Acer Predator XN253QX får 240 Hz och 0,4 millisekunders responstid

Permalänk
Melding Plague

Acer Predator XN253QX får 240 Hz och 0,4 millisekunders responstid

Acers senaste spelskärm Predator XN253QX ser ut att vara den reaktionssnabba spelarens vän med bilduppdatering på 240 Hz och responstid på imponerande låga 0,4 millisekunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

TN och 1080p. Det går framåt ser jag

Undrar hur lång tid det kommer ta innan 4K är det nya 1080p? Jag har inte bråttom själv, men är nyfiken.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Upplösningen kan man väl leva med för spel, men TN-panel för 7000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beelzi:

Upplösningen kan man väl leva med för spel, men TN-panel för 7000kr?

Gränsfall upplösningsmässigt också skulle jag säga, men smaken är som baken. Har man vant sig vid 2560p+ så ser allt under det ut som skräp, IMO.

För många är det som artikeln säger viktigare med snabb respons men 7000 kr för en TN-panel som skalar bort ~2.8ms per frame jämfört med 144 Hz känns ju sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Responstid och uppdateringsfrekvens är självklart coolt. Men 7000kr för en TN panel med 1080p.... Njae... så coolt är det inte.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte intresserad personligen av denna skärmen, men om man tycker att 1080p och TN inte är ett alternativ 2019 så handlar det helt enkelt om prioriteringar. Kan lova er att CS-spelare världen över djupt inne i placeboträsket kom i brallan när de fick syn på denna

Permalänk
Medlem

Riktigt bra måste köpa 144 minst nästa upgrade kör 100 nu

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Ett ord, TN.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Responstid och uppdateringsfrekvens är självklart coolt. Men 7000kr för en TN panel med 1080p.... Njae... så coolt är det inte.

Håller med till fullo. Skulle inte köpa något som var mindre än 30” heller när det blir dax för uppgradering.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
99:e percentilen

Hur mycket säger dessa siffror, @Laxpudding?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hur mycket säger dessa siffror, @Laxpudding?

Detta vill jag också höra! Tror inte ett smack på siffror hit och dit förräns någon kunnig, exempelvis Thomas (som är bäst) har recenserat den. Responstiden säger ju i vanlig ordning antagligen inte särskilt mycket, utan det är ju input lag som räknas.

Permalänk
Medlem

TN, 1080p, 25", 7000kr?! Nej, absolut inte.
Är detta ens värdigt material för förstasidan?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

TN? Kräks lite i munnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Håller med till fullo. Skulle inte köpa något som var mindre än 30” heller när det blir dax för uppgradering.

Toppen! Du har i sådana fall inte funderat på att satsa på en 3840x2160 30" isp eller liknande när du pressar Forza horizon eller assassin's creed?

Mycket snack i tråden om hur onödigt det är med uppdateringsfrekvens/tn-hetsen. Därför undrar jag lite; Hur många är det här på Sweclockers som faktiskt lirar FPS på någon slags nivå öht? Då menar jag personer som pushar 2.2-2.4K+ på FaceIt och inte LEM i MM. Hur många av FPS-proffsen lirar på 30" 3840x2160? 27" 2560x1440? Svaret: Ingen vad jag vet på 30" och endast ett par stycken kör på 27".

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

TN, 1080p, 25", 7000kr?! Nej, absolut inte.
Är detta ens värdigt material för förstasidan?

Skrivet av HenrikM:

TN? Kräks lite i munnen

Det är ju ännu idag svårt att slå TN i responstid och många som spelar FPS-spel på högre nivå vill ha hög uppdateringsfrekvens med låg responstid och väljer därför ofta 1080p för att få högre fps.
Det är nog fortfarande fler än man tror som i första hand letar efter en skärm med 1080p, 240Hz, och sedan får det vara vilken panel som helst så länge den har låg responstid och är utan ghosting och andra problem som saboterar i snabba spel. Det är i princip bara TN-paneler som lyckas uppfylla dom kraven, och 1080p om du vill ha hög fps.

Helt klart en skärm riktad till hardcore gamers och i princip ingen annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Detta vill jag också höra! Tror inte ett smack på siffror hit och dit förräns någon kunnig, exempelvis Thomas (som är bäst) har recenserat den. Responstiden säger ju i vanlig ordning antagligen inte särskilt mycket, utan det är ju input lag som räknas.

TFTcentral är bäst dock då de faktiskt går djupt in på allt, finns ingen som rår på dom gällande skärm reviews. Inte heller någon jag litar på mer än just TFTcentral. Inget illa menat mot Laxisen, han är go och duktig. Men tftcentral reviews slår allt.

De har redan testat https://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_nitro_xf252q.htm med 0.3ms så man ser vad verkligheten säger.

offtopic: Alltid samma visa med Swecare "TN?!!! 1080p?!!!!. Det finns faktiskt väääääldigt många som vill ha 1080p, och snabb skärm för spel, och till detta vill man inte ha en jävla 30" heller.

Är det värt priset? upp till var och en.

Nitro XF252Q som är den snabbaste skärmen på marknaden idag går på 4790:-

Permalänk
Medlem

Känns som att det borde ha varit 5500 kr istället för rekommenderat pris på 6990 kr och då är jag ändå ganska givmild med tanke på Acer brukar prissätta sig i det billigaste laget medan ASUS är typ 500-1000 kr mer t.ex.. 7000 kr ger lite wtf känsla över det hela. Nåja de lär ju iallafall få organisatörer till CSGO, DOTA2 och LOL events köpa in en hel del av dessa nyare snabbare 240Hz panelerna men kanske de som blir de huvudsakliga kunderna.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Till alla som klagar på 1080;
Nämn ETT grafikkort som maxar ut denna skärm i ALLA spel!
Nämn ETT grafikkort som i 4K ens kommer i närheten av 240hz i något spel!
Upplösningen är helt rimlig i förhållande på uppdateringsfrekvensen.
240hz i 4K ligger 5-10 år bort. Kanske inte skärmarna, men beräkningskraften är långt bort.

Däremot ställer jag mig lite frågande kring responstiden. Som det låter i artikeln och några kommentarer i tråden, som att det perfekt för den som vill ha/har snabb reaktion?!?

Nu tror jag man missuppfattat poängen med responstid. Detta är tiden det tar för kristallerna att vrida sig. Visst, det ger en kortare inputlag, men 0,3ms, 1ms eller 10ms märks inte. Jag menar den totala inputlag'en ligger i bästa fall på 50ms, vad skulle då 49ms spela för roll? Nää, den snabba responstiden ger en skarpare bild, framförallt när uppdateringsfrekvensen går upp, dvs tiden där bilden får mer utrymme att "vila".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Till alla som klagar på 1080;
Nämn ETT grafikkort som maxar ut denna skärm i ALLA spel!
Nämn ETT grafikkort som i 4K ens kommer i närheten av 240hz i något spel!
Upplösningen är helt rimlig i förhållande på uppdateringsfrekvensen.
240hz i 4K ligger 5-10 år bort. Kanske inte skärmarna, men beräkningskraften är långt bort.

Däremot ställer jag mig lite frågande kring responstiden. Som det låter i artikeln och några kommentarer i tråden, som att det perfekt för den som vill ha/har snabb reaktion?!?

Nu tror jag man missuppfattat poängen med responstid. Detta är tiden det tar för kristallerna att vrida sig. Visst, det ger en kortare inputlag, men 0,3ms, 1ms eller 10ms märks inte. Jag menar den totala inputlag'en ligger i bästa fall på 50ms, vad skulle då 49ms spela för roll? Nää, den snabba responstiden ger en skarpare bild, framförallt när uppdateringsfrekvensen går upp, dvs tiden där bilden får mer utrymme att "vila".

Jag ställer mig istället frågande inför vad man ska med 240hz till. Sist jag hade chansen så märkte jag inte ens skillnad på 120hz vs 165hz. Och med en så saftig prislapp med.. Hmm vette fasen om det är värt.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Till alla som klagar på 1080;
Nämn ETT grafikkort som maxar ut denna skärm i ALLA spel!
Nämn ETT grafikkort som i 4K ens kommer i närheten av 240hz i något spel!
Upplösningen är helt rimlig i förhållande på uppdateringsfrekvensen.
240hz i 4K ligger 5-10 år bort. Kanske inte skärmarna, men beräkningskraften är långt bort.

Däremot ställer jag mig lite frågande kring responstiden. Som det låter i artikeln och några kommentarer i tråden, som att det perfekt för den som vill ha/har snabb reaktion?!?

Nu tror jag man missuppfattat poängen med responstid. Detta är tiden det tar för kristallerna att vrida sig. Visst, det ger en kortare inputlag, men 0,3ms, 1ms eller 10ms märks inte. Jag menar den totala inputlag'en ligger i bästa fall på 50ms, vad skulle då 49ms spela för roll? Nää, den snabba responstiden ger en skarpare bild, framförallt när uppdateringsfrekvensen går upp, dvs tiden där bilden får mer utrymme att "vila".

CRT ftw, 0ms input lag, 240 Hz. Får dock köra i upplösning 640x480, men vafan det är det värt!

Input lag är det som behöver jobbas på, men jag tror att det har börjat lite så smått, dock inte något som det finns bra specar på vad gäller skärmar (måste läsa recensioner, som inte heller ofta tar upp detta på något vetenskapligt vis). Skulle säga att jag fortfarande inte träffat på någon skärm som känns lika responsiv som en CRT gjorde. Men har inte testat nyare 240 Hz varianter heller, dessa kanske är framme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

TN och 1080p. Det går framåt ser jag

Undrar hur lång tid det kommer ta innan 4K är det nya 1080p? Jag har inte bråttom själv, men är nyfiken.

Att driva 1440p i >100 fps med ett 1080Ti är bara det rätt jobbigt.

4K kommer nog bli standard om 10 år. De flesta som spelar har inget intresse av något mer än 1080p och hög hertz idag.

Och högre upplösning innebär dyrare dator, hela tiden framöver.

Permalänk
Medlem

Vill se mer skärmar med 144Hz och 1440p med IPS!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Inaktiv

Verkar vara en väldigt fin skärm förutom att jag avskyr denna typ av skärmstativ. Hade även gärna sett den hade varit 22" istället för 25" eftersom jag tycker 22" passar bättre för 1080p och skjutspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Verkar vara en väldigt fin skärm förutom att jag avskyr denna typ av skärmstativ. Hade även gärna sett den hade varit 22" istället för 25" eftersom jag tycker 22" passar bättre för 1080p och skjutspel.

Går det inte att "skala" bort bilden eller vad man ska säga, så att man väljer t.ex 22'' så blir resterande på skärmen svart? Det gick på 2420t åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

@ClintBeastwood: Det kanske går men det är inget jag personligen vill göra. Men tycker ändå det verkar som en bra skärm (Top 3 för mig i alla fall)
edit: när du minskar till 22" så är ju förståss inte bilden längre 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@ClintBeastwood: Det kanske går men det är inget jag personligen vill göra. Men tycker ändå det verkar som en bra skärm (Top 3 för mig i alla fall)
edit: när du minskar till 22" så är ju förståss inte bilden längre 1920x1080

Jag tror faktiskt att 2420t kunde sänka storleken och behålla upplösningen men har inte kvar skärmen så kan inte direkt kolla. Det var den äldre modellen med 120Hz iaf.

Edit
https://www.144hzmonitors.com/reviews/benq-xl2420t-review/

Citat:

The Display Mode is yet another unique feature of the BenQ XL2420T gaming display. With it, you can swap between several custom screen resolution and aspect ratio combinations, such as the 4:3 of 17″ and 19″ screens, 16:9 of the 19″, 21.5″, 23″, and 24″ screens, and even 16:10 aspect ratio of a 22″ screen. Moreover, you can use the Smart Scaling feature and freely scale the resolution to any desirable amount.

Hittade vad jag pratade om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pixo:

Jag ställer mig istället frågande inför vad man ska med 240hz till. Sist jag hade chansen så märkte jag inte ens skillnad på 120hz vs 165hz. Och med en så saftig prislapp med.. Hmm vette fasen om det är värt.

Känns som att dylika argument går lite i cykler i takt med utvecklingen, även om det givetvis är helt subjektivt vad man själv upplever.
Inte allt för längesedan fanns det ändå folk som hävdade att "ögat ändå inte kunde se mer än 24/30 fps".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det några ggr förut men med min erfarenhet så ger strobing mer påtaglig nytta än hoppet från t.ex. 144Hz till 240Hz, behöver bara ha tillräckligt ljusstark panel som inte är ett problem med dagens paneler, kör min BenQ 240Hz i 36 ljusstyrka med BenQ Blur Reduction påsatt (tror 24-25 om jag minns rätt med det avstängt). Med 240Hz utan strobing så ger fortfarande något blur i TestUFO och med BenQ Blur Reduction och i redan 144Hz så ser det ut som UFOn har väldigt minimal blur när den rör sig om du har huvudet still men om du rör huvudet i takt med UFOn så är det 100% utan motion blur typ och ser lika tydlig ut som den skulle stå still.

Hoppas innerligt att de kommande 240Hz IPS panelerna stöder åtminstone 144Hz med ULMB/BenQ Blur Reduction aktiverat för det är vad jag själv kommer använda mestadels och det blir märkbar skillnad mellan hoppet från 120Hz som de allra flesta skärmar i dagsläget stöder max i ULMB läget till 144Hz+ (som endast 240Hz panelerna tycks klara av utan behöva hålla på med custom res inställningar). Visserligen får du inte lika låg input lag som om du kör 240Hz men jag tar hellre emot den betydligt förbättrade responstiden alla dar i veckan. Dessutom åtminstone på min 240Hz skärm så blir bildkvalitén något sämre i 240Hz än t.ex. 144Hz vilket syns nog litegrann i mätningarna i recensionerna också. Enligt mig är 144Hz+strobing bra sweetspot för spelande där du har så klara rörelser som möjligt kontra så bra bildkvalité som möjligt, viktigt förstås att panelens responstid är tillräckligt bra då det sätter mer press på panelens responstid då du kör med strobing, annars får du märkbara artefakter så hoppas också IPS panelerna kommer klara av det utan synliga bieffekter.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jag ställer mig istället frågande inför vad man ska med 240hz till. Sist jag hade chansen så märkte jag inte ens skillnad på 120hz vs 165hz. Och med en så saftig prislapp med.. Hmm vette fasen om det är värt.

Då är du uppenbarligen inte målgruppen för en sådan skärm, andra är

Permalänk

8bit TN enligt speccarna asså?

Det är betydligt trevligare än dom vanliga 6bit + dithering som man brukar få stå ut med i TN-skärmar.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!