Komplett.se's "Prislöfte" är i praktiken oanvändbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Inet's kampanjsida listar nog inte alla kampanjer;

Korrekt. Hur ofta har dom inte "Sweclockers-kampanj" (eller dylikt) men listar det inte bland sina kampanjer?
Det är ganska ofta (relativt sett) som Inet har diverse kampanjer som inte listas under deras kampanjsida nu när jag tänker efter. Gissar att det gäller de flesta ÅF.

Själv tycker jag nog att Komplett har gjort rätt bedömning i detta fallet; Sänkt pris med det nya priset i röd text och det gamla priset överstryket? Känns väldigt mycket som ett reapris.

Med det sagt så kan man ju diskutera Komplett "prisgaranti-tjofräs" hur länge som helst. Själv tycker jag den är ganska dålig, inte bara för att där är en miljon undantag och friskrivningar, men också för att om man väl kan nyttja den så får man inte pengar utan ett... presentkort. Yay?

Sen är ju även frågan hur mycket energi man kan orkar lägga på att bråka om någon hundralapp i presentkorts-form, flera veckor efter ordinarie köp...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

TS, handla av Inet om du ska ha priset sänkt eller va tyst. Sluta grina för att du tydligen ska ha Komplett att sänka priset för dig.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Provat att mejla Inet och fråga dem om det är ett kampanjpris eller en "vanlig" prissänkning!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker det skulle vara rimligt att om man köper något hos Komplett på kampanj så ska priset kunna matchas mot andra kampanjer. Köper man något till ordinarie pris så matchas det bara mot ordinarie priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ljuger du nu?
För det står klart och tydligt att det INTE gäller mot nätbutiker med Elgigantens prismatchning.
Gäller ENDAST mot lokala butiker.

Så antingen ljuger du eller så har de brutit mot sina egna villkor

"Prisgarantin gäller i 30 dagar på Elgigantens egna prisjusteringar och mot lokala butikskonkurrenter men inte mot aktörer på Internet."

Har gjort det flera gånger, varför skulle jag ljuga? Konstig frågeställning, senast jag var där sa de att de prismatchade mot alla svenska butiker nät/fysisk som har varan i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Alla ställens prisgaranti är meningslösa. Att de inte gäller kampanjer gör att 99% av fallen gäller inte garantin för ordinarie pris sänks nästan aldrig det är oftast en rabatt på ordinarie pris och då gäller det inte. Det borde gälla oavsett annars är det meningslöst. Många garantier är mer eller mindre meningslösa. Som rostskydd på bil. Det skyddar bara mot genomrostning inte rostfläckar men garantin gäller inte om man inte ser till att laga alla rostfläckar så fort de uppkommer med andra ord om genomrostning sker är det ägaren som inte skött bilen och om det inte är genomrostning gäller inte garantin oavsett om bilen är helt brun av rost.

Min tanke kring alla garantier är att anta att de är skitsnack som inte gäller i verkligheten. Då blir man inte besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

@dagas: Svagt är då att de tillåts använda prisgarantin i sin marknadsföring. Dels för att få konsumenten att tro att komplett är billigast och dels få konsumenten att tro att de garanterat får lägsta pris av komplett. Jag är inte alls säker i en prövning i ARN att de får kalla det prisGARANTI, ger man en garanti så kommer en hel del krav med (ungefär samma som ordet GRATIS). Hur ska konsumenten veta vilka priser som matchas mot, det kan man bara få reda på i efterhand.

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Medlem
Skrivet av rpha:

Inte alls. Men det ordinarie priset står tydligt oavsett. För mig betyder det en tillfällig sänkning (kampanj)

Bara nyfiken på hur du kan veta att det är en tillfällig prissänkning och inte permanent?

Gör man en större permanent prissänkning vill man nog gärna locka kunder genom att göra det tydligt att priset är sänkt nu.
Och bara för att man sänker priset behöver det ju inte vara en kampanj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Båda deras påståenden och funderingar var redan behandlade i tråden. Om de hade bemödat sig att göra åtminstone så mycket som att läsa den så kanske man hade kunnat svara men nu ville de bara kasta sig på tangentbordet och vräka ur sig något. Därför ber jag dem posta något som tillför tråden något, oavsett om de håller med mig eller ej.

Gällande lagen så har jag inte kunnat hitta vad som gäller för kampanjer specifikt, därför har jag heller inte skrivit någonting om dem. Däremot så står det såhär på hallå konsument:

"Vilseledande marknadsföring
En säljare får inte använda påståenden som är vilseledande, till exempel när det handlar om varans kvalitet eller pris. Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller på annat sätt olämplig jämställs det med att information utelämnats."

Eftersom Komplett inte lämnar en definition av exakt vad som avses med en kampanj och den prissänkta produkten hos Inet ej ligger under "Kampanjer"-kategorin så får informationen anses vara oklar vilket gör att Komplett gjort sig skyldiga till vilseledande marknadsföring. Detta är mer än vad några av kritikerna kunnat peka på.

Det du citerar från hallå konsument handlar väl, vad jag förstår iallafall, om själva varan du beställt, och inte tjänsten "prislöfte"?
Och du fick väl de varor du beställt, för det pris det stod på Komplett när du beställde och de var i det skick som beskrevs? Då har Komplett inte gjort någon vilseledande marknadsföring.

Sen har du bestämt med Komplett att de ska göra sin egen grej de kallar prislöfte, men det är ju inte en vara du köpt. Jag googlade precis på "Komplett prislöfte" och kom fram till denna sida där det står att prislöftet inte gäller vid kampanjer eller erbjudanden med begränsat antal. Du hade säkert också kunnat hitta denna sida eller samma text när du höll på att beställa från Komplett - och då tycker iallafall jag att Komplett gjort sitt för att vara tydliga och inte vilseleda eller liknande. EDIT: för att vara säker i mitt antagande kollade jag precis på chassit på Komplett, och texten "Prislöfte i 60 dagar" är en länk till samma sida jag hittade via Google, så alltså hade du lätt kunnat hittat texten innan du beställde.

Jag tycker inte rubriken för tråden stämmer, då Komplett varit tydliga med vad de lovar för prislöftet. Rubriken borde egentligen beskrivit att du och Komplett inte är överens om en annan aktör har kampanj eller inte. Sen för att du och Komplett ska bli överens om Inets pris är en kampanj eller inte kan du skriva till Inets support och fråga vad prissänkningen klassas som enligt Inet. En bild på det mailet eller chatten till Komplett så borde de gå med på att det inte är en kampanj, om det nu mot förmodan skulle vara det Inet säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Har gjort det flera gånger, varför skulle jag ljuga? Konstig frågeställning, senast jag var där sa de att de prismatchade mot alla svenska butiker nät/fysisk som har varan i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

För det står klart och tydligt i deras villkor att de INTE prismatchar mot nätet, utan enbart LOKALA butiker.

Så nej det är inte så konstig frågeställning då det inte ska gå enligt deras villkor.

Och jag har även fått det nekat att matcha mot nätpriser, då de hänvisade till deras villkor.

Så konstigt du är ett undantag ifrån deras villkor då
Eller så har det helt plötsligt ändrat sina villkor men inte brytt sig om att uppdatera sin information vilket också verkar konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Bara nyfiken på hur du kan veta att det är en tillfällig prissänkning och inte permanent?

Gör man en större permanent prissänkning vill man nog gärna locka kunder genom att göra det tydligt att priset är sänkt nu.
Och bara för att man sänker priset behöver det ju inte vara en kampanj.

Här är tre indikationer/erfarenheter som säger mig att det är en tillfällig sänkning/kampanj;

1. Det är den enda butiken som har så lågt pris just nu.
2. Det är en produkt med ett välkänt varumärke som inte behöver ha ett så lågt pris för jämnan för att sälja.
3. Inet har lagt ut kampanjer så här många ggr förut och höjt priset igen efter 1-2 veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av V1LL33:

Det du citerar från hallå konsument handlar väl, vad jag förstår iallafall, om själva varan du beställt, och inte tjänsten "prislöfte"?
Och du fick väl de varor du beställt, för det pris det stod på Komplett när du beställde och de var i det skick som beskrevs? Då har Komplett inte gjort någon vilseledande marknadsföring.

Sen har du bestämt med Komplett att de ska göra sin egen grej de kallar prislöfte, men det är ju inte en vara du köpt. Jag googlade precis på "Komplett prislöfte" och kom fram till denna sida där det står att prislöftet inte gäller vid kampanjer eller erbjudanden med begränsat antal. Du hade säkert också kunnat hitta denna sida eller samma text när du höll på att beställa från Komplett - och då tycker iallafall jag att Komplett gjort sitt för att vara tydliga och inte vilseleda eller liknande. EDIT: för att vara säker i mitt antagande kollade jag precis på chassit på Komplett, och texten "Prislöfte i 60 dagar" är en länk till samma sida jag hittade via Google, så alltså hade du lätt kunnat hittat texten innan du beställde.

Jag tycker inte rubriken för tråden stämmer, då Komplett varit tydliga med vad de lovar för prislöftet. Rubriken borde egentligen beskrivit att du och Komplett inte är överens om en annan aktör har kampanj eller inte. Sen för att du och Komplett ska bli överens om Inets pris är en kampanj eller inte kan du skriva till Inets support och fråga vad prissänkningen klassas som enligt Inet. En bild på det mailet eller chatten till Komplett så borde de gå med på att det inte är en kampanj, om det nu mot förmodan skulle vara det Inet säger.

Det har redan avhandlats hur pass värdelöst Kompletts "prislöfte" är. Men det jag även motsätter mig är hur de avgör vad som är en kampanj eller inte. Alla priser är i slutändan temporära då inga grejer säljs för evigt till samma pris. Om de vill så kan de hävda att alla priser som är lägre än deras är en kampanj och därmed slippa dela ut en rabattkod.
Komplett har redan varit tvungna att byta namn på "förmånen" då den ej är att jämföra med andra butikers prisgaranti.
En annan användare har testat Kompletts prismatchning och kommit fram till att de undviker att leva upp till villkoren i åtminstone 3st olika scenarion #17724173

Jag tycker alla som motsätter sig trådrubriken stödjer vilseledande marknadsföring. "Prislöftet" erbjuds inte som en förmån till kunderna som handlar där, den är enbart till för att öka försäljningen. Detta till trots att det skapar mycket missnöje.
Deras prislöfte är någonting som hade åkt i Sverkers soptunna. Det handlar inte enbart om de aktörer som uppenbart bryter mot lagen, utan även de som använder alla möjliga knep för att lura sina kunder inom en gråzon.

Kanske är det så att många här på forumet vill att företagen ska kunna luras lite. Att de ska få mer fria tyglar i hur de marknadsför saker. Jag är i alla fall emot det och just denna tråd berör en butik som tråkigt nog tagit ett steg mot det sämre.
Men för all del, tycker majoriteten att Kompletts prislöfte är en bra grej som fungerar väl så redigera trådtiteln.

Permalänk
Medlem

Så, det hela tog mindre än 5 min att kolla upp.
Och det är detta som även Komplett kanske gjorde.
Jag gick upp på Inets Chat och frågade!!! Surprise att det var det sättet man skulle göra för att få svar i denna frågan.
Och ja, Inet har kampanj på varan i fråga, fram till söndag.

Svårare än så var det inte, så nu behöver man inte dividera om detta mer, då komplett inte ger prislöften på kampanjer etc.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Är väldigt vanligt att butiker inte prismatchar varar som är i kampanj hos en annan butik.

Sen tycker jag komplett's prismatchning är lite kass. De erbjuder en värdecheck hos dem själva med mellanskillnaden men problemet här är att komplett oftasts är lite dyrare än andra butiker vilket gör att man aldrig riktigt blir kvitt värdechecken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyces:

Så, det hela tog mindre än 5 min att kolla upp.
Och det är detta som även Komplett kanske gjorde.
Jag gick upp på Inets Chat och frågade!!! Surprise att det var det sättet man skulle göra för att få svar i denna frågan.
Och ja, Inet har kampanj på varan i fråga, fram till söndag.

Svårare än så var det inte, så nu behöver man inte dividera om detta mer, då komplett inte ger prislöften på kampanjer etc.

Okej, jag lägger till det i första posten. Passar på att redigera rubriken då så många uttryckt ett missnöje med den.

Permalänk
Medlem

Jag tackar iaf trådstartaren för tråden. Har inte involverat mig i någon prisgaranti /löfte då jag köpt datordelar, men vid några tillfällen på sportbutiker (bla xxl) och då har allt gått smidigt och utan undantag. Även om komplett nu kanske hade rätt enligt deras regelverk i detta fall, så verkar det ju verkligen som att de spelar på folks godtrogenhet vilket inte är något som borde premieras. Som konsument är det ju inte värt att läsa igenom det finstilta för några hundralappars skull (annorlunda om man ska shoppa en projektor eller dyl). Jag kommer iaf att nyttja min lilla konsumentmakt på så sätt att hellre använda någon konkurrents butik vid nästa köptillfälle, åtminstone tills jag glömt det här

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

Det har redan avhandlats hur pass värdelöst Kompletts "prislöfte" är. Men det jag även motsätter mig är hur de avgör vad som är en kampanj eller inte. Alla priser är i slutändan temporära då inga grejer säljs för evigt till samma pris. Om de vill så kan de hävda att alla priser som är lägre än deras är en kampanj och därmed slippa dela ut en rabattkod.
Komplett har redan varit tvungna att byta namn på "förmånen" då den ej är att jämföra med andra butikers prisgaranti.

Rent teoretiskt har du en poäng. Rent praktiskt i det här fallet har vi kommit fram till att i det här fallet så var det en tillfällig kampanj under en kort tid, och med den pusselbiten på plats så är det svårt att hävda att det är något annat än en kampanj.

Om vi jämför med t.ex. SEB Mastercards villkor för prismatchning så är de villkoren lite mer seriösa, i och med att de delvis definierar vad som är en "kampanj":

Citat:

Ersättning lämnas inte för:
(...)
9. Produkter som säljs till ett pris som understiger det pris produkten normalt säljs för i butiken. Exempel på detta är introduktionserbjudanden, ”köp två betala för en” och mellandagsrean. Undantaget tillämpas dock inte i de fall där rabatterade priset är tänkt att bli produktens nya normalpris i butiken under längre tid än 30 dagar.

Här finns en tydligt kriterie för vad som är en kampanj. Blir det tvist i frågan så förväntar jag mig också att man kan använda prisstatistik i efterhand för att visa att det nya priset gällt mer än 30 dagar. Det var också det jag var inne på innan när jag tyckte du skulle vänta och se om priset skulle bli tillfälligt eller ej.

Skrivet av anon12433:

En annan användare har testat Kompletts prismatchning och kommit fram till att de undviker att leva upp till villkoren i åtminstone 3st olika scenarion #17724173

Scenario 1 är identiskt med ditt scenario.

Scenario 2 täcks också av deras villkor (och är förståeligt, eftersom de inte kan konkurrera med företag utomlands som slipper kemikalieskatt på de produktkategorier som täcks av detta).

Scenario 3 är för mig dock helt obegripligt. Om det är en låg summa, varför inte bara skriva ut presentkortet? Det värsta som kan hända är att kunden handlar igen...

Skrivet av anon12433:

Jag tycker alla som motsätter sig trådrubriken stödjer vilseledande marknadsföring. "Prislöftet" erbjuds inte som en förmån till kunderna som handlar där, den är enbart till för att öka försäljningen. Detta till trots att det skapar mycket missnöje.
Deras prislöfte är någonting som hade åkt i Sverkers soptunna. Det handlar inte enbart om de aktörer som uppenbart bryter mot lagen, utan även de som använder alla möjliga knep för att lura sina kunder inom en gråzon.

Kanske är det så att många här på forumet vill att företagen ska kunna luras lite. Att de ska få mer fria tyglar i hur de marknadsför saker. Jag är i alla fall emot det och just denna tråd berör en butik som tråkigt nog tagit ett steg mot det sämre.
Men för all del, tycker majoriteten att Kompletts prislöfte är en bra grej som fungerar väl så redigera trådtiteln.

Ska man se det på det sättet så kan man resonera att butiker inte gör något alls förutom för att öka försäljningen (antingen på kort eller lång sikt). Kampanjer är till för att öka försäljningen genom att konkurrera med andra butiker. T.o.m. Inet:s pingvinstång är inte något annat än ett knep för att bygga goodwill hos kunderna för att få dem att välja Inet igen, t.ex.

Jag tror att mycket av de negativa reaktionerna till den här tråden var att du faktiskt inte haft rätt till prislöftet enligt villkoren. Diskussionen har fokuserat alldeles för mycket på om du har rätt till ersättning eller ej (vilket vi nu fastställt att du inte har enligt en rimlig tolkning av villkoren), inte om huruvida prislöftet i sig är värt särskilt mycket och utformat på ett schysst sätt.
-
Jag kan hålla med dig om att prislöftet som det är utformat är luddigt (vad räknas som en kampanj egentligen?), och att det utan en tydlig definition av vad som är en kampanj gör det hela ännu mer osäkert. Alla prisgarantier har villkor kopplade till sig på ett eller annat sätt och det är viktigt att läsa dem så att man vet vad man får.

En annan grej som gör Kompletts prisgaranti extra dålig är att de "betalar" ut med ett presentkort, vilket innebär att man måste handla hos dem igen för att kunna dra nytta av garantin.

Jag håller dock inte med om att en prisgaranti som undantar kampanjer är i praktiken oanvändbar (förutsätt att "kampanj" är definierat på ett bra sätt). Det händer att produkters normalpris sänks. Jag har själv fått utbetalt 2000 kr i prisgaranti från mitt kreditkort på en ny TV, när så skedde, även här hade prisgarantins villkor undantagit kampanjer. (Min förra TV jag köpte i 2012 fick jag också prismatchning på av Mediamarkt direkt vid köptillfället, eftersom den fanns billigare i en annan butik då jag köpte den).

Så jag måste ändå fråga, @anon12433, vad tycker du Komplett borde göra annorlunda i det här scenariot? Om vi antar att Komplett inte vill matcha alla tillfälliga kampanjer alltså. Borde de kalla "prislöfte" något annat? Och i så fall vad?

Permalänk
Medlem

@anon12433: Inet hade kampanj så därför gäller inte någon "prisgaranti".

Permalänk
Medlem

Det faktum att man i många fall måste kontrollera med andra företag om de genomfört en "prissänkning" eller "kampanj" gör ju Kompletts erbjudande alltför rörigt och otydligt för konsumenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Scenario 2 täcks också av deras villkor (och är förståeligt, eftersom de inte kan konkurrera med företag utomlands som slipper kemikalieskatt på de produktkategorier som täcks av detta).

Så jag måste ändå fråga, @veckans, vad tycker du Komplett borde göra annorlunda i det här scenariot? Om vi antar att Komplett inte vill matcha alla tillfälliga kampanjer alltså. Borde de kalla "prislöfte" något annat? Och i så fall vad?

Gällande scenario 2 så är det väldigt intressant när de nekar begäran om presentkort. Detta då butikerna i fråga säljer sina produkter i Sverige med svenska villkor och i enlighet med svensk konsumentköplag. Men bara för att de skickar från ett annat land så vägrar Komplett att dela ut presentkort. Detta precis som användaren nämner blir lite av dubbelmoral då de själva är ett norskt företag och ibland skickar direkt från Norge.

Vad borde Komplett göra annorlunda? De borde prismatcha alla butiker som säljer med svenska villkor och har produkten i lager. Samtidigt borde de ge tillbaka mellanskillnaden i form av pengar som en riktig prismatchning.
Detta skulle dock göra deras prismatchning till den bästa på marknaden och det är ingenting jag kräver av dem. Därför skulle det vara okej om de fortsatt delade ut presentkort på mellanskillnaden men då matchade alla priser enligt ovan nämnda villkor. Kan man inte åtminstone göra det på den nivån så borde detta "prislöfte" genast tas bort.

Jag tycker jag brukar vara bättre än många på att läsa villkor vid köp. Men jag är precis som många andra den som godkänner långa EULAs, villkor, köpvillkor på flera A4-sidor utan större eftertanke när jag t.ex. handlar i en välkänd butik. Jag hade därför missat Kompletts många undantag från "prislöftet", men även när jag läste dem inför kontakten med dem så tolkade jag det som att det är en självklarhet att de kommer "betala ut" denna mellanskillnad.

Vidare så har Komplett fortfarande ej svarat på mitt mail skickat till dem för över 48 timmar sedan. Vid garantiärenden kan de dessutom vara extremt påstridiga med att man ska kontakta tillverkaren istället för dem. Om man hänvisar till konsumentköplagen och ens rätt att vända sig till återförsäljaren i första hand så hotar de med långa hanteringstider. Det har väl ingenting att göra med sakfrågan utan mer vad jag tycker om deras support på sistone.
Bortsett från detta så har Komplett vid många tillfällen varit föredömligt snabba och krångelfria. De har flera gånger levererat långt över förväntan och ibland på ren goodwill. Det är därför det är tråkigt att se att deras "prislöfte" stjälper mer än det hjälper.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyces:

Så, det hela tog mindre än 5 min att kolla upp.
Och det är detta som även Komplett kanske gjorde.
Jag gick upp på Inets Chat och frågade!!! Surprise att det var det sättet man skulle göra för att få svar i denna frågan.
Och ja, Inet har kampanj på varan i fråga, fram till söndag.

Svårare än så var det inte, så nu behöver man inte dividera om detta mer, då komplett inte ger prislöften på kampanjer etc.

Detta stämde inte, produkten är fortfarande prissänkt. Har du några bevis för dina påståenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Detta stämde inte, produkten är fortfarande prissänkt. Har du några bevis för dina påståenden?

"Den kommer vara i alla fall fram till nu på söndag"

i alla fall = åtminstone = Garanterar att kampanjen minst är giltigt tillochmed söndag

Läs villkor innan du köper något. Det står väldigt tydligt hur det fungerar med Prislöfte här
- https://www.komplett.se/kampanj/58279/kundloften

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smygaren:

"Den kommer vara i alla fall fram till nu på söndag"

i alla fall = åtminstone = Garanterar att kampanjen minst är giltigt tillochmed söndag

Läs villkor innan du köper något. Det står väldigt tydligt hur det fungerar med Prislöfte här
- https://www.komplett.se/kampanj/58279/kundloften

Citat:

Inet har kampanj på varan i fråga, fram till söndag.

Läs innan du skriver något och hitta inte på saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Läs innan du skriver något och hitta inte på saker.

Citatet du tog har ingen på Inet skrivit medan det jag citerade var en person som jobbar på Inet, utifrån bilden Reaverinc länkade.

Men det kanske är en Photoshoppad bild?
Jag kanske jobbar åt Komplett?
Trump kanske är en ödla?

Ärligt nu, trollar du eller är du bara bitter?

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smygaren:

Citatet du tog har ingen på Inet skrivit medan det jag citerade var en person som jobbar på Inet, utifrån bilden Reaverinc länkade.

Men det kanske är en Photoshoppad bild?
Jag kanske jobbar åt Komplett?
Trump kanske är en ödla?

Ärligt nu, trollar du eller är du bara bitter?

Användaren skrev fram till på Söndag så det var naturligtvis det jag citerade då det inte var sant.

Jo jag är ganska bitter då Komplett inte har svarat på 9 dagar. Det är ingenting mindre än uselt. Att de undviker att svara på frågor om deras prislöfte är ytterligare ett tecken på att det är en scam.

Sedan så har du fel angående att prislöftet skulle vara tydligt. Det är mängder av oklarheter i hur det fungerar. Fast nu kanske du jobbar på Komplett som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Användaren skrev fram till på Söndag så det var naturligtvis det jag citerade då det inte var sant.

Jo jag är ganska bitter då Komplett inte har svarat på 9 dagar. Det är ingenting mindre än uselt. Att de undviker att svara på frågor om deras prislöfte är ytterligare ett tecken på att det är en scam.

Sedan så har du fel angående att prislöftet skulle vara tydligt. Det är mängder av oklarheter i hur det fungerar. Fast nu kanske du jobbar på Komplett som sagt.

**Hypotes** Användingsområdet för "Prisgaranti":

Dag 1: Du köper ett par Sony XM3 för 2999kr
Dag 25: Sony släpper Sony XM4 för 4999kr
Dag 25: Alla butiker sänker priset på Sony XM3 till 2499kr

Om du vid detta scenariot inte får utnyttja din "Prisgaranti" så skulle jag ta fram högaffeln.
Ordet "Prisgaranti" kan vara missvisande beroende på hur man ser på saken

Men du har helt rätt, det är väldigt oklart i hur det fungerar eftersom "Prislöfte gäller inte vid a) kampanjer eller b) erbjudanden med ett begränsat antal."

Vad är en kampanj?
Vem bestämmer vad en kampanj är?
Enligt Svenska Akademin så är definitionen av en kampanj följande: kortare period av intensiv, mål­inriktad verksamhet

Hur länge är en kortare period?
1 vecka?
1 månad?
6 månader?

Jag tar tillbaka att villkoren är tydliga men i min värld så är scenariot ovan enda sättet man troligtvis kan få tillbaka pengar på en "prisgaranti"

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Detta stämde inte, produkten är fortfarande prissänkt. Har du några bevis för dina påståenden?

Tja, om du klickar på länken så har du saxat från deras chat!
Så mina "bevis" är vad Inet själva har sagt.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Tja, om du klickar på länken så har du saxat från deras chat!
Så mina "bevis" är vad Inet själva har sagt.

Ja, fast nu får du faktiskt ha i åtanke att du felciterade Inet på en ganska så avgörande punkt. Det framgår inte heller att din länk går till en screen shot av nämnda samtal, utan det skulle lika gärna kunna vara en länk till Inets chatt (som jag faktiskt antog att det var, vilket kändes ganska rimligt med tanke på den ganska hårda tonen i inlägget).

Det som gör det hela än mer problematiskt är, hur ställer sig Komplett till om en butik har "kampanj" längre än vad som anses tillåtet?
Svensk Handel har själva lagt upp en artikel där de sammanfattar lite om vad som gäller för reor och kampanjer. Där kan man bland annat läsa att Marknadsdomstolen kommit fram till att en rea i normalfallet får pågå i max 2 veckor. Så om Inet fortfarande skulle ha samma pris på varan under mer än två veckor, så får det alltså inte kallas kampanj (även om de själva skulle göra det). Hur ställer sig då Komplett? Anser de då att det inte är en kampanj, eller "erkänner" man ändå Inets pris som en giltig kampanj?

Detta är alltså bara en av flera anledningar till att Kompletts "prislöfte" är extremt luddigt och oförutsägbart.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Har du länkat fel eller tolkar du helt uppåt väggarna?

-

"Marknadsdomstolen har uttalat att en rea normalt varar högst ett par veckor. Annonsering om rea-aktiviteter som pågår mer än två månader per år ska i regel anses som vilseledande. Det aktuella fallet är från 1982 och kräver ytterligare resonemang för att veta vad som är begränsad tid.

En sammanhängande rea-aktivitet på två månader per år anses vara i enlighet med lagstiftningen. Konsumentverket tolkar detta som att det är upp till företaget att fördela sina rea-aktiviteter under ett år men att de totalt sett inte bör överstiga två månader. Det är inte klargjort om det här gäller för företagets rea-marknadsföring generellt eller per varugrupp. Möjligen finns det ett utrymme för att argumentera för att tvåmånaders-regeln skulle kunna tänjas om företagets rea-aktiviteter är tydligt avgränsade till olika varugrupper."

-

En rea varar alltså *normalt* ett par veckor, medan den kan vara upp till två månader (eller hypotetiskt längre, formuleringen "bör" innebär inte att motsatsen är omöjlig, rent juridiskt), enligt Svensk Handels formulering med grund i ett fall från 1982. Där skriver dessutom Svensk Handel att ytterligare resonemang krävs för att veta vad begränsad tid innebär.

Hallå Konsument är inne på samma spår: "Hur begränsad tiden ska vara för att butiken ska få kalla det rea går inte att ange exakt, det får bedömas från fall till fall. Men enligt Marknadsdomstolen (MD) bör en rea normalt pågå i några få veckor.". Också här används formuleringen "bör".

Det är heller inte klargjort om det gäller 2 månader totalt eller 2 månader per varugrupp. Hur snävt definieras därutöver "varugrupp"? Datorchassi? Datorkomponenter? Elektronisk hårdvara?

Inet kan garanterat köra nedsatt pris på varan ett antal veckor till innan de börjar tänja på gränsen för vad som kan definieras som kampanj. Men för all del, skicka in en anmälan till KV, skriv gärna ett inlägg här hur det går! Det finns såpass starka bevis för att det är en kampanj (visa gärna ett exempel på att Inet brukar stryka över det gamla priset när de justerar priser permanent) att en ersättning från Komplett i enlighet med deras prislöfte (de är *väldigt* tydliga i avseendet att löftet inte gäller kampanjpriser hos andra ÅF) är löjligt att försöka få till. Känns antingen väldigt privilegierat och/eller småsint.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja, fast nu får du faktiskt ha i åtanke att du felciterade Inet på en ganska så avgörande punkt. Det framgår inte heller att din länk går till en screen shot av nämnda samtal, utan det skulle lika gärna kunna vara en länk till Inets chatt (som jag faktiskt antog att det var, vilket kändes ganska rimligt med tanke på den ganska hårda tonen i inlägget).

Det som gör det hela än mer problematiskt är, hur ställer sig Komplett till om en butik har "kampanj" längre än vad som anses tillåtet?
Svensk Handel har själva lagt upp en artikel där de sammanfattar lite om vad som gäller för reor och kampanjer. Där kan man bland annat läsa att Marknadsdomstolen kommit fram till att en rea i normalfallet får pågå i max 2 veckor. Så om Inet fortfarande skulle ha samma pris på varan under mer än två veckor, så får det alltså inte kallas kampanj (även om de själva skulle göra det). Hur ställer sig då Komplett? Anser de då att det inte är en kampanj, eller "erkänner" man ändå Inets pris som en giltig kampanj?

Detta är alltså bara en av flera anledningar till att Kompletts "prislöfte" är extremt luddigt och oförutsägbart.

Njae, det vill jag väl inte påstå, jag skrev till på söndagen, och det fanns en bild på chatten, dvs 3 sek att även undersöka denna.
Tycker inte heller att jag hade en hård ton, med tanke på hur uttjatad hela saken är. Att sitta på ett forum och ignorera vad alla säger ger inte så mycket, med tanke på, som jag skrev, att det tog mindre än 5 min att ta reda på om det var en kampanj eller ej som Inet hade.

Sen så har du rätt men fel, I normalfall är rätt, men de har även sagt att den max får vara i 2 månader! Dvs Inet kan ha denna prissättning i 60 dagar och det skulle klassas som en Kampanj. Inom livsmedel är det max 4 veckor. Men det är en annan sak.
Jag vet, då jag sitter och sätter upp kampanjer i våra POS system varje vecka, så de reglerna har jag koll på.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch