Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag tänkte att man installerar Plex Media Server på datorn och med ethernet kabel kopplar man båda ihop så man kan streama med Plex klienten på Shield. Går detta? Vad behöver man göra då?

Nu är jag ju inte just någon hejare på Plex, tillhör Kodi-lägret, men det går garanterat utmärkt att göra. Även trådlöst om du hellre skulle vilja det

Får lämna över detaljbeskrivning och/eller länkning till guider till någon som har bättre koll på Plex än jag. Hade väl dock spontant kikat på approachen att montera en SMB-share på datorn, innehållandes den media du vill spela, från Shielden, och kört såväl server som klient lokalt på den senare, när det inte är aktuellt att köra flera klienter på samma nätverk, men det finns kanske bättre sätt.

Orkar du inte vänta kunde ju annars "nvidia shield tv plex tutorial" vara ett lämpligt sökargument för Google.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag tänkte att man installerar Plex Media Server på datorn och med ethernet kabel kopplar man båda ihop så man kan streama med Plex klienten på Shield. Går detta? Vad behöver man göra då?

Nja, det enklaste är om du har datorn kopplat med ethernet till din router och sen från routern till shielden via ethernet. Det kanske går att koppla direkt mellan datorn och shielden men det är mer än vad jag vet.

Om du kör via routerna så är det i alla fall busenkelt. Skapa ett konto på plex som du använder på plexservern (din dator), sen loggar du in med samma konto på shielden och allting borde fungera automatiskt.

Jag använder plex på min shield och det fungerar utmärkt, bortsett från att en serie i 4k laggar så mycket att det inte går att titta på. Andra liknande filmer/serier fungerar utan problem...

Serien som laggar fungerar däremot utmärkt i Kodi. I kodi kan du dessutom få menyerna m.m. att bli exakt som du vill ha det. Det tar en jävla stund om du är ovan men det kanske är värt det för dig. Själv tycker jag inte att det är värt det utan jag kör med plex.

Edit: Ska kanske förtydliga att medans kodi är ett helt annat program så kan du med ett enkelt plugin använda det som en plexklient, precis som du kan med den normala plexappen.

Permalänk

Någon annan som har problem med Netflix appen?
Får återkommande fel med att den inte kan spela upp filmer/serier, det fungerar efter en omstart av shielden dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Någon annan som har problem med Netflix appen?
Får återkommande fel med att den inte kan spela upp filmer/serier, det fungerar efter en omstart av shielden dock.

Vad har du för lagring kopplad till din Shield? Kan det vara så att lagring tar slut?

Permalänk
Medlem

@CAD-Slaven: Japp, jag fick det med senaste uppdateringen. Vad jag har förstått i trådar i nVidia forum så är hotfix på väg.

Dessutom har Kodi 18.x fungerat skitdåligt för mig. Kör Plex nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nja, det enklaste är om du har datorn kopplat med ethernet till din router och sen från routern till shielden via ethernet. Det kanske går att koppla direkt mellan datorn och shielden men det är mer än vad jag vet.

Om du kör via routerna så är det i alla fall busenkelt. Skapa ett konto på plex som du använder på plexservern (din dator), sen loggar du in med samma konto på shielden och allting borde fungera automatiskt.

Jag använder plex på min shield och det fungerar utmärkt, bortsett från att en serie i 4k laggar så mycket att det inte går att titta på. Andra liknande filmer/serier fungerar utan problem...

Serien som laggar fungerar däremot utmärkt i Kodi. I kodi kan du dessutom få menyerna m.m. att bli exakt som du vill ha det. Det tar en jävla stund om du är ovan men det kanske är värt det för dig. Själv tycker jag inte att det är värt det utan jag kör med plex.

Edit: Ska kanske förtydliga att medans kodi är ett helt annat program så kan du med ett enkelt plugin använda det som en plexklient, precis som du kan med den normala plexappen.

Så man kopplar in båda till routern och loggar in på Plex och Plex server så hittar den biblioteket? Måste man göra nå inställningar? Måste man köpa Plex?

Permalänk
Medlem

@socsoc: Du kopplar in dina enheter till ditt lokala nätverk, vilket du ändå gör? Du kopplar ju din Shield till ditt lokala nätverk för att den ska få tillgång till internet, dito med din dator. Om det är med hjälp av en trådlös router, trådlös accesspunkt, switch eller router med inbyggd switch spelar ju ingen som helst roll. Installerar du PMS är det bara att logga in i Plex och spela upp ditt bibliotek. Plex hemsida beskriver hur du gör. I grunden är det ingen fråga om din Shield TV.

https://support.plex.tv/articles/200264746-quick-start-step-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Så man kopplar in båda till routern och loggar in på Plex och Plex server så hittar den biblioteket? Måste man göra nå inställningar? Måste man köpa Plex?

Kodi är en gratis och bra alternativ till Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Kodi är en gratis och bra alternativ till Plex

Gratisversionen av Plex är dock mer än tillräckligt för nästan alla användare. Jag har till exempel betalat för plex i syfte att stötta utvecklarna men jag har aldrig någonsin använt en premiumfunktion i annat syfte än att testa.

Med det sagt så är Kodi bättre om man laddar ner plextillägget. Att bara använda Kodi var när jag testade inte värt det. Fördelen med att använda plex istället för kodi+plex är att det är mindre pill och saker att ställa in.

Så... om man gillar att pilla för att få det precis som man vill då är Kodi det självklara valet, dessutom är själva mediaspelaren i Kodi något bättre än Plex. Men om man inte är typen som vill pilla i inställningar en timme utan istället vill lägga den tiden på att se en bra serie, då duger Plex till nästintill alla.

Permalänk
Medlem

Klarar Kodi av rar filer utan problem? Klarar den 4K HDR Atmos? Installerar man det på Shield? Hur streamar man materialet?

Permalänk
Medlem

@socsoc: Ja på första två. Tredje frågan förstår jag inte men om du menar Netflix så kan du glömma ATMOS

Enligt senaste reklamen från Nvidia:
Netflix
Är du redo att titta på den senaste säsongen av Stranger Things med en ljudkvalitet som kan utmana professionella inspelningsstudior? Goda nyheter ... nu är det möjligt. Netflix har aktiverat Dolby Digital Plus 5.1-ljud (upp till 640 kbit/s) för att du ska kunna få riktigt bra ljudkvalitet i ditt vardagsrum.

Jaja, men inte har Netflix aktiverat ATMOS på Shield vilket är synd. Själv är jag hänvisad till Xbox One för den funktionen i Netflix.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@socsoc: Ja på första två. Tredje frågan förstår jag inte men om du menar Netflix så kan du glömma ATMOS

Enligt senaste reklamen från Nvidia:
Netflix
Är du redo att titta på den senaste säsongen av Stranger Things med en ljudkvalitet som kan utmana professionella inspelningsstudior? Goda nyheter ... nu är det möjligt. Netflix har aktiverat Dolby Digital Plus 5.1-ljud (upp till 640 kbit/s) för att du ska kunna få riktigt bra ljudkvalitet i ditt vardagsrum.

Jaja, men inte har Netflix aktiverat ATMOS på Shield vilket är synd. Själv är jag hänvisad till Xbox One för den funktionen i Netflix.

Jag menade var man lagrar materialet som ska spelas upp av Kodi. Plex har ju Media Server. Funkar det likadant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag menade var man lagrar materialet som ska spelas upp av Kodi. Plex har ju Media Server. Funkar det likadant?

Vanlig nätverksutdelning i Windows, det som fungerar när det gäller rar. UMS skulle möjligen fungera också, men varför krångla till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vanlig nätverksutdelning i Windows, det som fungerar när det gäller rar. UMS skulle möjligen fungera också, men varför krångla till det.

Fungerar rar-uppspelning fortfarande? Jag fick krångel med det när Kodi uppdaterades till v18. Försökte med add-ons men då hängde sig shielden hela tiden. Fick gå tillbaka till v17 och helt enkelt stänga av auto-update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vanlig nätverksutdelning i Windows, det som fungerar när det gäller rar. UMS skulle möjligen fungera också, men varför krångla till det.

UMS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doodage:

Fungerar rar-uppspelning fortfarande? Jag fick krångel med det när Kodi uppdaterades till v18. Försökte med add-ons men då hängde sig shielden hela tiden. Fick gå tillbaka till v17 och helt enkelt stänga av auto-update.

Jag hade också det problemet. Löste det genom att hitta några mappar med rar-filer som Kodi inte tyckte om. Korrupta på något sätt trots att sfv-checker gav grönt ljud. Jag hittade mapparna genom att flytta alla till en mapp utanför share och därefter lägga in ett antal och uppdatera biblioteket. Till slut kunde jag hitta vilka som spökade.

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Jag menade var man lagrar materialet som ska spelas upp av Kodi. Plex har ju Media Server. Funkar det likadant?

Du installerar Plex Media Server på din PC, jag använder MrMc/Kodi med Plex tillägget som man sedan loggar in med sitt Plex konto på och så dyker ens media bibliotek upp.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

En mediaserver, använd valfri söktjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du installerar Plex Media Server på din PC, jag använder MrMc/Kodi med Plex tillägget som man sedan loggar in med sitt Plex konto på och så dyker ens media bibliotek upp.

Dyker biblioteket i Kodi eller i Plex tillägget? Man kan inte köra rar filer då?

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Dyker biblioteket i Kodi eller i Plex tillägget? Man kan inte köra rar filer då?

i Plex tillägget om du använder det, nä Plex har inte stöd för rar vad jag vet, kör ändå inte rar så inget problem för mig.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

i Plex tillägget om du använder det, nä Plex har inte stöd för rar vad jag vet, kör ändå inte rar så inget problem för mig.

Varför blanda Kodi i detta och bara köra Plex? Vad är det för fördelar med Kodi?

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Varför blanda Kodi i detta och bara köra Plex? Vad är det för fördelar med Kodi?

jag tycker det är enklare att navigera i Plex tillägget jämfört med Plex appen, men du kan ju alltid börja med testa Plex appen och se.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Dyker biblioteket i Kodi eller i Plex tillägget? Man kan inte köra rar filer då?

I plex tillägget, undermenyn/addons , plex stödjer inte komprimerate filer out of the box googla på plex eller emby rar2fs för det du är ute efter , vet inte vilka os som stöds mer än att du antagligen kommer att behöva ha fuse stöd, för windows borde det räcka med att installera, för linux behöver du antagligen lägga till stöd i kärnan. (om det inte är så out of the box)

Permalänk
Medlem

.rar, används det ens fortfarande i så stor utsträckning eller har ni kvar det sedan gammalt? Knappt så att de större trackerns tillåter rar längre. De jag använder mig av gör i alla fall inte det, bortsett från ipt. Vilket iofs inte säger så mycket med tanke på att det är just ipt.

Skrivet av socsoc:

Varför blanda Kodi i detta och bara köra Plex? Vad är det för fördelar med Kodi?

Om inte Plex blivit bättre den senaste tiden så kan Kodi klara av fler format utan att tvinga servern att transcoda.

Dessutom kan du i Kodi få menyer m.m. att se ut nästintill precis som du vill. Om du är beredd att sitta och pilla med inställningar... Finns också en hel del skins att ladda ner.

Personligen är jag övertygad om att jag kan få en bättre upplevelse med Kodi jämfört med plex. Jag är däremot inte beredd att sitta flera timmar i inställningarna, speciellt inte eftersom det är lite onödigt rörigt med Kodi, så jag nöjer mig med Plexsppen. För i ärlighetens namn, vill man titta på menyer eller vill man titta på film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

I plex tillägget, undermenyn/addons , plex stödjer inte komprimerate filer out of the box googla på plex eller emby rar2fs för det du är ute efter , vet inte vilka os som stöds mer än att du antagligen kommer att behöva ha fuse stöd, för windows borde det räcka med att installera, för linux behöver du antagligen lägga till stöd i kärnan. (om det inte är så out of the box)

Tror inte du kommer få igång rar2fs under Windows på något enkelt sätt, överkurs för den du diskuterar med hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte du kommer få igång rar2fs under Windows på något enkelt sätt, överkurs för den du diskuterar med hur som helst.

Finns inte det till Windows? Går det komma runt att kunna köra rar med Plex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Finns inte det till Windows? Går det komma runt att kunna köra rar med Plex?

Låter Cygwin + bygga/kompilera rar2fs + WinFsp + skript för att montera kataloger med rar-filer som något du kommer göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter Cygwin + bygga/kompilera rar2fs + WinFsp + skript för att montera kataloger med rar-filer som något du kommer göra?

Det lät väldigt svår och komplicerad. Får kanske bli Kodi eller bara packa upp rar filerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Det lät väldigt svår och komplicerad. Får kanske bli Kodi eller bara packa upp rar filerna.

Dela ut filerna över nätverket (SMB) och pröva med Kodi eller MrMC. Räcker fint så länge du inte ska dela med dig av ditt bibliotek med mer än enstaka enheter inom ditt lokala nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Dela ut filerna över nätverket (SMB) och pröva med Kodi eller MrMC. Räcker fint så länge du inte ska dela med dig av ditt bibliotek med mer än enstaka enheter inom ditt lokala nätverk.

Testade installera Kodi och efter 5 minuters pillande så blev jag less.