Vilken CPU/GPU för videoredigering och lite 3D-modellering?

Permalänk
Medlem

Vilken CPU/GPU för videoredigering och lite 3D-modellering?

Hej!

Min budget är under 10 000 kr för båda komponenterna tillsammans. Jag arbetar primärt i Davinci Resolve där färgsättning och redigering sker men planerar att börja lära mig Blender däremot kommer huvudsysselsättningen vara videoredigering. Jag har läst lite om AMD Ryzen 3000 och finner 3700X eller möjligtvis 3900X väldigt prisvärda. När det kommer till GPU är det inte lika uppenbart vad som gäller. Vad är prisvärt för tillfället? Går det några rykten som säger att någon kommer släppa något nytt som är relevant för mig inom kort? Jag har nämligen inte bråttom utan kan vänta någon månad eller två.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

@tobbe134:

Pudget Systems testar gpu:er för DaVinci Resolve. (Och även cpu:er).

Radeon VII, men du får inte ett sådant och en 3900X/3700X för max 10.000kr. Ett Vega 64 och ett 3700X går att få för under 10.000kr.

De kommer snart med resultat för Nvidia Super.

Citat:

Articles looking at performance of the new NVIDIAGeForce SUPER cards in Adobe apps and DaVinci Resolve should start coming out in a day or two! (Hint, it is isn't anything incredible, but a nice boost overall)

Och troligtvis även 5700XT. Så skulle vänta på dessa, speciellt det senare.

Dock, de testar betalversionen, ingen aning om det saknas saker i gratisversionen när det gäller tex gpu-avlastning.

Permalänk
Medlem

Har använt båda, och gratisversionen saknar nyttjande av gpu för vissa funktioner, tex ”h264 acceleration” (har tyvärr inte hittat någon lista på funktioner). Kolla runt på blackmagics forum, där ställs dessa frågor ofta. Sedan för att komplicera saker så tror jag de har börjat använda vissa funktioner unika för RTX-korten. T.ex auto grading.