Permalänk

Tips på bra stolar!

Min AKracing har sett bättre dagar, hissen funkar inte och imitationslädret flagnar nått så förbannat. Dags för en ny känner jag. Vill helst undvika ikea och jyskskit men det kanske finns några "hidden gems" där. Känner att jag kan spendera en hyfsad summa eftersom det enda jag gör med mitt liv är att sitta framför denna plåtburk så letar efter något högkvalitativt och ergonomiskt. Runt 1-3 lök kanske?.. Någon som har några bra tips?

Tack på förhand ^^

Permalänk
Medlem

Dxracer Iron

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Försök hitta dig en begagnad Kinnarps på blocket från något kontor som ska flytta etc.
"Gaming"-stolar kommer inte i närheten av komforten.

Permalänk
Avstängd

1-3k är svårt att få någonting jättebra för. DX Racer och liknande är inte värt pengarna. Jag kan dock garantera är Jysks produkter är sämre än Ikeas.
Jag hade en DX Racer innan men stolen var för liten och dåligt stoppad, fick dessutom ont i ryggen av den. Nu sitter jag med en Ikea Alefjäll och föredrar den alla dagar i veckan. Skaffade även en Järvfjället som backup och jag kan bara anta att den skulle vara något mer optimal tack vare större ryggstöd.

Egentligen borde du satsa på en mer 'riktig' stol ala Kinnarps och dylik. Fast då får man ju gå upp i 10k klassen.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pxlrk:

Försök hitta dig en begagnad Kinnarps på blocket från något kontor som ska flytta etc.
"Gaming"-stolar kommer inte i närheten av komforten.

Jag gjorde detta och fick en sparsamt använd för 500:-

Har sett exemplar på diverse arbetsplatser som varit med 10-15 år utan att braka. Tillverkningsdatumet brukar du hitta på en lapp framtill under sätet på äldre stolar, min splojrans nya (tack chefen!) på jobbet har dock ingen lapp.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av pxlrk:

Försök hitta dig en begagnad Kinnarps på blocket från något kontor som ska flytta etc.
"Gaming"-stolar kommer inte i närheten av komforten.

Snicksnack. Hade en kinnarps för 15k och gick till en Dxracer King, för att sedan gå till Secretlabs Titan.
Sitter mycket skönare i Titan-stolen.
Däremot kommer livslängden förmodligen inte vara lika lång som en Kinnarps.
https://secretlab.eu/pages/2020#buy
Lite över budget, men helt klart värt det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Rekommenderar denna som jag kör, tycker komforten är grym och den dödar inte plånboken
Finns även med armstöd om man önskar, själv gillar jag utan bättre då armarna ligger på skrivbordet.

https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-gunnar...

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/291947-HyperX-Ruby-Gamin...

HyperX Ruby Gaming Chair 1.769 kr

Tycker den här verkar fin, Kanske värt en titt.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

Rekommenderar denna som jag kör, tycker komforten är grym och den dödar inte plånboken
Finns även med armstöd om man önskar, själv gillar jag utan bättre då armarna ligger på skrivbordet.

https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-gunnar...

Denna ser ju faktiskt finfin ut. Justerbar på alla ställen man vill ha. vill inte ha någon "gamingstol" så denna klipper jag till på. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pxlrk:

Försök hitta dig en begagnad Kinnarps på blocket från något kontor som ska flytta etc.
"Gaming"-stolar kommer inte i närheten av komforten.

Weird.
Jag har haft 2 Kinnarps bland annat.
Provsatt sen en https://www.komplett.se/product/1004936/gaming/gamingmobler/g... och köpte en därefter.

Denna passar min kroppsform 100% perfect, och är så förbannat mycket skönare att sitta länge i än Kinnarps stolarna jag haft.

Personligen avskyr jag ställbart nackstöd då det rör sig.
Ställbart svankstöd hade jag aldrig någon nytta av.

Så ja, för mig är komforten 100% bättre än Kinnarps.

Däremot håller jag med om att det är enklare att hitta en begagnad kinnarps mög för 500-1000kr så länge man inte är ute efter high end modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamlebeng:

Denna ser ju faktiskt finfin ut. Justerbar på alla ställen man vill ha. vill inte ha någon "gamingstol" så denna klipper jag till på. Tack för tipset!

10 års garanti på den med, så känns ju som ett bra köp!
Update om 10 år för att se hur komforten är

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pxlrk:

Försök hitta dig en begagnad Kinnarps på blocket från något kontor som ska flytta etc.
"Gaming"-stolar kommer inte i närheten av komforten.

Precis, gick till Kinnarps och provade några stolar. Bland de mest obekväma jag testat.

Sedan de på jobbet är värdelösa. Tacka vet jag DX Racer stolen som lindrade besväret med psoriasisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Precis, gick till Kinnarps och provade några stolar. Bland de mest obekväma jag testat.

Sedan de på jobbet är värdelösa. Tacka vet jag DX Racer stolen som lindrade besväret med psoriasisen.

Sambon har en dx racer och jag kinnarps, vi båda föredrar kinnarps pga alla inställningsmöjligheter.
Är stolen obekväm ställer du in den att bli bekväm, inte krångligare än så.

Permalänk
Skrivet av Gamlebeng:

Min AKracing har sett bättre dagar, hissen funkar inte och imitationslädret flagnar nått så förbannat. Dags för en ny känner jag. Vill helst undvika ikea och jyskskit men det kanske finns några "hidden gems" där. Känner att jag kan spendera en hyfsad summa eftersom det enda jag gör med mitt liv är att sitta framför denna plåtburk så letar efter något högkvalitativt och ergonomiskt. Runt 1-3 lök kanske?.. Någon som har några bra tips?

Tack på förhand ^^

Jag har gett Jysk en sista chans och köpt denna: https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-tamdrup...
Jag har nu haft den i ca ett halvår och stormtrivs! Bekväm, stabil och bra inställningsmöjligheter.
Bra om man vill ha en lite mer kontorsaktig look.

Kort beskrivning av varför det var sista chansen för Jysk:

Jag köpte en tilfällig kontorsstol på "rea" för 300:-... Jag satte mig i den efter montering och ryggstödet knäcktes av (jag vägde kanske 90kg då). Jag skar mig nästan på en vass kant som blev av knäckt plast. Tack vare jeans blev det ingen blodutgjutelse...

Jag reklamerade stolen och frågade personalen om de hade någon som inte knäcks. Blev rekommenderad en för 1000:- på "rea".
Den gick inte att montera pga. avsaknaden av monteringshål...
Åkte tillbaka med den och fick en ny. Den gick att montera, men man var tvungen att skruva åt sitsen en gång i veckan annars trillade skruvarna ur.

Meeeeeeen, som sagt är jag hittils nöjd med mitt senaste köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Jag har gett Jysk en sista chans och köpt denna: https://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-tamdrup...
Jag har nu haft den i ca ett halvår och stormtrivs! Bekväm, stabil och bra inställningsmöjligheter.
Bra om man vill ha en lite mer kontorsaktig look.

Kort beskrivning av varför det var sista chansen för Jysk:

Jag köpte en tilfällig kontorsstol på "rea" för 300:-... Jag satte mig i den efter montering och ryggstödet knäcktes av (jag vägde kanske 90kg då). Jag skar mig nästan på en vass kant som blev av knäckt plast. Tack vare jeans blev det ingen blodutgjutelse...

Jag reklamerade stolen och frågade personalen om de hade någon som inte knäcks. Blev rekommenderad en för 1000:- på "rea".
Den gick inte att montera pga. avsaknaden av monteringshål...
Åkte tillbaka med den och fick en ny. Den gick att montera, men man var tvungen att skruva åt sitsen en gång i veckan annars trillade skruvarna ur.

Meeeeeeen, som sagt är jag hittils nöjd med mitt senaste köp.

Denna kan jag verkligen inte rekommendera, hade den visserligen 2 år, men min rygg blev riktigt dålig av denne. Är 183 lång och kunde inte sitta med ryggen mot svanken om benen var 90 grader då den var för djup. Armstöden sitter väldigt brett så dessa gick inte använda heller 🤷‍♂️ mjuk att sitta i men fyllningen blir nedsutten. Köpte min på rea för 500 när det begav sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Sambon har en dx racer och jag kinnarps, vi båda föredrar kinnarps pga alla inställningsmöjligheter.
Är stolen obekväm ställer du in den att bli bekväm, inte krångligare än så.

Tror det var det säljaren försökte hjälpa till med de 20 min vi provade hit och dit med olika modeller.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla på secondhand, Myrorna, Stadsmissionen etc. Dom kan (t.ex.) ha skinnfåtöljer för under 500kr som både är bekvämare(?) och snyggare (smaksak) än någon datorstol. Man får ha tangentbordet i knät och musen bredvid på en pall/stol men man sitter jäkligt skönt.

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

Rekommenderar denna som jag kör, tycker komforten är grym och den dödar inte plånboken
Finns även med armstöd om man önskar, själv gillar jag utan bättre då armarna ligger på skrivbordet.

https://www.ikea.com/se/sv/p/jaervfjaellet-kontorsstol-gunnar...

Ah, denna ser rätt OK ut. Har en äldre Markus men ska nog kolla in denna då den även har (justerbart?) svankstöd.
Tack för tipset!

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Om du sitter länge framför dator, +5 timmar per dag skulle jag börja kika på en "riktig" kontorsstol istället. Dessa brukar vara oerhört mycket bättre för rygg, axlar, nacke än en "gamingstol" och håller enkelt +10 år.

Tips på bra stolar:

*RH logic 400
*RH extend 220
*Malmstolen
*Sverigestolen

Nackdelen är att samtliga är ganska dyra, +8000kr nya. Du kan däremot hitta begagnade för ett bra pris på runt 2000-3000kr, googla på begagnade kontorsmöbler så hittar du massa shoppar!

Köpte själv en RH Logic 400 i bra skick idag från Möbelmäklarna för 3000kr:
http://mobelmaklarna.se/produkt/logic-400/

Permalänk
Medlem

För den summan skulle jag spana in några "Ergonomic mesh chair" stolar på amazon.de, finns en hel uppsjö av dem som kostar mellan 130 - 250€ ungefär. Vad jag har sett så tycks de ge mest valuta för pengarna, väldigt bra inställningmöjligheter. Kina produkter så du får lite sämre byggkvalité än vad t.ex. motsvarande t.ex. Kinnarps stol har men du får samma ergonomi/justeringsmöjligheter och till typ 4x lägre pris.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@Gamlebeng: IKEA Markus

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk

Silvan (konkat nu?) och Jysk har jag gett upp på då de gett upp väldigt snabbt.

Ikeas stolar höll bättre, men jag vill också slå ett slag för en begagnad Kinnarp-stol, framförallt när det gäller hållbarhet och alla inställningar jag kunde göra på min så jag satt bekvämt. Och du kan hitta en sån stol för runt 500 kr som kostat 6-7000 ny.

Visa signatur

i7 2600 - Asus P8 Z77 V Pro - Corsair DDR3 2x8gb 1600mhz - Asus GTX 970 Turbo - SSD Samsung 850 Evo 250 gb + 4TB Seagate Barracuda - Chieftec 750w (okänd modell men 80+) Allt sitter i ett Aerocool ExtremEngine 3T och visas på en 27 tum Samsung 1080p 60hz

Permalänk
Medlem

Skulle säga som många andra, en begagnad Kinnarps eller en SecretLab stol

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Jag har haft Markus och fick satans ont i ryggen. Därefter köpte jag en riktig ergonomisk kontorsstol och har aldrig tittat tillbaka!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Har haft många stolar under årens lopp, tänkte att jag nu ska ta å testa en DXRacer King series och måste säga att jag är väldigt nöjd med den!

Permalänk
Medlem

@Gamlebeng: Köp versionen med armstöd! Gör så mycket för kroppen.

Permalänk
Skrivet av aabbcc:

Om du sitter länge framför dator, +5 timmar per dag skulle jag börja kika på en "riktig" kontorsstol istället. Dessa brukar vara oerhört mycket bättre för rygg, axlar, nacke än en "gamingstol" och håller enkelt +10 år.

Tips på bra stolar:

*RH logic 400
*RH extend 220
*Malmstolen
*Sverigestolen

Nackdelen är att samtliga är ganska dyra, +8000kr nya. Du kan däremot hitta begagnade för ett bra pris på runt 2000-3000kr, googla på begagnade kontorsmöbler så hittar du massa shoppar!

Köpte själv en RH Logic 400 i bra skick idag från Möbelmäklarna för 3000kr:
http://mobelmaklarna.se/produkt/logic-400/

Var den något att ha då?

Är på jakt efter stol också, då min DXRacer börjat ge mig förbannat ont i svanken...

Kikat på Secretlabs (men lång leveranstid och svårt med retur) eller vanliga kontorsstolar, aldrig dxracer igen.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Var den något att ha då?

Är på jakt efter stol också, då min DXRacer börjat ge mig förbannat ont i svanken...

Kikat på Secretlabs (men lång leveranstid och svårt med retur) eller vanliga kontorsstolar, aldrig dxracer igen.

Har suttit i rhstolar senaste 7 åren på jobbet, dem är fantastiska

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min första var en RH Logic 400, och den passade inte alls mig för att jag blev alltid så varm av någon anledning vid rumpan så jag köpte en Mirra 2 från Herman Miller. Älskar mesh!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Blev en Kinnarps Plus 8 för mig. Köpte hos soeco.se och hämtade i Dalby-Skåne.
(Dem har även lokal i Jönköping.)

3500kr inkl moms, ångtvättad och nya armstöd. Jävligt nöjd.

Sitter mkt bättre nu än med DXRacer.

Testade även RH Logic 400 & RH Extend 220. Helt okej.
Kinnarps var dock bättre i tygkvalité, komfort/ergonomi och funktion.

Kasta "Gamingstolarna" åt helvete o köp ordentlig stol. Jag borde gjort det mkt tidigare.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL