Logitech lanserar mekaniska tangentbord med tunna GL-brytare

Permalänk
Melding Plague

Logitech lanserar mekaniska tangentbord med tunna GL-brytare

Logitech G915 Lightspeed Wireless och G815 Lightsync RGB är spelfokuserade mekaniska tangentbord som utrustas med Logitechs nya tunna mekaniska GL-brytare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2700kr för ett tangentbord känns lite för mycket kan jag tycka plus att det syns inte som att den kommer usb c kontakt och eventuellt nån form av snabbladdning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en matta som laddar både tangentbord och mus trådlöst, som dessutom klarar att dricka upp den öl som jag spiller.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Ge mig bara G pro keyboard med svensk layout så är jag glad. Men det kommer säkert inte att hända

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kan förstå fördelen med trådlös mus, men tangentbordet? Någon som kan enlighta en varför man ska betala 1000kr extra för att slippa en sladd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

@Helllodar: Nu betalade jag inte för trådlöst tangentbord utan fick ett G613 från Logitech som ersättning för ett annat tangentbord som strulade och helt ärligt det är underbart att inte ha en enda kabel på skrivbordet nu. Lätt att städa och hålla rent och kan flytta runt saker utan att tänka på någon kabel.
2700 spänn är dock långt över smärtgränsen, hade tänkt byta upp mig när jag såg promos men det här är alldeles för dyrt. Inbyggt batteri också och inte som jag har nu med 2 AA batterier som jag byter när dom börjar bli trötta.

Permalänk
Medlem

Måste all hårdvara idag fokusera på massa RGB-tjafs? Vill bara ha snyggt och cleant och funktionellt hårdvara. Gillar Logitechs grejor i övrigt, men vore skönt om det fanns alternativ till blinget.

Permalänk
Medlem

Enligt videon på Inet så kommer inte modellen med Linear switchar till Norden.
https://youtu.be/on05HWWBKEI?t=593

Permalänk
Medlem

Jag köpte direkt ett G915 och inväntar leverans. 2690:- är dyrt, men det är min hobby.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem

Priserna är helt whacko!
Tack men nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lite dyrt men bra att det är RGB. Det går ju stånga av om man inte gillar det så att klaga på RGB känns rätt lökigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper ett en ISO-bräda i TKL den här gången, då kan jag ens börja fundera på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrM3:

Måste all hårdvara idag fokusera på massa RGB-tjafs? Vill bara ha snyggt och cleant och funktionellt hårdvara. Gillar Logitechs grejor i övrigt, men vore skönt om det fanns alternativ till blinget.

De har de ju gjort ett tag nu. Logitech G613, inget bling och lång batteritid.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Varför inte släppa en TKL version av den också om man ändå ska hålla på med trådlöst..

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Batteritiden är galet bra. likaså på mitt G613. Ljusår bättre än de flesta konkurrenterna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Kan förstå fördelen med trådlös mus, men tangentbordet? Någon som kan enlighta en varför man ska betala 1000kr extra för att slippa en sladd?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite saftigt pris kan jag hålla med om. Men har kört G613 sedan release i princip och som du redan fått i svar - det är extremt skönt att helt slippa sladden. Mycket lättare att organisera och framförallt hålla rent på skrivbordet. Inte samma uppenbara argument som för trådkösa möss men fortfarande kommer jag inte ha ett sladdat tangentbord igen

Skrivet av MrM3:

Måste all hårdvara idag fokusera på massa RGB-tjafs? Vill bara ha snyggt och cleant och funktionellt hårdvara. Gillar Logitechs grejor i övrigt, men vore skönt om det fanns alternativ till blinget.

G613 finns helt utan belysning. Och sen vet jag inte vad du menar med att detta 'fokuserar på rgb-tjafs'. Tycker det ser väldigt genomtänkt, cleant och funktionellt ut. Tycker inte man kan jämföra bakgrundsbelysning på ett tangentbord med att man bara öser rgb på en radiator för att den ska lysa.

Permalänk
Medlem

Så brytarna är bara Kailh Choc, eller är de kloner av dessa?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Brytarna i den här bilden på Logitech's websida ser precis ut som Kailh "Choc" (PG1350). Den vita brytaren har t.om. en "click bar" för taktilitet och klick, och jag skulle tro att Kailh har patent på den.

Kailh Choc har funnits på tangentbord från andra tillverkare i ett par år redan. Se t.ex. artikel om Sharkoon Purewriter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt snyggt ut och jag skulle gärna köpt ett om det inte vore för ett par saker.
Priset. Behöver man säga mer? Det blir till att vänta in en Black Friday 2020 innan man kan motivera ett köp. Sen har vi dessa förbannade makroknappar. Bort med dom. Dom är fula och förstör hela layouten. Finns det ens folks om använder makron?

Permalänk
Medlem

Är det så svårt att släppa liknande tangentbord (låg profil, enkel belysning, inget tjafs med macro å skit) för runt tusenlappen? Måste allt vara så jävla dyrt hela tiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Usch, kan inte använda ett tangentbord med makroknappar till vänster.
Och om de stämmer att linjära switchar inte kommer till norden går det ändå fetbort

Trådlöst keyboard kommer jag aldrig köra, ser absolut noll mening med det, har aldrig någonsin känt att en sladd varit i vägen på tangentbordet.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Nivity:

Usch, kan inte använda ett tangentbord med makroknappar till vänster.
Och om de stämmer att linjära switchar inte kommer till norden går det ändå fetbort

Trådlöst keyboard kommer jag aldrig köra, ser absolut noll mening med det, har aldrig någonsin känt att en sladd varit i vägen på tangentbordet.

Använder hela tiden sätter mig i sängen spelar / slö surfar, använder det för TVn as skönt slippa sladd.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

De har de ju gjort ett tag nu. Logitech G613, inget bling och lång batteritid.

Så nöjd med mitt g613

Hade gärna sluppit g knapparna dock för att göra det lite mer kompakt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur låter det?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av napahlm:

Ser riktigt snyggt ut och jag skulle gärna köpt ett om det inte vore för ett par saker.
Priset. Behöver man säga mer? Det blir till att vänta in en Black Friday 2020 innan man kan motivera ett köp. Sen har vi dessa förbannade makroknappar. Bort med dom. Dom är fula och förstör hela layouten. Finns det ens folks om använder makron?

Håller med om priset. Känns helt världsfrånvänt.

Jag använder macroknappar ibland.
Har använt det för inloggning till nån speltjänst där de vägrade spara ens lösen. Osäkert, i know. Men det var till ett gratisspel. Och unikt lösenord där såklart. Whatever liksom

Använts till några "kortkommandon" som är onödigt krångliga i en del program och då får det bli en ensam macroknapp som gör det där istället. Istället för fyra simultana knappar så finn det på en ensam knapp. Smidigt ibland.

Sedan har jag använt macroknappar i en del spel. Blev typ fusk att använda det i Magicka hehe. Med enkel knapptryckning kunde man göra superkombos på löpande band. Det där fick man sluta med. Men revive och teleport var rätt skönt att ha på enkelknappar iaf.

Med det sagt så kan jag väl tillägga att det går att få till macros även på mitt nuvarande pok3r-tangentbord och det har minsann inga extra knappar i onödan. Så det går att implementera snyggt också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man kan också använda makrotangenterna för att ha unika tangenter för starta/stoppa inspelning, ta skärmdumpar och push-to-talk. Nu går de oftast att sätta på andra ställen, men ibland är det svårt att få det fungera med alla spel eller ha dem enkelt tillgängliga. T.ex. så har jag Alt+F11 för att ta skärmdumpar och det är inte så praktiskt att göra på tangentbordet när man spelar.

Permalänk
Medlem

Hade det varit ett G Pro med nordisk layout hade jag klickat hem ett på en gång.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Usch, kan inte använda ett tangentbord med makroknappar till vänster.
Och om de stämmer att linjära switchar inte kommer till norden går det ändå fetbort

Trådlöst keyboard kommer jag aldrig köra, ser absolut noll mening med det, har aldrig någonsin känt att en sladd varit i vägen på tangentbordet.

Jag slipper gärna sladd över halva vardagsrummet när jag sitter i soffan och surfar eller kollar streams samt spelar osv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Inga skulpterade tangenter? Är nog det sämsta med lågprofiltangentbord. Nästan alla är platta. Hellre ett tjockt handledsstöd än platta knappar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Så nöjd med mitt g613

Hade gärna sluppit g knapparna dock för att göra det lite mer kompakt

Skickades från m.sweclockers.com

De är jag också, men jag saknar dels belysta knappar som jag hade på mitt förra (G410) samt att jag vill ha bort numpaden. Och med tanke på vad Logitech har i sitt utbud idag så hade jag lätt kunnat gå tillbaka till ett G410 eftersom de är de sista 10KL tangetbordet dom hade med nordisk layout.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.