Internet dör efter ca 2 timmar

Permalänk
Medlem

Internet dör efter ca 2 timmar

Tjena!

Tänkte kolla om någon har koll på vad felet kan va.

Har försökt att streama lite.
Allt flyter på bra och funkar som det ska, men efter ca 2 timmar så dörr internet.

Har testat diverse inställningar men inget verkar göra skillnad.
Någon som har haft samma problem eller kanske vet?

Permalänk
Medlem

Är det bara från din klient som uppkopplingen går ner eller när den går ner, är det totalstopp gällande trafiken, dvs ligger allt nere för alla klienter.
När det går ner, hur ser det ut på din router då?
Vad har du för utrustning, CPE, router, dator, OS osv.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Är det bara från din klient som uppkopplingen går ner eller när den går ner, är det totalstopp gällande trafiken, dvs ligger allt nere för alla klienter.
När det går ner, hur ser det ut på din router då?
Vad har du för utrustning, CPE, router, dator, OS osv.

Bara från min klient, när jag sedan startar om datorn så funkar det igen.

Kör Comhem och bryggat min Asus RT-N66U t via deras WiFI Hub C1.
Kör Windows 10, trådat till routern.

Permalänk
Medlem

om du känner på router/wifi är det varmt? Hade en N66u tidigare o den blev väldigt varm o det första som slutade funka bra var just Wifi.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

om du känner på router/wifi är det varmt? Hade en N66u tidigare o den blev väldigt varm o det första som slutade funka bra var just Wifi.

// LZ

Har inte blivit någon märkbart varmt när jag känt.
Har också testat med att bara köra via Com Hems router men det är samma problem.

Permalänk
Medlem

Logga in på din router och kolla loggen. Den kan eventuellt ge mer info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Logga in på din router och kolla loggen. Den kan eventuellt ge mer info.

Absolut!

Är på jobbet just nu men ska kika lite senare, vart hittar man loggen på Asus router? Är relativt ny på just Asus.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör kolla din dhcp lånetid, när halva den tiden har gått så ska lånet omförhandlas och funkar inte det så går lånetiden ut och du kan få problem som uppträder som om de alltid kommer efter en viss tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör kolla din dhcp lånetid, när halva den tiden har gått så ska lånet omförhandlas och funkar inte det så går lånetiden ut och du kan få problem som uppträder som om de alltid kommer efter en viss tid.

Ska kika på vad det står, har för mig att det såg bra ut i Asus routerns inställningar, men tänker det händer ju men både ComHems router och min?

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med Comhem för många år sedan, det visade sig vara att strömmadaptern till deras router (hade också bryggat) inte var stark nog. Känn på adaptern ifall den är varm, då kan det vara den som inte kan klämma ut tillräckligt.

Jag kontaktade Comhem och fick då en ny adapter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sokiee:

Ska kika på vad det står, har för mig att det såg bra ut i Asus routerns inställningar, men tänker det händer ju men både ComHems router och min?

Hur menar du nu, Comhem innebär väl att du har anslutningen via kabeltv och i använder deras modem före din egen router ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du möjligen Intel nätverkskrets i datorn och låter windows sköta drivrutinerna?
I så fall ladda ner från intel och installera dessa och stäng av att windows skall uppdatera drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Rimligtvis är det ngn mjukvara i din maskin som inte riktigt lirar som den ska.
Drivrutiner är en ganska enkel grej att kolla (hämta från chiptillverkarens websida)
En annan relativt enkel grej att testa är att dra en ren installation av Windows med bara precis det du behöver för att verifiera om problemet kvarstår eller är löst.

När det går ner, dör all din rafik då, kan du pinga 8.8.8.8 t.ex?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Rimligtvis är det ngn mjukvara i din maskin som inte riktigt lirar som den ska.
Drivrutiner är en ganska enkel grej att kolla (hämta från chiptillverkarens websida)
En annan relativt enkel grej att testa är att dra en ren installation av Windows med bara precis det du behöver för att verifiera om problemet kvarstår eller är löst.

När det går ner, dör all din rafik då, kan du pinga 8.8.8.8 t.ex?

Tänkte att sista utvägen är att formatera men lär hända ifall det inte slutar.
All trafik dör just då!

Permalänk
Medlem

Har nu testat en hel del.

DHCPs lånetid står på 86400.
Hittar ingen märkbart i loggen.
Varken ComHems eller Asus router är varm, inte heller strömadaptern.
Har uppdaterat allt.

Så sista utvägen kanske är att formatera?

Permalänk
Hedersmedlem

Min första tanke är KillerNic. Vad har du för moderkort i din dator?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokiee:

Har nu testat en hel del.

DHCPs lånetid står på 86400.
Hittar ingen märkbart i loggen.
Varken ComHems eller Asus router är varm, inte heller strömadaptern.
Har uppdaterat allt.

Så sista utvägen kanske är att formatera?

Hur länge har du din IP?
Tänkte om det är när den förnyar som det händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sokiee:

Långt ifrån tillräckligt för att kolla upp. Tillverkare och modell?

Som någon annan var inne på i tråden så gissar jag att problemet beror på någon drivrutin eller programvara som du använder när du streamar. Oavsett så tycker jag att du ska gå igenom och kolla så du kör de senaste versionerna av allt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Långt ifrån tillräckligt för att kolla upp. Tillverkare och modell?

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z370-A/

Det är det här från Asus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sokiee:

Har du ett Thunderbolt-kort installerat? Använder du det?

Du har i alla fall inget KillerNic, vilket är bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Skönt Nopp inget thunderbolt installerat!

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis hade liknande problem att Wifi droppade efter ett tag på våra Asus NT-16 routrar, visade sig att det var svullna kondensatorer. Efter byte fungerade båda routrarna fint, så det kan vara värt att öppna upp och kolla.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Hade med samma typ av problem med min Asus router (om jag inte minns fel, hade något problem med den), gjorde en fabriksåterställning på den så fungerade den bra. Testade med att uppdatera, körde olika firmwares etc, bytte även sladdar och annat, men var just fabriksåterställningen som fixade det. Kan vara värt att testa om du inte gjort detta än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramdac:

Jag och en kompis hade liknande problem att Wifi droppade efter ett tag på våra Asus NT-16 routrar, visade sig att det var svullna kondensatorer. Efter byte fungerade båda routrarna fint, så det kan vara värt att öppna upp och kolla.

Skrivet av Belsebull:

Hade med samma typ av problem med min Asus router (om jag inte minns fel, hade något problem med den), gjorde en fabriksåterställning på den så fungerade den bra. Testade med att uppdatera, körde olika firmwares etc, bytte även sladdar och annat, men var just fabriksåterställningen som fixade det. Kan vara värt att testa om du inte gjort detta än.

Kan vara så, dock tror jag inte det är problemet just nu.
Har som sagt testat och bara använda ComHems Router men samma problem återstår

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sokiee:

Har nu testat en hel del.

DHCPs lånetid står på 86400.
Hittar ingen märkbart i loggen.
Varken ComHems eller Asus router är varm, inte heller strömadaptern.
Har uppdaterat allt.

Så sista utvägen kanske är att formatera?

Ett dygn i lånetid, då bör inte det kunna ge nått problem som kommer efter 2 timmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett dygn i lånetid, då bör inte det kunna ge nått problem som kommer efter 2 timmar.

Finns det något annat som kan orsaka det?
Tänker om det finns någon annan inställning som går att se över?

Ska jag logga in på ComHems router och se över där ?

Permalänk
Medlem

Ok, grundläggande felsökning 1A.

Vad säger eventloggen i windows när du tappar internetkontakt?

Eftersom alla andra enheter fortsätter och fundera så bör det vara ett klientproblem.
Kolla eventloggen och tiden då det händer, där bör du få en god ide om vad som ställer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ok, grundläggande felsökning 1A.

Vad säger eventloggen i windows när du tappar internetkontakt?

Eftersom alla andra enheter fortsätter och fundera så bör det vara ett klientproblem.
Kolla eventloggen och tiden då det händer, där bör du få en god ide om vad som ställer till det.

Är så kass på just sånt här, hur ser jag det bäst?

Permalänk
Medlem

Överhettning kan ju vara en faktor, jag försökte sätta min router under mitt bord, och först så låg den lite för nära bordet så ALL ventilation är borta, och bordet blev till och med varmt på ovansida (det blir det iofs fortfarande...) och vipps så fick den starta om sig exakt varje halvtimma eller så xD

Men det löste sig ju bara genom att låta den hänga lite lägre ner