Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Vad har du för källa för detta?

Har du hört talas om den fiktiva Bob, en av de mer otursförföljda investerare som finns? Han investerar endast i marknaden preeecis innan de största krascherna och trots det blev han en mycket rik man efter ~30 år på marknaden. Det enda han gjorde rätt var att inte sälja av sitt innehåll och som resultat ökade innehavet i snitt 9 procent per år.

https://awealthofcommonsense.com/2014/02/worlds-worst-market-...

Jag rekommenderar att läsa texten, kan vara lugnande när börsen är orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Vissa storbanker handlas så lågt nu att utdelningen är uppe i 11-12% (från föregående utdelning då). Någon som har sett några bra analyser om när det kan vara läge att gå in i dem eller om man bör fortsätta hålla sig borta tills alla eventuella böter etc. är uppklarade?

Storbankerna har börjat förlora det mesta senaste åren. Senast deras stora kassako bolånen som vart vägen in för sparande, betalkort, försäkringar osv. Tror banksektorn kommer se radikalt olik ut i framtiden där troligtvis de stora amerikanska företagen har lanserat tjänster globalt. Facebooks kryptovaluta och Apple's kreditkort kan vara ett första steg mot ett helt annorlunda "system" i Sverige.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Storbankerna har börjat förlora det mesta senaste åren. Senast deras stora kassako bolånen som vart vägen in för sparande, betalkort, försäkringar osv. Tror banksektorn kommer se radikalt olik ut i framtiden där troligtvis de stora amerikanska företagen har lanserat tjänster globalt. Facebooks kryptovaluta och Apple's kreditkort kan vara ett första steg mot ett helt annorlunda "system" i Sverige.

De stora bankerna har haft konkurrens av nischbanker i alla fall 20+ år, så det är absolut inget nytt. Deras senaste konkurrenter på bolån har dock kastat in handduken en efter en, eller inte ens kommit igång med någon verksamhet.

Osäkerhet kring böter, oro för konjunkturen är nog närmare sanningen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Supertack för svaret. Uppskattas enormt.

Pratade med rådgivaren där jag beskrev att mitt risktagande låg emellan Mellan och Hög. Hon styrde mot fonderna "Swedbank Robur Bas Action 75/25" samt "Swedbank Robur Bas Mix 50/50" i en 50/50 uppdelning. Jag frågade kring index fonder och blev informerad att hon tyckte det risktagande var för högt då det är 100% aktier. Har ju blivit tipsad om att indexfonder är riktigt bra men är osäker på hur jag tänker här, vill ju inte riskera för mycket heller. Hur mycket "sämre" är alternativen Swedbank erbjuder i jämförelse med att använda t.ex. Lysa?

Har tänkt att lägga upp det i 4 poster/hinkar. En buffert(10%), en pension(25%), en 3-5 års (33%), en 7+ år (33%).

En fråga där kring det privata pensionssparande. Hon pratade om någon generationsfond, är det vägen att gå där? Eller ska man köra på typ en Access-fond där också?

Som sagt tidigare en dyr fond-i-fond lösning.
Om du absolut tänkt köra Roburs fonder så är det bättre att titta på vad som ingår i fond-i-fonden och köpa innehaven löst, avkastningen ökar då ca 1,2% i action och 1,0% i mix.
https://www.swedbankrobur.se/fonder/bas-action/index.htm
https://www.swedbankrobur.se/fonder/bas-mix/index.htm

Eller man kanske kan be banken om en fond-i-fond-i-fond lösning där de lägger ihop två fond-i-fond paket och lägger på någon procent ytterligare i förvaälningsavgift?

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Avstängd

Just nu sitter jag rätt blandad
Har aktier i bolag som ex.
Pricer (Ligger som de ligger)
QuickBit (Rusar på bra)
Abelco (Delägare i QuickBit men också fler intressanta innehav)
Sensys Gatso (Hastighetsövervakning som går mer och mer mot mjukvaror och månadsinkomster)
Några små innehav i andra också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är detta en bra fördelning?

Avanza Global 40%
Avanza emerging markets 10%
Core ny teknik 25%
Spiltan räntefond 25%

Har ingen specifik sparhorisont, men antagligen någonstans under 5-10 år, tycker ni jag borde skifta om något? Det är inga stora pengar det handlar om direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Är detta en bra fördelning?

Avanza Global 40%
Avanza emerging markets 10%
Core ny teknik 25%
Spiltan räntefond 25%

Har ingen specifik sparhorisont, men antagligen någonstans under 5-10 år, tycker ni jag borde skifta om något? Det är inga stora pengar det handlar om direkt.

Kanske lite hög risk om du tänkt dig 5 år, Ok risk för 8-ish år.

Angående Core: Personligen skulle jag inte spara så mycket i en aktivt förvaltad fond med smalt fokus då det höjer risken. Jag tror att den går väldigt bra i högkonjuktur, men kommer att ligga väldigt farligt till vid nedgång.

Personligen skulle jag ha kanske max 10-15% i smala fonder med hög avgift.

Du saknar Sverige-fonder, något man brukar rekomendera att man har kanske 10-25% av aktieinnehavet (eftersom det du använder pengarna troligen kommer att köpas i Sverige). Om du ska välja en Sverigefond så välj inte Avanza Zero, den är för smal och har haft för dåligt resultat för att användas enligt mig. Skaffa en billig Sverige-indexfond istället. (Om du ska ha Svenska aktiefonder, inget krav).

Men överlag blir det nog bra. Men bestäm dig på förhand för vilken risk du vill ta (eller räkna ut när du behöver pengarna). Just nu är det nog bättre att ta för låg risk (och förlora lite vinst) än att ta för hög (och få ångest vid nedgång).

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

De stora bankerna har haft konkurrens av nischbanker i alla fall 20+ år, så det är absolut inget nytt. Deras senaste konkurrenter på bolån har dock kastat in handduken en efter en, eller inte ens kommit igång med någon verksamhet.

Osäkerhet kring böter, oro för konjunkturen är nog närmare sanningen.

Avanza hade 1/7 av allt nysparande under Q2
Avanza / Stabelo och de andra som inte misslyckas med sin introduktion växer så det knakar, Stabelo med ca 300% i årstakt, om än från små volymer.
Sparpengar har väl få än pensionärer hos storbankerna.

Detta ändrande beteende har säkerligen större påverkan på resultatraden än att någon är rädd för böter. Den höge utdelningen är ju trots allt bevis på att marknaden inte ser att verksamheten kan utvecklas mycket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Är detta en bra fördelning?

Avanza Global 40%
Avanza emerging markets 10%
Core ny teknik 25%
Spiltan räntefond 25%

Har ingen specifik sparhorisont, men antagligen någonstans under 5-10 år, tycker ni jag borde skifta om något? Det är inga stora pengar det handlar om direkt.

Kolla rikatilsammans portföljen, går att bygga en rätt bra på Avanza.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

när vänder det ..............

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Ja det är ju en idé, vet dock inte om jag orkar fixa så mycket för den avkastning det ger helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av llxt:

när vänder det ..............

Det vänder när Trump börjar haussa börsen inför valet.

Permalänk
Medlem

Pyntat in 250.000 i renovering på huset, gjorde en fastighetsvärdering och fick upp värdet med 1 miljon nu i veckan skönt efter 3 års slit

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

när vänder det ..............

Om vi har otur, 4-8 år. Men då är det rea på aktier!

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Om vi har otur, 4-8 år. Men då är det rea på aktier!

Okej. Jag är inte så insatt i fonder / aktier. Men när man märker att det gått ner 20k så blir man lite deppig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har du hört talas om den fiktiva Bob, en av de mer otursförföljda investerare som finns? Han investerar endast i marknaden preeecis innan de största krascherna och trots det blev han en mycket rik man efter ~30 år på marknaden. Det enda han gjorde rätt var att inte sälja av sitt innehåll och som resultat ökade innehavet i snitt 9 procent per år.

https://awealthofcommonsense.com/2014/02/worlds-worst-market-...

Jag rekommenderar att läsa texten, kan vara lugnande när börsen är orolig.

Dock säger det ingenting om "Jag sa att statistiskt kommer man tjäna på att gå all in jämfört med månadsspara in större summor, om tidshorisonten är över 10+ år. Oavsett om man råkar göra det på all time high, precis innan börskrasch.".

Permalänk
Medlem

Are markets signalling that a recession is due?
https://www.bbc.com/news/business-49346972

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Kanske lite hög risk om du tänkt dig 5 år, Ok risk för 8-ish år.

Angående Core: Personligen skulle jag inte spara så mycket i en aktivt förvaltad fond med smalt fokus då det höjer risken. Jag tror att den går väldigt bra i högkonjuktur, men kommer att ligga väldigt farligt till vid nedgång.

Personligen skulle jag ha kanske max 10-15% i smala fonder med hög avgift.

Du saknar Sverige-fonder, något man brukar rekomendera att man har kanske 10-25% av aktieinnehavet (eftersom det du använder pengarna troligen kommer att köpas i Sverige). Om du ska välja en Sverigefond så välj inte Avanza Zero, den är för smal och har haft för dåligt resultat för att användas enligt mig. Skaffa en billig Sverige-indexfond istället. (Om du ska ha Svenska aktiefonder, inget krav).

Men överlag blir det nog bra. Men bestäm dig på förhand för vilken risk du vill ta (eller räkna ut när du behöver pengarna). Just nu är det nog bättre att ta för låg risk (och förlora lite vinst) än att ta för hög (och få ångest vid nedgång).

Tack för tips! Om vi säger 5 år då istället, så lite mindre risk.
40% Avanza Global
25% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
25% Spiltan Räntefond Sverige
10% Core Ny Teknik

Är detta bättre, och har jag valt rätt räntefond (låg avgift och det har gått bra för den)?

Skrivet av stenharl:

Kolla rikatilsammans portföljen, går att bygga en rätt bra på Avanza.

Menar du nybörjarportföljen då? Det skulle iof passa mig rätt bra då jag är så grön man kan bli.

Permalänk
Medlem

Är det bättre att lägga räntefonder på ett vanligt AF konto om man ska bygga en 60/35/5 portfölj? Där 5% går på guld.
Tror på en lång nedgång framöver och tänkte komma igång med ett månadssparande, tänkte om man ska månadsspara på något dylikt det är i princip nybörjarportföljen, har delat upp globala fonderna i två.

ISK
20% Avanza Global
20% LF Global indexnära
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5% Pacific Precious
5% PLUS Småbolag Sverige Index
5% LF tillväxtmarknad idxnära A

AF
8,75% Spiltan Räntefond
8,75% AMF räntefond Lång
8,75% IKC Avkastningsfond
8.75% Handelsbanken Realränte

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Är det bättre att lägga räntefonder på ett vanligt AF konto om man ska bygga en 60/35/5 portfölj? Där 5% går på guld.
Tror på en lång nedgång framöver och tänkte komma igång med ett månadssparande, tänkte om man ska månadsspara på något dylikt det är i princip nybörjarportföljen, har delat upp globala fonderna i två.

ISK
20% Avanza Global
20% LF Global indexnära
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5% Pacific Precious
5% PLUS Småbolag Sverige Index
5% LF tillväxtmarknad idxnära A

AF
8,75% Spiltan Räntefond
8,75% AMF räntefond Lång
8,75% IKC Avkastningsfond
8.75% Handelsbanken Realränte

Ja, det är generellt bättre att ha räntefonder i ett AF-konto eftersom avkastningen är låg. Jag hade personligen haft lite mer Sverige på aktiesidan om jag var du (kanske 15% Spiltan Aktiefond Investmentbolag). Tänk på att globalfonder normalt består av en stor andel USA. Exempelvis består Avanza Global av 62% USA nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Tack för tips! Om vi säger 5 år då istället, så lite mindre risk.
40% Avanza Global
25% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
25% Spiltan Räntefond Sverige
10% Core Ny Teknik

Är detta bättre, och har jag valt rätt räntefond (låg avgift och det har gått bra för den)?

Menar du nybörjarportföljen då? Det skulle iof passa mig rätt bra då jag är så grön man kan bli.

Den eller "RikaTillsammans-portföljen" de är ganska lika. Här har du två länkar där du kan läsa om skillnaderna.

https://rikatillsammans.se/en-portfolj-for-alla-vader/
https://rikatillsammans.se/fondportfolj/nyborjarportfoljen-ba...

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

@john_doe: Pacific Precious har höjt avgiften och förvaltaren har slutat i protest mot detta så fundera på om du verkligen vill ha med den i ditt sparande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

@john_doe: Pacific Precious har höjt avgiften och förvaltaren har slutat i protest mot detta så fundera på om du verkligen vill ha med den i ditt sparande.

ah ok helt klart nåt att tänka över.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Tjena, jag har en större summa pengar som jag funderar på att sätta in på något sparkonto hos någon bank med lite "vettig" ränta.

Men jag vet inte vilken jag ska välja då jag inte är så insatt i just sparkonton, jag har sett i forumet att vissa pratat om Nordax och Seven day, men har ingen aning om vad som är skillnaden på dem förutom att nordax har 0.95 och seven day har 0.90.

Jag har även kollat på Santander bank som har 0.95.

Men vilken bank skulle ni här i tråden rekommendera som det bästa alternativet?

Är lite nervös för det här med insättningsgaranti med när det kommer till sparkonto men tror att alla finns med på Riksgalden.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaxxN:

Tjena, jag har en större summa pengar som jag funderar på att sätta in på något sparkonto hos någon bank med lite "vettig" ränta.

Glöm inte heller att det finns ett tak på insättningsgarantin så du kanske behöver använda flera banker för att helt täckas av garantin.

Permalänk
Medlem

@NaxxN:

Korta räntefonder, se mitt inlägg på förra sidan. Då behöver du inte bry dig om någon insättningsgaranti heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det är ju en idé, vet dock inte om jag orkar fixa så mycket för den avkastning det ger helt enkelt.

Du blir kund hos Avanza eller Nordnet. Det tar typ 10 minuter. Det tar precis lika lång tid på LYSA. På de förra måste du sedan söka fram ett par-tre, kanske fem fonder beroende på hur du vill göra, och klicka på köp och fylla i ett belopp.

Kan du inte göra den insatsen är investering ärligt talat inget för dig ;=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NaxxN:

Tjena, jag har en större summa pengar som jag funderar på att sätta in på något sparkonto hos någon bank med lite "vettig" ränta.

Men jag vet inte vilken jag ska välja då jag inte är så insatt i just sparkonton, jag har sett i forumet att vissa pratat om Nordax och Seven day, men har ingen aning om vad som är skillnaden på dem förutom att nordax har 0.95 och seven day har 0.90.

Jag har även kollat på Santander bank som har 0.95.

Men vilken bank skulle ni här i tråden rekommendera som det bästa alternativet?

Är lite nervös för det här med insättningsgaranti med när det kommer till sparkonto men tror att alla finns med på Riksgalden.se.

Ger dig gärna mitt kontonummer för smidig och kravlös överföring så du slipper problemet och nervositeten😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har en mille som ruttnar på banken.

Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Lone:

Jag har en mille som ruttnar på banken.

Tips?

Tre inlägg upp