Intels NUC med Tiger Lake får PCI Express 4.0 och Xe-grafik

Permalänk
Melding Plague

Intels NUC med Tiger Lake får PCI Express 4.0 och Xe-grafik

En kommande version av Intels kompakta datorer i NUC-familjen ska bestyckas med Tiger Lake-processorer och grafikdel baserad på Xe-arkitektur, med lansering planerad till 2020-2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Ser ut som riktigt trevliga enheter, skulle kunna tänka mig att byta ut min nuvarande rigg mot en Quartz Canyon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har den ethernet och upplåst cpu för överklockning borde den heta intel Enuc-k.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Lite stor i förhållande till vad jag är van vid med nuc'ar, ser inte ut som något man vill fästa bakpå skärmens vesa fäste. Men det vore väl snudd på omöjligt med pci express spår så ska väl inte klaga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Att Intel fortfarande håller fast vid den där dumma dödskallen 2019.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NUC workstation... vänta vadå? Är det verkligen någon som seriöst skulle överväga att skaffa en sån här som workstation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

NUC workstation... vänta vadå? Är det verkligen någon som seriöst skulle överväga att skaffa en sån här som workstation?

Ja, varför inte?
Finns massvis med arbetsområden den passar bra till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en bean canyon NUC med i3 8109U. Fungerar fint med Linux.

Jag skulle myxket väl kunna tä ka mig en NUC för spel speciellt med utbytbart grafikkort. Det är oftast det man behöver uppgradera ändå. CPUn blir inte omodern så fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om Intel vill ha en del av gaming-i-vardagsrummet-kakan med denna produkt, om det blir release ungefär samtidigt som xbox2 och ps5.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

NUC workstation... vänta vadå? Är det verkligen någon som seriöst skulle överväga att skaffa en sån här som workstation?

Inte riktigt exakt samma sak, men jag har en HP som nedan som arbetsstation på jobbet (programmerare .net), springer cirklar runt all dyra macbooks prestandamässigt:
https://store.hp.com/us/en/mdp/business-solutions/elitedesk-8...

Den jag har har en desktop-I7'a på 65w.

Permalänk
Medlem

Konstigt att bredda DMIn till x8 istället för att gå 4.0, om den ändå faktiskt får stöd för PCIe 4.0.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt många "det kommer senare..."-nyheter från Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Att Intel fortfarande håller fast vid den där dumma dödskallen 2019.

Att folk fortfarande håller fast vid denna dumma RGBn 😉

Rätt cool dödskalle,väntar bara på att de bygger en laptop med den på skärmen och gör ett eget OS när de ändå håller på 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

NUC workstation... vänta vadå? Är det verkligen någon som seriöst skulle överväga att skaffa en sån här som workstation?

Om du ser på bilderna så är det inte en klassisk nuc utan mer som ett mini-atx chassi med quadro-grafikkort.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/73503?l=eyJyZXNvdXJj...

Finns ju folk som använder imac pro, och denna ser ut att ha mer plats/bättre luftflöde.

Permalänk
Medlem

Äger en Canyon Hades och dom nya serierna ser tok för stora ut enligt mig. Känns ej som en Nuc i mina ögon men mer som en ITX låda. Prestandan är inget att klaga på dock.. ska bli spännande att följa detta mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Lite stor i förhållande till vad jag är van vid med nuc'ar, ser inte ut som något man vill fästa bakpå skärmens vesa fäste. Men det vore väl snudd på omöjligt med pci express spår så ska väl inte klaga

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett Antec ISK 110 fäst på lanskärmen och den storleken samt vikten är på gränsen på vad jag känner går an. Man får vara försiktig.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Så synd att man inte kunde byta kylare på förra. Hade blivit ett köp då. Nästa kommer matcha min nuvarande prestanda men gissningsvis låta som ett tröskverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The-Architect:

Inte riktigt exakt samma sak, men jag har en HP som nedan som arbetsstation på jobbet (programmerare .net), springer cirklar runt all dyra macbooks prestandamässigt:
https://store.hp.com/us/en/mdp/business-solutions/elitedesk-8...

Den jag har har en desktop-I7'a på 65w.

Springer cirklar runt en macbook pro med en i9 med 8 kärnor och 5ghz clockspeed?
Jodå, det känns troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja, varför inte?
Finns massvis med arbetsområden den passar bra till.

Skickades från m.sweclockers.com

alltså , det jag invänder mot är varför någon skulle välja just den här, istället för existerande workstations som säkert klarar av att hantera värmen bättre, mer expansionsmöjligheter, etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Springer cirklar runt en macbook pro med en i9 med 8 kärnor och 5ghz clockspeed?
Jodå, det känns troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, ser du köpt en laptop för 35k och försöker vara fyndig. Din laptop har för övrigt 2.4ghz clockspeed med 5ghz turbo, säljarna på mediamarkt brukar inte vara så noga när de berättar sådana saker eftersom det inte låter lika imponerande.

Däremot har en en I9-9980HK (som sitter i 2019-macbooks) faktiskt ungefär motsvarande single-thread prestanda som en I7-8700. Och det är väl rimligt då den är från en nyare generation och kom ut två år senare. Så den springer inte cirklar runt din sprittnya I9'a, men den är på papperet i alla fall likvärdig.

Och av erfarenhet är jag relativt säker på att skulle jag jobba med dem båda skulle jag föredra den stationära alla dagar i veckan, all design av laptops görs med energieffektivitet i åtanke, stationära maskiner (och cpu'er) kan fokusera på prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Ah, ser du köpt en laptop för 35k och försöker vara fyndig. Din laptop har för övrigt 2.4ghz clockspeed med 5ghz turbo, säljarna på mediamarkt brukar inte vara så noga när de berättar sådana saker eftersom det inte låter lika imponerande.

Däremot har en en I9-9980HK (som sitter i 2019-macbooks) faktiskt ungefär motsvarande single-thread prestanda som en I7-8700. Och det är väl rimligt då den är från en nyare generation och kom ut två år senare. Så den springer inte cirklar runt din sprittnya I9'a, men den är på papperet i alla fall likvärdig.

Och av erfarenhet är jag relativt säker på att skulle jag jobba med dem båda skulle jag föredra den stationära alla dagar i veckan, all design av laptops görs med energieffektivitet i åtanke, stationära maskiner (och cpu'er) kan fokusera på prestanda.

Jag trodde knappt det fanns företag som köpte stationära till sina kontorsarbetare längre, det var länge sedan jag såg något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag trodde knappt det fanns företag som köpte stationära till sina kontorsarbetare längre, det var länge sedan jag såg något sånt.

Det är ofta för att datorerna leasas, och andrahandsvärdet på en stationär burk är nog tämligen lång jämfört med laptops.

Men i alla fall, det är nog ovanligt, men jag är något mer "senior" (eller grinig gubbe, beorende på vem man frågar), så jag har en mån av spelrum att välja min utrustning själv, så länge jag kan argumentera för det. Och eftersom jag hamnade så långt under den budget som har satts så de flesta ska ha råd med sina macbooks, så var det enkelt få igenom

(har även kompletterat med en "mötes/jobba hemma laptop" modell enklare, men ligger ändå flera tusen under en macbook budgetmässigt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Det är ofta för att datorerna leasas, och andrahandsvärdet på en stationär burk är nog tämligen lång jämfört med laptops.

Men i alla fall, det är nog ovanligt, men jag är något mer "senior" (eller grinig gubbe, beorende på vem man frågar), så jag har en mån av spelrum att välja min utrustning själv, så länge jag kan argumentera för det. Och eftersom jag hamnade så långt under den budget som har satts så de flesta ska ha råd med sina macbooks, så var det enkelt få igenom

(har även kompletterat med en "mötes/jobba hemma laptop" modell enklare, men ligger ändå flera tusen under en macbook budgetmässigt)

Jo, Macbooks ger jag inte så mycket för även om folk förstås borde få använda vad de trivs med. Men kontorsarbete idag är ju ofta ganska mobilt. Det är inte sällan jag behöver köra presentationer eller demos för kollegor, chefer eller andra exempelvis och det är trevligt att enkelt kunna plocka hem datorn för hemarbete om jag vill slippa ta mig till kontoret någon dag eller så (remote till kontoret är uteslutet av säkerhetsskäl där jag jobbar, och på många ställen). Så för de flesta handlar inte valet om laptop eller stationär utan laptop eller laptop och stationär, som ditt sista stycke illustrerar.

Prestandamässigt ligger förstås laptopar alltjämt efter stationära, men prestanda har ju minskat väldigt i betydelse på senare år. Både för att även låg prestanda räcker till för de flesta kontorsgöromål men också för att tyngre saker allt mer flyttar någon annanstans. Min jobbdator får jobba väldigt hårt för att komma igenom en del tester men därför kör jag dem hellre i Azure eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, Macbooks ger jag inte så mycket för även om folk förstås borde få använda vad de trivs med. Men kontorsarbete idag är ju ofta ganska mobilt. Det är inte sällan jag behöver köra presentationer eller demos för kollegor, chefer eller andra exempelvis och det är trevligt att enkelt kunna plocka hem datorn för hemarbete om jag vill slippa ta mig till kontoret någon dag eller så (remote till kontoret är uteslutet av säkerhetsskäl där jag jobbar, och på många ställen). Så för de flesta handlar inte valet om laptop eller stationär utan laptop eller laptop och stationär, som ditt sista stycke illustrerar.

Prestandamässigt ligger förstås laptopar alltjämt efter stationära, men prestanda har ju minskat väldigt i betydelse på senare år. Både för att även låg prestanda räcker till för de flesta kontorsgöromål men också för att tyngre saker allt mer flyttar någon annanstans. Min jobbdator får jobba väldigt hårt för att komma igenom en del tester men därför kör jag dem hellre i Azure eller liknande.

Ja jag kör remote till min när det behövs, blir väl några dagar per år jag jobbar hemifrån, det är inga problem alls, går helt okej trots remote desktop, även om att sitta på plats är att föredra.

Och missförstå mig rätt, det är bra prestanda i macbooks, men mobil-cpuer har inte samma kraft som motsvarande sationär cpu.

Har däremot haft en Lenovo "workstation"-laptop en gång i tiden, den har jag för mig hade en desktop-cpu (kan minnas fel), och den var det bra skjuts i, men den vägde ju å andra sidan därefter också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The-Architect:

Ah, ser du köpt en laptop för 35k och försöker vara fyndig. Din laptop har för övrigt 2.4ghz clockspeed med 5ghz turbo, säljarna på mediamarkt brukar inte vara så noga när de berättar sådana saker eftersom det inte låter lika imponerande.

Däremot har en en I9-9980HK (som sitter i 2019-macbooks) faktiskt ungefär motsvarande single-thread prestanda som en I7-8700. Och det är väl rimligt då den är från en nyare generation och kom ut två år senare. Så den springer inte cirklar runt din sprittnya I9'a, men den är på papperet i alla fall likvärdig.

Och av erfarenhet är jag relativt säker på att skulle jag jobba med dem båda skulle jag föredra den stationära alla dagar i veckan, all design av laptops görs med energieffektivitet i åtanke, stationära maskiner (och cpu'er) kan fokusera på prestanda.

Sitter på en 2011 macbook pro som kompliment till mitt ryzen bygge när jag vill prodda på språng.

Ganska kompetent maskin för sin ålder. Pallar 30 tracks i en DAW med lite flyt.

Tyckte bara du sträckte dig lite väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Ja jag kör remote till min när det behövs, blir väl några dagar per år jag jobbar hemifrån, det är inga problem alls, går helt okej trots remote desktop, även om att sitta på plats är att föredra.

Och missförstå mig rätt, det är bra prestanda i macbooks, men mobil-cpuer har inte samma kraft som motsvarande sationär cpu.

Har däremot haft en Lenovo "workstation"-laptop en gång i tiden, den har jag för mig hade en desktop-cpu (kan minnas fel), och den var det bra skjuts i, men den vägde ju å andra sidan därefter också.

Jo, det är inte samma kraft i mobila cpu:er fortfarande men eftersom ytterst få har behov av topprestanda på sin cpu så spelar det mindre roll idag.