Buyers remorse.. Köpte antagligen sämsta X570 kortet

Permalänk
Medlem

Asus har använt det i sin reklam, att dom har 8-lagers PCB i alla sina X470/X570 moderkort vs ofta 6-lagers hos vissa konkurrenter. Anledningen skall vara lägre temps i moderkortet, så helt okänt verkar begreppet inte vara. Sen exakt hur varma olika PCB blir har jag inte en susning om.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Tänk igenom vad du skriver, om ledningsbanorna orsakade en temp på 90 grader när mosfeten ligger på 60, vad tror du händer med samma bana när mosfeten hamnar under sådan belastning att den når 120 grader? Tror du banan är kvar i bordet längre? Av lätt förstådda skäl skulle ingen vettig individ designa ledningsbanor med så högt internt motstånd att det skulle orsaka den nivån av temp problem, dels för att du skulle få en rent löjeväckande vdroop och dels så skulle ledningsbanorna ÖKA tempen på mosfeten som är ansluten till den och banorna skulle brinna av under hård belastning.

Tänk själv... hade kortet kylning på baksidan? Luftström för konvektion? Vet du det? Det är inget orimligt alls med 90 om koret inte får kylning en liten stund. Tyvärr är det så att kortet kan bidra till värme till mosfeten om kortet inte kan kylas som avsätt. Inget orimligt alls med det. Så fungerar alla kretsar med höga strömmar. Dom blir varma och även ledningsbanor bidrar med värme och det går inte konstruera bort.
Fallet liknar att den som gjorde testen förbisåg att kortet behöver kylning motsvarande att montage i en låda med rimligt luftflöde på baksidan och fick därför höga temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Tänk själv... hade kortet kylning på baksidan? Luftström för konvektion? Vet du det? Det är inget orimligt alls med 90 om koret inte får kylning en liten stund. Tyvärr är det så att kortet kan bidra till värme till mosfeten om kortet inte kan kylas som avsätt. Inget orimligt alls med det. Så fungerar alla kretsar med höga strömmar. Dom blir varma och även ledningsbanor bidrar med värme och det går inte konstruera bort.
Fallet liknar att den som gjorde testen förbisåg att kortet behöver kylning motsvarande att montage i en låda med rimligt luftflöde på baksidan och fick därför höga temp.

Du kanske ska ta och kolla upp hur varma ledningsbanor normalt blir på ett moderkort runt vrm under load, bara ett tips...

Inget av de hundratals bord jag kommit i kontakt med har skapat den typen av värme i ledningsbanorna, inget. Du bör kanske leta på ett exempel på detta innan jag ens överväger det hela skulle vara rimligt på en fläck. Annars kan du också förklara varför vi inte ser massiv droop från vrm till sockel som en så hög resistans skulle orsaka, sen kan du förklara varför någon ens skulle komma på tanken att designa ledningsbanor med så högt motstånd.

Åter igen om ledningsbanor håller 90 grader med MOSFET på 60, hur se den banan ut när mosfets håller 120 pga load?

Du kanske också ska ta och kolla hur mycket kylning du får bakom moderkortet i en normal låda, det är bra nära noll, öppen testbench är i det läget bättre scenario, inte sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

En inte orimlig tanke.

Har letat upp min gamla IR-termometer och mätt på baksidan av moderkortet när jag kört Prime95.

Området som jag har markerat med en röd cirkel är varmast, sedan sjunker temperaturen ganska ordentligt om man läser av ovanför eller under detta område.

Visar HWinfo64 54grader, så mätte jag upp 57 grader just där, verkade alltid bli ungefär +3grader mot vad hwinfo visade.

Mätte jag så långt ner jag kunde på kylflänsen på vrmen på cpu-sidan så visade den som mest 44grader, vilket var då -10 grader mot vad hwinfo visade.

Är temperaturen på kylflänsen korrekt eller borde kylflänsen ha högre temperatur? Tänkte på om det är värmeöverföringen till kylflänsen som är dålig, och att den kanske kan bli bättre genom att byta "kylpasta-lappen" eller vad de där gummiliknande sakerna kallas

Efter en timma Prime95 så fick jag följande max: (vet inte vilka siffror som är de intressanta, så jag chansar lite..)

Cpu core current 64.565 Ampere
Soc Current 14.118 Ampere

Cpu+soc power : 95.434 watt

Cpu 90.9 grader (Wraith Spire-fläkten gick upp i 2866rpm, lät som en dammsugare)
Vrmos 54 grader

Bilden: (de 2 skruvarna som syns är de som håller kylflänsen mot vrm:erna.)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Inget av de hundratals bord jag kommit i kontakt med har skapat den typen av värme i ledningsbanorna, inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja .. så nu försöker du inbilla mig att du skulle mätt detta på hundratals bord.
Du behöver inte mäta, du behöver förstå värmelära och ellära. Gör du det begriper du att ledningsbanorna i sig bildar en del värme som behöver kylas bort. Det blir varmt vid hög belastning och brister då kylningen får du höga temps. Rent naturkunskap alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Ja .. så nu försöker du inbilla mig att du skulle mätt detta på hundratals bord.
Du behöver inte mäta, du behöver förstå värmelära och ellära. Gör du det begriper du att ledningsbanorna i sig bildar en del värme som behöver kylas bort. Det blir varmt vid hög belastning och brister då kylningen får du höga temps. Rent naturkunskap alltså.

Återkom med ett nytt moderkort som är så dåligt designat att du får de problemen i ledningsbanorna samtidigt som mosfets på bordet inte är i närheten av sin maximala ström leverans...

Även jag kan termodynamik och ellära men det betyder inte att man inte kan komma runt potentiella problem som ledningsbanor med högt motstånd. Det är nämligen inte ett problem hur mycket du vill att det ska vara det eller ej.

Och vad du tror jag gjort och inte kunde jag nog inte bry mig mindre i

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Var lite osäker först på om techspot och hardware unboxed var "samma" testare, men det verkar som så, då de länkar till "läs-artiklar" ifrån sina videos.

Först testar de 3900x på B350, där han kommer till slutsatsen:

"Even the 3900x worked perfectly fine in its out of the box configuration" och nämner lite senare att man inte ska överklocka den alls dock på detta moderkort.

https://youtu.be/oRaZ2Txv13M?t=571

Sedan i denna artikel om B350 + 3900x vrm-temperaturer:

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x-tested-o...

så testar de 3900x stock med vattenkylare:

"With our multi-threaded Blender load applied, the VRMs reached 130°C, but the system did not crash and chugged on perfectly fine. As we've seen, this seems to be the point where some sort of throttling starts to ensure nothing gets damaged by the heat."

Så det verkar inte heller vara något probem, 130grader "chugged on perfectly fine"
I battlefield V nådde vrm:en 116 grader.

Sedan i testet med x570 där gaming edge wifi når 125grader med en överklockad 3900x, så stänger Steve av testet och säger att han inte ville riskera att förstöra sin 3900x?.

https://youtu.be/_7PkZwY9PWM?t=757

Men hur kunde då 130grader på B350 vara ok?
För de går ännu längre där och försöker även överklocka 3900x (mycket mindre överklock än vad de körde på x570-korten)

"If we overclock the CPU, too, to 4.0 GHz at 1.225 V, VRM temperature goes way above what these coils are rated to handle, reaching 138°C and higher. Once 140°C is reached, the CPU will reduce its clock speed to 550 MHz (no matter how many cores are active), which immediately drops the VRM temperature well below 140°C."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Var lite osäker först på om techspot och hardware unboxed var "samma" testare, men det verkar som så, då de länkar till "läs-artiklar" ifrån sina videos.

Först testar de 3900x på B350, där han kommer till slutsatsen:

"Even the 3900x worked perfectly fine in its out of the box configuration" och nämner lite senare att man inte ska överklocka den alls dock på detta moderkort.

https://youtu.be/oRaZ2Txv13M?t=571

Sedan i denna artikel om B350 + 3900x vrm-temperaturer:

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x-tested-o...

så testar de 3900x stock med vattenkylare:

"With our multi-threaded Blender load applied, the VRMs reached 130°C, but the system did not crash and chugged on perfectly fine. As we've seen, this seems to be the point where some sort of throttling starts to ensure nothing gets damaged by the heat."

Så det verkar inte heller vara något probem, 130grader "chugged on perfectly fine"
I battlefield V nådde vrm:en 116 grader.

Sedan i testet med x570 där gaming edge wifi når 125grader med en överklockad 3900x, så stänger Steve av testet och säger att han inte ville riskera att förstöra sin 3900x?.

https://youtu.be/_7PkZwY9PWM?t=757

Men hur kunde då 130grader på B350 vara ok?
För de går ännu längre där och försöker även överklocka 3900x (mycket mindre överklock än vad de körde på x570-korten)

"If we overclock the CPU, too, to 4.0 GHz at 1.225 V, VRM temperature goes way above what these coils are rated to handle, reaching 138°C and higher. Once 140°C is reached, the CPU will reduce its clock speed to 550 MHz (no matter how many cores are active), which immediately drops the VRM temperature well below 140°C."

Därför att tidigare test så steg throttling in, men gaming edge varken throttlade eller stängde ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Därför att tidigare test så steg throttling in, men gaming edge varken throttlade eller stängde ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Att processsorn inte klockade ner berodde väl på att han överklockat den. Stängdes inte throttling av då?

Vrmen borde väl ha en shutdown ? Fast med tanke på att vi fortfarande har ett bios daterat 2a juli så vet i tusan iofs :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Att processsorn inte klockade ner berodde väl på att han överklockat den. Stängdes inte throttling av då?

Vrmen borde väl ha en shutdown ? Fast med tanke på att vi fortfarande har ett bios daterat 2a juli så vet i tusan iofs :/

VRM throttling stängs inte av vid OC, det ska kliva in oavsett vad du gör med bordet för att rädda vrm från att dö. Det som stängs av vid manuell OC för alla Ryzen processorer är de TDP och temp limits själva processorn har.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag köpte samma moderkort och övervägde också att lämna tillbaka det, men har landat i att det har fungerat felfritt för mig till min 3600X, så jag kommer inte krångla och byta. 3900X kommer aldrig bli aktuellt för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FalsktIotakt:

Fortfarande generar banorna värma och dom kan mycket väl bli varma trots att varm trots att VRM inte är det.
Handlar helt enklet inte om huruvida det är VRM eller inte utan grundläggande fysik och ellära. Moderkortet blir varm på grund av resistans i ledningar vid de belastningar och ledning areor det är frågan om och kan det då inte kylas tillfredställande blir det varmt. Mäter du på koret är det KORTET du mäter på INTE VRM;en

Jag skrev ju att banorna generar lite värme, men aldrig nå så extremt. Då skulle bokstavligt talat datorer inte ens fungera. Att de är själva VRM som värmer upp platsen dom sitter på, även baksidan av moderkortet är fakta. Banorna ger inte i närheten den typ av värme för att de skall bli så pass varmt. Såsom du proklamerar hur värmen genereras så skulle PCBn var flera cm tjock, eller banorna ha ett sånt orimligt motstånd att kretsarna mer eller mindre tog eld och inget skulle fungera. Skärp dig helt enkelt och sluta trolla!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Borde nästan vara 2 heatsinks då. En på undersidan av vrm och en över. Nu när jag tänker efter så har jag sett det med komponenter i famla förstärkare att kylflänsen sitter under komponenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu , planerar köpa 3950x , men snålar på moderkort , den rimmar ju bra satsa på ett riktigt kort istället så fungerar det i längden

bland dom bättre vrm som finns till x570 och en bios som funkar med
just saying

https://www.inet.se/produkt/1901396/gigabyte-x570-aorus-maste...

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Vänta lite nu , planerar köpa 3950x , men snålar på moderkort , den rimmar ju bra satsa på ett riktigt kort istället så fungerar det i längden

bland dom bättre vrm som finns till x570 och en bios som funkar med
just saying

https://www.inet.se/produkt/1901396/gigabyte-x570-aorus-maste...

Så kunde man ju göra förr. Köper man dom bästa processorerna idag och snålar på moderkorten så kan man få ångra de rätt fort. Jag har medvetet snålat på moderkortet, men jag har inga ambitioner att montera något med mer än åtta kärnor heller.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Så kunde man ju göra förr. Köper man dom bästa processorerna idag och snålar på moderkorten så kan man få ångra de rätt fort. Jag har medvetet snålat på moderkortet, men jag har inga ambitioner att montera något med mer än åtta kärnor heller.

Kanske det men förr var det inte 16 kärnor mainstream heller, det var max 4 ,Det som bara tror man kan driva 16 kärnor med varsom är nog ute och cyklar lite tyvärr det , det AMD gör just nu är att dom sätter en ny standard på moderkorten om man säger så och det syns ju på priserna där med att det är påkostade brädor i samma pris niva som x299 och x399 , så vaför en tänka tanken att droppa en cpu för nästan 10k i en bräda för 2k ,

vad har brädorna som kostar 4 gånger så mycket som ett sådant ju mer i/o och bättre vrm förmodeligen , sen är det ju ingen som sett 3950x in action 16 core:s på den lilla ytan kan tänka mig att det blir varm om man plågar den lite men det är ju en anna sak , tanker man så här skall man plocka över 300w på vrm så behöver dom nog vara bra och ha bra skylning med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Kanske det men förr var det inte 16 kärnor mainstream heller, det var max 4 ,Det som bara tror man kan driva 16 kärnor med varsom är nog ute och cyklar lite tyvärr det , det AMD gör just nu är att dom sätter en ny standard på moderkorten om man säger så och det syns ju på priserna där med att det är påkostade brädor i samma pris niva som x299 och x399 , så vaför en tänka tanken att droppa en cpu för nästan 10k i en bräda för 2k ,

vad har brädorna som kostar 4 gånger så mycket som ett sådant ju mer i/o och bättre vrm förmodeligen , sen är det ju ingen som sett 3950x in action 16 core:s på den lilla ytan kan tänka mig att det blir varm om man plågar den lite men det är ju en anna sak , tanker man så här skall man plocka över 300w på vrm så behöver dom nog vara bra och ha bra skylning med

Lite så är de ju. Både bra och tråkigt. Vi får bra och stabila moderkort, men de blir också ett saftigt prispåslag som konsekvens.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Lite så är de ju. Både bra och tråkigt. Vi får bra och stabila moderkort, men de blir också ett saftigt prispåslag som konsekvens.

Naturligtvis försöker alla inblandade med ett lite extra prispåslag vid ett större generationsskifte. Särskilt när Intel är ur fas och inte kommer att lansera något nytt på ett bra tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Naturligtvis försöker alla inblandade med ett lite extra prispåslag vid ett större generationsskifte. Särskilt när Intel är ur fas och inte kommer att lansera något nytt på ett bra tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, så brukar de ju va. Sen är de också lite lätt att glömma att AMD väntar med B550 eller vad nu kretsen kommer heta. Dom säljer ju en hel del av sina B450 och X470 kretsar just nu. Jag hoppade ju på AMD tåget efter 3000 lanseringen, men jag valde den billiga vägen och köpte mig en 2000 serie istället. Jag har inte bråttom, men när alla barnsjukdomar är över och BIOS har mognat så kommer jag nog köpa mig en processor ur 3000 serien. Men jag kommer nog inte skaffa mig nåt moderkort ur 500 serien.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.