinnitus liknande problem under 15-20år men det berodde sannolikt inte på tinnitus, fick öron droppar och antibiotika etc så blev den saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Holmfrid: Förstår att det måste vara jobbigt, var inte meningen att låta avfärdande i min första post. Hoppas du kommer tillrätta med detta eller åtminstone kunna ha elektronik hemma utan dessa ljud.

Inga problem! Tack! ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg