Logitech lanserar mekaniska tangentbord med tunna GL-brytare

Permalänk
Medlem

G613 låter förjäkligt så om G915 med Linear brytare är både lägre och tystare så är det välkommet

Permalänk
Medlem

@Wesslan1: Nu får du förklara dig, har ett G613 här och känner inte igen detta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Hur fan kan man släppa ett tangentbord för 2700 kr utan ett handledsstöd...KATASTROF! Va sjukt sugen initialt tills jag insåg att det inte finns något handledsstöd, definitivt en dealbreaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag slipper gärna sladd över halva vardagsrummet när jag sitter i soffan och surfar eller kollar streams samt spelar osv.

Jo det förstår jag
Menar mer de som har stationär dator som sitter där bara.

Jag har ett trådlöst till tvn i vardagsrummet också, med trackpad.

Men till min stationära dator ser jag absolut noll mening med det då det bara är där

Permalänk
Medlem

Undrar vad det är som gör att priset måste vara så högt. Sen finns det heller ingen trackpad på det trådlösa, så det är ju även en dealbreaker.
Nu behöver jag visserligen inte byta ut något av tangentborden (vanliga+trådlösa). Men är sugen på att go oldschool och köra mekaniskt

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

fyfan vilka priser

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Synd att det har macroknappar och numpad, får köra vidare på mitt trådlösa Corsair. Trådat köper jag aldrig igen iaf.

Permalänk
Medlem

Kunde ha varit något om det inte hade de där fula G knapparna på vänster sida.
Helt galet

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Inga skulpterade tangenter? Är nog det sämsta med lågprofiltangentbord. Nästan alla är platta. Hellre ett tjockt handledsstöd än platta knappar.

De är skålade, man kan se det på bilden nedan t.ex. Från recension på
https://gnd-tech.com/2019/08/logitech-g915-lightspeed-gaming-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Finns det ens folks om använder makron?

Använde en hel del macro förr när jag körde MMORPG. Tror inte jag är/va ensam om det.
Elder scrolls online va/är rätt skönt med macron, slippa memorsera alla combos och dessutom klicka in dom med rätt timeing.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Så mycket plast... Så mycket pengar

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Wesslan1: Nu får du förklara dig, har ett G613 här och känner inte igen detta.

Vad är konstigt, ljud är högst personligt och alla har olika förväntningar. Detta är ett av de högljuddaste tangentbord jag nånsin haft. Förvisso första med special brytare men då jag inte spelar på någon elitnivå så är jag mer intresserad av lågprofil knappar om möjligt, tysta knappar och bra trådlös funktion. Även om man inte hör något i själva trycket på G613, tex trycker sakta tex vid spel och få tryckningar så låter/ekar all plast runt om vilket är tråkigt. Skriver man mycket/snabbt så reagerar folk i andra rum typ.

Gjorde ett litet test. Lade en decibelmätare (SPLnFFT) bredvid tangentbordet för att se exakt hur mycket ljud det är. Default i rummet är 40dB pga ljud från dator osv. När jag skriver i normal takt så går det upp till 68-71dB. Inte vad jag kallar "tyst". Men som sagt, detta är vid skrivande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

De är skålade, man kan se det på bilden nedan t.ex.

Det finns olika saker man kan kalla skålning / "sculptured" / "contoured".

Varje tangent har en cylindrisk yta, men de är inte skålade på det sättet att tangenter på olika rader skulle ha olika höjd och vinkel. Tangenterna är faktiskt inte vinklade alls.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det finns olika saker man kan kalla skålning / "sculptured" / "contoured".

Varje tangent har en cylindrisk yta, men de är inte skålade på det sättet att tangenter på olika rader skulle ha olika höjd och vinkel. Tangenterna är faktiskt inte vinklade alls.

Precis. Jag skulle kalla sådana tangenter som är på dessa tangentbord skålade. Jag vill ha olika vinklar och höjd på mina tangenter så avståndet till tangenterna blir lite normaliserat över hela ytan. Känns mycket lättare att skriva på. Tycker egentligen standard skillnaden i lutning och höjd är lite liten, men den är mycket bättre än inget alls. Något annat än standard verkar bara att drömma om från stora märken som Logitech.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Kanske är detta äntligen en värdig ersättare till ett Logitech Ultra-X?
Helt annan prisklass dock. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Precis. Jag skulle kalla sådana tangenter som är på dessa tangentbord skålade. Jag vill ha olika vinklar och höjd på mina tangenter så avståndet till tangenterna blir lite normaliserat över hela ytan. Känns mycket lättare att skriva på. Tycker egentligen standard skillnaden i lutning och höjd är lite liten, men den är mycket bättre än inget alls. Något annat än standard verkar bara att drömma om från stora märken som Logitech.

Det är antagligen svårt att göra med ett lågprofilstangentbord. Det är en kompromiss för att få fördelar på andra saker. Det är väl inriktat på gaming och inte ordbehandling/programmering osv.

Jag själv har ett Ducky TKL som jag är nöjd med.

Permalänk
Medlem

Priset kan bestämt få en ärevördig man att tappa sin monokel och sätta vinet i halsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Brytarna i den här bilden på Logitech's websida ser precis ut som Kailh "Choc" (PG1350). Den vita brytaren har t.om. en "click bar" för taktilitet och klick, och jag skulle tro att Kailh har patent på den.

Kailh Choc har funnits på tangentbord från andra tillverkare i ett par år redan. Se t.ex. artikel om Sharkoon Purewriter.

Ja, det var det första jag tänkte på när jag såg den bilden. Sitter just nu med ett tangentbord med en variant av de vita switcharna, specifikt ett Havit HV-KB395L. Det är en rebrandad version av en modell från Dareu (precis som Sharkoon-modellen ovan) så den använder en variant av vita Kailh PG1350 anpassad för Dareus keycaps och med blå färg istället för vit. Till skillnad från andra tillverkare verkar Havit vara den enda som släppt en modell med nordisk layout.

Skrivet av Mocka:

Är det så svårt att släppa liknande tangentbord (låg profil, enkel belysning, inget tjafs med macro å skit) för runt tusenlappen? Måste allt vara så jävla dyrt hela tiden.

Ja, det är förvånandsvärt svårt att hitta sådana, särskilt om man vill ha nordisk layout. De jag har hittat är två modeller från Havit.

Havit HV-KB390L (TKL med ljusblå backlight)

Havit HV-KB395L (fullstor layout med RGB-backlight, dock relativt stilrent ställt till vitt)

En video med mer info: https://www.youtube.com/watch?v=9UhLZ9AWHJM

Mer om switcharna: https://www.youtube.com/watch?v=1P_ucdyi1ms

Tesoro GRAM XS verkar eventuellt vara på gång i en nordisk variant också men det verkar ha en del problem.

Skrivet av Soder:

Hmm.. Kanske är detta äntligen en värdig ersättare till ett Logitech Ultra-X?
Helt annan prisklass dock. 🤔

Jag bytte från ett sådant tidigare i år till ett med Kailh PG1350-brytare liknande de Logitech verkar använda eller ha kopierat. Det känns fortfarande lite ovant eftersom det är lite högre och har längre key travel men känslan är bra och switcharna är det inget fel på. Det känns också betydligt mindre plastigt så man får åtminstone lite mer för pengarna på just den punkten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag bytte från ett sådant tidigare i år till ett med Kailh PG1350-brytare liknande de Logitech verkar använda eller ha kopierat. Det känns fortfarande lite ovant eftersom det är lite högre och har längre key travel men känslan är bra och switcharna är det inget fel på. Det känns också betydligt mindre plastigt så man får åtminstone lite mer för pengarna på just den punkten.

Såg i en video att det är Kailh som gör dem i samarbete med Logitech. Det är en egen serie som kan vara likadana eller med små ändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det finns olika saker man kan kalla skålning / "sculptured" / "contoured".

Varje tangent har en cylindrisk yta, men de är inte skålade på det sättet att tangenter på olika rader skulle ha olika höjd och vinkel. Tangenterna är faktiskt inte vinklade alls.

Finns det olika saker man kan kalla "platta" också? Jag skulle inte kalla dem det i alla fall. Mitt tangentbord på bärbara datorn är platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, det är förvånandsvärt svårt att hitta sådana, särskilt om man vill ha nordisk layout. De jag har hittat är två modeller från Havit.

Havit HV-KB390L (TKL med ljusblå backlight)

Havit HV-KB395L (fullstor layout med RGB-backlight, dock relativt stilrent ställt till vitt)

En video med mer info: https://www.youtube.com/watch?v=9UhLZ9AWHJM

Mer om switcharna: https://www.youtube.com/watch?v=1P_ucdyi1ms

Tesoro GRAM XS verkar eventuellt vara på gång i en nordisk variant också men det verkar ha en del problem.

Bra tips! Havit verkade ju okej och till en normal prisklass. Dock verkar det inte vara någon nordisk layout på dem?

Skrivet av Soder:

Hmm.. Kanske är detta äntligen en värdig ersättare till ett Logitech Ultra-X?
Helt annan prisklass dock. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Behövde faktiskt en ersättare till Ultra-X på jobbet och köpte en Cherry Stream 3.0 så det är mitt tips till dig om du behöver något sådant

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Går ditt G410 sönder på något vis är du körd också. För över ett år sen fick jag mitt G613 som utbyte, bra deal med tanke på vad jag köpte mitt G410 för men TKL är ganska skönt ändå när man inte använder numpad mycket hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Enligt videon på Inet så kommer inte modellen med Linear switchar till Norden.
https://youtu.be/on05HWWBKEI?t=593

Verkar gå att beställa via logitech dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Lite sugen på dessa nya tunnare brytare är intressant. Dock så blir jag mindre intresserad av Logitech, lämnat tillbaka för många tangentbord som helt inte levererar kavlitet. Ett tjöt som om det hade coil whine när bakgrundsbelysningen var på. Tydligen ett känt fel - utan något att göra åt. Det andra tangentbordet, deras flaggskepp med mekaniska tangenter skramlade och var så dälig styrsel på tangenterna så det åkte tillbaka också.
Så att nu slänga ut nästan 3K på ett tangentbord från Logitech - no way. Inväntar att tekniken bakom mognar lite och inväntar märken som jag har mer förtroende för.
Vilket är djäkligt synd, jag gillar utseeendet och ar som gamling i branschen ett nostalgiskt förhållande till Logitech

Permalänk
Medlem

@Wesslan1: Det är sant att det är personligt, jag blev bara så paff för jag jämför med mitt andra tangentbord, ett G610 och det är faktiskt lite högljutt. Tycker mitt G613 är tyst men nu har jag börjat lyssna mer och mer, hoppas jag inte ändrar mig om ljudvolymen efter ett tag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kommer hålla mig undan Logitech och deras dåliga kvalitet i fortsättningen.

Mitt G933 Headset: Kudden/vadderingen som vilar mot hjässan släpper, har gått igenom 3 par. Plastiga lurar överlag.
Vänstra kåpan börjar lägga av? Lägre ljud i denna (inställningarna är ok)

G513: Esc-knappen brast vid normalt användande, fick sitta med en nål i 30 min och gräva ur resterande små bitar. (monterade sedan dit en annan knapp). RGB på siffra 7 är helt skev och visar fel nyanser/färg.

Min G403 mus funkar än så länge... hurra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Kan förstå fördelen med trådlös mus, men tangentbordet? Någon som kan enlighta en varför man ska betala 1000kr extra för att slippa en sladd?

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar samma sak, det är ju inte så att tangentbordet flyttar på sig heller.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Finns det olika saker man kan kalla "platta" också? Jag skulle inte kalla dem det i alla fall. Mitt tangentbord på bärbara datorn är platt.

Det andra sättet att använda ordet "skålning" är faktiskt det vanligaste. Se här.

"Skålade tangenter" = "Sculptured" i artikeln. Kallas också "Contoured".
"Platt tangentbord" = "Flat" i artikeln, vilket är vad Logitech's tangentbord är.

Man skulle också kunna säga att varje tangent på Logitech's tangentbord är "platt på vertikalen" eftersom den går upp både på sidorna.
Jag tror inte att användare faktiskt kommer att gilla tangentprofilen. Det kan finnas en poäng med att ha framkanten på en tangent högre upp än mitten på tangenten framför den: våra fingrar är anpassade för gripande rörelser: så de rör sig i bågar runt leder, inte rakt ner kopplade i parallellogram.

Skrivet av Mocka:

Bra tips! Havit verkade ju okej och till en normal prisklass. Dock verkar det inte vara någon nordisk layout på dem?

Det står "nordisk layout" i beskrivningen, och då ska det vara nordisk.
De flesta tillverkares produktbilder brukar vara desamma hos butiker i flera länder (tyvärr).

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det andra sättet att använda ordet "skålning" är faktiskt det vanligaste. Se här.

"Skålade tangenter" = "Sculptured" i artikeln. Kallas också "Contoured".
"Platt tangentbord" = "Flat" i artikeln, vilket är vad Logitech's tangentbord är.

Man skulle också kunna säga att varje tangent på Logitech's tangentbord är "platt på vertikalen" eftersom den går upp både på sidorna.
Jag tror inte att användare faktiskt kommer att gilla tangentprofilen. Det kan finnas en poäng med att ha framkanten på en tangent högre upp än mitten på tangenten framför den: våra fingrar är anpassade för gripande rörelser: så de rör sig i bågar runt leder, inte rakt ner kopplade i parallellogram.

Låter lite långsökt att kalla det platt. Men ibland kanske man kallar saker med lite överdrift eftersom man tycker det nästan är som överdriften.

Det beror på vilka användare du menar. Är man ute efter ett ergonomiskt tangentbord för långa sessioner med inmatning i korrekt fingersättningsstil är det antagligen inte rätt tangentbord. Är man ute efter ett tanngentbord för att spela spel och allmän datornanvändning kanske det är ett bra tengentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Såg i en video att det är Kailh som gör dem i samarbete med Logitech. Det är en egen serie som kan vara likadana eller med små ändringar.

Det låter rimligt. Kailh har precis som många andra kinesiska switch-tillverkare historiskt varit villiga att utveckla specialanpassade modeller.

Skrivet av Mocka:

Bra tips! Havit verkade ju okej och till en normal prisklass. Dock verkar det inte vara någon nordisk layout på dem?

Båda de jag länkade är nordisk layout som du ser i beskrivningen. Jag kan bekräfta att så är fallet eftersom jag själv beställde därifrån. Havit själva säljer inte modeller med den layouten direkt utan verkar ha överlämnat det åt några få nordiska distributörer, troligen för att det inte är en så stor marknad. Att de alls bryr sig är troligen för att de kan återanvända hårdvaran för den tyska layouten fast med några knappar utbytta och en annan layout inprogrammerad. Observera att mjukvaran som man kan ladda ner till tangentbordet inte finns för den svenska layouten men man kan kontrollera allt utom report rate utan drivrutiner direkt via olika knappkombinationer. Därmed är det ingen större förlust.

Säg till om du vill ha en bild av det så att du kan se hur layouten är i praktiken. Det verkar svårt att hitta några riktiga produktbilder av den nordiska modellen tyvärr.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q