B450 + Ryzen 5 3600 Combo, Hur ska jag göra med Bios?

Permalänk

B450 + Ryzen 5 3600 Combo, Hur ska jag göra med Bios?

Hallå Sweclockers, som titeln lyder.
Ska införskaffa mig lite nya grejer då gamla datorn börjar bli slö och hade tänkt mig ett b450 och 3600 combo då de flesta b450 korten verkar stödja 3000 serien och samt så känner jag inte redigt för att lägga de häftiga priserna som x570 serien går för just nu men jag undrar hur ska jag göra med att uppdatera bios så att det blir kompatibelt?
Moderkortet jag hade tänkt köra med är detta: https://www.inet.se/produkt/1901319/asus-rog-strix-b450-f-gam...
Vet att vissa MSI kort har någon slags "flashback knapp" eller något i den stilen men undrar om det finns på detta kortet också för har ingen 1000 eller 2000 serie ryzen liggandes som jag kan sätta i så måste få in bios utan det.
Tänker att jag inte kan ha varit den ända som har haft detta problem? Tack.

Permalänk
Medlem

Du ska köpa de nya Max moderkorten som MSI släppt. Dessa stödjer de nya Zen 2 processorna direkt ur lådan.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan kolla efter märkningen "Desktop 3000 ready"och välja ett kort som kommer med ett nytt bios från fabrik och saknas uppgifterna tex pga onlinehandel så frågar man försäljaren så slipper man uppdatera bios för att få igång datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Treant: Planen vart ju att beställa hem delarna idag och så vida det ser ut så är msi's max serie ur lager på alla ställen än så länge.

Permalänk

Vad är det som är lönt med x570 serien mer än att de har PCIe 4.0 som jag ändå inte kommer använda?

Permalänk
Medlem

msi b450 tomahawk och b450 mortar klarar bios flash utan cpu och minne. Finns säkert fler modeller också. Till 3600 skulle jag inte köpa x570 för de är så mycket dyrare.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

@Blupparen: Knappt ingen av dem finns i lager just nu dock, troligen för att de ska lansera dessa nya MAX korten :/

Permalänk

Jag åkte och köpte ett b450-f strix från asus på Inet och dem hjälpte mig i butiken att uppdatera bios. Kom hem, satte i 3700x och det funkade galant. Har du en inet i närheten så prata med dem!

Permalänk

@CamelActivate: Bor nere i södra Sverige så närmsta inet jag har skulle nog vara malmö och det är en 20 mil iallafall så det är inte redigt en möjlighet, du tror inte det finns möjlighet att fråga det över internet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AwesomeLiam:

Vad är det som är lönt med x570 serien mer än att de har PCIe 4.0 som jag ändå inte kommer använda?

Det ställs också hårdare krav på kretskortslayouten för att man ska få högre minneshastigheter och högre minneskompatibilitet men annars är det inga direkta skillnader utan det hanlar om att välj ett moderkort med de anslutningar man vill ha och där sprider det ju oavsett vilket chipset de använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@AwesomeLiam: du kan ju alltid höra med dom.

Permalänk
Skrivet av AwesomeLiam:

@CamelActivate: Bor nere i södra Sverige så närmsta inet jag har skulle nog vara malmö och det är en 20 mil iallafall så det är inte redigt en möjlighet, du tror inte det finns möjlighet att fråga det över internet?

Ja dem har en chatt, jag började där men vill minnas att de sa att de endast uppdaterar bios i butik. Värt ett försök iaf!

Annars hade jag väntat till tomahawk max kom in på lager om jag var du

Permalänk
Medlem

Med Inet kan man skicka in kortet till dom för att få det flashat. Kostar 200kr plus eventuell fraktkostnad
Det gjorde det för 1år sen åtminstone

Om du skriver till deras support i förväg så öppnar dom en ticket redan när du beställer kortet. Så när du ska hämta ut paketet sätter du på den nya fraktsedeln som kommer i paketet och skickar tillbaka det för att flashas.
Lite bökigt men det var så jag fick till att det skulle gå till när jag köpte grejer förra året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Med Inet kan man skicka in kortet till dom för att få det flashat. Kostar 200kr plus eventuell fraktkostnad
Det gjorde det för 1år sen åtminstone

Om du skriver till deras support i förväg så öppnar dom en ticket redan när du beställer kortet. Så när du ska hämta ut paketet sätter du på den nya fraktsedeln som kommer i paketet och skickar tillbaka det för att flashas.
Lite bökigt men det var så jag fick till att det skulle gå till när jag köpte grejer förra året.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man inte be dem flasha innan de skickar? Känns ju dumt att skicka tillbaka paketet direkt.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwesomeLiam:

Vad är det som är lönt med x570 serien mer än att de har PCIe 4.0 som jag ändå inte kommer använda?

Den stora skillnaden rent anslutningsmässigt är att X570 har 16 st. PCIe 4.0-linor som kan användas till diverse anslutningar (M.2, PCIe-portar, etc.), medan B450/X470 endast har 8 st. PCIe 2.0-linor. Processorn har sedan 20 st. PCIe 3.0/4.0-linor som brukar användas till PCIe-port för grafikkort samt en M.2-port, medan styrkretsen sköter resten.

Vill man kunna ha t.ex. två eller fler M.2-portar utan att flaskhalsa grafikkortet eller M.2-enheterna så är det X570 som gäller alltså. X570 är därmed mer framtidssäkert när vi går mot att använda allt fler PCIe-linor, men samtidigt är de också så mycket dyrare att man troligtvis lika gärna kan köpa ett B450 nu och byta till ett nyare moderkort senare om det behövs.

Permalänk
Medlem

Håller du till runt Helsingborg kan du låna en 2700x av mig för att uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte MSI B450 Tomahawk tillsammans med Ryzen 3600. Perfekt kombo.

Till skillnad från B450 Strix är B450 Tomahawk mer lämpad för 3900x om du är sugen att byta till denna på sikt.

Bios Flashback tog 5 min högst, ca fem enkla punkter att följa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tagit det billigaste B450 moderkortet och beställt en zen+cpu och den zen 2-cpu jag tänkt ha. Sen flashat med den äldre cpun och därefter nyttjat distansköplagen och "ångrat mig".
Se det som att du gör butiken en tjänst. Du flashar själv bios... något jag tycker dom borde sett till att göra från början.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Blupparen: Inte när jag frågade om det iaf. Möjligt att dom har ändrat nu.
Support och centrallager kanske ligger på olika ställen. Jag ifrågasatte också varför dom inte kunde flasha moderkortet direkt

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Jag har precis frågat runt i lite butiker då jag beställde ett moderkort utan stöd för BIOS flashback (eller vad det nu kallas).

- Webhallen erbjöd inte att flasha BIOS.
- Netonnet kunde i vissa fall hjälpa till, beroende på butik (kanske borde ringa och fråga innan).
- Inet ställde upp mot en summa på 199 kr för en BIOS-uppdatering, om man inte köper ett moderkort / CPU i butiken, varpå dom bjuder på det.

Löste det genom att avboka på Webhallen och beställde min 3600 på Inet istället, så tar jag med moderkortet (köpt i annan butik) dit och får det uppdaterat gratis

Visa signatur

Grubblare