Hyra ut min lina till kollega som vil ställa en server hemma hos mig

Permalänk
Medlem

@Cyber7: Nej, nej, nej det är din internetanslutning du har noll koll på vilka han ger tillgång till servern och vad dom gör, + att han redan har nekat 200:- mån och moterbjudandet är 50:- månad säger allt , även för 200:- månad blir det en huvudvärk tänk om han skiter i att betala, sitta och jaga in småpengar, om du nu absolut ska hyra ut den minimum halva din kostnad för bredbandet + kostnad för elförbrukning högt räknat

Permalänk
Medlem

Du kanske ska hyra ut? Hur många platser har du? Köper gärna 10 platser och 50kr/mån för varje.

Skämt åsido, 200kr/mån är rimligt. Väldigt rimligt.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@Cyber7: Nej, nej, nej det är din internetanslutning du har noll koll på vilka han ger tillgång till servern och vad dom gör, + att han redan har nekat 200:- mån och moterbjudandet är 50:- månad säger allt , även för 200:- månad blir det en huvudvärk tänk om han skiter i att betala, sitta och jaga in småpengar, om du nu absolut ska hyra ut den minimum halva din kostnad för bredbandet + kostnad för elförbrukning högt räknat

Ok. Då vet jag i alla fall jeg va rimlig å han vil ha nått gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM Storm Trooper • Sabertooth x79, PB278Q, ROG Swift • i7 3820 • Hydro H60, • 32GB Vengance XMS3, AX1200i EVGA GTX 1080 FTW SLI • Samsung 850 EVO 500GB + 840 PRO 240GB • OCZ Agility3 120GB • 5x WD Red 1/1/2/3/3TB, Synology DS216j 2x 6TB • WD MyBook 4TB USB3 • Scythe Kaze Master 5.25" • Microsoft X4 • Logitech G700S • Steelseries Siberia 800 • Samsung UE60JU6075 • Windows 10 •

Permalänk
Inaktiv

Låter som en extremt dålig deal för dig hur man än vänder och vrider på det. Utan kontroll på vad han gör på din lina, hur pinsamt lite han vill ersätta dig för ha denna server ståendes hos dig, samt kostnad (i pengar men framförallt tid) för el och allt jobb som tillkommer runt allt detta känns det svårmotiverat. 200kr på en månad är ju ingenting. 2000kr minimum och frågan är ju ens om det är värt det då. Hur mycket är dessa småpengar värt för dig, och framförallt din tid? Och hur ser du på scenariot att din kollega i verkligheten sysslar med något illegalt du kan belastas för?

Nu har jag lusläst tråden men ser ut som de flesta/alla verkar vara negativ till erbjudandet.

Permalänk
Medlem

/r/ChoosingBeggars/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Du kanske ska hyra ut? Hur många platser har du? Köper gärna 10 platser och 50kr/mån för varje.

Skämt åsido, 200kr/mån är rimligt. Väldigt rimligt.

Rimligt betyder nog inte vad du tror.
Det är orimligt lågt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

/r/ChoosingBeggars/

Å gud jag skulle nästan önskat han frågade igen men jag får inget choosingbeggars material å citera 😂

Sista jag sa var "du har fått priset", sen var det tyst.

Och det priset är ju tydligen även det för snällt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM Storm Trooper • Sabertooth x79, PB278Q, ROG Swift • i7 3820 • Hydro H60, • 32GB Vengance XMS3, AX1200i EVGA GTX 1080 FTW SLI • Samsung 850 EVO 500GB + 840 PRO 240GB • OCZ Agility3 120GB • 5x WD Red 1/1/2/3/3TB, Synology DS216j 2x 6TB • WD MyBook 4TB USB3 • Scythe Kaze Master 5.25" • Microsoft X4 • Logitech G700S • Steelseries Siberia 800 • Samsung UE60JU6075 • Windows 10 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber7:

Å gud jag skulle nästan önskat han frågade igen men jag får inget choosingbeggars material å citera 😂

Sista jag sa var "du har fått priset", sen var det tyst.

Och det priset är ju tydligen även det för snällt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade jag vart du hade jag höjt priset till 300-400 efter hans löjliga erbjudande på 50kr

Permalänk
Medlem

Vill inte vara en partypooper men du får antagligen inte hyra ut din lina. Fast du kan ju kringå det genom att ta ut hyran för att 'ta hand om' servern och bjuda på uppkopplingen.
Annars kan han anmäla dig till din bredbandsleverantör om han blir sur och så blir du av med din uppkoppling helt. Sen är du antagligen också ansvarig för vad hans server hittar på med ditt bredband.
Lättast är nog bara att säga nej tack så slipper du en massa huvudvärk 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Rimligt betyder nog inte vad du tror.
Det är orimligt lågt.

Jag vet vad rimligt är. Jag skulle säga att det är rimligt för en polare.

Tänk om du hade möjligheten att förvara en bil inuti ett garage, men du använder inte det - Hyra ut det till en polare över vintern för 1000,- är väl rimligt?

Varför är det orimligt lågt?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Rent spontant nej, då det är du som är ansvarig för vad hans server gör. Sen kommer det komma krav på UPS'er säkerhets backuper, att alltid vara närvarande för att ta hand om problem med servern etc e min gissning.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Om du istället skulle hyra ut samma utrymme som servern skulle ta fast till en bostadslös kan du ta ut typ från 5000:- i månaden istället?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Se till att mining är strikt förbjudet annars lär det dra iväg

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, vill inte vara "den personen" men jag skulle skita i även om han säger 300 kr i månaden.
För jag tror att elen drar iväg, det är nog inte helt "lagligt" när väl någon får för sig att "ladda" lite extra om ett tag, och sedan bryter det säkerligen mot en och annan policy hos din ISP.

En dag kan du få besök och en massa jäkla problem för vad? för att någon som verkar pruta på 200? Mitt råd: Slösa inte din tid och stress på detta...
Kan kosta mer en det smakar låt honom lösa det på annat håll verkligen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en bra idé att hyra ut plats för en server till ett orimligt lågt pris som gör att du egentligen betalar för att få ha mer oväsen och bekymmer hemma.

Sen kan man ju alltid hoppas på att den har dålig säkerhet och ägs av ett barnporrnät eller så, så man kan bli känd för att vara den där snubben som hade 178 000 bilder, där var bild skulle kunna få föräldrar att döda den skyldige i ren avsky över vad de utsätter barn för.

Kör på det!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Spelservrar tenderar väl att dra på sig en del (D)DOS så det kan ju vara något att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber7:

Vad hadde ni tagit i månaden ? Jag har 200/200 och ganska dyrt då det är i norge (800/mån)

Jag höftade med 200/mån nen nej då skulle han minnsan bara använda sin kompis sin tyska server som han betalade 600/mån på. Men sen kom han krypanes tilbaks och erbjöd 50 + el/mån.

Vad tycker ni? Jag tycker inte 200 är så orimligt med tanke på jag säkert måste pilla på den ibland.

Något som jag blev intresserad av är varför har han inte den hos sig själv?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Säger han nej och du nej så blir det inget.

Du får väl säga att du betalar 800:- mån för bara bredbandet och sen om servern står hos dig blir det en elkostnad också. Tar han inte att du vill ha 200:- i månaden så ja då kan han leta en annan leverantör där han kan ställa sin server svårt att tro att han kommer hitta någon som vill göra det för 50:- mån.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Sötast

Han skall alltså hyra bandbredd, el, fysiskt utrymme, värmealstring samt buller från fläktar och dyl?

I andra ord så vill han ha co-location, vilket brukar gå mellan 500-1000 sek per månad via valfritt företag och nekar sedan ditt förslag på en kostnad av ynka 200?

Jag hade bett honom skicka vykort från servern i tyskland, konstigt att han vill låna av dig när han redan har en finfin lösning sedan innan

PS, glöm inte 1000KR per påbörjad timme när du startar om servern åt honom. plus ev jourersättning på säg 3000kr per månad - för att vara vänlig?

Skämt å sido så skrev iXam en relevant varning!

Det är inte sällan spelservarar drar på sig DDOS attacker, då rasar din lina helt. När den gör det så undrar ev din ISP varför du hostar spelservrar, inte alla som tillåter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Något som jag blev intresserad av är varför har han inte den hos sig själv?

Troligen för han inte har internet för det. Internet i Norge är rätt dyrt. Och överlag lite halvkasst, iaf de operatörer och nät jag har erfarenhet av. Sen kräver det ju lite arbete å material etc att ha en server stående som skall användas. Finns många orsaker. Men som svar till kompisen så skulle jag iaf frågat det själv också.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle i allafall summera ihop hans elförbrukning, samt dela kostnaden för fiberlinan/etc och skriva ut allt på papper och visa, sedan får han ta ställning till det.
Då är det ändå ett väldigt hyggligt kompispris skulle jag säga.

(Sedan att lagar och regler är rent vidriga med hänseende på juridiska skyldigheter är en annan sak du behöver ta ställning till när vi de facto lever i en neonfascistisk polisstat där du som juridiskt ansvarig för anslutningspunkten som regel har noll rättigheter i de flesta Europeiska länder. men det måste du själv ta ställning till. Som ansvarig har man noll rättigheter inför myndigheter även om man skött sig perfekt som människa.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag skulle i allafall summera ihop hans elförbrukning, samt dela kostnaden för fiberlinan/etc och skriva ut allt på papper och visa, sedan får han ta ställning till det.
Då är det ändå ett väldigt hyggligt kompispris skulle jag säga.

(Sedan att lagar och regler är rent vidriga med hänseende på juridiska skyldigheter är en annan sak du behöver ta ställning till när vi de facto lever i en neonfascistisk polisstat där du som juridiskt ansvarig för anslutningspunkten som regel har noll rättigheter i de flesta Europeiska länder. men det måste du själv ta ställning till. Som ansvarig har man noll rättigheter inför myndigheter även om man skött sig perfekt som människa.)

Vad för bandbredd räknar han med att få ut av din lina? Fullt? Då kan han också pröjsa en VPN anslutning, men beroende på ISP policy så kan krypterad trafik sätta dig som abbonemangsägare i klistret. Jag får ut fullt på 250/250 med ovpn.com och dom har norge servrar så det kanske vore ett alternativ? Jag hade iaf krävt full tillgång till att se vad som finns på servern, så det inte är något du hamnar i juridiskt problem för.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Håller helt med. Skulle aldrig hosta något som jag inte har 100% kontroll över, vilket då indirekt säger att jag bara hostar mina egna prylar. Är inte heller direkt frikostig med att låna ut WiFi etc till polare, då man aldrig vet vad de har i sina enheter.

MÖJLIGEN skulle jag kunna hosta en FTP-server för säkerhetskopior åt någon pålitlig polare, men då är det på min egen server som jag administrerar och styr över åtkomst till. Såklart till en skälig kostnad då.

Herregud, tur att man inte är polare med dig.

Till TS

Bara kolla vad det kostar att hyra en server någonstans och dra av på det, 50 spänn låter på tok för billigt, 200 lite för dyrt. Hade inte tagit under 100 spänn, med tanke på att du står för el, risk utifall att servern blir ddosad eller något begås som inte borde på servern. Om du dessutom behöver hjälpa till med någon form av underhåll osv så blir det ju merjobb.

Nu vet jag inte hur nära ni står varandra, men han verkar ju mest bara sniken.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Vad för bandbredd räknar han med att få ut av din lina? Fullt? Då kan han också pröjsa en VPN anslutning, men beroende på ISP policy så kan krypterad trafik sätta dig som abbonemangsägare i klistret. Jag får ut fullt på 250/250 med ovpn.com och dom har norge servrar så det kanske vore ett alternativ? Jag hade iaf krävt full tillgång till att se vad som finns på servern, så det inte är något du hamnar i juridiskt problem för.

En annan grej jag dock skulle kolla upp är om operatören räknar det som privat, eller vill klassa om det till kommersiell verksamhet (dvs vill strypa åtkomsten) om man ligger väldigt högt i förbrukning, jag vet inte hur det är i Norge, men i Sverige försöker man ofta tänja på gränserna om vad kunderna "tillåts" att göra och inte trots avtalen man skrivit på.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

En annan grej jag dock skulle kolla upp är om operatören räknar det som privat, eller vill klassa om det till kommersiell verksamhet (dvs vill strypa åtkomsten) om man ligger väldigt högt i förbrukning, jag vet inte hur det är i Norge, men i Sverige försöker man ofta tänja på gränserna om vad kunderna "tillåts" att göra och inte trots avtalen man skrivit på.

Det är inte så överraskande precis. Båda parter letar efter kryphål. Kunderna vill komma undan med lite extra som ligger i deras favör och ISP vill inte bjussa för mycket, för det förlorar dom på och sätter ett prejudikat för företaget om vad som är OK att ge efter på. Men innan TS går med på något alls så borde TS kolla upp vad som ISP tycker är OK.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Enklast är väl bara att dela på kostnaden, 400kr per skalle annars blir det inget!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Det är inte så överraskande precis. Båda parter letar efter kryphål. Kunderna vill komma undan med lite extra som ligger i deras favör och ISP vill inte bjussa för mycket, för det förlorar dom på och sätter ett prejudikat för företaget om vad som är OK att ge efter på. Men innan TS går med på något alls så borde TS kolla upp vad som ISP tycker är OK.

Jag säger bara sök på Tele2 unlimited Sverige... Bitvis rätt underhållande läsning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte göra detta själv. Känns bara som det kan sluta dåligt av någon anledning. Men beror väl kanske lite på hur pass bra bekanta ni är

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Vill inte vara en partypooper men du får antagligen inte hyra ut din lina. Fast du kan ju kringå det genom att ta ut hyran för att 'ta hand om' servern och bjuda på uppkopplingen.
Annars kan han anmäla dig till din bredbandsleverantör om han blir sur och så blir du av med din uppkoppling helt. Sen är du antagligen också ansvarig för vad hans server hittar på med ditt bredband.
Lättast är nog bara att säga nej tack så slipper du en massa huvudvärk 😉

Man får oftast heller inte driva server på privatlina. Inte för att de jagar folk för det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Man får oftast heller inte driva server på privatlina. Inte för att de jagar folk för det

En del bolag kan faktiskt stänga ned linan om man gör det, även om det är sällsynt och man lär ju behöva komma upp i rätt extrema datamängder för en hemmaserver innan de bryr sig om att göra det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number