Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Jag kör på min glas sedan IceMat kom ut på marknaden; först IceMat och nu Steelseries I-2
Eftersom IceMat blev uppköpta av Steelseries och sedan lades hela serien ned är de idag ganska svåra att få tag på.

"frostat" glas köps av glasmästaren för någon hundring, lacka baksidan svart bara, på med lite fötter så har du en icemat i valfri storlek.
Och ja, det är vad jag använder sedan min originala icemat blev utsliten/för liten, så "hård" är mitt val.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@frankof: Sant, sant!
Steelseries I-2 är dock stor nog för mig ( och tur är väl det ). Annars hade det kanske blivit ditt förslag!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Vilke matta? Tvättbar i maskin eller handtvätt?

Kan flika in att jag haft min Steelseries qck (eller vad de nu heter) i ett par år och har blivit inslängd i tvättmaskinen ett fåtal gånger per år. Ser och fungerar fortfarande mycket bra

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Hårdplast är helt klart bäst.
Har provat diverse olika material, bl a när jag för ett antal år sen jobbade i en lokal datorbutik: Glas, alu, plast i olika varianter. Även råkat köpa någon tygmatta tidigare innan jag visste bättre.

Använder i dagsläget:
-Razer Vespula V1 (hårdplast två olika sidor) hemma
-fUnc 1030 (hårdplast två olika sidor) på jobbet
-Någon äldre Steelseries (hårdplast två olika sidor) hos föräldrarna
-Enklare reklammatta (tunn och något mjukare plast) på andra kontoret (där jag i princip aldrig är).

Sliter ut båda sidorna på de som är dubbelsidiga. Men samtliga börjar ju kännas något slitna, Steelseries klart sämst trots minst användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ajaj, du har gått på den nitlotten. Den marknadsförs hårdare, men det här är den bästa mattan de har: https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/hushall/skar...

Haha! Den funkar bra för mig dock. Visst, tyget släpper från gummit efter 2-3 år men dom kostar ju inte mycket att ersätta.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Haha! Den funkar bra för mig dock. Visst, tyget släpper från gummit efter 2-3 år men dom kostar ju inte mycket att ersätta.

Du får 2 ½ skärbräda på 1 musmatta. Och skärbrädan är vändbar, så du får 5 slitytor

Är du nån gång sugen på att testa en hård matta så är det ett hett tips. Det fungerar faktiskt förbannat bra.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

Andra alternativa (kostnadseffektiva/skräddarsydda) lösningar
(förutom de som redan nämnts (Skärbrädor/Glasmästaren)):

Mjuka:
Köp neoprentyg (på löpmeter) istället, Du slipper fula loggor och kan klippa till i vilken storlek du vill (t.ex. hela skrivbordet). Från ca 200kr/lpm (1,5m bred); är du beredd att köpa utrikes hittar du än billigare.

Är du inte är helt ohändig kan du även sicksacka kanterna med symaskinen (eller kantbanda), om du gillar den looken (själv föredrar jag utan söm/band)

Hårda (Plast):
Köp 2mm PE plast (storlekar upp till 1000x2000mm, tjocklekar upp till 70mm!), såga/klipp i valfri storlek (t.ex. hela skrivbordet)
alt. gå till plåtslagaren och få det "skuret"
(eller välj Makrolon/Plexiglas, om du gillar slätare yta (finns även på t.ex. biltema)

(tunna skärbrädor, som nämnts tidigare (ofta PE eller PK)).

De tjockare (20mm+) PE-skivorna blir utmärkta (skräddarsydda) skärbrädor!

Hårda (glas):
Som nämnts tidigare i tråden: gå till glasmästaren.

Hårda (Metall)
Gå till plåtslagaren (alt. mekanisk verkstad alt. biltema): välj material och dimension/tjocklek (Alu, stål, rf-stål, galvat). upp till 2000x3000mm (iirc)

Glidskydd:
Som glidskydd på dessa hårda kan du använda i stort sett allt som är gummiaktigt: Möbeltassar(ej filt), Apparatfötter, Glidskydd för golvmattor, tätningslister, ett par strängar silikon, Ikeas kökslucke gummipluppsdämpare, etc.

Förutom att vara ett ekonomiskt alternativ, får du även exakt den storlek (tjocklek och kulör) du vill ha (och inte den som tillverkarna säger till dig att du ska ha)

Alternativ:
För den extremt kontaktskygge och ohändige kan du beställa färdigskuren plast hos en on-line laser/vatten-tillskärningsfirma. Ofta kan du även få produkten lasergraverad med din personliga logga eller ditt namn, utan någon signifikant merkostnad.

Du kan även välja bland andra spännande plaster och material som t.ex. (PE), POM, PK, Akryl, kork, Bambu, PET, Mässing, koppar, stål, MDF, plyfa m.m.

Endast fantasin begränsar: t.ex. borde Stenhuggaren kunna ha några spännande underhållsfria alternativ i t.ex. polerad granit, marmor, kalksten, skiffer.

Edit:
PTFE-plast borde väl vara den optimala plasten för den skräddarsydda hårda plastmattan!

Permalänk

Jag har en Qpad uc 50. Det är den bäst mattan jag testat och jag har testat "alla". Enda mattan som gjort att jag spelat bättre och jag vet fler som sagt samma sak. Tyvärr har Qpad slutat tillverka den.

Den är inte helt olik Steelseries Qck men har ett glid som är lite ger mer precision.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så knuslig, kör med en 10krs mjuk musmatta från kjell och Company. Dock önskar jag mig en större då den jag har idag är lite för liten när jag spelar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Du får 2 ½ skärbräda på 1 musmatta. Och skärbrädan är vändbar, så du får 5 slitytor

Är du nån gång sugen på att testa en hård matta så är det ett hett tips. Det fungerar faktiskt förbannat bra.

Hade en men tanten tog den för mig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Räknas direkt på bordet som hård?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Räknas direkt på bordet som hård?

Nej det räknas som lathet.

Permalänk
Inaktiv

Beställde precis en platta 1,5x300x300 PTFE-plast ("Teflonplast") för ca. 167 kr. Borde vara väldigt bra glid i den: ska bli spännande att testa!

Permalänk
Medlem

Röstade på hård, men sanningen är att jag använder skrivbordet som underlag för musen, alltså ingen matta alls. Sist jag hade en så hade jag mus med kula i botten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden körde jag med hård Func 1030, som jag sprayade med silikonspray då och då. Överdrivet bra glid.
Numera kör jag dock med mjuk steelseries. Funkar bra att tvätta dem i vask med varmt vatten och vanligt tvättmedel. Skrubba med tvättsvamp och låt torka över natten. Den blir i princip som ny.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk

Har tidigare också använt en func från 2003 och en icemat men köpte precis en Logitech Powerplay och är väldigt nöjd med den!

Permalänk
Medlem

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/dat... från Jula fast deras egna märke Marquant de har tydligen inte dessa längre köpte när de sålde för 39:90:- tror jag har nån liggande i reserv också då de var så billiga gillar definitivt dessa mattor pga stödet för handleden.
Hade tydligen 2 oöppnade liggande.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Zowie g-SR är tveklöst bästa musmattan på marknaden rgb musmattor är en meme och qck suger qck

Skickades från m.sweclockers.com