Varför fungerar inte operatören TRE i många (alla?) operatörsfria mobiler?

Permalänk

Varför fungerar inte operatören TRE i många (alla?) operatörsfria mobiler?

Någon som har någon förklaring till varför inte operatören TRE fungerar i mobiler som inte är operatörslåsta till en specifik operatör dvs operatörsfria mobiler? Jag har sett det både i många svenska beg annonser på Tradera liksom på Ebay att de speciellt anger detta - operatörsfri, fungerar med alla nät utom TRE.

Fick bl a häromdagen ett SIM-kort av en granne som var utfärdat av WIFOG - som kör via TRE's nät - men inte funkade det inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vika mobiler skulle det vara som inte fungerar med Tre?
Vi har på företaget Tre som operatör och har nog under åren testat ett 50 tal mobiler.
Har inte haft några problem alls med någon mobil. Detta gäller även de användare som använt sina privata mobiler.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Vika mobiler skulle det vara som inte fungerar med Tre?
Vi har på företaget Tre som operatör och har nog under åren testat ett 50 tal mobiler.
Har inte haft några problem alls med någon mobil. Detta gäller även de användare som använt sina privata mobiler.

Jag köpte två mobiler på Tradera häromdagen och båda angavs som säljaren som "operatörsfria" men ingen av dem funkar med TRE (WIFOG).

Sony Ericsson K320i
Nokia 6230

Likaså vad jag med på budgivningen på en Sony Ericsson T230 + T290i men där uppgav säljaren att telefonerna "troligen inte" funkar på TRE's nät.

???

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan vara import telefoner som saknar något band som tre primärt nyttjar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Det låter jättekonstigt, min gissning är att det är operatörslåsta. Har haft mitt företagsabonnemang 3 i massvis av olika telefoner och märken. Som ovan angivet, säkert importtelefoner.

Har du prövat med andra simkort?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@elektronikfreak:
Men då är det enkelt. Tre har inget GSM/2G nät. Och de telefonerna du angett är GSM telefoner.

Från Tre's sida :
Med det sagt så kommer våra SIM-kort inte att fungera i en telefon som enbart har stöd för 2G/GSM utan i det fallet så behöver man använda ett SIM-kort från en operatör med stöd för den teknologin.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@elektronikfreak:
Men då är det enkelt. Tre har inget GSM/2G nät. Och de telefonerna du angett är GSM telefoner.

Från Tre's sida :
Med det sagt så kommer våra SIM-kort inte att fungera i en telefon som enbart har stöd för 2G/GSM utan i det fallet så behöver man använda ett SIM-kort från en operatör med stöd för den teknologin.

Detta måste vara anledningen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Tack för alla svar och positiv respons!

Så TRE erbjuder INTE 2G??? Då blir naturligtvis följdfrågan - är det några andra operatörer som inte idag nådens år 2019 som inte erbjuder 2G?

Jag har visserligen hört att vissa operatörer framöver kommer att skrota 2G men att det redan idag finns operatörer som inte stödjer 2G låter trist. Jag har i vart fall ett SIM-kort från HALEBOP (TELIA'S nät) på väg via Postnord så jag får väl hoppas att det funkar bättre. Har några gamla Siemens ME45 och M65 och de funkar perfekt via COMVIQ. Perfekta mobiler för oss som rör oss mycket ute i naturen och som inte behöver vara rädda för att de går sönder så lätt.

Har för övrigt en Samsung Galaxy S6 men den har jag inte ens något SIM-kort i utan den kör jag över min egen fastighets WiFi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Tack för alla svar och positiv respons!

Så TRE erbjuder INTE 2G??? Då blir naturligtvis följdfrågan - är det några andra operatörer som inte idag nådens år 2019 som inte erbjuder 2G?

Jag har visserligen hört att vissa operatörer framöver kommer att skrota 2G men att det redan idag finns operatörer som inte stödjer 2G låter trist. Jag har i vart fall ett SIM-kort från HALEBOP (TELIA'S nät) på väg via Postnord så jag får väl hoppas att det funkar bättre. Har några gamla Siemens ME45 och M65 och de funkar perfekt via COMVIQ. Perfekta mobiler för oss som rör oss mycket ute i naturen och som inte behöver vara rädda för att de går sönder så lätt.

Har för övrigt en Samsung Galaxy S6 men den har jag inte ens något SIM-kort i utan den kör jag över min egen fastighets WiFi.

Tre har aldrig erbjudit 2G, därav namnet "Tre" som står för 3G och bolaget skapades i samband med lanseringen av 3G i Sverige.

Övriga operatörer i Sverige har dock stöd för 2G, men som du nämner så börjar även det stödet att försvinna då det idag finns någon anledning att fortsätta ha support för det nätet.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

Naje, Nu tror jag inte att GSM nätet kommer att försvinna på ett bra tag, tror att 3G kommer att fasas ut före GSM nätet. Detta då det idag är väldigt många M2M där ute, samt att vårt GSM nät är det enda när som har täckning i 99.99% av Sverige och fungerar som en riktigt bra Nödlösning för information etc vid eventuella katastrofer och krig.

Telia och Tele2 har redan sagt att de ska fasa ut 3G till 2025

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Naje, Nu tror jag inte att GSM nätet kommer att försvinna på ett bra tag, tror att 3G kommer att fasas ut före GSM nätet. Detta då det idag är väldigt många M2M där ute, samt att vårt GSM nät är det enda när som har täckning i 99.99% av Sverige och fungerar som en riktigt bra Nödlösning för information etc vid eventuella katastrofer och krig.

Telia och Tele2 har redan sagt att de ska fasa ut 3G till 2025

Nja, 99.99% var väl att ta i lite. GSM har väl en täckningsgrad på mellan 85-87% enligt den senaste rapporten från PTS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Tre har aldrig erbjudit 2G, därav namnet "Tre" som står för 3G och bolaget skapades i samband med lanseringen av 3G i Sverige.

Övriga operatörer i Sverige har dock stöd för 2G, men som du nämner så börjar även det stödet att försvinna då det idag finns någon anledning att fortsätta ha support för det nätet.

Fel. Från början hyrde 3 in sig i Telenors 2G. Så 3 har visst haft 2G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Tre har aldrig erbjudit 2G, därav namnet "Tre" som står för 3G och bolaget skapades i samband med lanseringen av 3G i Sverige.

Övriga operatörer i Sverige har dock stöd för 2G, men som du nämner så börjar även det stödet att försvinna då det idag finns någon anledning att fortsätta ha support för det nätet.

Det där stämmer ju dock inte..

Tre skrotade sitt 2G nät runt 2012 om jag minns rätt.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Tack för alla svar och positiv respons!

Så TRE erbjuder INTE 2G??? Då blir naturligtvis följdfrågan - är det några andra operatörer som inte idag nådens år 2019 som inte erbjuder 2G?

Om jag minns rätt så erbjöd Net1 mobiltelefoni över nmt450 nätet en gång i tiden, men det verkar inte finnas kvar. Verkar som att dom kör LTE över 450mhz nu om jag hajar rätt. Dom säljer iaf inga mobilabbonemang längre så det påverkar ingen.

Däremot så har Tre ett budgetmärke i form av Hallon, som också endast använder 3G då dom använder Tre's nät.

Sen så finns det mängder av småoperatörer som hyr in sig på olika nät. Finns en bra lista på: https://www.induo.com/s/g/vilka-mobiloperatorer-delar-nat/

Skrivet av Zippeer:

Det där stämmer ju dock inte..

Tre skrotade sitt 2G nät runt 2012 om jag minns rätt.

Stämmer väl inte heller. Tre har väl aldrig haft något 2G nät, men däremot hyrt in sig på telenors 2G/GSM nät en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Stämmer väl inte heller. Tre har väl aldrig haft något 2G nät, men däremot hyrt in sig på telenors 2G/GSM nät en tid.

Ja ska man gå in på vilka som hyr in sig här och var så blir det ju en annan historia.
Men det gick att använda 2G nätet med Tre som operatör fram tills ungefär 2012

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag har hallon och hade tre innan, kör på en Moto Z jag köpte från CDON. Fungerar jättebra.
Boxer/Comhem ringde igår och ville sälja abonnemang, men säljaren gav upp rätt kvickt när han fattade att jag hade hallon.
Hans enda argument var, om du inte är nöjd med täckningen så kan du höra av dig.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Hallon har givetvis 4G/LTE också. Vill du ha VoLTE och wifi-samtal får du däremot köra på Tre-produkterna i de flesta fall, de har börjat stödja VoLTE, men det fungerar på få telefoner tydligen.

@Zippeer: Här i trakterna stängde Tre ner tillgången till Telenors nät under 2008 och 2009.

Permalänk
Skrivet av Zahedee:

Tre har aldrig erbjudit 2G, därav namnet "Tre" som står för 3G och bolaget skapades i samband med lanseringen av 3G i Sverige.

Nu ska man naturligtvis inte skämta bort ett så allvarligt problem som att 2G GSM kommer att släckas ner under nästa decennium men man kan ju undra vad operatören TRE som tydligen bara "erbjudit" 3G i sitt nät (och inte 2G) ska kalla sitt företag när de släcker ner 3G UTMS som tydligen kommer att ske inom några år?

Skrivet av Zahedee:

Övriga operatörer i Sverige har dock stöd för 2G, men som du nämner så börjar även det stödet att försvinna då det idag finns någon anledning att fortsätta ha support för det nätet.

Datorer har jag många, både stationära och laptops, men när jag vill använda en telefon till att ringa med (eller ta emot telefonsamtal med) eller skicka SMS (eller ta emot SMS med) så vill jag använda en telefon som enbart består av telefon- och SMS-funktion. Dvs INGEN smartphone (dumbphone) utan en vanlig enkel telefon som just är tillverkad för dessa två ageranden. OCH - som dessutom kommer att fungera på 3G och 4G. Problemet är så vitt jag sett ute i butikerna att alla "knapptelefoner" är 2G telefoner.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Om jag minns rätt så erbjöd Net1 mobiltelefoni över nmt450 nätet en gång i tiden, men det verkar inte finnas kvar. Verkar som att dom kör LTE över 450mhz nu om jag hajar rätt. Dom säljer iaf inga mobilabbonemang längre så det påverkar ingen.

Jag har faktiskt sparat en gammal Ericssonmobil som jag fick av min arbetsgivare i mitten av 80-talet och den gick över NMT450 minns jag. Den kanske kan bli värd pengar i framtiden? Den betydligt nyare "hajfenan" har ju tom redan börjat stiga i värde. Det var det väl knappast någon som trodde för drygt 10 år sedan.

Skrivet av Skrotnisse92:

Däremot så har Tre ett budgetmärke i form av Hallon, som också endast använder 3G då dom använder Tre's nät.

Jag har Hallon bredband i min fastighet via WiFi. 100GB i månaden för 250 kronor. Funkar bra 10 månader per år utom just de två sommarmånaderna när en halv miljon turister kommer till ön. Då sjunker hastigheten till bara några Mbps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nokia 8110 4G har VoLTE till och med, knappsats går att sätta på vad som helst.

Finns massor nya och äldre 3G-telefoner med knappsats, visst de flesta har någon typ av webbläsare, men det är mer eller mindre oanvändbart särskilt om det är en äldre telefon.

I butik är nog de flesta knappsats-telefonerna 3G. T.ex. nästan alla Doros, Alcatels och Nokias i det segmentet. Så gör inte ett problem av något som inte är ett problem. HMD Global kommer t.o.m. att släppa Nokia 220 4G för de som vill ha en enkel telefon med VoLTE. De fortsätter med andra ord det spåret.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elektronikfreak:

Nu ska man naturligtvis inte skämta bort ett så allvarligt problem som att 2G GSM kommer att släckas ner under nästa decennium men man kan ju undra vad operatören TRE som tydligen bara "erbjudit" 3G i sitt nät (och inte 2G) ska kalla sitt företag när de släcker ner 3G UTMS som tydligen kommer att ske inom några år?

Datorer har jag många, både stationära och laptops, men när jag vill använda en telefon till att ringa med (eller ta emot telefonsamtal med) eller skicka SMS (eller ta emot SMS med) så vill jag använda en telefon som enbart består av telefon- och SMS-funktion. Dvs INGEN smartphone (dumbphone) utan en vanlig enkel telefon som just är tillverkad för dessa två ageranden. OCH - som dessutom kommer att fungera på 3G och 4G. Problemet är så vitt jag sett ute i butikerna att alla "knapptelefoner" är 2G telefoner.

Det finns definitivt knapptelefoner men även de enklaste av dem har ju nån mer funktion är endast telefon, de har ju en liten display och ofta är det åtminstone kamera och mp3 spelare och ofta möjlighet att maila även i de enklaste för de är väl främst tänkta som billiga robusta arbetstelefoner och då kan ju det vara vettiga kommunikationstekniker att ha tillgängliga även om de inte är nått särskilt bra att köra normala appar och surfa på.
Nokia har som sagt en del knapptelefoner som bara är lite mer avancerade än gamla gsm modellerna och man får nog acceptera att det är lite nya funktioner på dem för det är ju ändå 15 år nyare konstruktioner.
Nokia 3310 har uppdaterat till 3 och 4g versioner, ungefär samma design och knapparna är definitivt kvar.

Men den kan ta bilder

Om jag hade varit på jakt efter en dumtelefon i modern tappning så hade jag nog ändå inte valt 3310 men en Nokia 8110 är ju inte så smart men inte heller så okunnig som en 3310, dessutom har den ju skyddad knappsats så den borde funka fint liggande i en benficka .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Fel. Från början hyrde 3 in sig i Telenors 2G. Så 3 har visst haft 2G.

Precis som en annan person skrev, så kunde man roama på Telenors 2G nät fram tills 2011 ish men 3 har aldrig haft 2G nät själva.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Skrotnisse92: Hallon har givetvis 4G/LTE också. Vill du ha VoLTE och wifi-samtal får du däremot köra på Tre-produkterna i de flesta fall, de har börjat stödja VoLTE, men det fungerar på få telefoner tydligen.

@Zippeer: Här i trakterna stängde Tre ner tillgången till Telenors nät under 2008 och 2009.

Hallon har VoLTE till alla telefoner som stöder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Hallon har VoLTE till alla telefoner som stöder det.

Verkar inte fungera på alla telefoner i praktiken däremot.

Permalänk

Jag har ju ett knappt dussin mobiler som samtliga är fullt fungerande från förra årtiondet. Mina absoluta favoriter är dessa två som i princip är outslitliga - i ur och skur - och tål det mesta. Säljs fortfarande av vissa "lycksökare" på Ebay för över tusenlappen. Men som sagt, dessa är rena 2G GSM telefoner och fungerar perfekt både med Tele2 och Telia nätet.

Följande kartor kommer från Telia och visar deras täckning i södra Sverige vad beträffar 2G, 3G, 4G, 4G+ och sista kartan visar 2G + 3G + 4G.

Som kartorna visar är 2G GSM väldigt viktigt för oss som bor utanför storstäderna och vi får väl hoppas att det bevaras nu när Telia håller på och skrota det fasta telefonnätet som funnits sedan slutet av 1800-talet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bevaras? Det är som sagt bara att köpa 3G/4G-telefoner och låta operatörerna bygga ut. Det är fortfarande flera år bort till GSM-näten släcks.

Tre fungerar säkert fint så länge du inte bor i Norrland, men det har inte med tekniken att göra.

För 4G/VoLTE har du telefoner som Nokia 8110 4G, Cat B35 och snart Nokia 220 4G eller vilken vanlig telefon som helst utan knappsats. Själv köpte jag min första 3G-telefon 2006, så det finns hur mycket beg med 3G som helst.

På Öland bör du inte ha några problem oavsett operatör och teknik. Inne på fastlandet finns det såklart gott om skogspartier där ingen bor som inte har täckning däremot och några hushåll med så bristfällig täckning att det inte är användbart, men det gäller även 2G/GSM.

Förstår inte poängen med senaste inlägget, det finns gott om ruggade och semi-ruggade 3G-telefoner med knappsats du skulle kunna använda istället. T.o.m. några 4G/VoLTE-alternativ för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Någon som har någon förklaring till varför inte operatören TRE fungerar i mobiler som inte är operatörslåsta till en specifik operatör dvs operatörsfria mobiler? Jag har sett det både i många svenska beg annonser på Tradera liksom på Ebay att de speciellt anger detta - operatörsfri, fungerar med alla nät utom TRE.

Fick bl a häromdagen ett SIM-kort av en granne som var utfärdat av WIFOG - som kör via TRE's nät - men inte funkade det inte.

Dessa telefoner du köpt har ej stöd för mobilt nätverk. Tre kör enbart med ett nät som är 3G-4G så dem har ej stöd för GSM nätet som Telia, Telenor, Tele2, Halebop kör... Alla samtal går via 3G-4G som ett exempel.