No Man's Sky får massiv uppdatering och byter till Vulkan-gränssnittet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

MEN kan man spela i Ultra-wide nu utan grafikbuggar med HUDen ?

Spelade bara 10 minuter men märkte inga buggar. Lirat i UW tidigare också men kan inte minnas att jag sett något då heller.

Skrivet av ELF:

För nVidia användare ska det inte göra så stor skillnad. Men för oss med Amd kort ska det hjälpa en del. Är stor prestanda skillnad mellan de båda lagen i detta spel. Men Vulkan ska fixa till det. Påstår dock ej att nvidia användare får ut bra prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Trevligt för er med AMD, alltid bra det blir normaliserat mellan lagen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Dota är också ett av världens mest populära spel, lite orättvist att påstå att om man inte är top 5 så finns det ingen som spelar?
Total War: 3k har just nu ca 17000, med 24h peak på 21.5k och all time peak på 191k.
TW:3k är just nu ett av det mest populära i sin genre och har uppenbarligen en tillräcklig följarbas för att CA ska må bra. Där får du en bättre jämförelse med NMS

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet inte jag vem du citerar, men jag har då inte påstått något att om man inte är top 5 så är det ingen som spelar....
Men du kanske läser mellan raderna?

Är du så känslig så du inte klarar av att hantera att någon säger att 15k spelare kanske inte riktigt klassas som mycket bör du undvika publika forum i alla dess former.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@Vinolik: Det är som vilket annat EA AAA-spel med andra ord. Fyra-fem DLC innan det blir klart

Njae nästan, du behöver inte betala för den här uppdateringen i alla fall vilket du troligen hade varit tvungen till i sann EA anda

Permalänk
Medlem

Spelade i ungefär 1h innan jag var tvungen att sluta men det är riktigt grymt i VR. Dock verkar det lite halvt buggigt just nu då många rapporterar väldigt konstiga saker med hur spelet renderar(verkar rendera på både skärmen samt i VR) och då blir det en del FPS drops. Kommer en patch nu i dagarna(idag?) som förhoppningsvis börjar fixa en del. Annars rekommenderar jag spelet starkt till er som har VR och är sugna på något rejält!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Hello Games har släppt uppdateringen 2.0.4 som ska fixa en del av buggarna i 2.0-releasen, och uppdateringen ska snart komma till konsolerna också. Fixar inkluderar:

  • Fix for crashes occurring in Nexus.

  • Fixed a rendering related crash.

  • Fixed an out of memory crash.

  • Fixed an issue that could cause a crash when manipulating inventory in close proximity to a high number of players.

  • Fixed a crash affecting VR with supersampling enabled.

  • Fixed a situation where network connectivity issues could prevent players from speaking to NPCs aboard the Space Anomaly.

  • Fixed an issue where storage containers could not be accessed.

  • Fixed a crash affecting unsupported VR hardware.

Så ingen åtgärd för bredbildsformat tyvärr.

Källa: PSU

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

De skojade inte när de sa att det var en hel del förändringar.

Körde ett par timmar igår och det är en hel del som har ändrats, det mesta till det bättre. Men det har tillkommit nya buggar också, som om det inte redan var för många (särskilt i co-op). Exempelvis går det inte längre att ställa in hur mycket slutprodukt som ska tillverkas med en refiner, det blir alltid maxvärdet (åtminstone för mig), men det borde ju vara en enkel bugg att rätta till.

Mycket trevligt att man nu kan flytta på installerade tech-moduler, för övrigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

Hello Games har släppt uppdateringen 2.0.4 som ska fixa en del av buggarna i 2.0-releasen, och uppdateringen ska snart komma till konsolerna också. Fixar inkluderar:

  • Fix for crashes occurring in Nexus.

  • Fixed a rendering related crash.

  • Fixed an out of memory crash.

  • Fixed an issue that could cause a crash when manipulating inventory in close proximity to a high number of players.

  • Fixed a crash affecting VR with supersampling enabled.

  • Fixed a situation where network connectivity issues could prevent players from speaking to NPCs aboard the Space Anomaly.

  • Fixed an issue where storage containers could not be accessed.

  • Fixed a crash affecting unsupported VR hardware.

Så ingen åtgärd för bredbildsformat tyvärr.

Källa: PSU

Oj då!
De har minsann legat i!
Ett dygn senare har de lagat ett helt gäng grejer!

Samlat in rapporter, identifierat orsaken till problemet, byggt en lösning och testat att det funkar.
Tjoff!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Tarasus: Läste mitt inlägg igen och ber om ursäkt att det uppfattades lite väl syrligt! Sorry!
Men poängen kvarstår att det är inte helt rättvis jämförelse.
Kikade steamcharts nu och dryga 25k just nu, peak på 32k senaste 24h.
Sedan September 2018 har average legat mellan 2-6k spelare med högre peaks.

Detta är ju också bara en plattform så det är helt klart ett levande spel även om det inte är bland de mest populära titlarna. Hello Games har gjort ett riktigt bra jobb att återupprätta sig efter fiaskot vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Spelade bara 10 minuter men märkte inga buggar. Lirat i UW tidigare också men kan inte minnas att jag sett något då heller.

Spelet hade inte stöd för UW ordentligt på flera år, skönt att dom fixat det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket förbättringar verkar det som. Men är spelet roligt än?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

För nVidia användare ska det inte göra så stor skillnad. Men för oss med Amd kort ska det hjälpa en del. Är stor prestanda skillnad mellan de båda lagen i detta spel. Men Vulkan ska fixa till det. Påstår dock ej att nvidia användare får ut bra prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

För min del som kör med ett AMD 570 så har uppdateringen till Vulkan gjort att spelet hoppat från 10-30 fps (i princip ospelbart) upp till 90 fps, en sanslös skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantasitisk:

Ja, nu tre år senare kanske det är värt att prova på! Får vänta in en sale. Jag var lite sugen för tre-fyra år sen efter alla trailers, och blev sen väldigt osugen efter all publicitet om hur ofärdigt det var.

50% på Steam, nuvarande pris 27,49€

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

MEN kan man spela i Ultra-wide nu utan grafikbuggar med HUDen ?

Det har funnits en lösning på Ultrawide problemet: https://www.nexusmods.com/nomanssky/mods/686
Kanske inte fungerar längre pga den nya uppdateringen. Funkar att köra med det online.

Den nya uppdatering har gjort spelet avsevärt mycket buggigare än vad det var innan. I den nya Anomaly'n så kan skepp fastna eller man kan försvinna när man åker ut ur det. Spelet krashade ~4 gånger ganska tätt inpå varandra när jag försökte lämna Anomaly skeppet.
Spara ofta medans dessa buggar inte är patchade!

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Det har funnits en lösning på Ultrawide problemet: https://www.nexusmods.com/nomanssky/mods/686
Kanske inte fungerar längre pga den nya uppdateringen. Funkar att köra med det online.

Jag testade den modden och det fungerade inte. Men verkar ju fungera för en del

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Det har funnits en lösning på Ultrawide problemet: https://www.nexusmods.com/nomanssky/mods/686
Kanske inte fungerar längre pga den nya uppdateringen. Funkar att köra med det online.

Den nya uppdatering har gjort spelet avsevärt mycket buggigare än vad det var innan. I den nya Anomaly'n så kan skepp fastna eller man kan försvinna när man åker ut ur det. Spelet krashade ~4 gånger ganska tätt inpå varandra när jag försökte lämna Anomaly skeppet.
Spara ofta medans dessa buggar inte är patchade!

Finns tydligen en patch klar : https://www.nomanssky.com/2019/08/beyond-patch-2-05/

These are the 2.05 PC notes.

Bug fixes:

  • Fix for crashes occurring in the Space Anomaly.

  • Fixed a number of issues causing some players to experience low framerate after visiting the Space Anomaly.

  • Fixed a rendering related crash.

  • Fixed an out of memory crash.

  • Fixed an issue that could cause a crash when manipulating inventory in close proximity to a high number of players.

  • Fixed a crash affecting VR with supersampling enabled.

  • Fixed a situation where network connectivity issues could prevent players from speaking to NPCs aboard the Space Anomaly.

  • Fixed an issue where storage containers could not be accessed.

  • Fixed a crash affecting unsupported VR hardware.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Spelade det lite grann igår. Det är definitivt ett helt annat spel än när det kom ut. Mindre fokus på att utforska och upptäcka, mer fokus på multiplayer och ännu mer fokus på att grinda resurser och konstruera olika saker och bygga baser.

Lite trist att det tog den riktningen eftersom jag gillade konceptet med att man är en ensam upptäcktsresande som reser från planet till planet och upptäcker nya landskap och varelser. Dock var ändå inte deras procedural generation tillräckligt bra och varierad, så man tröttnade ganska snabbt på att utforska. Så förståeligt att det försöker göra spelet mer till ett spel...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@Tarasus: Läste mitt inlägg igen och ber om ursäkt att det uppfattades lite väl syrligt! Sorry!
Men poängen kvarstår att det är inte helt rättvis jämförelse.
Kikade steamcharts nu och dryga 25k just nu, peak på 32k senaste 24h.
Sedan September 2018 har average legat mellan 2-6k spelare med högre peaks.

Detta är ju också bara en plattform så det är helt klart ett levande spel även om det inte är bland de mest populära titlarna. Hello Games har gjort ett riktigt bra jobb att återupprätta sig efter fiaskot vid lansering.

Att det var en haltande jämförelse håller jag med om, din var mycket mer utförlig och ger en bra bild om man jämför med liknande spel. + i kanten för den.

Dock kanske båda dom spelen inte kan klassas som att ha "många spelare", i jämförelse med spel som faktiskt har det.
15k kanske är normalt antal, eller t.o.m. få.
Därav att det är en definitionsfråga i vad som är många spelare. Jag tror att en bred bild på t.ex. steamcharts kan svara på det

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Squallie:

Det är på 50% rea på steam.

Dock 100kr billigare än så om man köper på GreenManGamings rea och även använder "august12" som rabatt-kod. Då blir det ca 180kr.

250 kr på Gog.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

250 kr på Gog.

Något jobbigt:

Citat:

Multiplayer is available only between GOG.com users.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Något jobbigt:

Det finns en särskild plats i helvetet för utvecklare som låser multiplayerdelen på PC till vilken butik man köpt spelet i.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHead:

För min del som kör med ett AMD 570 så har uppdateringen till Vulkan gjort att spelet hoppat från 10-30 fps (i princip ospelbart) upp till 90 fps, en sanslös skillnad.

Riktiga fina nummer. Ser fram emot att veva igång det igen.

Skrivet av Söderbäck:

Det finns en särskild plats i helvetet för utvecklare som låser multiplayerdelen på PC till vilken butik man köpt spelet i.

Jo, saknar tjänster så som GameSpy. Rörigt program, men det är ju helt klart än mycket bättre lösning än att dela upp alla spelare. Eller varför inte The All-Seeing Eye....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av filbunke:

Något jobbigt:

Missade jag!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Passade på att skaffa spelet, men prestandan är helt fruktansvärt dålig för mig. Jag kommer inte ens förbi första laddningsskärmen efter man valt svårighetsgrad. Allting är i konstant 1 FPS.

Edit: Nya patchen löste det (2.0.5?).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har inte spelat på ett par månader, men är inventory storleken , eller rättare sagt bristen på ordentliga container för förvaring fortfarande skrattretande dålig?

Permalänk
Inaktiv

@mill: Ah fy fan det var inte roligt. Spelet var ganska intressant i början men när det sakta men säkert gick upp för en att man bara grindade material för att ta sig till mitten och att inga planeter eller varelser var i närheten lika intressanta som i trailers blev man lite ledsen. NMS var en pöl som var tusen mil bred men en centimeter djup. Lämnade tillbaka skiten och kommer aldrig att köpa det igen, oavsett hur mycket de lägger till.

Permalänk
Medlem

Ska ge det en chans. Nu med vr stödet men ger den något liknande subnautica som var fantastiskt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kul för de som spelar detta

Jag har dock en tråkig regel om att titta först och spela sen, är ett spel dåligt och framförallt inte uppnår hype-statusen så är det bojkott för all framtid. Enda hypen som finns nu är Final Fantasy VII-remaken när den nu behagar att dyka upp. Vilket kommer bli det enda spelet jag någonsin kommer att köpa innan jag ens fått det och hypa sönder

Vet om releasedatum och har förbokat å den biten men om det faktiskt släpps då återstår att se. Får se om spelstilen är tilltalande bara. Tyckte ju om det turbaserade från originalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Beyond? Här härmas det tydligen friskt bland rymdspelen. Den senaste säsongen av Elite Dangerous kallas "Beyond" och har gjort det ett bra tag.

Båda inspirerades av StarTrek kanske.

Skrivet av Tarasus:

Jag vet inte om det är mkt eller lite, men som jämförelse så kan 250,000st spela en mod i Dota2 samtidigt.

Så om det verkligen är väldigt många eller inte är en definitionsfråga

Den stora skillnaden är väll att den sortens spel till skillnad mot detta är närmast helt meningslösa för alla om "ingen" spelar dem.

Men även för rena MP så går kanske gränsen rätt lågt ändå, nog för att det alltid är en hyfsat varierad befolkning.

Notert att de flesta helt nya spel som försöker bli nästa stora asymmetriska MP redan från start harvar runt på på låga tresiffror. Så det är ingen lätt match att hålla igång ..ehm, en massa matcher utan en hel del tur och träff utöver en solid produkt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet har blivit väldigt bra faktiskt. Speciellt krävande vet jag inte om jag tycker spelet faktiskt är. Just nu är det 50% på steam för de som är intresserade. Jag tycker det är värt pengarna numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Har inte spelat på ett par månader, men är inventory storleken , eller rättare sagt bristen på ordentliga container för förvaring fortfarande skrattretande dålig?

För material som du minar/samlar har mängden gått upp från 250 till 10.000 per inventory slot så inget större problem att lagra stora mänder nu.