Var hittar man gamla 80- och 90-tals datorer?

Permalänk
Medlem

Var hittar man gamla 80- och 90-tals datorer?

Som titeln lyder, vad hittar man gamla datorer från 80 och 90 talet till bästa pris idag?
Det finns såklart en del på ebay, och har man tur kan man se något på tradera - men oftast är dem antingen ganska dyra, eller så finns dem i USA och har en fet fraktkostnad.

Någon som har tips eller erfarenheter nyligen kring t.ex. secondhand, tippen, skolor, osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morthin:

Som titeln lyder, vad hittar man gamla datorer från 80 och 90 talet till bästa pris idag?
Det finns såklart en del på ebay, och har man tur kan man se något på tradera - men oftast är dem antingen ganska dyra, eller så finns dem i USA och har en fet fraktkostnad.

Någon som har tips eller erfarenheter nyligen kring t.ex. secondhand, tippen, skolor, osv?

Följer denna tråd. Är på lite jakt jag också. Fast då oanvända/ouppackade. Gärna första Pentium 75 eller 90. Sedan en pentium II med "slot" vore kul. Optiplex hade dessa 233 MHz i mitten av nittiotalet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ebay och Tradera är nog trots allt bästa ställena att titta på. Kanske även marknaden här på Sweclockers

I princip alla datorer från 80- och 90-talen är numera antingen
1) Sedan länge skrotade och skickade till återvinning,.eller
2) I händerna på någon samlare eller retrofantast som inte gärna säljer de billigt, eller
3) Står bortglömda och samlar damm i något förråd.

Tiden när man kunde få tag i sådana datorer i samband med utrensningar på företag/skolor är förbi - i stort sett alla så gamla datorer är redan utbytta mot modernare.

Second hand värdet på dem som datorer är noll och intet i dag, så dyker sällan upp hos mer generella second-hand butiker - de enda som är intresserade av dem är just samlare och retro-fantaster.

Permalänk
Medlem

Sörjer verkligen alla gamla härliga datorbutiker man bara kunde gå och rota i korgar och hyllor i. Hitta nåt spännande. Snacka med ägaren och se om de har fått in nåt skoj.

Sånt tog tyvärr alla stora kedjor död på. Webhallen mfl är ju bra. Men inte på sånt. Det är lite som Starbucks mfl vs privata kaféer (och liknande). Mera liktriktning och generiskt.

Finns det överhuvudtaget nån sån kvar i Stockholm?

Man hör hela tiden folk i andra länder som rekommenderar "recycling centers" - har vi nåt sånt i Sverige (som man bara kan besöka och plocka på sig det man vill alternativt ge en symbolisk summa)? Har verkligen hittat noll på den fronten. Vilket verkar konstigt med tanke på vårt miljörykte och hur duktiga vi ska vara på att återvinna..

Permalänk

Såg en Macintosh (originalet alltså) på loppis ute på landet häromdan så ibland poppar det nog upp lite fynd, men det börjar nog bli ovanligt med de gamla klassiska modellerna. Ibland tar de ju emot dödsbon och det är väl då det skakas fram de riktigt gamla grejorna som ännu inte gått vägen genom en samlare/entusiast. Men 80-talet börjar bli jäkligt länge sen så det mesta har nog redan kommit fram.

Men om man kollar på Tradera finns det ju en hel del. De modellerna som var vanliga på den tiden (t ex Amiga, C64) är ju fortfarande inte särskilt dyra och fördelen med att plocka upp nåt den vägen är ju att nån antagligen har gått igenom dem och lagat.

Permalänk
Medlem

@Morthin: Du ska få ett supertips av mig, Retrodatorgruppen på facebook https://www.facebook.com/groups/retrodatorer/

Där säljs det med jämna mellanrum 80talsdatorer. Köpte min Compaq SLT/286 för 500:- exempelvis och har sett både Toshiba t2100 etc (fungerande) går för 500-1000:-

Denna lilla 80talsdator har legat ute till salu för 300:- rätt länge https://www.facebook.com/groups/retrodatorer/permalink/295013...

Permalänk
Medlem

Fyfan vad häftigt tänkt om man bodde i Dallas då hade man lätt gjort ett besök här

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

@facejar: Wow, tack så mycket

Permalänk
Medlem

Det är ju synd att min far inte säljer sina gamla grejer han sparat på i 20+ år då han har ett garage med dator delar.
Lådor och hyllor av gamla pentium/amd 1 slot samt andra processorer som k6-2 och intel med guld grejer på för vanliga slots + Voodoo kort.
Samt Mac grejer och 2 gamla Mac datorer, en stor fet och en jätte liten.
Allt funkar och vissa av grejerna är helt nya hehe.
Fick en Compaq Deskpro 4000 av honom med en Pentium 2 MMX 266Mhz och något av dåtidens Nvidia kort i samt 12gb hårddisk.
Lyckades knäppa 2 bilder från när han plockade ur vissa flyttlådor och la fram det och städade men kunde inte med att fota mer
Ingen aning om vad dessa 2 är men det är moderkort fattar jag i kartong, han har fler av vissa ligger i hyllan och står, andra saker ligger i flytt kartonger. Så även jag letar sådana grejer men jag borde inte behöva för jag vet var det finns men jag får icke röra det
Här är en Bild 1, önskar att jag kunde tagit fler men tuffa lådor i alla fall hehe

Fixat stavfel som jag kunnat hitta på telefonen
Permalänk
Avstängd

Kolla på loppisar. Jag har sett datorer från den eran på exempelvis Erikshjälpens loppis.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

sökert du just 90 talet så sitter jag på ca 200 maskiner spritt över 90-2003 ungefär

inget nytt i kartong eller oöppnat, utan det mesta är köpt via tradera eller ebay etc etc.

dra ett PM om det är intressant

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Jag skulle tro att man kan kan få tag på dem hos äldre folk. De slänger aldrig något och låter datorn stå kvar nånstans i deras (ofta) stora hus. Min frus morfar har en men inte kollat exakt vad det är för något. I hans ögon är datorn modern för den har han ju köpt i över medelåldern (för typ 30 år sedan), men han använder ju den aldrig såklart.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

second handbutiker och liknande

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Det är ju synd att min far inte säljer sina gamla grejer han sparat på i 20+ år då han har ett garage med dator delar.
Lådor och hyllor av gamla pentium/amd 1 slot samt andra processorer som k6-2 och intel med guld grejer på för vanliga slots + Voodoo kort.
Samt Mac grejer och 2 gamla Mac datorer, en stor fet och en jätte liten.
Allt funkar och vissa av grejerna är helt nya hehe.
Fick en Compaq Deskpro 4000 av honom med en Pentium 2 MMX 266Mhz och något av dåtidens Nvidia kort i samt 12gb hårddisk.
Lyckades knäppa 2 bilder från när han plockade ur vissa flyttlådor och la fram det och städade men kunde inte med att fota mer
Ingen aning om vad dessa 2 är men det är moderkort fattar jag i kartong, han har fler av vissa ligger i hyllan och står, andra saker ligger i flytt kartonger. Så även jag letar sådana grejer men jag borde inte behöva för jag vet var det finns men jag får icke röra det
Här är en Bild 1, önskar att jag kunde tagit fler men tuffa lådor i alla fall hehe
https://i.imgur.com/YGtGemN.jpg

Jag hade en Soltek moderkort på den tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Hemma hos mig. Jag har en Amiga 500 och en Amiga 1200. Fast de är inte till salu.

Permalänk
Medlem

Jag har ärvt en Sord Creative Computer M5 med manualer, ett spel och ett par kasetter. Jag har hittat att den är från 80-talet. Hur säljer jag den bäst?

Permalänk
Medlem

Jag har försökt hitta en Amiga 1200 eller 4000 några år men man snubblar ju inte direkt över dom.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Små loppisar på landet är enda chansen att få något till ok pris. Man får leta som en idiot, men helt plötsligt så dyker de upp.

Permalänk
Medlem

Så gamla saker är väldigt sällsynta idag.
Sen sker även avvecklingen idag mer organiserat och med bättre koll. Dessutom skickas hellre saker för återvinning än att ge bort/sälja, då det kräver mindre jobb/administration och inte heller är skattemässigt tveksamt. För om någon får något el får köpa billigt så ska det även beskattas.

Sen kan ju folk ha kvar en del gammalt, som ännu inte gjorts av med.
Att sälja saker kräver ju sitt arbete, samt ger oftast väldigt lite.
Kan tänka mig att väldigt mycket av fullt fungerande saker slängs, för att det inte finns något bra sätt att enkelt och smidigt få dem till den som har användning för det.

Har själv en hel del äldre prylar, gått igenom och rensat ut en del från förråden i samband med att föräldrarna ska flytta från huset. Tveksamt att jag kommer att ha nytta av prylarna dock, men som sagt tråkigt att slänga och en hel del jobb att hantera.
Handlar om både en SVI-728, bärbara Pentium 200, sen komponenter för att bygga ihop allt mellan 486 & P4..

Permalänk
Medlem

Detta med osprättade förpackningar för dator/komponenter från den tiden är nog i princip omöjligt att hitta. - prislappen på prylarna var även på den tiden så väl tilltagna att man liksom inte köpte två och bara öppnade en...

Hittar man ändå sådant så är det typ dödsbo, konkursauktioner av (relativt gamla) företag eller tömning av förråd efter flytt, där vid tidigare flytt att grejorna kastats ned i flyttkartonger kort efter köpet och dessa hittas många år senare i just ouppackade flyttkartonger.

Permalänk
Hedersmedlem

Med bra kontakter så har man snart fyllt upp ett livstidsbehov med gamla prylar. Tålamod, lite tur och att prata med folk är en bra början, gamla grannar, släktingar och bekanta.

Kan även tipsa om att hålla koll på Hemnet, det går att göra fynd på skrivborden i husannonser om man kan prata för sig och får tag i en hjälpsam mäklare eller hussäljare. Såg en kanonfin komplett IBM Aptiva i ett hus som såldes i närheten här för något år sedan.

Sen som vanligt, Tradera, Blocket, Marketplace och diverse Facebookgrupper... och marknaden här på Sweclockers förstås.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tjena Swec, jag har 3 st Amiga 500 med en hel drös tillbehör inklusive hårddisk, skärm, turbokort etc etc... För avhämtning i Piteå. Kan gärna byta mot TV-spel (handhållet eller retro) eller moderna dataprylar. Skriv gärna PM för mer info. //Daniel

P.S. det är först till kvarn. Har försökt sälja via Fejjan men det var svalt intresse där! Skänker gärna grejerna men vill gärna byta mot nå kul spel / Datagrejer (av nyare slag) som sagt.

mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Sörjer verkligen alla gamla härliga datorbutiker man bara kunde gå och rota i korgar och hyllor i. Hitta nåt spännande. Snacka med ägaren och se om de har fått in nåt skoj.

Sånt tog tyvärr alla stora kedjor död på. Webhallen mfl är ju bra. Men inte på sånt. Det är lite som Starbucks mfl vs privata kaféer (och liknande). Mera liktriktning och generiskt.

Finns det överhuvudtaget nån sån kvar i Stockholm?

Man hör hela tiden folk i andra länder som rekommenderar "recycling centers" - har vi nåt sånt i Sverige (som man bara kan besöka och plocka på sig det man vill alternativt ge en symbolisk summa)? Har verkligen hittat noll på den fronten. Vilket verkar konstigt med tanke på vårt miljörykte och hur duktiga vi ska vara på att återvinna..

Synd att andrahands communityn är så pass liten idag, eller det varierar väl beroende på befolkningen lokalt. Hade vart schysst att ha nån butik som kanske var driven på välgörenhetsbasis eller liknande för hårdvara, de tar emot datorer, räddar hårdvaran och bygger nya där det går och finns behov.

Gaming är schysst och kan göra många människors vardag lite mysigare.
Gaming är något som tyvärr inte är jättetillgängligt för familjer som har det svårt ekonomiskt.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Formaterade på grannens windows och tog bort efi by the book. Fortfarande inget. Kan cf-adaptern ha en maxgräns och inte klara av 2gb? Hittar inget<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Dude, nu postade du nog i fel tråd

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faravid:

Tjena Swec, jag har 3 st Amiga 500 med en hel drös tillbehör inklusive hårddisk, skärm, turbokort etc etc... För avhämtning i Piteå. Kan gärna byta mot TV-spel (handhållet eller retro) eller moderna dataprylar. Skriv gärna PM för mer info. //Daniel

P.S. det är först till kvarn. Har försökt sälja via Fejjan men det var svalt intresse där! Skänker gärna grejerna men vill gärna byta mot nå kul spel / Datagrejer (av nyare slag) som sagt.

Det faktum att jag är i Skåne grämer mig enormt just nu

Permalänk
Medlem

Jag har en "monster burk" byggd på 90-talet, ståendes. Det enda jag säkert minns är att det är ett AOpen tower chassi, som det sitter en Pentium3 i och 256Mb ram. Tror det är ett Abit moderkort. Sitter ett ScSi kort också med 3 optiska Plextor enheter kopplade. Men vad som än händer med denna maskinen, så tror jag Plextor enheterna får stanna med mig, dom ligger mig varmt om hjärtat. 🙂 Överväger nu starkt att göra mig av med den, då det inte är något jag använder. Den står bara och tar plats. Finns det någon form av värde i en sån maskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Jag har en "monster burk" byggd på 90-talet, ståendes. Det enda jag säkert minns är att det är ett AOpen tower chassi, som det sitter en Pentium3 i och 256Mb ram. Tror det är ett Abit moderkort. Sitter ett ScSi kort också med 3 optiska Plextor enheter kopplade. Men vad som än händer med denna maskinen, så tror jag Plextor enheterna får stanna med mig, dom ligger mig varmt om hjärtat. 🙂 Överväger nu starkt att göra mig av med den, då det inte är något jag använder. Den står bara och tar plats. Finns det någon form av värde i en sån maskin?

500-1000kr skulle jag säga beroende på vad de gör för grafikkort i. Kan bli mer om det är något eftertraktat som Voodoo-kort i.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

500-1000kr skulle jag säga beroende på vad de gör för grafikkort i. Kan bli mer om det är något eftertraktat som Voodoo-kort i.

Gissar på det dubbla om den annonseras ut på rätt sätt. Bilder och specifikationer underlättar såklart värderingen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Gissar på det dubbla om den annonseras ut på rätt sätt. Bilder och specifikationer underlättar såklart värderingen.

Mycket möjligt. Jag betalade dock ca 600kr för en Pentium 3 för ett år sedan. Allt var original med Windows ME som kom med datorn sen ny. Men var med Geforce 2 MX kort vilket är bland de vanligaste.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.