Throwback Thursday – tio år sedan Microsofts Windows 7 lanserades

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag gillar tian, men hade hellre faktiskt sett att dom fortsatte på 7-konceptet.

Vad menar du med det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Vad menar du med det?

7 som i Windows 7? Vet inte hur jag ska förklara närmare x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

7 som i Windows 7? Vet inte hur jag ska förklara närmare x)

Vad menar du har förändrats konceptuellt som du ville att MS skulle fortsätta med?

Permalänk

Älskade Windows 7... Det var så galet stabilt (inkl uptime på över ett år), överskådligt GUI, och hade inte alltför många skumma bakgrundsprocesser och konstig internettrafik.

Win10 har i stort sett bara varit en hemsk upplevelse för mig. Som att MS utsatte oss alla för ett stort skämt...

T.e.x.:
Pajjar saker varje gång jag fått en major update. Nu senast tappade jag olika inställningar, microsoft defender återaktiverades och började sabba saker (ska vara upp till användaren om man vill ha, eller ej), samt totalförstörde olika "context menus" så att dom blev dysfunktionella (tex de som ska komma upp när man högerklickar på startmenyn/program i aktivitetsfältet). Blåskärmar första dagarna efter vissa updates, trasiga drivrutiner, och "major updates" tycker inte om drivrutiner till virtuella enheter där det tom kan leda till att man slösar en timme på en updateringsprocess som failar i slutändan ...m.m....

Massa mystisk äcklig internettrafik, som sabbar diverse netloggers, och antyder om spioneri.

Eländiga uppdateringar som sabbar uptime, och får min workstation att bli mindre pålitlig än en mobiltelefon.

Sjukt dåligt interface - ja tex "dubbla kontrollpaneler", varav endast gamla är bra för avancerat bruk. Brist på inramning, där man får "gissa" sig till var interaktionsobjekt börjar och slutar.

Hade önskat att precis ALLT hårdvarustöd (tillsammans med DX12&co, och säkerhetspatchar) även kommit till Win7, för då skulle jag inte änns tvekat om vilket OS som ska användas.

Ja, jag saknar verkligen Windows7, och använder det fortfarande på mina seriösa maskiner och 24/7-burkar, som inte får hålla på med mystisk nättrafik eller konstiga omstarter med buggigt OS som följd.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Vad menar du har förändrats konceptuellt som du ville att MS skulle fortsätta med?

Det mesta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag gillade XP, det var innan MS införde DRM och annat.
Busenkelt att montera en disk från en trasig dator och rädda data.
Med W7 och framåt går det inte
Det är därför har jag en dator med XP ståene i garderoben

Är inte de senare versionerna av Win7 same same som Win10?
Jag vill minnas jag läst/hört att allt MS stoppat in i Win10 har de även knökat in i Win7 som uppdateringar
Så både Win7 och Win10 kartlägger dig...

Vad är det som inte går att fixa med att koppla in en disk från en trasig dator i Windows7/10? Jag har då inte haft några problem med just detta i varken Windows7 eller Windows10, men det kanske är något mer specifikt du tänker på?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vad är det som inte går att fixa med att koppla in en disk från en trasig dator i Windows7/10? Jag har då inte haft några problem med just detta i varken Windows7 eller Windows10, men det kanske är något mer specifikt du tänker på?

Jag får inte gå in i X:\users\<name>\ på den monterade disken om jag kör Win7
XP bryr sin inte om sådana "detaljer"

Permalänk
Medlem

Ren kärlek! Kör dock på W10 idag.

Permalänk
Medlem

Jag kör Win7 på min stationära (numera med en Ryzen 2600) och 10 på bärbara.
Win10 har alltid fungerat direkt för mig så där vinner den över 7 då jag haft några småbekymmer över åren. Jag älskar dock Win7-utseendet betydligt mer än Win10.
Startmenyn är bättre och kontrollpanelen och dess inställningar flera ljusår bättre.

Länge leve Win 7!

Permalänk
Medlem

Jag körde Windows XP tills Windows 7 kom ut. Hade en färdigbyggd dator med Windows Vista när det kom ut men det var ett stort misslyckande det Operativsystemet.

Jag nergraderade till Windows XP och väntade på Windows 7 efter att ha läst mycket gott om vilka funktioner och hur bra prestanda det var jämfört med floppen Vista. Kände flera som gjorde samma sak.

Använder fortfarande Windows 7 på lite äldre datorer, fungerar perfekt. Ett av det bästa operativsystemet som Microsoft gjorde.

Visa signatur

Utvecklare inom Full Stack .NET, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery, Javascript

Main PC: AMD Ryzen 5 7600X, MSI MAG CORELIQUID 420, Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB, ASUS Prime B650M-A Wifi, MSI RX 6650XT, Crucial 480GB SSD, WD Blue 1TB, WD Green 500GB, Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

@Rickosaurus: Jag kör också fortfarande windows 8.1 med start8 och lite andra program från stardock funkar klockrent och är snabbt.. om man jämför med windows 10 efter man tagit bort så mycket av telemetrin man kan och spärrat det från att ringa hem, sen så blir det segt som sirap och spammar peerblocken massa gånger i minuten. Dock skulle jag gärna vilja ha tillbaks vistas aktivitetsfält för det såg bäst ut av dom, samt system kravet av windows 2000.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Dock skulle jag gärna vilja ha tillbaks vistas aktivitetsfält för det såg bäst ut av dom, samt system kravet av windows 2000.

Det systemet heter "Windows Embedded POS Ready 2009". Bygger på XP, men känns mycket fräschare.

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=1119...

Kör det virtuellt på min laptop. Löjligt vad optimerat det känns jfm Windows 10.
Lite kämpigt däremot att hitta lämplig webbläsare, men K-Melon fungerar fint.

http://kmeleonbrowser.org/

Permalänk
Avstängd

W7 Tja... det är väl för gamla gubbar som inte vågar förnya sig. W10 är bättre alla dagar i veckan. W7 var inte dåligt men utvecklingen går framåt och i dag är det ... för dom som sitter fast och inte vågar förnya sig.

Permalänk
Medlem

Windows Vista service pack 3 dög väl för sin tid men numera är det helt daterat.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.