NAS/mediaserver vad är enklast?

Permalänk
Medlem

NAS/mediaserver vad är enklast?

Så, som jag så många gånger skämtat om tidigare har nu äntligen min köra gamla trotjänare 2500k kastat in handduken, säkert till stor del moderkortet som också gett sig. Hur som haver, jag är i behov av en enkel NAS, men känner mig helt lost i den här kategorin. Sett att Synology rekommenderas mycket pga dess användarvänlighet, det låter riktigt lockande. Är ute efter en basicly plug-and-play solution.
Klart intresset för att sitta minemaliskt med komponenter till höger och vänster, skruva i hårdvara och sitta i timtal och konfigurera sitt sytem finns undermedvetet begravet djupt inom en. Är ju till stor del därför man hänger här, där man hör hemma.

Men, just när det kommer till server system är jag som bambi på hal is. Känner till Windows server, Free Nas och liknande mjukvaror men har helt enkelt inte ork till att sätta mig in hur det fungerar.
Därför är jag väl medveten om att jag får ihop en kraftigare burk om jag sätter ihop ett eget sjävbyggt system, men jag känner vid det här laget att jag är otroligt trött på windows och hur många småbuggar man utsätts för konstant. Kan lista flertalet, men en återkommande bugg som har härjat i återkommande omgångar på alla mina 3 system är den tämligen schyssta funktionen att alternativet Stäng av inte stänger av systemet, det spelar ingen roll om det görs via winknapp+x, ALT+F4 eller vanliga knappen i startmenyn. Vad den gör istället är att snällt men vänligt släcka ner skärmen 1sek eller 2, och sedan kasta dig in till skrivbordet igen. Som att den automatiskt loggar in dig igen, varvid endast en omstart hjälper.

Anyway, kom offtopic lite grand. Men med allt detta i åtanke är jag ute efter en så användarvänlig NAS som möjligt som ska klara av följande uppgifter:

  • Lagring av bilder och film (proably the most basic?)

  • Stödja uppspelning av material via KODI/alternativt PLEX i 1080P. 4K är en bonus om prispåslaget inte är för högt, plus att nästa tv garanterat blir en 4K, men än så länge räcker 1080P.

  • Netflix stöd, samma sak gäller upplösningen här.

Sista punkten vet jag inte hur pass krävande den är, men jag ser som dom flesta andra en hel del på youtube och till viss del twitch. Vill kunna göra det enkelt antingen via webbläsare eller appstöd om det finns?

Vad gäller lagring så räcker en 2-bay enhet gott för mig, hade tänkt mig 2st WD RED/Seagate Barracuda Pro/Ironwolf på 6-8TB st.
Tips mottages tacksamt, som sagt...användarvänlighet är A & O här. Trött på windows och vill helt enkelt ha en enkel och stabil lösning

Edit. budget kan vara bra att nämna också. Skulle vara smutt om det gick att få allt för under 6000:-
Men kom gärna med förslag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Vila i frid

Det finns gentligen bara två altermativ, Synology eller QNAP med vinkling åt den första. Ska du göra (bra) transcode blir det femsiffriga belopp på NAS'en. Exakt vilken NAS-modell du ska ha är svårt att gissa, det är din plånbok som får bestämma. Synology har bra forum för den här typen av diskussioner.

Permalänk
Medlem

Då jag ska ha NASen kopplad via tvn är ju hdmi att föredra, vilket jag läste mig till igår att synology dessvärre inte har. Däremot några av qnaps modeller.
Vad är i så fall enklaste sättet skulle du säga att använda en modell utan hdmi med min tv?
Den har inte direkt några smart funktioner att tillgå, så jag är lite osäker hur jag ska få det att funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är en HTPC med mycket lagring du vill ha, den kan ju agera filserver också.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Ja Qnap har stöd för att köras som "mediacenter" via hdmi, även full desktop om man vill.
Har inte testat själv men jag är riktigt nöjd med min TS453A (finns uppföljare till den nu)
Dock som ren HTPC hade jag lätt tagit en Nuc (kör en själv) då den klarar det mesta.

Men köp en Qnap först, oavsett är en nas alltid bra att ha

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag får hålla med _niko_ vad gäller separeringen av tjänster. Det är "enklast" att köpa en NAS som kan agera mediaserver och kopplas till TV:n, men det är inte lika roligt när alla tjänster snurrar på samma maskin och något strular; allting drabbas.

Jag hade utan tvekan skaffat en NAS för att vara just NAS, sen köpt en Raspberry Pi (eller så många som behövs) och kört Kodi (Open-/LibreELEC) på. Det är inte svårare än att ladda ner en .img/.iso som man med ex.vis Rufus skriver ner till ett minneskort, pluggar i kortet i Raspberryn och vips så är den uppsatt. Kan inte bli enklare

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

NAS för lagringen samt med plex installerat, Apple TV för att titta på TVn.
Du kommer inte ångra dig!

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:

Asustor finns ju med, otroligt mycket hårdvara för pengarna.
Top 3 i samtliga raids configar --> https://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/nas/ranking/RAI...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

NAS för lagringen samt med plex installerat, Apple TV för att titta på TVn.
Du kommer inte ångra dig!

Är nåt sånt jag är ute efter ja, låter som det enklaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Det låter som att det är en HTPC med mycket lagring du vill ha, den kan ju agera filserver också.

Jo, problemet blir ju att det snabbt sticker iväg i pris. Och storleken troligtvis också, vill ha nåt så basic som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag får hålla med _niko_ vad gäller separeringen av tjänster. Det är "enklast" att köpa en NAS som kan agera mediaserver och kopplas till TV:n, men det är inte lika roligt när alla tjänster snurrar på samma maskin och något strular; allting drabbas.

Jag hade utan tvekan skaffat en NAS för att vara just NAS, sen köpt en Raspberry Pi (eller så många som behövs) och kört Kodi (Open-/LibreELEC) på. Det är inte svårare än att ladda ner en .img/.iso som man med ex.vis Rufus skriver ner till ett minneskort, pluggar i kortet i Raspberryn och vips så är den uppsatt. Kan inte bli enklare

Är själv i hushållet så det är nog inget problem. Är egentligen bara ute efter nån form av media stöd via främst om kodi.
Har helt enkelt inte ork till att sitta och pilla, så enkelt som möjligt. Behöver inte super duper rå prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Min setup hemma är en Asustor NAS samt en Nvidia shield TV. Då ligger PLEX på Shielden och alla filmer ligger på NASen. Funkar otroligt bra och den klarar 4K om filmen har rätt encoding (h.265,
AC3 5/2 Chan, .mp4)

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk

@RVX: Jag har en sådan här variant

https://www.synology.com/sv-se/products/DS218play

Funkar bra för mig.
Kan transkoda 4K numera

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundensaren:

@Ravix: Jag har en sådan här variant

https://www.synology.com/sv-se/products/DS218play

Funkar bra för mig.
Kan transkoda 4K numera

Har kikat på den, men jag fattar inte riktigt hur jag ska få den ihop med tv'n om den saknar HDMI? Ursäkta noobfrågorna här, men jag helt novis på området.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

NAS för lagringen samt med plex installerat, Apple TV för att titta på TVn.
Du kommer inte ångra dig!

Har exakt denna uppsättning och det är klockrent!

Jag kör själv på en NAS: DiskStation DS218play, observera att den heter play på slutet vilket är en modell för multimediaentusiaster

Permalänk
Medlem

Lutar mer åt att jag köper en NAS, helst en Synology med tanke på alla rekommendationer på inte bara en modell, utan flertalet. Och sen köper antingen en Nvidia Shield eller Apple TV och låter den sköta mediainnehållet. Blir lite dyrare än jag troligtvis räknat med, men vill bara ha en så stabil lösning som möjligt.
Tankar, input?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har kikat på den, men jag fattar inte riktigt hur jag ska få den ihop med tv'n om den saknar HDMI? Ursäkta noobfrågorna här, men jag helt novis på området.

Du kopplar ihop den med ditt hemmanätverk. Så du streamar från NAS:en till Apple TV som du har kopplat till TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Min setup hemma är en Asustor NAS samt en Nvidia shield TV. Då ligger PLEX på Shielden och alla filmer ligger på NASen. Funkar otroligt bra och den klarar 4K om filmen har rätt encoding (h.265,
AC3 5/2 Chan, .mp4)

Nvidia shield klarar truehd atmos passthrough och filen behöver inte vara mp4

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwali:

Du kopplar ihop den med ditt hemmanätverk. Så du streamar från NAS:en till Apple TV som du har kopplat till TV:n.

Ok, I'm with you. Blir nog antingen en sån lösning, med antingen Apple TV eller en Shield. För där är det ingen skillnad på vilken spelare man använder?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ok, I'm with you. Blir nog antingen en sån lösning, med antingen Apple TV eller en Shield. För där är det ingen skillnad på vilken spelare man använder?

Personligen tycker jag AppleTV är bättre, känns mer mogen och ”ren” men vad du har för telefon spelar ju lite roll också. Mer meck på Shield. Som NAS har ju WD en modell (två eller fyra diskar) som kan transcoda i Plex med hårdvaruacceleration. Annars föredrar jag Synology för att jag aldrig haft problem med mjukvaran och jag använt Synology i nära tio år. Bäst molnsynk av alla NAS på marknaden exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lutar mer åt att jag köper en NAS, helst en Synology med tanke på alla rekommendationer på inte bara en modell, utan flertalet. Och sen köper antingen en Nvidia Shield eller Apple TV och låter den sköta mediainnehållet. Blir lite dyrare än jag troligtvis räknat med, men vill bara ha en så stabil lösning som möjligt.
Tankar, input?

Klokt val att ha två separata maskiner. För mig räcker det med hårddiskljudet för att de ska vara helt bannade från vardagsrummet...

För att komma ner lite i pris så köper du en chromecast istället för en shield eller apple tv.

Chromecasten kommer kanske ha problem att spela upp 4k men 1080 klarar den alldeles utmärkt. Jag hade själv en chromcast under ett par år för att spela upp plex.

De kostar inte mycket nya och köper du begagnat så skulle jag gissa att de är riktigt billiga.

Permalänk

@RVX: Du kopplar inte till TV. Du streamar så du behöver en smarttv eller tex chromecast.

Kör själv chromecast och är väldigt möjd.
Givetvis går det att köra via tex raspberry med HDMI också. har provat det också men föredrar streamingen.

Synologys egna Video station funkar väldigt bra

https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/VideoStation

J/

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundensaren:

@Ravix: Du kopplar inte till TV. Du streamar så du behöver en smarttv eller tex chromecast.

Kör själv chromecast och är väldigt möjd.
Givetvis går det att köra via tex raspberry med HDMI också. har provat det också men föredrar streamingen.

Synologys egna Video station funkar väldigt bra

https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/VideoStation

J/

Har ingen smart tv, eller jo den har några appar. Men dom har knappast fungerat stabilt under dom gångerna jag testat dom, är en Panasonic plasma nånting. Dessutom har dom tagit bort flertalet appar så jag gissar att dom knappast underhåller det hela längre.
Därför jag först kollade på modeller med HDMI, men nu när det mest troligaste är att jag kör via en separat spelare så är det ju det som det får bli.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Personligen tycker jag AppleTV är bättre, känns mer mogen och ”ren” men vad du har för telefon spelar ju lite roll också. Mer meck på Shield. Som NAS har ju WD en modell (två eller fyra diskar) som kan transcoda i Plex med hårdvaruacceleration. Annars föredrar jag Synology för att jag aldrig haft problem med mjukvaran och jag använt Synology i nära tio år. Bäst molnsynk av alla NAS på marknaden exempelvis.

Har android för tillfället, funderar dock starkt på att gå över till iOS senare. Men ja, vi får se vad det landar i.
Ja, Synology är nog det jag ska ha i NAS väg i alla fall, så mycket är klart.

Skrivet av Trunk:

Klokt val att ha två separata maskiner. För mig räcker det med hårddiskljudet för att de ska vara helt bannade från vardagsrummet...

För att komma ner lite i pris så köper du en chromecast istället för en shield eller apple tv.

Chromecasten kommer kanske ha problem att spela upp 4k men 1080 klarar den alldeles utmärkt. Jag hade själv en chromcast under ett par år för att spela upp plex.

De kostar inte mycket nya och köper du begagnat så skulle jag gissa att de är riktigt billiga.

Tack för input.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lutar mer åt att jag köper en NAS, helst en Synology med tanke på alla rekommendationer på inte bara en modell, utan flertalet. Och sen köper antingen en Nvidia Shield eller Apple TV och låter den sköta mediainnehållet. Blir lite dyrare än jag troligtvis räknat med, men vill bara ha en så stabil lösning som möjligt.
Tankar, input?

Du har juh alternativet mi box med som ingen skriver upp. Om du inte bryr dig om 4k så kan du lätt köra på det. Klarar allt det du skriver. Jag har både den o shield TV. Shield TV är såklart bättre men du får minst 2 mi box för en shield. Går alltid uppgradera efter hand med när man sparat lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Du har juh alternativet mi box med som ingen skriver upp. Om du inte bryr dig om 4k så kan du lätt köra på det. Klarar allt det du skriver. Jag har både den o shield TV. Shield TV är såklart bättre men du får minst 2 mi box för en shield. Går alltid uppgradera efter hand med när man sparat lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Också ett alternativ, utan at döma nån modell på förhand så tror jag att Apple TV kanske är en mest användarvänliga. Kan ha fel dock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: Shield, Mi box och Apple TV är alla lika "idiotsäkra".
Har en Shield och en Mi Box, har du en Android telefon så är det busenkelt (Äger ingen Iphone så vet inte hur det fungerar) med installtionen.
Det går så klart även att installera den manuellt.

Sedan så är det bara installera den app du vill använda och köra.

Så stegen för Android tv och apple tv är i princip dom samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Ravix: Shield, Mi box och Apple TV är alla lika "idiotsäkra".
Har en Shield och en Mi Box, har du en Android telefon så är det busenkelt (Äger ingen Iphone så vet inte hur det fungerar) med installtionen.
Det går så klart även att installera den manuellt.

Sedan så är det bara installera den app du vill använda och köra.

Så stegen för Android tv och apple tv är i princip dom samma.

Ok tack, så det verkar som att det står mellan Shield och främst Apple TV när jag har benat ur det hela. Shield är dock i runda slängar en dryg 500-lapp dyrare vid en snabb koll. Aja, får se hur det slutar.
Tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Också ett alternativ, utan at döma nån modell på förhand så tror jag att Apple TV kanske är en mest användarvänliga. Kan ha fel dock.

Android tv har i mitt tycker gjort stora framsteg, alltså Nvidia gör det riktigt riktigt bra. T.ex. så har dem under lagring en flik "Mount network storage". Tror definitivt att Shield tv är minst lika användarvänlig som Apple TV. Däremot tror jag Apple TV har bättre stöd för appar, ett exempel är att Telia play t.ex. inte finns på android tv.

Är egentligen väldigt straight forward på båda två. Tycker android tv har mer användarfrihet. Var fick du 500 kr ifrån?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4535614

Hade definitivt kört mi box s ifall jag vore du, men shield tv är mer framtids säker. Kraftigare på alla plan. Så länge du har en email adress tror jag iaf dem är lika vänliga. Kan dock säga att pappa som är född 1960 klarar av att använda mi box. Då är han långt ifrån teknisk.

EDIT: Mi box har ingen ethernet port, så antingen löser man det genom usb-ethernet eller så har man bra router som kan hantera wifi.

Permalänk
Medlem

Sista punken är ett stort minus för mi box, inga donglar eller omvägar helst.
500 lappen fick jag från prisjakt, sitter på mobilen så länkar blir svårt. Men billigaste shielden finns för 1890:- (fast vad betyder remote only?) sen kostar nästa 2290:-
Apple TV 4K strax under 1800:-

Förstår inte vad remote only betyder riktig ang shielden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X